Bygga ny filserver. (Behöver tips på hw)

Permalänk
Medlem

Bygga ny filserver. (Behöver tips på hw)

Som rubriken låter så ska jag nu bygga en ny filserver här hemma och behöver tips på vad jag ska ha för delar.

Det ska absolut inte vara något monster med oändlig kraft utan en stabil filserver som ska lagra massa media och ha hand om backup från de andra datorerna.

Det jag kräver av den är att den är egentligen att den klara att hantera upp till 16st sata diskar i mjukvaruraid.
Och plex media server.

Jag har redan chassi nätaggregat och diskar.
Så det jag behöver hjälp med att välja är moderkort, CPU, och något kontrollerkort för att få upp antalet sata portar.
Vet inte om det är något av betydelse men den ska såklart fungera utan skärm mus och tangentbord inkopplat som standard.

Förresten behövs bara 8 sata portar nu men maskinen ska klara av att utökas till 16 inom kort.

Den får väldigt gärna bli billig också.

/hedlunde

Permalänk

16st diskar? Är det SATA-diskar du har? Det blir ett kontrollerkort om du ska ha 8st utöver de som (kan) finnas på moderkortet. Och du behöver ett rejält PSU för allt detta.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Skaffa ett LSI baserat kort som du flashar med IT firmware. Oftast kan man hitta hitta dem billigare om man inte köper LSI kort.
Exempel på ett kort är IBM M1015, hittar dem för runt 80-90$ på ebay.

Nu vet jag inte vad du ska köra för mjukvaruraid, men rekommenderar zfs. Testade själv nyligen zfsonlinux och blev riktigt överraskad över hur lätt, stabilt och snabbt det är.

Om jag skulle köra 16 diskar skulle jag (i zfs) köra 3 st 5 diskar raidz1 med en disks hot spare. I zfs har man märkt att man får bättre prestanda om antalet diskar, utan att räkna in paritetsdiskarna, är jämt, mao på 4 diskar raidz2, 5 diskar raidz1 eller raidz3, 6 diskar raidz2. Jag anser att man inte borde gå över 6 diskar per array pga risken att få diskfel sänker all din data.

Helst skulle jag köra 20 diskar i 3st 6 diskars raidz2 med 2 diskars hot spare

Angående diskar kan jag rekommendera Toshibas nya 3TB, det är rebrandade Hitachi diskar som är ofta billigare än själva Hitachi diskarna. När Seagate? köpte Hitachi fick de inte köpa 3,5" linjen pga antitrust regler och sålde den till Toshiba.
Så vi har fortfarande 3 aktörer på 3,5" marknaden, Seagate, WD och Toshiba. Där endast Toshiba(Hitachi) klassar sina konsumentdiskar att de klarar av att vara på 24/7

Permalänk
Medlem

Diskar har jag som sagt så jag klarar mig just nu.
Kör med western digital raid edition 2tb.

Psu har jag också en som borde klara allt.
Crossair HX1050. 1050W silver certifierad.

Får nog bli IBM m1015 då. Verkar ju helt okej.
Har ni några förslag på moderkort och CPU då?

/hedlunde

Permalänk
Skrivet av hedlunde:

Diskar har jag som sagt så jag klarar mig just nu.
Kör med western digital raid edition 2tb.

Psu har jag också en som borde klara allt.
Crossair HX1050. 1050W silver certifierad.

Får nog bli IBM m1015 då. Verkar ju helt okej.
Har ni några förslag på moderkort och CPU då?

/hedlunde

Jag skulle vilja rekomendera dig en i3 som du kan överklocka och sedan underklocka den kraftigt för att spara inte på strömen. Trottsallt du behöver nästintill ingen cpu-prestanda alls för att lagra filer.

Detta moderkortet rekomenderar jag för detta:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1246994

EDIT: Kom på att intel har något som heter speedstep. Så du behöver inte underklocka den. Men du kan annars alltid välja en gammal pentium och byta till 775 socket. Dessa håller ju fortfarande bra kvalite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Jag skulle vilja rekomendera dig en i3 som du kan överklocka och sedan underklocka den kraftigt för att spara inte på strömen. Trottsallt du behöver nästintill ingen cpu-prestanda alls för att lagra filer.

Detta moderkortet rekomenderar jag för detta:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1246994

EDIT: Kom på att intel har något som heter speedstep. Så du behöver inte underklocka den. Men du kan annars alltid välja en gammal pentium och byta till 775 socket. Dessa håller ju fortfarande bra kvalite

Så I3 är vägen att gå.
En fråga om moderkortet du länkade till.
Klarar det att köra 2 st IBM m1015?
Står lite konstigt på pricerunner.
"PCI Express x16 2 st hastighet: en x16 och en x4"

/hedlunde

Permalänk
Medlem

IBM m1015 har PCIe 8x men den fungerar även med 4x, fast då kan (åtminstone teoretiskt) bandbredden hos PCIe bli en flaskhals. Men det är nog mest om man kör SSD-diskar på alla kanalerna det skulle kunna bli problem. Om jag fattar rätt ska 4X PCI 2.0 ge 2000 MB/s och delar man det på 8 diskar blir det 250 MB/s per disk vilket mekaniska diskar sällan klarar av (men vissa SSD är ju snabbare).

Men det kan vara lurigt med PCIe-kanalerna hos olika moderkort. Jag har ett AMD-baserat system i min filserver och just på det moderkortet jag använder i den så växlade 4X PCIe-porten ner till 1X PCIe om jag använde någon av 1X PCIE portarna på moderkortet. Så det sket sig att ha PCIe grafikkort och PCIe nätverkskort samtidigt som IBM m1015. Löste det genom att byta till ett gammalt PCI grafikkort för att frigöra PCIE kanaler. Men intel i3 har ju inbyggd grafik och då behövs ju inget grafikkort och man kan sätta kontrollerkortet i 16x PCIe. Fast med två kontrollerkort och samtidigt något annat PCIe 1x kort kan det kanske bli problem, beroende på hur många PCIe-kanaler det finns. Så man bör nog undersöka detta lite närmare, t.ex. genom att ladda ner manualen från moderkortstillverkaren och lusläsa den för att hitta eventuella begränsningar innan man köper något.

Men man får heller inte glömma att man kan ju också använda SATA-portarna på moderkortet. Det moderkort jag har i min filserver har 10 stycken SATA-portar så jag klarar mig långt med endast ett kontrollerkort. Egentligen behöver jag inget grafikkort heller (jag har testat och det funkar att boota utan grafikkort) men det kan vara bekvämt att ha vid felsökning och om man behöver in i bios och ändra inställningar. Inget problem om man kör moderkort och processor med integrerad grafik men nu råkar inte mina grejer ha någon integrerad grafik tyvärr.

Permalänk
Skrivet av hedlunde:

Så I3 är vägen att gå.
En fråga om moderkortet du länkade till.
Klarar det att köra 2 st IBM m1015?
Står lite konstigt på pricerunner.
"PCI Express x16 2 st hastighet: en x16 och en x4"

/hedlunde

Som ovanstående svarade väldigt utförligt.
Det är 2 PCIE protar varav ena är i hastigheten X16 och ena i hastigheten X4. Ska du ha SSD diskar i datorn så koppla detta direkt till moderkortet i SATA3 portarna för bäst resultat. Sedan så kvittar det nästintill helt ifall det är x16 eller x4 i många fall när det gäller hårddiskar.

Nu vet jag inte hur många sata portar kortet stödjer. Men har den 8 portar så räcker det långt och du får inget slackande. Sedan lär ju inte alla hårddiskar vara aktiv samtidigt ifall du inte tänker raida alla i en ända stor hårddisk. Detta hade jag inte rekomenderat dig till att göra men om du gör det så kommer alla vara aktiva samtidigt.

Anledningen till att jag valde en I3 är att denna är av senaste tekniken och har visat sig väldigt stabil. Den har integrerad grafik och låg strömförbrukning. Samt att den har speedstep för att dra så lite ström som möjligt. Har du aldrig haft en server hemma innan så kan jag lova dig att du kommer svära lite över elräkningen när du bygger ihop delarna och inte tänker på el konsumtionen.

Permalänk
Medlem

Är det något speciellt man ska tänka på när man väljer moderkort.?
Hade tänkt köra ubuntu server på burken.
Eller funkar alla kort med det? Tänker på grafikkortet, nätverk m.m

/ hedlunde

Permalänk
Medlem
Skrivet av hedlunde:

Är det något speciellt man ska tänka på när man väljer moderkort.?
Hade tänkt köra ubuntu server på burken.
Eller funkar alla kort med det? Tänker på grafikkortet, nätverk m.m

/ hedlunde

Det beror lite på vilket OS du ska köra. Du bör alltså försäkra dig om att SATA-controllern stöds av OS:et Min NAS har en en femte SATA-port som går på en marvell-controller som alltså inte gillas av FreeBSD (OS:et som FreeNAS är byggt på) Kör du FreeNAS så ligger OS:et på en usb-sticka och sparar du in en sata-port på det.

Men IBM M1015 är ett toppenkort.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonic:

Det beror lite på vilket OS du ska köra. Du bör alltså försäkra dig om att SATA-controllern stöds av OS:et Min NAS har en en femte SATA-port som går på en marvell-controller som alltså inte gillas av FreeBSD (OS:et som FreeNAS är byggt på) Kör du FreeNAS så ligger OS:et på en usb-sticka och sparar du in en sata-port på det.

Men IBM M1015 är ett toppenkort.

Ja IBM M1015 blev det givna valet med tanke på att man kan köra IT firmware och det bra priset.

Men har något en bra idé på moderkort med inbyggd grafik och nätverk 2 pcie x16 som funkar bra med ubuntu server.

/ hedlunde

Permalänk
Medlem
Skrivet av hedlunde:

Ja IBM M1015 blev det givna valet med tanke på att man kan köra IT firmware och det bra priset.

Men har något en bra idé på moderkort med inbyggd grafik och nätverk 2 pcie x16 som funkar bra med ubuntu server.

/ hedlunde

Ska du bara ha en filserver utan några andra konstigheter så kan du köra ett NAS:OS istället för ett mer krävande Ubuntu. Dessutom om du ska köra mjukvaruraid som ZFS erbjuder så är det native i FreeBSD (FreeNAS), vilket det inte är i ubuntu

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathdevil:

Jag skulle vilja rekomendera dig en i3 som du kan överklocka och sedan underklocka den kraftigt för att spara inte på strömen. Trottsallt du behöver nästintill ingen cpu-prestanda alls för att lagra filer.

Detta moderkortet rekomenderar jag för detta:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1246994

EDIT: Kom på att intel har något som heter speedstep. Så du behöver inte underklocka den. Men du kan annars alltid välja en gammal pentium och byta till 775 socket. Dessa håller ju fortfarande bra kvalite

Stämmer inte om man kör Plex Media Server med media som måste transcodas. Dvs skall den vara åtkomlig från en mobil eller dator externt bör streamen komprimeras, transcode kräver en del. Skulle satsa på en klassiker i5 med HD4000 i förhoppning om att plex kommer erbjuda quicksync för transcodes.

Kör man mer transcode än inte kan TVersity vara ett alternativ till Plex, inte lika sexigt men med K-Lite Codec Pack kan viss transcode skötas av intel QuickSync. Håller själv på att byta från TVersity till Plex för jag är trött på CodecPacks.

Permalänk
Avstängd

Från infon på Plex iOS app
"In order to transcode to 720p (for the iPad and iPhone 4), you need at least a 2.2GHz Core 2 Duo processor. For 1080p content (for the iPad 2, iPad (3rd generation) and iPhone 4S) at least a 2.4GHz Core i5 or Core i7 processor is recommended."

Permalänk
Medlem

Tror nog att en I3 räcker annars så köper man en I5 så vet man att man är i hamn direkt.
Men det som förbryllar mig mest är det där med moderkort och linux.
Hur hittar jag något som stöds?
Har varit i kontakt med 2 web butiker tidigare och endast fått svaret "Vi är inte så duktiga på linux och kan därmed inte rekommendera något".

Så det är det jag är mest fundersam på.

/hedlunde

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hedlunde:

Tror nog att en I3 räcker annars så köper man en I5 så vet man att man är i hamn direkt.
Men det som förbryllar mig mest är det där med moderkort och linux.
Hur hittar jag något som stöds?
Har varit i kontakt med 2 web butiker tidigare och endast fått svaret "Vi är inte så duktiga på linux och kan därmed inte rekommendera något".

Så det är det jag är mest fundersam på.

/hedlunde

Det i tråden tidigare nämda moderkortet har realtek nätverk, jag tror att det är att rekommendera Intel både för en server och även Lnux. Skall du ha 16 diskar verkar det onödigt med ett litet moderkort, vill du lägga till kort blir det svårt. Även antal minneslatser kan vara av vikt för eventuel framtida uppgradering.

Jag skulle rekommendera
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1167994

Dubbla Intel GBit nätverk
Serverklass
USB Flasback BIOS (smidigt sätt att uppgradera BIOS utan vare sig processor eller minnen isatta)
FanXpert2 (bra Fancontroller för PWM-fläktar som körs i BIOS utan att installera något i OS).
Fyra PCIe-platser som alla kan köras i 8x samtidigt.

Ska du ha 16 diskar verkar det ju tradigt att begränsa datorn med dålig bandbredd.

Räkna inte med att Asmedia/Marvell/Realtek-kretsar fungerar tillförlitligt i en server, använd bara Chipsetets egna portar för USB/SATA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Det i tråden tidigare nämda moderkortet har realtek nätverk, jag tror att det är att rekommendera Intel både för en server och även Lnux. Skall du ha 16 diskar verkar det onödigt med ett litet moderkort, vill du lägga till kort blir det svårt. Även antal minneslatser kan vara av vikt för eventuel framtida uppgradering.

Jag skulle rekommendera
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1167994

Dubbla Intel GBit nätverk
Serverklass
USB Flasback BIOS (smidigt sätt att uppgradera BIOS utan vare sig processor eller minnen isatta)
FanXpert2 (bra Fancontroller för PWM-fläktar som körs i BIOS utan att installera något i OS).
Fyra PCIe-platser som alla kan köras i 8x samtidigt.

Ska du ha 16 diskar verkar det ju tradigt att begränsa datorn med dålig bandbredd.

Räkna inte med att Asmedia/Marvell/Realtek-kretsar fungerar tillförlitligt i en server, använd bara Chipsetets egna portar för USB/SATA.

Dubbla nic är i det här fallet då för redundans om man inte köper en switch som klarar link-aggregering. Dessutom kan man bara få 1gbit per ström av data. Jag skulle säga att det är lite overkill moderkort, egentligen men Intel-nic är definitivt att reka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Dubbla nic är i det här fallet då för redundans om man inte köper en switch som klarar link-aggregering. Dessutom kan man bara få 1gbit per ström av data. Jag skulle säga att det är lite overkill moderkort, egentligen men Intel-nic är definitivt att reka.

Dubbla nic kan vara bra om man vill sära på extern och intern trafik exempelvis. Den externa kan läggas på utsidan (publik internet utanför router), i DMZ eller bara normalt på insidan med port-forwarding från routern.

Jag håller med om att redundans och linkaggregering är overkill.

Permalänk
Medlem

Känns som det moderkortet är lite väl overkill för vad jag ska ha det till.
Jag kommer ju som sagt bara ha den till mediaserver och för backup av mina datorer.
Mestadels kommer den ju stå på tomgång och lata sig förutom när man spelar upp media eller några gånger i veckan när man kör time machine på laptoparna.

Så finns det något enklare/billigare alternativ kanske?

/ hedlunde

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hedlunde:

Känns som det moderkortet är lite väl overkill för vad jag ska ha det till.
Jag kommer ju som sagt bara ha den till mediaserver och för backup av mina datorer.
Mestadels kommer den ju stå på tomgång och lata sig förutom när man spelar upp media eller några gånger i veckan när man kör time machine på laptoparna.

Så finns det något enklare/billigare alternativ kanske?

/ hedlunde

oavsett så har du tänkt dig en server, moderkort i sub 1000:- är sällan gjorda för 24-timmarsdrift.

Här är i alla fall ett med automatisk fläktstyrning i BIOS och Intel nätverkskretsar.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=831129

Permalänk
Medlem

Är ett sådant kort något att köpa då?
Jag vill ju inte ha någon skit som ger upp efter någon vecka eller två.
Kanske ett mellanting är vägen att gå eller vad tycker du?

Du verkar ju ha koll på läget.
Jag har ingen koll på PC hw längre eftersom jag endast kört MBP de senaste åren. :/

/hedlunde

Permalänk
Medlem

Hejsan hedlunde,

Asus P8P67 EVO B3 är förvisso billigt och har Intel NIC, men det har inget stöd för CPUns grafikdel.
Alltså måste du köpa ett grafikkort...
Bättre att köpa ett "Z"- eller "H"-kort.
Söker du på Prisjakt efter ett MB med Intel 1155 socket, med Intel NIC och stöd för inbyggd grafik (och ASUS) är detta det billigaste: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=991013

Vilket är precis det jag har tänkt använda till mitt NAS-projekt

Permalänk
Medlem

Lite resonemang runt CPUer.

Jag siktar på att själv köpa en Intel Core i3 2120 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=805978 då jag tror att det är en CPU som passar perfekt till en NAS. Det finns en energisnålare variant, i3 2120T (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=964375).
Men vad jag läst mig till så är 2120 så energieffektiv att den nästan ligger på samma nivå som 2120T.
Samt att om man vill kan man "undervolta" 2120 så att den kommer ner i mer eller mindre samma nivåer som 2120T.

Glöm inte att skaffa ordentligt med RAM 4-8 GB minst.

Ta gärna en titt på FreeNAS "syster" NAS4Free; http://www.nas4free.org/
Det verkar innehålla en hel del intressant och är gratis....
Bland annat vill de att man har en USB-sticka som boot-enhet, så att diskarna används till det de ska, dvs lagring

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hedlunde:

Är ett sådant kort något att köpa då?
Jag vill ju inte ha någon skit som ger upp efter någon vecka eller två.
Kanske ett mellanting är vägen att gå eller vad tycker du?

Du verkar ju ha koll på läget.
Jag har ingen koll på PC hw längre eftersom jag endast kört MBP de senaste åren. :/

/hedlunde

Som påpekats har jag missat att moderkortet jag rekomenderade inte stödjer GPU i CPU. Thomas Lidströms förslag är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Lite resonemang runt CPUer.

Jag siktar på att själv köpa en Intel Core i3 2120 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=805978 då jag tror att det är en CPU som passar perfekt till en NAS. Det finns en energisnålare variant, i3 2120T (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=964375).
Men vad jag läst mig till så är 2120 så energieffektiv att den nästan ligger på samma nivå som 2120T.
Samt att om man vill kan man "undervolta" 2120 så att den kommer ner i mer eller mindre samma nivåer som 2120T.

Glöm inte att skaffa ordentligt med RAM 4-8 GB minst.

Ta gärna en titt på FreeNAS "syster" NAS4Free; http://www.nas4free.org/
Det verkar innehålla en hel del intressant och är gratis....
Bland annat vill de att man har en USB-sticka som boot-enhet, så att diskarna används till det de ska, dvs lagring

En annan viktig sak när man väljer OS för NAS är att kolla upp hur mycket support som finns. Jag menar främst support från fan-base i detta fall. Fördelen med både NAS4Free och FreeNAS är att de både är baserade på FreeBSD som kräver väldigt lite av hårdvaran och just att de båda bootar från USB-minne, en diskplats till för hårddiskar. Det är bara minne som kan vara en flaskhals.

Däremot så tror jag att många användare här stirrar sig blinda på prestanda och tror att de behöver mycket mer än de faktiskt gör. Men det är inte konstigt för ett forum inriktat på överklockningsentusiaster. Hur många användare planerar man att serva med sin NAS? Är CPU'n verkligen det som är flaskhalsen. Ska man streama eller ska man skyffla extrema mängder data?

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eonic:

En annan viktig sak när man väljer OS för NAS är att kolla upp hur mycket support som finns. Jag menar främst support från fan-base i detta fall. Fördelen med både NAS4Free och FreeNAS är att de både är baserade på FreeBSD som kräver väldigt lite av hårdvaran och just att de båda bootar från USB-minne, en diskplats till för hårddiskar. Det är bara minne som kan vara en flaskhals.

Däremot så tror jag att många användare här stirrar sig blinda på prestanda och tror att de behöver mycket mer än de faktiskt gör. Men det är inte konstigt för ett forum inriktat på överklockningsentusiaster. Hur många användare planerar man att serva med sin NAS? Är CPU'n verkligen det som är flaskhalsen. Ska man streama eller ska man skyffla extrema mängder data?

Kanske viktigare att kolla vad TS skrev, dvs att den ska vara PLEX-server.

NAS: Qnap, ReadyNAS, unRAID, Synology eller ASUSTOR
Linux: Ubuntu, Fedora eller CentOS.

Om videofilen behöver transcodas för mottagaren så krävs en del CPU. När TS har 16st 2TB diskar så låter det väldigt dumsnålt att spara in för mycket på CPU/Minne. Kolla upp kraven för Plex Media Server. Om en stream är på 20 Mbit/s så läser Plex filen från disk, transcodar till stream, sparar ner streamen på disk, läser streamen från disk och skickar över nätverket. Min i7 3,2GHz hexacore ligger på runt 20% när en 720p mkv streamas till klient.