Intel drar sig ur moderkortsmarknaden

Permalänk
Melding Plague

Intel drar sig ur moderkortsmarknaden

Det blir inga fler moderkort under varumärket Intel. Under de kommande åren fasas produktsegmentet ut från Intels sortiment.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Åhh. Nej dem som var så bra.... (ironi)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Inaktiv

Tyvärr var det nog på tiden..

Permalänk
Medlem

Ingen större förlust. Finns redan så många andra tillverkare som gör trevliga moderkort.

Permalänk

Äntligen!

Visa signatur

i5 750 @ 3.2 GHz | P7P55D |Corsair 8gb DDR3 1600MHz | Nvidia MSI GTX 560TI | Zalman 600W PSU | Samsung 840 240gb SSD | 3st Samsung 1tb | Corsair 650D | Arctic cooling freezer 7 rev 2

http://www.inet.se/artikel/6101343/f...kop-over-500kr

Permalänk

Dyra, konstiga designval och urusel kritik. Tog en del tid för Intel att se över detta.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Helt rätt beslut. Det är bättre att de fokuserar på det de kan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Då kanske de kan börja försöka göra fungerande chipset istället!

Permalänk
Medlem

Aldrig haft intel moderkort, och aldrig tänkt tanken..så ingen förlust.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Snusfri

Tråkigt, har haft Intel-moderkort i några servrar och de har fungerat alldeles utmärkt utan att ha haft för mycket krussiduller som inte är nödvändiga inom den biten.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Tror inte ens jag sätt ett intel moderkort till försäljning. Det jag hört om dem har ju inte direkt varit bra heller. Ingen större förlust.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Jag gillar dem, strömsnåla, intel nics, rena moderkort utan tjafs. Men jag kommer nog inte att sakna dem.
Nästa dator med haswell blir det nog ett Gene eller Sniper M

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alla moderkort som har intelprocessorer har massa intel-chip, så alla sådanna moderkort är för mig intel-moderkort, så att själva dedikerade "all-intel-motherboards" fasas ur är väl bra, tror dom tänker på att utöka CPU-stöd, alltså att processorn kommer sköta mer och mer och bli mer effektiv, redan idag gör ju intel-processorer i i7-klassen alla de större sakerna om man har moderkort som stödjer processorns alla funktioner, så tror vi kommer få se mer enklare moderkort från andra tillverkare i framtiden där allt basic för hårdvaru-komponenternas platser endast finns och resten sköts via CPU helt enkelt

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla hatar på dom, rekomenderade en polare det och anser att moderkortet är sjukt prisvärt...
Dom är snygga, har intel nics och inte massor med skit funktioner man inte vill ha

Permalänk
Medlem

Mmm någon som saknar ISA anslutningen, korten var ju så små på den tiden

Skickades från m.sweclockers.com

OnT: jag har aldrig ägt ett intel kort så jag kan inte säga om de är bra eller dåliga, dock kommer jag inte sakna dem då tanken att köpa ett aldrig har funnits.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Fan va tråkigt, dom gör bra grejer! kör själv ett Intel kort på min NAS..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk

Har aldrig haft och kommer aldrig att ha.... xD

Permalänk
Medlem

Jämför man utrustningen på intels egna moderkort med moderkort från andra tillverkare
så har jag upplevt det som att det är som att jämföra en traktor med en Volvo.
Det är samma sak, men mer utrustning i Volvon.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Intel är/var ju klart mer intressant på serversidan, det är väl en förlust där om något.
Även om jag personligen klämt mer på Tyan-moderkort.

Men Intel hade bra kvalitet och de tickar på i ur och skur, år efter år.

Inget för överklockare som tycker bra funktion är Prime 95 stabilt i några minuter, eller en minnesfrekvens som ser bra ut i en screenshot, eller som byter moderkort var 6:e månad, för dom är Intel rätt osexig.

Idag finns det väldigt gott om andra tillverkare som gör bra moderkort för privatpersoner så inget problem om Intel försvinner ur det segmentet liksom, bara de fortsätter göra vettiga chipset till sina CPU:er.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Nog för att jag tror Intels moderkort gör sig bra i workstation / server miljöer då dom kommer matade med många intressanta funktioner, men som all-användare är min erfarenhet rätt kass. Kinkigt med minnen, mysko hjärnspöken och kass överklockningsförmåga.

Intel kan gott ägna sig åt annat, det har de nog insett själva.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Har intel-planka i nuvarande burken och absolut inget fel på den.. snorbilligt kort och gör vad jag förväntar mig av det.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Synd.

Intelkorten hade aldrig några "sexiga" finesser men å andra sidan hade man aldrig några problem med dem heller.
Enkla, stabila och bara funkade.
Inget för dem som ville överklocka men ville man ha ett par hundra utbildningsdatorer eller så så var de förstavalet

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Intel har 117 olika moderkort listade på Prisjakt, så helt frånvarande har de ju inte varit i Sverige. Gigabyte har 150 och Asus 316 för att jämföra.

Permalänk
Medlem

Som någon redan nämnt är intels moderkort ofta strömsnåla och ned stabila integrerade nätverkskort från intel (så man slipper realtek-skräpet). Jag tycker det är lite tråkigt att de försvinner.

Permalänk
Medlem

Är ju inte direkt så att Intel har ont om pengar så de har ju verkligen möjligheten att testa lite vad dom vill. Men det är nog för det bättre som dom lägger vantarna på hyllan och om-fokuserar.

Permalänk
Medlem

Det enda Intels moderkort är bra för är väl Intels nätverkskretsar (som man ju annars brukar få leta efter i djungeln av Realtek-skit), och om man är besatt av 100% referensdesign...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Mig gör det då inget:P Bara inte Asus eller gigabyte försvinner aldrig haft något strul med något av dessa märken vare sig Modekort eller gpu

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Har haft ett Intel moderkort från 1995 och det brann upp
R.I.P.

Visa signatur

I7 990X | Rampage III Extreme | Dominator GT 2000MHZ 3x4GB | Enermax Revo 85+ 1250W | GTX 690 | OCZ Vector 512GB | W7 Ultimate 64 | NH-U12P SE2 | Fortress FT02 B | Xonar Essence STX | A-5VL | GLE 430 | G502| Ducky Shine 2| Asus Rog Swift |
HTPC: Antec Solo II | Seasonic X-750 | Asus P8Z68-V Pro gen.3 | Win7 Prof 64 | I7 2700 K | Noctua NH-U9B SE2 | GSKILL 2133 16 GB | HD 7850 | Asus Xonar ST | Noctua |

Permalänk
Avstängd

Kanske bra att inte konkurera med sina kunder (Asus, Gigabyte, MSI, etc som köper deras chipset).

Men lite tråkigt. Intels moderkort var väl bra har jag för mig?

Permalänk

Jaha, Intel har gjort egna moderkort.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit