Permalänk
Medlem

Fråga ang. temperatur på ny dator

Ja nu är det så att jag för ett par veckor sedan införskaffade mig en ny dator och är lite osäker på om jag i slutändan drog på för mycket kylpasta (kändes som det just efter jag var klar men orkade inte göra om just då). Ville dock rådfråga om mina temperaturer verkar normala innan jag började slita upp datorn

Sitter på en i5-3570K som går på 3.8GHz och en Cooler Master Hyper 212 Evo. Vid hård användning, spel/prime95 kan det hända att temperaturen stiger till strax över 70 grader. Det varierar en del eftersom jag har väldigt ojämn temperatur i lägenheten (vad exakt den ligger på har jag ingen aning om, men antingen är det för varmt eller för kallt ). Hur som helst hade jag väntat mig bättre temperaturer men vet inte om jag bara varit orealistisk.

Sedan, om man tittar i realtemp verkar temperaturen skilja rätt rejält mellan kärnorna, kör Prime95 just nu och det visar ca 66 70 70 65. Kan detta ha något att göra med att kylaren inte riktigt sitter som den ska eller är det bara ett normalt beteende?

Permalänk
Medlem

Prime är väl maxload? Tycker iof att det låter lite högt, men kanske är helt ok vid extrema fall.

Kan bara jämföra med min prolle, stockkylare, när jag lirar Raid (wow) eller BF3 ligger den på 60-65 grader och då är loaden rätt hög.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Låter högt vid den klocken, tycker du skulle testa ta lös kylaren och byta kylpasta och se om det blir bättre, verkar som att den inte ha kanon kontakt med cpu:n det är lätt hänt man inte får dit den perfekt alltid.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Wired:

Ja nu är det så att jag för ett par veckor sedan införskaffade mig en ny dator och är lite osäker på om jag i slutändan drog på för mycket kylpasta (kändes som det just efter jag var klar men orkade inte göra om just då). Ville dock rådfråga om mina temperaturer verkar normala innan jag började slita upp datorn

Sitter på en i5-3570K som går på 3.8GHz och en Cooler Master Hyper 212 Evo. Vid hård användning, spel/prime95 kan det hända att temperaturen stiger till strax över 70 grader. Det varierar en del eftersom jag har väldigt ojämn temperatur i lägenheten (vad exakt den ligger på har jag ingen aning om, men antingen är det för varmt eller för kallt ). Hur som helst hade jag väntat mig bättre temperaturer men vet inte om jag bara varit orealistisk.

Sedan, om man tittar i realtemp verkar temperaturen skilja rätt rejält mellan kärnorna, kör Prime95 just nu och det visar ca 66 70 70 65. Kan detta ha något att göra med att kylaren inte riktigt sitter som den ska eller är det bara ett normalt beteende?

Temperatur skillnaderna på kärnorna beror på att det är kylpasta mellan Kärnorna och IHS som fördelar värmen lite ojämt och din kylare väger lite och den nedre kanten på blocket ligger då an tajtare mot de nedre kärnorna. Därav olika temps. Helt naturligt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

olika temps = naturligt.