Läckta specifikationer för Xbox 8

Permalänk
Avstängd

Läckta specifikationer för Xbox 8

http://www.neowin.net/news/next-gen-xbox-specs-reportedly-lea...

CPU:

x64 Architecture
8 CPU cores running at 1.6 gigahertz (GHz)
each CPU thread has its own 32 KB L1 instruction cache and 32 KB L1 data cache
each module of four CPU cores has a 2 MB L2 cache resulting in a total of 4 MB of L2 cache
each core has one fully independent hardware thread with no shared execution resources
each hardware thread can issue two instructions per clock
GPU:

custom D3D11.1 class 800-MHz graphics processor
12 shader cores providing a total of 768 threads
each thread can perform one scalar multiplication and addition operation (MADD) per clock cycle
at peak performance, the GPU can effectively issue 1.2 trillion floating-point operations per second
High-fidelity Natural User Interface (NUI) sensor is always present

Storage and Memory:
8 gigabyte (GB) of RAM DDR3 (68 GB/s)
32 MB of fast embedded SRAM (ESRAM) (102 GB/s)
from the GPU’s perspective the bandwidths of system memory and ESRAM are parallel providing combined peak bandwidth of 170 GB/sec.
Hard drive is always present
50 GB 6x Blu-ray Disc drive
Networking:

Gigabit Ethernet
Wi-Fi and Wi-Fi Direct
Hardware Accelerators:

Move engines
Image, video, and audio codecs
Kinect multichannel echo cancellation (MEC) hardware
Cryptography engines for encryption and decryption, and hashing

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Läkt hoppas vi nog alltid att nästa Xbox kommer att vara till skillnad från Xbox 360 när den släpptes ;D

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Ryktas om att den ska visas denna vecka vid ett Microsoft event! Sannolikt inte, men ett rykte

Permalänk
Medlem

Det var väl ps3an som skulle visas i feb och xbox i maj.

Untill then rykten rykten , spekuleringar och åter rykten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Det var väl ps3an som skulle visas i feb och xbox i maj.

Untill then rykten rykten , spekuleringar och åter rykten.

Detta är väl även rykten?! Det vi vet med största säkerhet är att de kommer visas upp på E3!

Permalänk
Avstängd

Kinect 2 lär vara inbyggt eller följa med alla Xbox 8 iaf. Det medför att alla spel kan utvecklas med Kinect i åtanke. Fan va kul det kommer bli att se vad Sony och Microsoft gör med denna generation.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta som ingen verkar bry sig om är loadingtimes.
BD for real!

Permalänk
Medlem

Kinect som är så bra också! Fast jag tror jag är lite fel målgrupp ^^

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem

x64 Architecture? kan det menas att det är en x86 Arkitektur som klarar x64 kan tänkas

Men verkar bra i så fall 8 cores x64, kommer ju vara bra även för portningar till PC då också, och spelen tar ett hopp upp i att utnyttja moderna CPU med 4cores+ och kanske att det kommer 8 kärniga konsument CPU, vilket inte finns idag.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Låter slött dock. Speciellt på grafiksidan. Men det är iofs väntat. Tror inte ngn av de nya konsollerna blir enorma uppgraderingar från nuvarande generation. Visst blir det en hel del snabbare men grafikmässigt kommer det inte bli lika stort steg som förra gången.

En hyfsad PC krossar de här specarna totalt för övrigt

Permalänk
Medlem

Så är det bekräftat att den kommer heta Xbox 8 nu?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Dx11 yay!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

x64 Architecture? kan det menas att det är en x86 Arkitektur som klarar x64 kan tänkas

Men verkar bra i så fall 8 cores x64, kommer ju vara bra även för portningar till PC då också, och spelen tar ett hopp upp i att utnyttja moderna CPU med 4cores+ och kanske att det kommer 8 kärniga konsument CPU, vilket inte finns idag.

senast jag kollade så satt det en 8 kärnig processor i min amdrigg och förmodligen kommer även xbox använda amds 8kärniga/4 moduler system i sig^^

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ozo64:

Låter slött dock. Speciellt på grafiksidan. Men det är iofs väntat. Tror inte ngn av de nya konsollerna blir enorma uppgraderingar från nuvarande generation. Visst blir det en hel del snabbare men grafikmässigt kommer det inte bli lika stort steg som förra gången.

En hyfsad PC krossar de här specarna totalt för övrigt

Mjo, det är ju bara det att jämfört med en PC så är en konsol väldigt prisvärd för tiden den "håller" eftersom alla spel optimeras för just den hårdvaran som konsollen har.

Den här killen vet lite vad han pratar om: http://www.youtube.com/watch?v=nAISLtNq5d0

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hotfuzz08:

Så är det bekräftat att den kommer heta Xbox 8 nu?

Nä.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Sötast

Titta, typ en atom.. Great for gaming i heard.

Permalänk
Medlem

Skeptisk till detta. Känns påhittat av nån drömmare.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Kanske bygger in Metro gränssnittet i boxen Vore skoj å prova!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av strejf:

Kinect 2 lär vara inbyggt eller följa med alla Xbox 8 iaf. Det medför att alla spel kan utvecklas med Kinect i åtanke. Fan va kul det kommer bli att se vad Sony och Microsoft gör med denna generation.

Låter ju faktiskt inte som en jättebra idé att han det inbyggt i själva konsolen... mitt xbox står inuti skrivbordet och har inte en chans att se mina rörelser. Dock om man får en kinect "konsol" med på köpte pratar vi ju annat.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Kanske bygger in Metro gränssnittet i boxen Vore skoj å prova!

Xbox använder ju redan ett modern UI inspirerat gränssnitt

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Xbox använder ju redan ett modern UI inspirerat gränssnitt

Om det är titels-gränsnittet du syftar på så vill jag minnas att den fanns där innan windows 8 släpptes.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Om det är titels-gränsnittet du syftar på så vill jag minnas att den fanns där innan windows 8 släpptes.

Windows phone hade metro inspirirerat GUI innan windows 8 släpptes. Mediaspelaren Zune var de första som gick över till att experimentera med det är utseendet redan 2006. Då hade Xbox360 inte det gränssnittet än!

Kände någonstans på mig att Xbox inte var först eftersom att man sätt det på flera MS produkter innan just xboxet kom med sin GUI update

källa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Metro_(design_language)

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Ja den hårdvaran lät ju inte hemskt bra, hoppas att PCspelen inte fortsätter att bli neddragna av konsolernas hårdvara.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

funderar verkligen på om det kommer vara Blu-Ray eftersom, om jag inte minns fel, är Blu-Ray från Sonys sida..?

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

1.6 GHz, I chuckled.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

funderar verkligen på om det kommer vara Blu-Ray eftersom, om jag inte minns fel, är Blu-Ray från Sonys sida..?

Har för mig också att det är så att det var sony och någon/några fler som tog fram bluray och därmed har patent på det. Kan hända att xbox kmr få det men då kmr dom få betala för det. Det var delvis därför det inte fanns med i xbox360 har ja för mig, pga kostnaden.

Verkar som att xbox kmr och möjligtvis att sony väntar ett tag http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130121/sony-varfor-skulle...

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

Har för mig också att det är så att det var sony och någon/några fler som tog fram bluray och därmed har patent på det. Kan hända att xbox kmr få det men då kmr dom få betala för det. Det var delvis därför det inte fanns med i xbox360 har ja för mig, pga kostnaden.

Verkar som att xbox kmr och möjligtvis att sony väntar ett tag http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130121/sony-varfor-skulle...

Tror det var Sony och Panasonic som utvecklade Blu-Rey och sen så var det Toshiba som hade Microsoft och intel på sin sida som utvecklade HD-DVD. Summa summarum, Blu-Ray vann över HD-DVD.

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

funderar verkligen på om det kommer vara Blu-Ray eftersom, om jag inte minns fel, är Blu-Ray från Sonys sida..?

Jag kan tänka mig att det blir som Wii U som använder blu-ray liknande skivor med mycket utrymme på, men maskinen kan inte spela upp vanliga blu rays, därför slipper de betala royalty till Sony.

Jag har svårt att se att det blir 8gb ram i nya xbox. Det skulle vara närmast slöseri. Jag skulle tro att den inte ens får 4. Anledningen till detta är att den har så mycket mindre som den kör samtidigt än vad en pc gör. De behöver inte lika mycket ream då. Ett spel drar inte i närheten av 7,5gb ram, så 8gb skulle vara onödigt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

1.6 GHz, I chuckled.

mhz är inte allt.
Sen rykte bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jag kan tänka mig att det blir som Wii U som använder blu-ray liknande skivor med mycket utrymme på, men maskinen kan inte spela upp vanliga blu rays, därför slipper de betala royalty till Sony.

Jag har svårt att se att det blir 8gb ram i nya xbox. Det skulle vara närmast slöseri. Jag skulle tro att den inte ens får 4. Anledningen till detta är att den har så mycket mindre som den kör samtidigt än vad en pc gör. De behöver inte lika mycket ream då. Ett spel drar inte i närheten av 7,5gb ram, så 8gb skulle vara onödigt.

Ja precis wii u använder inte bluray skivor.

Dom har hittat på ett eget format