Hjälp!! Datorn stängs av utan varning vid intensivt användande

Permalänk

Hjälp!! Datorn stängs av utan varning vid intensivt användande

Köpte nyligen helt nya komponenter till datorn, men nätaggregatet från den förra setupen behöll jag. Problemet med detta är nu att den börjar krascha helt random vid intensiv gaming, utan BSOD och ibland när den bootar upp får jag detta felmeddelande: Power Supply Surges detected during the previous power on.
ASUS Anti-Surge was triggered to protect system from unstable power supply unit!
Kan även tillägga att skärmen då och då även fryser i några minuter för att sedan återgå till det normala inne i Windows, även under idle load.

Är det möjligtvis PSUn som är defekt eller ger för dålig effekt? Är det RAM-minnena (Fast då borde det väl blivit BSOD)? Eller något annat.

SPECS:

AXP 630W Nätaggregat
Intel® Core i7-3570K Processor
Kingston HyperX Predator 2x4GB @2400 mHz
ASUS P8Z77-V LX2
Gigabyte Geforce GTX 660
Western Digital® Desktop Green 2TB

Kan även tillägga att temperaturerna ligger på det normala och har väldigt bra kylning i chassit. Har även provat att underklocka minnena till 1333 mHz och då verkar datorn stabil. Men memtest86 på 2400 mHz ger inga som helst utslag...

Visa signatur

MSI Geforce GTX 1080 - Intel Core i5 9600K@ 5.0 GHz - Corsair Hydro 115i Platinum RGB - Phanteks Evolv X - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3000 MHz - ASUS Rog Strix Z390-E Gaming - Corsair RM750X V2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ÖverklockarN94:

Köpte nyligen helt nya komponenter till datorn, men nätaggregatet från den förra setupen behöll jag. Problemet med detta är nu att den börjar krascha helt random vid intensiv gaming, utan BSOD och ibland när den bootar upp får jag detta felmeddelande: Power Supply Surges detected during the previous power on.
ASUS Anti-Surge was triggered to protect system from unstable power supply unit!
Kan även tillägga att skärmen då och då även fryser i några minuter för att sedan återgå till det normala inne i Windows, även under idle load.

Är det möjligtvis PSUn som är defekt eller ger för dålig effekt? Är det RAM-minnena (Fast då borde det väl blivit BSOD)? Eller något annat.

SPECS:

AXP 630W Nätaggregat
Intel® Core i7-3570K Processor
Kingston HyperX Predator 2x4GB @2400 mHz
ASUS P8Z77-V LX2
Gigabyte Geforce GTX 660
Western Digital® Desktop Green 2TB

Kan även tillägga att temperaturerna ligger på det normala och har väldigt bra kylning i chassit. Har även provat att underklocka minnena till 1333 mHz och då verkar datorn stabil. Men memtest86 på 2400 mHz ger inga som helst utslag...

AXP är icke kända för att göra kvalité, har du möjlighet att testa med ett annat nätaggregat så skulle det underlätta en hel del. Detta är bäst att göra innan någonting går sönder.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Ja

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

AXP är icke kända för att göra kvalité, har du möjlighet att testa med ett annat nätaggregat så skulle det underlätta en hel del. Detta är bäst att göra innan någonting går sönder.

Ja det har jag nog möjlighet att göra.

Skrivet av lang666:

Kolla dina tempraturer.

Låter som överhettning av processorn.

Under max load i prime95 ligger prollen på 55-60 grader, så överhettning av processor är det inte frågan om

Visa signatur

MSI Geforce GTX 1080 - Intel Core i5 9600K@ 5.0 GHz - Corsair Hydro 115i Platinum RGB - Phanteks Evolv X - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3000 MHz - ASUS Rog Strix Z390-E Gaming - Corsair RM750X V2

Permalänk
Medlem

Power Supply Surges detected during the previous power on.
ASUS Anti-Surge was triggered to protect system from unstable power supply unit!

Säger ju klart och tydligt att ditt nätaggregat är boven och leverar ostabil spänning, därmed stänger moderkotet ner kalaset för att skydda datorn.
Byt ut PSUn och felet borde vara avhjälpt.

Permalänk
Skrivet av FelixJ:

Power Supply Surges detected during the previous power on.
ASUS Anti-Surge was triggered to protect system from unstable power supply unit!

Säger ju klart och tydligt att ditt nätaggregat är boven och leverar ostabil spänning, därmed stänger moderkotet ner kalaset för att skydda datorn.
Byt ut PSUn och felet borde vara avhjälpt.

Ja det får bli att byta ut PSUn denna vecka och se om det hjälper.

Någon som vet vad som orsakar de random frysningarna i Windows när jag surfar, kollar youtube osv? Allting blir orörligt i några minuter för att sedan återgå till det normala. Formaterat datorn för några dagar sedan så det beror inte på virus etc. Beror detta också på PSUn, eller är det möjligtvis moderkortet eller minnena som spökar?

Visa signatur

MSI Geforce GTX 1080 - Intel Core i5 9600K@ 5.0 GHz - Corsair Hydro 115i Platinum RGB - Phanteks Evolv X - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3000 MHz - ASUS Rog Strix Z390-E Gaming - Corsair RM750X V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ÖverklockarN94:

Ja det får bli att byta ut PSUn denna vecka och se om det hjälper.

Någon som vet vad som orsakar de random frysningarna i Windows när jag surfar, kollar youtube osv? Allting blir orörligt i några minuter för att sedan återgå till det normala. Formaterat datorn för några dagar sedan så det beror inte på virus etc. Beror detta också på PSUn, eller är det möjligtvis moderkortet eller minnena som spökar?

Har du dålig strömtillförsel kan det orsaka alla möjliga och omöjliga fenomen, så ja jag tror att du slipper många problem iom ett bättre nätagg.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har ett exakt likadant nätagg och jag har inga problem, köpte de för 1 år sen typ. 630WATT Axp. Ja har iaf inte haft problem me de men de kanske är för att dina grejjer drar mer ström också.

Jag ska däremot uppgradera till GTX 670 DC-2 TOP. Får se om nätagget håller, lol
Anledningen till att jag klockat processorn till 3,4ghz bara är för att jag har Turbon på och då drar den iväg mot 4ghz. Annars kan jag köra 3,8ghz med Turbon av om jag vill

SPECS;

AXP 630W.
ASUS M5A78L-M/USB3.
HyperX 4gb minne.
AMD Phenom(tm) II X6 1055T Processor, 125 watt. (6 CPUs), ~3.4GHz (Stock @ 2.8ghz)
ASUS GTX 560 DC-1

Permalänk
Skrivet av loeric:

Jag har ett exakt likadant nätagg och jag har inga problem, köpte de för 1 år sen typ. 630WATT Axp. Ja har iaf inte haft problem me de men de kanske är för att dina grejjer drar mer ström också.

Jag ska däremot uppgradera till GTX 670 DC-2 TOP. Får se om nätagget håller, lol
Anledningen till att jag klockat processorn till 3,4ghz bara är för att jag har Turbon på och då drar den iväg mot 4ghz. Annars kan jag köra 3,8ghz med Turbon av om jag vill

SPECS;

AXP 630W.
ASUS M5A78L-M/USB3.
HyperX 4gb minne.
AMD Phenom(tm) II X6 1055T Processor, 125 watt. (6 CPUs), ~3.4GHz (Stock @ 2.8ghz)
ASUS GTX 560 DC-1

Har haft mitt nätagg i cirka tre år nu så det har nog sett sina bästa dar och klarar väl inte ens av att leverera 400w längre:)

Visa signatur

MSI Geforce GTX 1080 - Intel Core i5 9600K@ 5.0 GHz - Corsair Hydro 115i Platinum RGB - Phanteks Evolv X - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3000 MHz - ASUS Rog Strix Z390-E Gaming - Corsair RM750X V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loeric:

Jag har ett exakt likadant nätagg och jag har inga problem, köpte de för 1 år sen typ. 630WATT Axp. Ja har iaf inte haft problem me de men de kanske är för att dina grejjer drar mer ström också.

Jag ska däremot uppgradera till GTX 670 DC-2 TOP. Får se om nätagget håller, lol
Anledningen till att jag klockat processorn till 3,4ghz bara är för att jag har Turbon på och då drar den iväg mot 4ghz. Annars kan jag köra 3,8ghz med Turbon av om jag vill

SPECS;

AXP 630W.
ASUS M5A78L-M/USB3.
HyperX 4gb minne.
AMD Phenom(tm) II X6 1055T Processor, 125 watt. (6 CPUs), ~3.4GHz (Stock @ 2.8ghz)
ASUS GTX 560 DC-1

Vill man/du leva "on the edge" så är du välkommen men jag själv skulle byta till ett säkrare nätagg. Varför spela med komponenter som ju inte är gratis om de skulle ryka iom detta. Men det är ju inte mitt problem. Nu är du varnad iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Som Jalle säger...
Byt nätagg snarast, om du inte råkar njuta av rysk roulette

Här är ett test där AXP 630 inte klarar att lämna 440W...

http://extreme.idg.se/2.1030/1.282097/stort-test-av-nataggreg...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”