Tv-avgift för datorer och surfplattor i februari

Permalänk
Melding Plague

Tv-avgift för datorer och surfplattor i februari

SVT:s vd Eva Hamilton meddelar att företagets tv-kanaler blir tillgängliga på internet. Det innebär att tv-avgiften utvidgas till alla enheter som kan ta emot sändningar via nätet, exempelvis persondatorer och surfplattor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Löjligt!
Avänder inte något på datorn som har något att göra med SVT eller UR eller w/e.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Gammal och förlegad media med gammal och förlegad modell slår till igen. Dåligt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Tur man inte har dator, tv eller någon läsplatta hemma längre

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Betalar redan TV licens... men den är felaktigt namngiven. Jag betalar för det mesta för melodifestivalen och sen för nödsituationsradio. Det först nämda struntar jag gärna i att betala...

Visa signatur
Permalänk
Keeper of Traditions

Ja, det kan de ju fetglömma...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

jag kollar alldrig på tv och speciellt inte på svt, jag äger inte ens en tv i nuläget och och tänker fasiken inte betala för att jag har en dator.

Permalänk
Avstängd

Slopa Tv avgiften o ta de på skatten.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Tycker Radiotjänst kan avgå och sluta bry sig om den digitala omvandlingen för de hänger inte med i svängarna.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Dem måste ju bara suga ur varenda krona du har i plånboken.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ska vi ta och lugna ner oss lite..

Gäller inte detta bara SVT? Den titeln syftar ju för alla kanaler/stationer

Permalänk
Medlem

Lägg in det i lagboken att ALLA ska betala om dem nu ska göra det, annars kan dem skita i det

"Jo, men om vi nu lägger upp det online...ja, inte som SVT-play, utan som riktiga kanaler, då kan vi ju ta betalt för det!"

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Så bara för att möjligheten att kolla på deras program finns på nätet så måste jag betala?

Det är så sjukt det kan bli.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orio:

Tur man inte har dator, tv eller någon läsplatta hemma längre

Hur klarar du dig? O.o

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Cooling Stuff

förstår att man ska ha betalt för såna tjänster men... varför tvinga alla att betala bara att de har möjlighet att använda de? speciellt med internet, det är lätt att skydda streaming och kräva betalning för det, netflix kostar 79kr per månad men här ska betalas för tjänst som de flesta kommer inte använda och mer än dubbel, det är ganska intressant

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Permalänk
Medlem

Vilket jävla trams. Tänk om man inte ens tittar på internet-tv.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

det kan ta och ge sig!!
man använder datorn till arbetet inte som tv!!
kanske spelar lite ibland med, men inte någon tv!!!

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Eftersom att de allra flesta redan har TV och dator hemma så påverkar det inte så mycket.

Dock känns det lite fel att ta ut TV-avgift för datorer/surfplattor innan alla kanaler som är gratis på TV:n är gratis för datorn.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Systemet med TV-Licens som de är uppbyggt idag är inte så passande. De hör hemma i en annan tid. Personligen är jag för att vi ska ha public service TV för jag anser de bidrar till att vi har nyhetsrapportering på en bra nivå i Sverige. Både från Public service kanalerna och de privata. Vill inte ha en nyhetsrapportering som är så politiskt och åsiktstyrd redan innan nyheten presenteras som är ett problem i USA.

Men systemet för att finansiera de hela är mycket gamalmodigt och funkar inte med dagen samhälle. Jag skulle föredra en avgift för alla svenska medborgare över 18 år som finansierar att vi har "fair and balanced" informationsflöde i detta land, för demokratins skull. Om någon då hävdar att de inte är intresserade av demokrati så anser jag de bor i fel land.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Fy fan så dåligt! Om man inte ens använder sig av SVT's kanaler då?

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Vem har inte en TV hemma? Det känns som en icke fråga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En dator kan ju inte allena visa streamad TV!?!

Krävs ju en internetkoppling också... och rätt mjukvara installerad (codecs etc)... osv

Permalänk
Medlem

Det gör absolut ingenting.
Kikar ibland på SVT play och på radio är P3 en uderbar kanal.
Har tänkt mig ett tag att jag ska betala tvavgiften bara för att stötta dem så detta har jag absolut inga problem med.

SVT och SR sänder bra program med brett utbud. Bara bra att dem får pengar. Mina kan de då räkna med

Permalänk
Medlem

Piratkopieringsavgifter a Copyswede och nu SVT som kräver avgift vid datorinnehav. I stället för att möta de nya generationerna på de nya villkor som gäller i dag, anpassade efter nu rådande förutsättningar och vanor så kör man i uppkörda hjulspår och gör sig till ovän och fiende med hela generationer nya kunder/tittare. Mycket smidigt skött!

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Henke420:

Vem har inte en TV hemma? Det känns som en icke fråga.

Många.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN!

Permalänk
Medlem
Skrivet av YeZirko:

jag kollar alldrig på tv och speciellt inte på svt, jag äger inte ens en tv i nuläget och och tänker fasiken inte betala för att jag har en dator.

Massor trevliga program, uppdrag gransking, debatt, veckans brott med Leif GW mm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dom kan ta och dra sig någonstans.

Som jag läser det så räcker det med att dom släpper en app till valfri platform och vips så måste alla
som har den platformen börja pröjsa tv-avgiften.

Visa signatur

[B]Stationär: XFX nForce 780i | Intel C2Q Q8200 2,33@3.0Ghz | 2x2048Mb Kingston HyperX 1066 | Gainward GTX295 1792MB | ::: Galleri :::

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Förresten, så jag förstår detta rätt...

Dem tar alltså betalt för att du äger en tv, och snart en dator och/eller surfplatta? Även ifall du aldrig använder tjänsen?

Är inte det lite som att sätta skatt på datorer surfplattor etc? :S

Visa signatur

Krusidullen är stulen