Rykte: Specifikationerna för Xbox "Durango"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Axelind:

Den enda finfina konsollen som har gjorts är nog Nintendo 64.

Det var den sista konsollen jag spelade på - Nu - Dator all the way-

Come at me consol fägs.

Håller med dig till 100% 64an var den senaste nödvändiga Konsolen efter det så har det gått ut för.

Äger fortfarande mitt 64a med Xantal spel som man köpte när alla polare sålde av sina för att köpa PS2/Gamecube

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av KrilleMeister:

varför valde man inte DDR5 om man vill att den ska leva i ett par år? jag kan vara ute å cykla men...ja

För att DDR4 inte ens finns på marknaden än och fortfarande är i teststadium torde vara en bra anledning.

EDIT: Sen så är det inte troligt att flaskhalsen blir ram-minnet utan svarare grafik eller cpu.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fluf:

Siffror? Jag mena bara det jag sade, en gång var konsoler riktigt kickass vid launch, framför allt PS3 cell arkitektur som gjorde att den användes i feta beräkningskluster.

Newell, Carmack och nu senast Jen-Hsun Huang med flera verkar vara rätt överens att det inte kommer att komma någon specialutvecklad hårdvara för konsoler igen, utan second hand standard arkitekturer. Med helt optimerad kod kan man göra underverk i prestanda till skillnad från generic x86 kod som skall funka på all hårdvara på planeten, så vi kommer se bra ös i spelen och snygg grafik.

Men vi kommer inte se något nytt fett ballt i hårdvaruväg.

Ja Cell har massa prestanda men var hjälper det när det är helt galet svårt att få ut all prestanda ur den?

Nya Tahiti LE, alltså den pimpade versionen av 7870 har ganska exakt samma teoretiska teoretiska beräkningskapacitet som ett GTX 680. Båda klarar 3 TFLOPS. Vilket kort väljer du?

Teoretisk prestanda är inte så relevant utan det är den prestanda man faktiskt kan pressa ut som är relevant. CELL är galet bra på vissa saker men den är ett himla mög att skriva spel till.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som hoppas på att emulatorer för dessa konsoler kommer bli snabbare att få ut om de påminner så mycket om vanliga PC.

Kommer att bli intressant att se deras presentationer när de kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmobbare

Starkt gjort att klassa en CPU med 8 kärnor på 1.6GHz som långsam utan att den ens fått se dagsljus.

En Pentium 4 på 4GHz är ju inte jättevass i dagsläget. En i7-3517U på 2 kärnor och 1,9GHz är inte direkt långsam.

Lägg därtill optimering som vi inte är i närheten av att få se på en PC.

Men om ni vill tro att ni pressar era i5or på 5GHz så hårt det verkligen bara går, be my guest.

Permalänk
Medlem

tycker dom borde slänga i lite mer ram så det räcker i X antal år..

512 MB ram på PS3 va lite lågt när den kom tyckte jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Den enda finfina konsollen som har gjorts är nog Nintendo 64.

Det var den sista konsollen jag spelade på - Nu - Dator all the way-

Come at me consol fägs.

Sega Dreamcast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Starkt gjort att klassa en CPU med 8 kärnor på 1.6GHz som långsam utan att den ens fått se dagsljus.

En Pentium 4 på 4GHz är ju inte jättevass i dagsläget. En i7-3517U på 2 kärnor och 1,9GHz är inte direkt långsam.

Lägg därtill optimering som vi inte är i närheten av att få se på en PC.

Men om ni vill tro att ni pressar era i5or på 5GHz så hårt det verkligen bara går, be my guest.

Å andra sidan var P4 aldrig särskilt vass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hehewtf:

tycker dom borde slänga i lite mer ram så det räcker i X antal år..

512 MB ram på PS3 va lite lågt när den kom tyckte jag

"Storleken är inte allt utan det är hur du använder den"

Minnet på PS3 är mycket snabbare än vanliga ram minnen

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedDotFire:

Lol, han sa transistorer inte "kärnor"

Vad gör mer transistorer för skillnad då?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

8 AMD "kärnor" och 8 GB ram verkar ju lovande.
Lovande för att med AMD's lite svagare prestanda per kärna så måste dom lära sig att koda flertrådigt. Något som alla gamers kommer att ha nytta av när dom sedan kodar för andra plattformar. (jaja AMD fanbois behöver inte ta åt sig, oavsett CPU så kommer den vara klen om några år, varvid poängen med flertrådigt blir viktigt.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RzrTrek:

En grafikdel i klass med "Radeon HD7770".. vilket skämt, kommer inte att köpas! Dyrt skräp med andra ord.

Vi kan ju jämföra det med xboxens nuvarande grafikdel som kan jämföras med X1950. En sjujävla skillnad med 7770 alltså.

Dyrt skräp? Ja det hade ju knappast blivit en tusenlapp billigare med ett 7970 kort, eller hur? 7770 är ett enormt bra kort och duger bra till en konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

8 AMD "kärnor" och 8 GB ram verkar ju lovande.
Lovande för att med AMD's lite svagare prestanda per kärna så måste dom lära sig att koda flertrådigt. Något som alla gamers kommer att ha nytta av när dom sedan kodar för andra plattformar. (jaja AMD fanbois behöver inte ta åt sig, oavsett CPU så kommer den vara klen om några år, varvid poängen med flertrådigt blir viktigt.)

Så sant så. Ju mer som programmeras för fler kärnor/trådar ju bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

jag tycker det är dags för Världen att bojkotta Konsoler så att allt utvecklas för PC för att sedan portas till konsol, PC först konsol ska vara nummer sekundär när det kommer till spelutveckling finns ingen anledning att utveckla för konsoler.

Vill du spela på en handkontroll så jävla badly så kan du koppla in den till USB i PCn som du kan koppla till datorn som göra det som konsollen gör fast bättre.

Fin tanke, men du glömmer att verkligheten är lite annorlunda utanför bubblan. Alla har inte möjlighet/kunskap/intresse <input reason here> av att spela på en PC, uppenbarligen. Den största delen av spelarna väljer konsol hur mycket du än vill att det ska vara annorlunda. Du tillhör en minoritet i deras ögon och är därför lägre prioriterad. Om alla skulle bojkotta konsolerna tror jag att det snarare blir så att spel försvinner till en stor del istället. Knappast en förbättring.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beltet:

Är det bara jag som hoppas på att emulatorer för dessa konsoler kommer bli snabbare att få ut om de påminner så mycket om vanliga PC.

Kommer att bli intressant att se deras presentationer när de kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Ligger nåt i det du säger Man kan ju hoppas!

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Kommer ni ihåg på den tiden som konsoller hade cutting-edge hårdvara i sig?

Never more, never again.

Var inte PS3's cpu rätt så cutting-edge när den kom ut? Sen så är väll inte xbox octacore Jaguar allt för dålig den heller...

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av FribBe:

Så sant så. Ju mer som programmeras för fler kärnor/trådar ju bättre.

Antar att det inte gör någon skillnad på x86, x64 då.
Fast blir det bättre? Är inte poängen -tror ni båda- att ha enklare att göra portar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khringo:

Var inte PS3's cpu rätt så cutting-edge när den kom ut? Sen så är väll inte xbox octacore Jaguar allt för dålig den heller...

Cell är fortfarande rätt bra, skulle man uppdatera den skulle den säkert fungera utmärkt.

Problemet var väl det begränsade användningsområdet utöver PS3, och den bedömdes vara för dyr.

Ang. ryktet vad gäller PS4 och AMD är det senaste jag hörde att utvecklingsplattform 2 av 4 bygger på AMD, så vi får väl se vart det slutar.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Skrivet av Beltet:

Är det bara jag som hoppas på att emulatorer för dessa konsoler kommer bli snabbare att få ut om de påminner så mycket om vanliga PC.

Kommer att bli intressant att se deras presentationer när de kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

En emulator kräver väldigt mycket mer kraftiga komponenter än den ursprungliga konsollen krävde för att kunna köra ett spel.
Om du kollar på Dolphin Emulator så krävs det en extremt bra dator för att kunna köra 60fps 1080p upskalat på gamecube spel. Och då inkluderar jag att man kör med LLE ljud istället för simulerat HLE ljud.
Då har vi inte ens börjat prata om buggar som förekommer.

Permalänk
Medlem

De nya konsolerna kommer hålla i sig ett bra tag framöver säker mycket längre än 360 och ps3.

Permalänk
Skrivet av Robeliboban:

De nya konsolerna kommer hålla i sig ett bra tag framöver säker mycket längre än 360 och ps3.

Det hoppas jag inte Denna generation var allt förlänge, Tex Sony Playstation - PS1 1994| 2000 (PS2) | 2006 (PS3) | 2013 (PS4) Från att haft en intervall på 6år så har dom skjutit upp det 1år och under dom här 7 åren har det hänt otroligt mycket. Jag som Pc game hoppas att ?PS5? släpps senast 2018 eller visst om det inte händer så mycket på spelfronten är det ju skit samma.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem

Varför kör alla konsoller med AMD?!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

17 personer tyckte detta var fyndigt?

OnT:
Har svårt att se konsoler klara sig mycket längre än kommande generationen? De är i princip dåligt datorer som säkert kommer kosta runt 5-6000 kr när de släpps. Onlineläget är inte gratis, moddning är obefintlig, upplösningen är lägre än en PC, bildfrekvensen är lägre än en PC och din kompis med en PS4 kan inte spela samma spel som du med en Xbox 720.

Den största behållningen, och anledningen till att i princip alla köpte en PS3a av mina kompisar, var att den hade BluRay och att man kan fisa ner soffan medan man spelar. Finns det någon inne på SweC som spelar både PC och konsol? Varför då i sådana fall?

Jag spelar mest på konsol, men även på PC ibland. Jag föredrar konsol"konceptet" bättre, med en maskin man inte behöver pilla med, spel som funkar out of the box, och överlag inget strul. Detta passar väl in i det övriga vardagsrummet, som erbjuder en skön soffa med plats för flera spelare, luftig angenäm miljö, fin ljudanläggning, eftersom rummet även används för musiklyssning, ibland för flera, för att sprida ljudet, när man har gäster och olika sammankomster. En stor TV passar också det för flera. Dessutom är det bättre för ögonen och allmänt behagligare att titta på en stor TV som är 2-3 meter bort, än en skärm 2-3 decimeter bort.

En PC är till största delen en enmansshow. En PC har jag i regel på ett skrivbord i en intimare miljö, för jag arbetar i huvudsak på den. I arbete ingår pilleri och pyssel. I detta "koncept" finns det en del spel som passar in och som jag gärna spela ibland. Det är framför allt strategispel och vissa FPS. Och ibland så vill jag kunna pilla och ha möjlighet att fläska på ordentligt med grafiska effekter och upplösning, om plånboken tillåter. Men jag ser en PC främst som ett arbetsredskap än en underhållningsmaskin.

Båda världar har sin charm och sina egenskaper, båda har aspekter som jag tilltalas av. Just spel föredrar jag på konsol, men totalt sett lägger jag ner mest tid på datorer. Jag betraktar mig alltjämt som PC-spelare och konsolspelare.

Och att konsolernas tid snart är förbi tyckte jag också, tills jag läste detta:

Skrivet av strejf:

För ett halvår sedan läkte det rätt mycket om nästa Xbox. Intressant läsning tycker jag:

http://winsupersite.com/article/xbox-360/generation-xbox-prev...

Om detta stämmer kommer konsoler vara relevanta ett tag till. Detta är ju utveckling precis i rätt riktning. Microsoft hänger med i tiden. Bara de inte sumpar implementeringen...

Och förresten förstår jag inte allt konsolhat från PC-whiners. Konsolspelare kan bli avis på den bättre grafiken på PC, men de vet att de inte är beredda att lägga ner pengarna som krävs, och har inte den tekniska kunskapen att få till detta heller, och därmed ofta ej heller uppfattning om hög teknisk visuell upplevelse. De har gjort ett val och är till stor del nöjda med det. Får inte PC-spelare tillräckligt med polygon-blowjobs? Det finns väl ändå en hel del PC-spel som ser väsentligt mycket bättre ut på just PC än konsoler. En del får extra texturpaket och DX11-stöd. Vissa av dem kommer inte ens till konsol heller. Jag håller med om att konsolerna cappar grafiken. Även jag som spelar mer på konsol känner att grafiken varit sunkig de senaste 3-4 åren. Den har förresten inte varit så spännande sen 2007 (varför fick inte PS3 ett Geforce 8-chip när den ändå blev så sen? Då hade det varit riktig skillnad mellan PS3 och 360 och vi hade iaf fått en del fler DX10-spel och ribban allmänt legat avsevärt högre)
Men detta ständiga gnäll är så överdrivet. Finns ju liksom inget sans och vett nånstans. Konsolspelare ska tydligen utrotas, utan någon vidare tanke. Varför kan inte de har sitt och ni ert?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Varför kör alla konsoller med AMD?!?

Inte hundraprocent säker, men tror det har med själva antalet streamprocessorer att göra. AMD har med tidigare generation haft ca 3-4gånger fler än Nvidia som en spelskapare kan få ut all saft ur kretsarna

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Känns ändå som det viktigaste med en ny konsoll är kylningen, iaf jag som xbox ägare vil ha en knäpptyst konsoll som inte blir överhettad. Hoppas detta blir året då man kan köpa båda en ny Xbox och en PS.

Samt hoppas att de tänker lite längre så att det blir en komplett htpc och spelmaskin!

/Robin

Permalänk

Jag ogillar/hatar/avskyr Xbox, men jag vill att den blir satans bra för då slipper man sketna spel till PC eftersom de väljer konsoller bara för det är mainstream.

Om Xboxen blir "väldigt snabb" så kommer spelen äntligen bli snyggare igen.

Skrivet av robber:

Känns ändå som det viktigaste med en ny konsoll är kylningen, iaf jag som xbox ägare vil ha en knäpptyst konsoll som inte blir överhettad. Hoppas detta blir året då man kan köpa båda en ny Xbox och en PS.

Samt hoppas att de tänker lite längre så att det blir en komplett htpc och spelmaskin!

/Robin

Jag tar häldre en lite större konsoll som kan kylas en en liten som väsnas och överhettas så fort den inte tomgångar.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Varför kör alla konsoller med AMD?!?

De har oerhört mer prestanda per krona , vilket dessa företag statsar på samtidigt så använder de sig av en PC arkitektur i dessa vilket gör att pc använderna vinner på det då dessa konsolerna kommer göra det lättare att porta över spelen till pc

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Varför kör alla konsoller med AMD?!?

Troligtvis en kombination av att AMD bjöd lägst (alltså får lägst förtjänst för att tillhandahålla hårdvara till MS) samt att AMD rent generellt alltid varit med kostnadseffektivt än t.e.x. Intel eller Nvidia.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zeuxlarsson:

Troligtvis en kombination av att AMD bjöd lägst (alltså får lägst förtjänst för att tillhandahålla hårdvara till MS) samt att AMD rent generellt alltid varit med kostnadseffektivt än t.e.x. Intel eller Nvidia.

Plus att AMD kan erbjuda en komplett plattform själva vilket varken Nvidia eller Intel kan göra. Nvidia kan göra grafikkort men inte generella processorer. Det enda de har där är Tegra och jag tror ingen vill ha en ARM i en spelkonsoll. Intel hade antagligen varit ett bättre val på CPU-sidan men de ligger fortfarande långt efter när det kommer till grafik.

Eftersom de uppenbarligen ville ha x86 den här gången, troligtvis för att kunna spara massa utvecklingskostnader eftersom PC och konsolveresionen blir typ samma, så finns det inte så många alternativ.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

7770 har 640 streamingprocessorer. 5770 och 4870 har 800. 4870 har 256-bit minne, 7770, 5770 har 128-bit. Men 7770 och 5770 har högre klockfrekvenser!

Antal streamingprocessorer spelar ingen roll då det är olika arkitekturer, minnesbussbredd samt klockfrekvens är irrelevant då vi inte vet ännu vad nästa krysslåda har för specifikationer.