Permalänk

Fläktkontroll med bra auto-inställning

Tjenare Sweclockers!
Jag har nyligen införskaffat en ganska schysst dator och har till denna just nu fyra fläktar (en in, tre ut). Datorlådan (R3 white) har två lediga 5.25" slots (har ingen cd/dvd läsare).
Saken är nu att jag skulle vilja köpa till en fläktkontroll som helst har en bra auto-funktion och kravet är att den är platt (pga datorlådan, dörren ska gå att stänga). Jag skulle helst vilja kunna ställa in inställningar på auto-funktionen, som t.ex. vid 55+ grader på GPU så går min starkaste fläkt igång för fullt (corsair sp120 performance). Jag har läst lite om olika fläktkontroller, men har inte riktigt fått fram någon information om hur bra dessa funkar på auto.

Tre frågor:
1. Funkar standard auto-funktion bra på fläktkontroller som kan kanske NZXT Sentry 2? (ha stora fläkten på auto och de andra manual)
2. Finns det någon överkomlig fläktkontroll (>500kr exkl. frakt) med programmerbar auto?
3. Vilken fläktkontroll skulle ni rekommendera?

Permalänk
Medlem

kolla på en mCubed T-ballancer kanske?

http://www.coolingstuff.se/p/378/mcubed-bigng

Är nog bland det bästa man kan ha!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaithFilled:

Tjenare Sweclockers!
Jag har nyligen införskaffat en ganska schysst dator och har till denna just nu fyra fläktar (en in, tre ut).

Tänkte bara upplysa dig om att du borde göra tvärtom, 3 in, 1 ut. Bättre med övertryck i lådan, du slipper att den suger luft ur varenda ofiltrerad springa samt att du utnyttjar den naturliga värme konvektion på ett bättre sätt och får på så sätt ett bättre flöde genom hela lådan . Sätt in-> fläktarna så långt ned som möjligt.

För övrigt letar jag nån liknande kontroller.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Permalänk

#2. mCubed T-balancer är tyvärr lite utanför budget.
#3. Jag har ju två fläktplatser med dammfilter på framsidan av datorn, antar att jag bör sätta de kraftigaste där?
Då blir det 2 in och 2 ut, men en av de som är in är en aning mycket kraftigare (Corsair SP120 High Performance), ska jag då köra den på 50% när jag inte spelar och låta den först gå till 100% när jag spelar? Och samtidigt kanske alltid ha utfläktarna på typ 75%
#4. Jag kollade på den, men läste i recension att den har låg watt ut och klarar vissa fläktar bara till typ 1,3k rpm. Min corsair är ju på 2350RPM så det kanske inte blir så bra. Några alternativa förslag som inte har dessa problem?

Permalänk
Medlem

Har du ingen PWM styrning (4-pins) på moderbordet?

På mitt moderbord finns det 5 uttag för PWM fläktar så dom sköts automatiskt beroende på temperaturen, det justerar man i BIOS, utöver det har jag 4 fläktar på en manuell fläktkontroller som jag kan dra på om behovet finns, t.ex benching eller varma sommarkvällar, dvs ytters sällan jag drar upp dem från lägsta, men den här under såg riktigt nice ut, skulle vara nice med 100% automagiskt

Scythe Kaze Master PRO

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk

Jag skulle satsa på Speedfan för när du ställd in det behöver du inte bry dig mer.
Dessutom är det gratis.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk

Har tyvärr bara en PWM utöver cpu vad jag ser :/ (GA-B75M-D3V)
Annars hade speedfan varit perfekt!
Scythe Kaze Master PRO ligger som ett toppalternativ nu, men skulle föredra en platt fläktkontroll p.g.a. estetiken ^^
Hade själv letat upp vilka fläktkontroller som har tillräcklig output, men jag vet inte riktigt vad min kraftigaste fläkt behöver.
Någon som vet hur man tar reda på det för max RPM (2350?)

Permalänk

Du menar alltså att Speedfan inte klarar av PWM-fläktar?

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk

Trodde att jag bara kunde ha en fläkt per PWM-uttag?

Permalänk
Permalänk

Avslutning:
Efter att ha läst på lite mera så visade sig att informationen ang. watt på fläktarna var felaktig pga slarvfel på ett annat forum. Jag har bestämt mig för att ta en 2x5.25" fläktkontroll och ska forska vidare på dessa kring rekommendationer..
Förlåt för all förvirring och tack för all hjälp