Rykte: Specifikationerna för Xbox "Durango"

Permalänk
Medlem

Själv är jag mest intresserad av om spelen är bra. Mitt favoritspel är Super Metroid. Det var übersnyggt 1994 men idag är det rena... Nintendografiken Host host.

Det finns jättemånga roliga spel till konsolerna som aldrig blev portade till PC, tycker jag. Huruvida konsolen ifråga presterar i jämförelse med en fin speldator är inte intressant för mig. Jag spelar på både PC och konsol för att få ut så mycket underhållning som möjligt. Att tjafsa om vilken plattform som är bäst känns bara löjligt. Särskilt när vuxna människor gör det. Jag tycker att det känns som en onödig stolthet att vägra en plattform för att rättfärdiga sitt inköp av en annan plattform. Eller att racka ner på människor som inte ställer lika höga krav som vissa andra. Nu får jag säkert en massa hat för det här inlägget, men jag är ändå positivt inställd och hoppas att mitt inlägg inte trampar på någon öm nörd-tå

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

I ett annat "rykte" så sades det att grafikkortet skulle vara från 88xx serien. Kan det vara möjligt? Jag tror så iaf, eftersom det är lite snabbare än ett 7770. Spännande iaf

Permalänk
Medlem

Hoppas skiten blir tyst bara.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Hoppas skiten blir tyst bara.

Haha, så sant! Vill fan inte ha en tuggande maskin igen!

Tänker på första utgåvan av Xbox 360.

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför det är 1 HDMI IN på xboxet?

Permalänk
Medlem

7770 Ett gammalt budget kort alltså ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Ser ju ut som skräp
Detta är dock goda nyheter för oss PC-gamers. Förhoppningsvis kommer nya spel ha stöd för 8 trådar

Ja 50% duger inte när dom readan ligger 1000% bakom en prestanda PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Hoppas skiten blir tyst bara.

Bäst kommentaren i tråden än så länge....

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

En grafikdel i klass med "Radeon HD7770".. vilket skämt, kommer inte att köpas! Dyrt skräp med andra ord.

Skrivet av RepZi:

I ett annat "rykte" så sades det att grafikkortet skulle vara från 88xx serien. Kan det vara möjligt? Jag tror så iaf, eftersom det är lite snabbare än ett 7770. Spännande iaf

Är du galen 7770 är ju i samma liga som HD4870/5770. Så det är ju mycket snabbare

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Kommer ni ihåg på den tiden som konsoller hade cutting-edge hårdvara i sig?

Never more, never again.

Playstation 3 är väl den konsoll som har haft mest "cutting edge"-hårdvara i sig. Grafikdelen i PS3 påminde väldigt mycket om Nvidias G70 som fanns bla i 7800 GTX. Båda låg runt 300milj transistorer.

Nvidia 7800 GTX släpptes i juni 2005, PS3 november 2006, cirka 15 månader mellan dem mao. Inte speciellt "cutting edge" enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Är du galen 7770 är ju i samma liga som HD4870/5770. Så det är ju mycket snabbare

HD 7770 har cirka 50% fler transistorer än HD4870/HD5770.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Xbox 720, Xbox 8, Xbox Durango ...Nej, Xbox Fail låter som ett mer passande namn.

17 personer tyckte detta var fyndigt?

OnT:
Har svårt att se konsoler klara sig mycket längre än kommande generationen? De är i princip dåligt datorer som säkert kommer kosta runt 5-6000 kr när de släpps. Onlineläget är inte gratis, moddning är obefintlig, upplösningen är lägre än en PC, bildfrekvensen är lägre än en PC och din kompis med en PS4 kan inte spela samma spel som du med en Xbox 720.

Den största behållningen, och anledningen till att i princip alla köpte en PS3a av mina kompisar, var att den hade BluRay och att man kan fisa ner soffan medan man spelar. Finns det någon inne på SweC som spelar både PC och konsol? Varför då i sådana fall?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Har inte följt utvecklingen... Har det sagts något om bakåtkompatibilitet?

Det största avgörandet inför nästa köp. Jag hoppas att de löser det på något sätt.

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem

Hmm... skulle det inte vara bättre med färre, typ 4, kärnor i högre frekvens om man vill komma åt maximal spelprestanda lite enklare? 1.6 är lågt, speciellt om det är AMDs IPC. Inte kul med få trådar på denna maskin. Men den kanske har en jättebra turbofunktion och den är lågt klockad med alla kärnor i gång bara för värmen?
Tycker den tilltagna minnesmängden var riktigt bra. Jag gillar högupplösta texturer.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem

Ser ut som att konsol-killarna får leva med 30 fps ett tag till (:

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pl4yGround:

Ser ut som att konsol-killarna får leva med 30 fps ett tag till (:

"Vi" har 60 fps spel redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

7770 Ett gammalt budget kort alltså ?

7700-serien är ett nytt mainstream gamer kort för världen utanför vår lilla bubbla. Att jämföra med 7800 prestandakort och 7900 entusiastkort.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gender Bender:

Du menar den där enda gången för 7år sedan? Xbox 1 kom 2001 och hade en ynklig Intel P3 på 700 MHz, och då hade P4 med GHz gjort debut sen ett år tillbaka. N64 hade knappt 100 MHz, och samtidigt så snurrade datorerna på i över 300 MHz. Det här är exakt vad jag vill att en konsol ska se ut. Simplare hårdvara som gör det enklare att utveckla spel. Det är egentligen inte förrän nu som dom flesta utvecklare har kunnat utnyttja all kraft i PS3. Så om du frågar mig så är det många onödigt bortkastade år som har drabbat PC-marknaden jävligt hårt. Idag får spelutvecklare mer eller mindre välja, begränsad grafik eller PC-exklusivt, och det sistnämnda är ganska så uteslutet för dom flesta utvecklare.

Av att tolka arkitekturen så lär den vara runt dubbelt så kraftfull som Wii U och mer än tio gånger så kraftfull som Xbox 360, vilket innebär jävligt mycket bättre grafik i jämförelse. Och då det är betydligt lättare att ta vara på kraften i hårdvaran i en konsol jämfört med en PC så lär vi få se spel snyggare än något vi hittills har skådat på en PC idag.

Folk tittar bara på klockfrekvensen och tänker jaha, 1.6 GHz är ju ingenting jämfört med mina 4+ GHz, men klockfrekvensen har inte så stor påverkan på prestandan som många tycks tro. Jämför en Intel i7 3770 på 3.4 GHz med en AMD A10 5700 på 3.4 GHz, vilket tror ni presterar bäst? Ha även i åtanke att i stället för att hårdvaran ska anpassas efter mjukvaran, så anpassas i stället mjukvaran efter hårdvaran, något som är omöjligt på PC. Så varje gång ni hurrar över att Nvidia eller AMD släpper en drivrutin som ger 25% prestandaboost i ett spel så har en konsolspel redan fått över tio gånger bättre prestandaoptimering.

Jag trodde ärligt talat att folk hade slutat upp med att enbart gå på siffror, och jag hade förväntat mig mycket mer av Sweclockare.

Siffror? Jag mena bara det jag sade, en gång var konsoler riktigt kickass vid launch, framför allt PS3 cell arkitektur som gjorde att den användes i feta beräkningskluster.

Newell, Carmack och nu senast Jen-Hsun Huang med flera verkar vara rätt överens att det inte kommer att komma någon specialutvecklad hårdvara för konsoler igen, utan second hand standard arkitekturer. Med helt optimerad kod kan man göra underverk i prestanda till skillnad från generic x86 kod som skall funka på all hårdvara på planeten, så vi kommer se bra ös i spelen och snygg grafik.

Men vi kommer inte se något nytt fett ballt i hårdvaruväg.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

But does it run Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Hoppas Durango har en passande prislapp. Läser en kurs i utveckling mot Kinect så vill gärna köpa nästa Xbox. Gör mig inte så mycket om det inte är topprestanda då.

Häftigt! Jag har verkligen letat efter nån kurs i XNA/Kinect, får jag fråga vad det är för kurs och var? Är det distans?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Hursomhelst, folk bör verkligen inte förvänta sig att nästa generations spelkonsoller blir några prestandamonster. Nvidia 7800 GTX som motsvarade dåtidens gpudel i PS3:an hade ett tdp på cirka 80W vad jag kan se. Dagens 7970 GHz-edition ligger på cirka 250W. Konsolltillverkarna vill inte ha en GPU i deras konsoll som förbrukar 250W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Du glömde bara att nämna att det kommer drjöja 7 år tills vi får se dessa spel med bättre grafik än vi har idag...

Och vid det laget har PC grafik för länge sedan gått förbi...

Det är ju det som är fördelen med hårdvaran som är enklare att utveckla mot. PS3 tog på tok för lång tid att bemästra, och därför så spelade den grymma hårdvaran ingen större roll då den var väldigt utdaterad när utvecklare väl hade lärt sig systemet. Ser man däremot på Xbox 360, som var enklare att utveckla till, så kunde utvecklare snabbt ta vara på kraften i hårdvaran.

Så med enklare system att utveckla mot så lär det inte dröja mer än ett år innan vi börjar se dom riktigt snygga titlarna, och efter två, tre år så har man förmodligen lyckats pressa ur i stort sätt all prestanda. Är det dessutom en AMD-baserad CPU som ryktena påstår så betyder det en stor fördel, både för Xbox-användarna och PC-användaren. Portar kommer att bli såååå mycket bättre om det stämmer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

50% bättre prestanda i PS4? I så fall kommer Sony regera de närmaste 6-7 åren.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

8 kärnor ? Luktar fiasko

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

"Vi" har 60 fps spel redan

Ja det är klart man kan klämma ut 60 fps i spel som Cod där motorn är utdaterad som sur mjölk och strippad på det lilla ögongodis som kanske skulle kunna gå att hitta om man tittar väldigt snabbt. Upplösning ska vi inte ens tala om.

Jag gillar konsoler och många spel som görs till dom men dom får tamigtusan se till att ladda dem med lite mer krut om dom planerar att hålla detta i ytterligare 8 år som dom gjort med nuvarande konsoler.
Blir tyvärr inget köp för mig om dessa specs stämmer!

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk

En HD"7830" och FX-8320 nerklockad till 1.6GHz. Hmmm. Bättre borde de kunna. Ok, jag vet att låg värme och och lägre pris på hårdvaran är viktigt på en konsol men ändå... . Låter som en 3K laptop. Och det utan skärm, tangentbord mm. Maxpris på den nya enheten 2K. Annars har alla Xbox/PS3 köpare blivit blåsta.

Bäst av allt är efter releasen så kommer alla spel ha konsolen som lägsta krav. ÄNTLIGEN tar vi ett rejält steg framåt på spelgrafiken.

Årets gäääääsp: Kriget mellan Xbox-fanboys och PS3-fanboys. Somnade 3 gånger när jag läste inläggen.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

50% bättre prestanda i PS4? I så fall kommer Sony regera de närmaste 6-7 åren.

Säg inte det, kolla på Xbox 360 mot PS3an där PS3ans processor har långt högre beräkningskraft tack vare Cell-processorn. Dock så har Xbox 360 bättre GPU samt minne och största problemet med PS3 är som vi i princip alltid har sett så är den väldigt svår att utveckla till. Men när PS3ans hårdvara kommer till rätta så ser det snyggare ut än vilket 360-spel som helst, exempel Uncharted-spelen samt Killzone-spelen.

Men om du skulle mäta ren prestanda så är PS3 en ren best jämfört med Xbox 360. Och kollar man hur det var innan konsolerna släpptes så trodde många att PS3an skulle ha betydligt snyggare grafik än Xbox 360 tack vare Cell-processorn. Nu visade det sig inte vara riktigt sant då konsolerna är ganska jämlika varandra i grafik om man kollar på helheten.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Någon som vet varför det är 1 HDMI IN på xboxet?

så att de har något att ta bort när de vill rättfärdiga att klämma ut en billigare Slim-variant

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

HD 7770 har cirka 50% fler transistorer än HD4870/HD5770.

7770 har 640 streamingprocessorer. 5770 och 4870 har 800. 4870 har 256-bit minne, 7770, 5770 har 128-bit. Men 7770 och 5770 har högre klockfrekvenser!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Intressant. Kul för AMD också om de här specifikationerna stämmer. Har själv avslutat en kurs inom XNA och pillat lite med Kinect, så ska se hur det blir med det.

Visa signatur

Utvecklare inom Full Stack .NET, ASP.NET, Java, SQL, MySQL, XNA, jQuery, Javascript

Main PC: AMD Ryzen 5 7600X, MSI MAG CORELIQUID 420, Kingston FURY Beast DDR5 5600MHz 32GB, ASUS Prime B650M-A Wifi, MSI RX 6650XT, Crucial 480GB SSD, WD Blue 1TB, WD Green 500GB, Windows 10 Pro x64