Nvidia Geforce Experience färdigställt – molntekniken Grid demonstreras på Smart TV

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce Experience färdigställt – molntekniken Grid demonstreras på Smart TV

Nvidia uppdaterar med nyheter om företagets molntjänster. Geforce Experience är färdigställt och kommer skickas med framtida drivrutiner. Grid har fått sex nya samarbetspartners och demonstreras på Smart TV.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tror man själv vet bäst vilka inställningar man vill ha. smaken är som baken.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem

Intressant minst sagt. Men att byta ut lokalt spelande mot moln-spelande går att överväga...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Tror man själv vet bäst vilka inställningar man vill ha. smaken är som baken.

Tror majoriteten inte har en susning om vad sakerna gör.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vompen:

Intressant minst sagt. Men att byta ut lokalt spelande mot moln-spelande går att överväga...

Vet inte vart de fick att latens i ett vanligt spel är 150 ms ärligt talat. Det är så stor fördröjning att det går inte spela vanliga FPS spel. Möjligtvis kan det vara ok för någon konsol spel där kraven är betydligt lägre än i PC spel. I för sig tror jag att även konsolspelare skulle bli galna på fördröjning på 150ms.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon127948:

Vet inte vart de fick att latens i ett vanligt spel är 150 ms ärligt talat. Det är så stor fördröjning att det går inte spela vanliga FPS spel. Möjligtvis kan det vara ok för någon konsol spel där kraven är betydligt lägre än i PC spel. I för sig tror jag att även konsolspelare skulle bli galna på fördröjning på 150ms.

Tror inte detta är menat för online gameplay om man säger så.

Känns mer som för spel liknande AC3, lost planet osv, där man vill ha ögongodis i singleplayer mode utan att behöva en dator för 12k+ med stabila 60fps på ultra

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Tror nog konsol utvecklarna M$ och $ony börjar bli nervösa med nästa generations konsoller nu när detta och Valves satsning dyker upp, ny konkurrens från ingenstans

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Man skulle ju haft mjukvaran i sin dator hemma, till små LAN tar man bara med laptopen och spelar ändå bf3 ultra.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

Man skulle ju haft mjukvaran i sin dator hemma, till små LAN tar man bara med laptopen och spelar ändå bf3 ultra.

Skaffa en laptop med video in.

Permalänk
Inaktiv

Undra om Experience fortfarande anser att 1920x1080 är optimalt för en skärm som är anpassad för 2560x1440 (och detta med ett GTX 690).

Kan inte en sån inställning åsidosättas så fallerar programmet fullständigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Tror man själv vet bäst vilka inställningar man vill ha. smaken är som baken.

I vissa fall, själv så skulle det vara rätt skönt att veta att man får önskad fps med maximala inställningar för min egna hårdvara utan att behöva lyfta ett finger. Sen är det ju inget krav om man känner behovet att ändra någon inställning.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

Skulle Geforce Experience vara färdigt???!!!
Skämt! Det är långt ifrån färdigt å dem "professionella" testarna borde få sparken.
Att föreslå att jag ska ha på rörelse oskärpa (blur) i bf3 och att mängden ska vara på 100! det tycker jag inte är förlåtlig.
Så Geforce Experience funkar inte....

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Testpilot
Skrivet av DragonRapide:

Skulle Geforce Experience vara färdigt???!!!
Skämt! Det är långt ifrån färdigt å dem "professionella" testarna borde få sparken.
Att föreslå att jag ska ha på rörelse oskärpa (blur) i bf3 och att mängden ska vara på 100! det tycker jag inte är förlåtlig.
Så Geforce Experience funkar inte....

GeForce experience är framtaget för ÖGONGODIS, inte för bästa möjliga kill-streak... när ska folk förstå detta?

Själv hatar jag motion blur och stänger alltid av det när det går.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Vet inte vart de fick att latens i ett vanligt spel är 150 ms ärligt talat. Det är så stor fördröjning att det går inte spela vanliga FPS spel. Möjligtvis kan det vara ok för någon konsol spel där kraven är betydligt lägre än i PC spel. I för sig tror jag att även konsolspelare skulle bli galna på fördröjning på 150ms.

Jag är också otroligt skeptiskt till att det är uppe i 150ms fördröjning. Sen undrar jag vad de menar med "game pipeline"?

Om vi antar att "game pipeline" är tiden från klick till att skärmen ska börja visa signalen:
Kontroll -> client/konsol är ca 4-8ms om du kör trådlöst och obetydligt med trådad kontrol. Det
25 fps motsvarar 40ms fördröjning tills nästa frame
Alltså talar vi om en fördröjning på som mest 50ms, inte 100ms som Nvidia påstår. För att komma upp i detta måste konsolen ha trådlös handkontroll och en fps på 11, vilken konsol har en normal fps så lågt som 11?

Sen är "network" betydligt skiftande beroende på vem som spelar. De kanske sitter på 30ms när de testar men skulle jag sitta här hemma och koppla upp mig till dem skulle jag nog få räkna med 50-100ms även till en svensk server. Jämför med den ping du har i valfritt MMO.

En normal konsol har alltså 30-50ms fördröjning, inte 100ms.
Grid har runt 180-250ms. I bästa fall som i deras egna exempel 160ms. Skulle de ha den ping jag lyckats på på speedtest (10ms) så har de fortfarande 140ms latens. Motsvarande en lokal konsol med 7fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Skaffa en laptop med video in.

Tanken var att den stationära får stå hemma, ditt förslag behöver man några kilometer kabel till.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Jag är också otroligt skeptiskt till att det är uppe i 150ms fördröjning. Sen undrar jag vad de menar med "game pipeline"?

Om vi antar att "game pipeline" är tiden från klick till att skärmen ska börja visa signalen:
Kontroll -> client/konsol är ca 4-8ms om du kör trådlöst och obetydligt med trådad kontrol. Det
25 fps motsvarar 40ms fördröjning tills nästa frame
Alltså talar vi om en fördröjning på som mest 50ms, inte 100ms som Nvidia påstår. För att komma upp i detta måste konsolen ha trådlös handkontroll och en fps på 11, vilken konsol har en normal fps så lågt som 11?

Sen är "network" betydligt skiftande beroende på vem som spelar. De kanske sitter på 30ms när de testar men skulle jag sitta här hemma och koppla upp mig till dem skulle jag nog få räkna med 50-100ms även till en svensk server. Jämför med den ping du har i valfritt MMO.

En normal konsol har alltså 30-50ms fördröjning, inte 100ms.
Grid har runt 180-250ms. I bästa fall som i deras egna exempel 160ms. Skulle de ha den ping jag lyckats på på speedtest (10ms) så har de fortfarande 140ms latens. Motsvarande en lokal konsol med 7fps.

Man får även ha i tanken den tid som fysik simulering och annat tar i anspråk innan spelet har en ny frame redo. Detta är också en del av "game pipelinen" de talar om. Det kan dock fortfarande pumpas ut frames så att frameraten är hög, men det som sker tar ändå ett tag att processa. Jag tycker dock att deras siffror låter rätt höga ändå, men i vissa titlar kan det säkert stämma.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

Skulle Geforce Experience vara färdigt???!!!
Skämt! Det är långt ifrån färdigt å dem "professionella" testarna borde få sparken.
Att föreslå att jag ska ha på rörelse oskärpa (blur) i bf3 och att mängden ska vara på 100! det tycker jag inte är förlåtlig.
Så Geforce Experience funkar inte....

Tror inte dom släppt den "färdiga" versionen ännu dock, men datan dom behöver för att släppa en "färdig" version är nu redo att implementeras. Den data har dom börjat samlat in sen långt innan dom släppte BETA versionen är jag rätt säker på.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Jag är också otroligt skeptiskt till att det är uppe i 150ms fördröjning. Sen undrar jag vad de menar med "game pipeline"?

Om vi antar att "game pipeline" är tiden från klick till att skärmen ska börja visa signalen:
Kontroll -> client/konsol är ca 4-8ms om du kör trådlöst och obetydligt med trådad kontrol. Det
25 fps motsvarar 40ms fördröjning tills nästa frame
Alltså talar vi om en fördröjning på som mest 50ms, inte 100ms som Nvidia påstår. För att komma upp i detta måste konsolen ha trådlös handkontroll och en fps på 11, vilken konsol har en normal fps så lågt som 11?

Sen är "network" betydligt skiftande beroende på vem som spelar. De kanske sitter på 30ms när de testar men skulle jag sitta här hemma och koppla upp mig till dem skulle jag nog få räkna med 50-100ms även till en svensk server. Jämför med den ping du har i valfritt MMO.

En normal konsol har alltså 30-50ms fördröjning, inte 100ms.
Grid har runt 180-250ms. I bästa fall som i deras egna exempel 160ms. Skulle de ha den ping jag lyckats på på speedtest (10ms) så har de fortfarande 140ms latens. Motsvarande en lokal konsol med 7fps.

Vill bara påpeka att du har fel. Ett konsol spel som ofta körs i 30 fps har en frame time på 33.33ms, sen så buffrar den 2 eller 3 frames. Läste om någon som hade gjort mätningar med en höghastighets kamera ( några hundra fps) och dom kom fram till att det var inte ovanligt för spel konsoller att faktiskt ha 150ms delay från det att du trycker på knappen till dess att det visas på skärmen. Tror det var Carmack som gjorde detta. Du får också tänka på att TV apparater ofta lägger till delay för att de gör en del post processing, sen tror jag att HDMI med HDCP också ger viss fördröjning.

Permalänk
Medlem

default experience
optimized experience

wow...dom har gjort en produkt som ändrar settings i spel som inte ändrar något sånt automatiskt...fantastiskt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phoenixdisciple:

Tror inte detta är menat för online gameplay om man säger så.

Känns mer som för spel liknande AC3, lost planet osv, där man vill ha ögongodis i singleplayer mode utan att behöva en dator för 12k+ med stabila 60fps på ultra

Jag är ingen konsol människa men även där måste väl 150ms från att man trycker till att något händer kännas ytterst trögt?

Permalänk
Medlem

Väldigt bra initiativ av nVIDIA men jag kommer inte att spela i molnet på min stationära men på min bärbara så.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Låter som en bra ide, dock så blev jag lite orolig när jag såg att prestandan motsvarade 700 xbox 360 och att man kan vara 720 spelare på ett grid-rack....

Men vafan, tetris med 16x AA är iaf bättre än Cod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Jag är ingen konsol människa men även där måste väl 150ms från att man trycker till att något händer kännas ytterst trögt?

Du tänker på din ping medans det finns massor av andra latenser som adderas till denna. Den fullständiga latensen hemma för dig är inte 45 som möjligtvis är din ping.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon127948:

Jag är ingen konsol människa men även där måste väl 150ms från att man trycker till att något händer kännas ytterst trögt?

Skulle nog ärligt inte bry mig så mycket då jag på en bra dag har mellan 80-95 ms på min stationära när jag lirar multiplayer, tycker det går bra ändå om man kollar på stats i BF3 osv

Så att spela singleplayer, på en laptop som är 4.a år gammal, och fortfarande få samma visualer som min stationära mot kostnad av ca. 1 sek input lagg --- tycker jag är värt! (= Så länge det inte ersätter hemma-datorn dvs.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Skulle nog ärligt inte bry mig så mycket då jag på en bra dag har mellan 80-95 ms på min stationära när jag lirar multiplayer, tycker det går bra ändå om man kollar på stats i BF3 osv

Så att spela singleplayer, på en laptop som är 4.a år gammal, och fortfarande få samma visualer som min stationära mot kostnad av ca. 1 sek input lagg --- tycker jag är värt! (= Så länge det inte ersätter hemma-datorn dvs.

1s inputlag är olidligt att spela med, även i SP. Rör på musen, vänta en sekund, försök skjuta, vänta en sekund.
Jag kan inte komma på en enda genre där 1s input lag skulle vara ok.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

har jag fattat det fel eller kommer man kunna låta sin stationära "superburk" göra allt med prestanda och sen spela crysis på sin ultrabook med HD 4000 genom att koppla upp sig via internet?

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Skulle nog ärligt inte bry mig så mycket då jag på en bra dag har mellan 80-95 ms på min stationära när jag lirar multiplayer, tycker det går bra ändå om man kollar på stats i BF3 osv

Så att spela singleplayer, på en laptop som är 4.a år gammal, och fortfarande få samma visualer som min stationära mot kostnad av ca. 1 sek input lagg --- tycker jag är värt! (= Så länge det inte ersätter hemma-datorn dvs.

Du vet att 1000ms är en sekund va? tänkte så du inte tror att du lirar BF3 i nästan 1sek input lagg....