Rykte: Specifikationerna för Xbox "Durango"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

8st Jaguarkärnor? Skulle vara kul att se de jämföras mot 4 pilderiver moduler.
Fast kan inte vara lätt att programmera för 8 kärnor som samtidigt är ganska svaga.

Fler kärnor är väl mer eller mindre framtiden så det är väl bara att vänja sig.

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

50% bättre prestanda i PS4? I så fall kommer Sony regera de närmaste 6-7 åren.

Vad är då skillnaden mellan 0,25 (360) och 1,8 (PS3) tflops? o.0

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

7770 har 640 streamingprocessorer. 5770 och 4870 har 800. 4870 har 256-bit minne, 7770, 5770 har 128-bit. Men 7770 och 5770 har högre klockfrekvenser!

Lol, han sa transistorer inte "kärnor"

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | MSI 1080 | Asus WS Z170 | Corsair 32 GB | FD DS

Intel Xeon E5 2680 v2 | Supermicro X9SRL-F | 64GB ECC | ~40TB + ~4TB cache | Intel X550 T2 | LSI 9305-24i | FD XL2

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Fler kärnor är väl mer eller mindre framtiden så det är väl bara att vänja sig.

Då borde vi kuna få spel till PC som kan utnytja mer än 2-4 kärnor

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | MSI 1080 | Asus WS Z170 | Corsair 32 GB | FD DS

Intel Xeon E5 2680 v2 | Supermicro X9SRL-F | 64GB ECC | ~40TB + ~4TB cache | Intel X550 T2 | LSI 9305-24i | FD XL2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Ge mig en anledning till att köpa en konsol vad ska jag använda dem till förutom att slösa mer pengar på dem ? de har inte ens gratis online spelar läge.

Att xbox live guld eller vad det kallas kostar visste jag, men har det inte varit gratis att lira multiplayer på ps3? Har de ändrat det nyligen eller?

Permalänk
Medlem

Jag lovar att nya xbox kommer komma med ett windows 8 liknande os/rent av windows 8, med metro appar och dyligt. NI HÖRDE DET HÄR FÖRST! ;D

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedDotFire:

Då borde vi kuna få spel till PC som kan utnytja mer än 2-4 kärnor

Permalänk

vore najs om dom gjorde ngt xbox i ett litet chassi som hade ett riktigt grafikkort i sig typ en annan version som är lite dyrare än en standard så kan dom kalla den elite :}

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att kraften finns däri för att i händerna på rätt utvecklare implementera mer realtids-ljussättning/raytracing.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd

För ett halvår sedan läkte det rätt mycket om nästa Xbox. Intressant läsning tycker jag:

http://winsupersite.com/article/xbox-360/generation-xbox-prev...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Punch out kommer inte att vara kompatibelt.
Med vänlig hälsning, 777 807 3454

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av E_maN:

Jag lovar att nya xbox kommer komma med ett windows 8 liknande os/rent av windows 8, med metro appar och dyligt. NI HÖRDE DET HÄR FÖRST! ;D

Inte så jättesvårt att räkna ut kanske då den befintliga Dashboarden på dagens xbox360 redan har sådant gränssnitt och haft det ett bra tag nu.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk

Den här lådan kommer rocka! Givet köp (som iofs alla konsoler i alla generationer har varit)! Stora frågan är vilket chip Sony lägger sig närmast, mest för att de kommer köra samma arkitektur, så man vet, på riktigt, vem som packar mest värme*.

*) Kids, översätt gärna.

Visa signatur

NES.

Permalänk

Ps4 fakta/rykten

* ingen mer Cell processor!! Allt är Amd både CPU/gpu Sony fattar nu att ingen vill programmera cell mer. Har kostat dom en hel del denna generation iaf mycket i början innan utvecklare lärde sig.

Googla Amd a10 det blir en special designad CPU för ps4

* totalt 5gb ram var av Max 2gb reserverat för OS.
* ingen mer dualshook handkontroll. Kan ju hoppas den ser mer ut som 360 handk med en analog uppe.
* stöd för 100gb blue ray skivor (tydligen nått som är nytt med fler lager på skivan)

Xbox720 fakta/rykten

* Amd CPU/gpu
* 8gb ram var av 3gb är reserverade för OS
* blue ray skivor på 50gb
* HDMI in kan användas för tillbehör som kräver snabb överföring tex kameror osv kanske kinect 2.

Måste säga att det är skönt att nvidia inte är inblandade i Playstation längre. Dom var inblandade i utvecklingen av ps3 på ett hörn. Säkert därför Playstation 3 har nån form av matta färger som får det att se tråkigt ut.

Båda konsolerna kommer klara av 3D i 1080p 60fps
4k upplösningar finns nog inte från start men kommer i en FW uppdatering. På samma sätt som 360 gick från 1080i till 1080p

Svårt att tänka mig att det blir under 1gb hårddisk i nån av konsolerna. Kostar ju bara 695kr på inet Sony o Ms ska ha några miljoner hd så dom kan få ner priset lite

Självklart köper man den konsol som kommer först. Vem orkar vänta liksom. Självklart om ett hack kommer till den som kommer sist så byter man bara

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Den största behållningen, och anledningen till att i princip alla köpte en PS3a av mina kompisar, var att den hade BluRay och att man kan fisa ner soffan medan man spelar. Finns det någon inne på SweC som spelar både PC och konsol? Varför då i sådana fall?

Jag spelar på både PC och konsol för att kunna spela alla spel som är roliga, eftersom många spel inte kommer till PC överhuvudtaget eller är för dåligt portade.
Du kommer säkert ifrågasätta mig för det. Kör hårt, jag kommer fortsätta göra så här i alla fall.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Att xbox live guld eller vad det kallas kostar visste jag, men har det inte varit gratis att lira multiplayer på ps3? Har de ändrat det nyligen eller?

Det är fortfarande gratis, men betalar du för Playstation Plus får du diverse olika bonusar.
Förhoppningsvis fortsätter Sony ha gratis online även på PS4(ett måste för att jag ska överväga en konsol), men de frestas antagligen att ta betalt nu när de sett hur mycket MS tjänat under alla dessa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

För ett halvår sedan läkte det rätt mycket om nästa Xbox. Intressant läsning tycker jag:

http://winsupersite.com/article/xbox-360/generation-xbox-prev...

de där spesarna var ju inte ens i närheten av dem som länkas här.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Haha, så sant! Vill fan inte ha en tuggande maskin igen!

Tänker på första utgåvan av Xbox 360.

Borde inte vara så svårt att göra en fläktlös konsol med dessa specs. Förutom tystnaden så håller den ju längre och dammar inte. Hoppas, men tror inte att Microsoft gör detta.

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerar på CPU'n?
AMD Jaguar är ju efterföljaren till Bobcat/Brazos 2.0, det är ju som Intels Atom i prestanda om inte AMD gör något fantastiskt med Jaguar som att typ mångdubbla IPC. Om Jaguar får en vanlig prestanda ökning över Bobcat dvs, 10-15%/core så kommer denna CPU inte vara mycket snabbare än befintliga Xbox-360 CPU'n, vi pratar i om samma prestanda som 6-7 år gammla PC-CPU:er som t.ex. Intel Core 2 E6600 eller liknande.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Bara jag som reagerar på CPU'n?
AMD Jaguar är ju efterföljaren till Bobcat/Brazos 2.0, det är ju som Intels Atom i prestanda om inte AMD gör något fantastiskt med Jaguar som att typ mångdubbla IPC. Om Jaguar får en vanlig prestanda ökning över Bobcat dvs, 10-15%/core så kommer denna CPU inte vara mycket snabbare än befintliga Xbox-360 CPU'n, vi pratar i om samma prestanda som 6-7 år gammla PC-CPU:er som t.ex. Intel Core 2 E6600 eller liknande.

Snabb sökning på google, och lite salt:
http://news.softpedia.com/news/AMD-s-Jaguar-Runs-at-2-GHz-and...

Sen är det ju inte bara prestanda att ta hänsyn till, utan strömförbrukning, värmeavledning, antal kärnor osv osv.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

[QUOTE="jOnÄTÄn;13144152"]Personligen har jag nästan gått över helt till xbox för spelande, så blir intressant o se vad man ska välja i nästa generation. Lutar åt xbox eftersom jag redan har spel dit eller kanske wii u.

De har säkert fixat så att du inte kan använda dina gamla Xbox-spel på din nya, för att tvinga dig att köpa alla dina favoritspel en gång till till Durango;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Borde inte vara så svårt att göra en fläktlös konsol med dessa specs. Förutom tystnaden så håller den ju längre och dammar inte. Hoppas, men tror inte att Microsoft gör detta.

Fläktlös konsol låter extremt onödigt, bättre ha en konsol som justerar fläkt-hastighet/prestanda efter vad du gör, dvs tyst när du ser på dvd/blu-ray men drar igång mer när du spelar tunga spel som kräver lite prestanda. Gillar tysta maskiner men det får inte gå ut allt för mycket över prestandan

Permalänk
Datavetare

Sett en del kommentarer kring prestanda PS3 vs Xbox360. Som vanligt kan man visa precis vad man vill, vilket naturligtvis Sony och Microsoft använder för att visa att just deras konsol är snabbast.

Tittar man på CPU delen på varje konsol så har PS3 ca dubbla flyttalsprestanda jämfört med Xbox, PS3 har ~200 GFLOPS/s vs 100 GFLOPS/s för Xbox360.
Tittar man i stället på heltalsprestanda i CPU så är Xbox360 definitivt den starkare då den har 3 st PowerPC kärnor medan PS3 bara har 1 PowerPC kärna. Naturligtvis kan man köra heltal även på de 6 SPEer som är tillgängliga för spel, men SPE-erna är väldigt inneffektiva på att köra heltalskod. SPEerna är flyttalsmonster och anledningen till PS3ans enorma flyttalsprestanda.

200GFLOPS/s är faktiskt rätt OK även i dag, 4-kärnors Ivy Bridge når idag runt den prestandan i praktiken (är en teoretiskt siffra på PS3 men det går att komma ganska nära).

Men det låter rätt trist om det visar sig att Xbox-next kör på Jaguar. Enligt den information som finns har en Jaguar-kärna ca 15% högre IPC än Bobcat, som i sin tur har marginellt högre IPC än Atom... Skulle säga att varje 1.6Ghz Jaguar-kärna är ungefär lika stark som de 3.2GHz PowerPC kärnor som sitter i PS3/Xbox360, om något så är PS3/Xbox360 starkare räknat per kärna. 8 kärnor är naturligtvis fler än 3, men om PS4 har "Piledriver" kärnor så kommer den vara betydligt snabbare, både på flyttal och heltal även om den bara har 2 moduler.

Sandy Bridge har runt 4-5 gånger högre IPC än Atom, så säg att Piledriver har 2-3 gånger högre IPC än Jaguar. Piledriver kärnorna lär inte köras på 1.6GHz. Å andra sidan har jag sett rykten som hävdar att även PS4 kommer använda Jaguar-kärnor. Vi lär få se.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Njure:

Nejmen se där!

Ser ut som om den kommer klara 4k-upplösningar ändå! OK grafik och gott om RAM

De 8 kärnorna bådar gott för PC-marknadens utveckling!

Lägger hellre 70k på en super fucking datorsystem med eyefinity än på en 4k tv och en konsol som säkerligen har 30-60fps lock...

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Avstängd

jag tycker det är dags för Världen att bojkotta Konsoler så att allt utvecklas för PC för att sedan portas till konsol, PC först konsol ska vara nummer sekundär när det kommer till spelutveckling finns ingen anledning att utveckla för konsoler.

Vill du spela på en handkontroll så jävla badly så kan du koppla in den till USB i PCn som du kan koppla till datorn som göra det som konsollen gör fast bättre.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Hoppas detta blir lyftet för amd, så dom kan få in mer kapital o börja konkurera mer mot intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Postaldude:

Ps4 fakta/rykten

* ingen mer Cell processor!! Allt är Amd både CPU/gpu Sony fattar nu att ingen vill programmera cell mer. Har kostat dom en hel del denna generation iaf mycket i början innan utvecklare lärde sig.

Googla Amd a10 det blir en special designad CPU för ps4

* totalt 5gb ram var av Max 2gb reserverat för OS.
* ingen mer dualshook handkontroll. Kan ju hoppas den ser mer ut som 360 handk med en analog uppe.
* stöd för 100gb blue ray skivor (tydligen nått som är nytt med fler lager på skivan)

Xbox720 fakta/rykten

* Amd CPU/gpu
* 8gb ram var av 3gb är reserverade för OS
* blue ray skivor på 50gb
* HDMI in kan användas för tillbehör som kräver snabb överföring tex kameror osv kanske kinect 2.

Måste säga att det är skönt att nvidia inte är inblandade i Playstation längre. Dom var inblandade i utvecklingen av ps3 på ett hörn. Säkert därför Playstation 3 har nån form av matta färger som får det att se tråkigt ut.

Båda konsolerna kommer klara av 3D i 1080p 60fps
4k upplösningar finns nog inte från start men kommer i en FW uppdatering. På samma sätt som 360 gick från 1080i till 1080p

Svårt att tänka mig att det blir under 1gb hårddisk i nån av konsolerna. Kostar ju bara 695kr på inet Sony o Ms ska ha några miljoner hd så dom kan få ner priset lite

Självklart köper man den konsol som kommer först. Vem orkar vänta liksom. Självklart om ett hack kommer till den som kommer sist så byter man bara

Allvetaren har talat...?

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMasj:

Fläktlös konsol låter extremt onödigt, bättre ha en konsol som justerar fläkt-hastighet/prestanda efter vad du gör, dvs tyst när du ser på dvd/blu-ray men drar igång mer när du spelar tunga spel som kräver lite prestanda. Gillar tysta maskiner men det får inte gå ut allt för mycket över prestandan

På vilket sätt skulle det gå ut över prestandan? Den enda nackdelen är nog att det kostar lite mer och (möjligtvis) tar större plats. Du kan köra både Ivy Bridge och Kepler fläklöst utan kompromisser, att behöva det till Jaguar känns faktiskt onödigt med tanke på hur strömsnål den lär bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Har svårt att se konsoler klara sig mycket längre än kommande generationen? De är i princip dåligt datorer som säkert kommer kosta runt 5-6000 kr när de släpps. Onlineläget är inte gratis, moddning är obefintlig, upplösningen är lägre än en PC, bildfrekvensen är lägre än en PC och din kompis med en PS4 kan inte spela samma spel som du med en Xbox 720.

Den största behållningen, och anledningen till att i princip alla köpte en PS3a av mina kompisar, var att den hade BluRay och att man kan fisa ner soffan medan man spelar. Finns det någon inne på SweC som spelar både PC och konsol? Varför då i sådana fall?

Jag lirar på både PC och konsol. Skyrim och Monkey Island remakes på PC for tillfället. Väntar på Rome 2. 360:n har jag enkom för Halo och Burnout, i princip (BF:BC2 har väl letat sig in då och då).

Annars håller jag med dig om konsolernas många nackdelar gentemot PC. Dock spelar jag gärna med Xbox-kontrollen till PC, då jag tycker det är långt mycket bekvämare än mus/tangetbord.

Permalänk
Medlem

Den enda finfina konsollen som har gjorts är nog Nintendo 64.

Det var den sista konsollen jag spelade på - Nu - Dator all the way-

Come at me consol fägs.