ASUS Sabertooth Z77 - faktiskt passande CPU-kylare?

Permalänk
Lego Master

ASUS Sabertooth Z77 - faktiskt passande CPU-kylare?

Jag har datorn i sign., och som ni ser ett ASUS Sabertooth Z77-MB. Bra skit på alla sätt och vis, utom möjligen fysiskt. Det är ett monster med alla möjliga paneler och doningar. Och därmed kommer också ett problem med eftermarknadskylare av modell stor. Jag vill gärna byta ut min stock-kylare från Intel för att få ner ljudnivån i första hand, temperatur är sekundärt, men jag vet inte vad som passar och har varken tid eller råd att testa runt med en massa olika kylare.

Alltså är frågan; är det nån som har ett Sabertooth Z77 med en eftermarknadskylare som passar, eller vet av erfarenhet vad som funkar?
Jag har tyvärr inte LP-minnen, men får väl i värsta fall se till att de flyttas till de yttersta minnesplatserna.

Både luftkylare och slutna vattenkylare kan vara av intresse, bara den får plats.. =P

Jag har googlat en del, men bara hittat trådar om vad folk verkar tro passar, inte vad de vet passar av erfarenhet. Och alltså betackar jag mig svar av den kalibern; "jag tror det här ska funka" duger inte. "Jag vet att det här funkar" är vad jag vill höra.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Jag rekommenderar Corsair H60 (V2) Den är billig, tyst (beroende på vad du ställer in fläkten på för RPM såklart) ( personlig åsikt ).
Jag använder den med Artic Silver 5 kylpasta och den processorn överstiger aldrig 50C.

Du hittar produkten här: http://www.inet.se/produkt/5322283/corsair-hydro-h60-v2

Permalänk
Medlem

Efter en snabb googling så fann jag några svar även på den här sidan: http://forums.whirlpool.net.au/archive/1908486

Så Corsair Hxx fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag kör på Noctua NH-U12P SE2 tillsammans med deras mounting kit för Socket 1156. Möjligt att kitet inte behövs till de exemplar som säljs idag, för jag köpte min för ett tidigare bygge.

Kylaren passar bra, men man måste köra med minnen med låg profil (inga höga flänsar) och sätta i åtminstone den närmsta minnesstickan på plats innan man sätter dit kylaren för att den annars är i vägen. Det kan vara värt att koppla in alla närliggande strömkablar innan också, för det kan bli riktigt tajt om man satt på kylaren innan man kopplat in allt.

Angående kylningen så var den över förväntan med omkring 60 celsius i full load vid 4.4GHz och omkring 30 på primära kärnan vid vanligt användande på min 3770k.

Visa signatur

Ner med konsolbönderna! Rösta modermodemerat!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av wolbur:

Jag kör på Noctua NH-U12P SE2 tillsammans med deras mounting kit för Socket 1156. Möjligt att kitet inte behövs till de exemplar som säljs idag, för jag köpte min för ett tidigare bygge.

Varför kittet, Z77 har ju 1155-socket...?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Varför kittet, Z77 har ju 1155-socket...?

Socket 1156 och 1155 har samma mått för hålen runt cpun så man kan använda både 1156 och1155 kylare till båda socklarna.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av '[Qvist:

;13146578']Socket 1156 och 1155 har samma mått för hålen runt cpun så man kan använda både 1156 och1155 kylare till båda socklarna.

Check.

Jag gillar inte överdimensionerade luftkylare egentligen, det känns väldigt konstigt att ha en metallklump som väger knappa kilot hängande i moderkortet. Det blev en beställning på en Corsair H60 v2 från Inet, tack till NightFawkes för tipset. Kommer köra MX-2-pasta på den, och eventuellt byta ut fläkten ifall min befintliga akter-120mm är tystare.

*mummel*sen är det bara det pågående projektet att försöka få grafikkortet att hålla käften...*mummel*

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av wolbur:

Jag kör på Noctua NH-U12P SE2 tillsammans med deras mounting kit för Socket 1156. Möjligt att kitet inte behövs till de exemplar som säljs idag, för jag köpte min för ett tidigare bygge.

Jag använder samma kylare och jag köpte min typ 2009/2010 och den fick med monteringskit. Sedan så kan man maila Noctua så skickar de gratis monteringskit ifall något saknas (Gjorde det för att kunna köra kylaren horisontellt på ett AM3-moderkort.)

Kylaren är väldigt bra, jag kör min 2600k på 4.5GHz sedan länge och den klarar av load utmärkt även på 5v, fast den är även nästan ljudlös på 12v.
Dock så har man nackdelen att man måste köra lågprofils minnen.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag gillar inte överdimensionerade luftkylare egentligen, det känns väldigt konstigt att ha en metallklump som väger knappa kilot hängande i moderkortet. Det blev en beställning på en Corsair H60 v2 från Inet

Å andra sidan kan man väl argumentera för att det känns rätt konstigt att ha vatten i en låda full med elektronik?
(ursäkta OT)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Varför kittet, Z77 har ju 1155-socket...?

För att när jag köpte min kylare så fanns inte den mountningen med, men jag gissar på att den skickas med de exemplar som säljs idag. Som en annan skrivit så kan man maila Noctua och få det gratis från dom, men har man inte tid att jiddra med dom så går kitet att köpa i handeln. Jag tog mest med den infon för säkerhets skull eftersom det efterfrågades vad man faktiskt vet fungerar.

Visa signatur

Ner med konsolbönderna! Rösta modermodemerat!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Roger W:

Å andra sidan kan man väl argumentera för att det känns rätt konstigt att ha vatten i en låda full med elektronik?
(ursäkta OT)

Absolut!
Jag har rationaliserat som så att det är liten risk att det är ett sådant fel att en vattenkylare börjar läcka, medan en tornkylare faktiskt kommer väga så mycket, oavsett. Att bära runt på datorn till LAN (vilket förekommer relativt ofta i mitt fall) osv kommer onekligen orsaka en del hopp och skump vilket påverkar den överviktiga tornkylaren mer än slangarna från vattenkylningen. Ergo, vattenkylning. För mig känns det mer rätt till speldatorn.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lego Master

Hämtade ut H60:an efter jobb idag, monterade och hävde igång datorn. 26 grader i idle, inte stressat den än dock. Kallt och fint, kör med pull-montering av radiatorfläkten, det verkade enklast och egentligen det enda som de medföljande skruvarna tillåter utan att det blir knas, om jag inte har missat nåt helt.

Bra skit iaf, och som vanligt en delikat pingvinstång från Inet!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag har datorn i sign., och som ni ser ett ASUS Sabertooth Z77-MB. Bra skit på alla sätt och vis, utom möjligen fysiskt. Det är ett monster med alla möjliga paneler och doningar. Och därmed kommer också ett problem med eftermarknadskylare av modell stor. Jag vill gärna byta ut min stock-kylare från Intel för att få ner ljudnivån i första hand, temperatur är sekundärt, men jag vet inte vad som passar och har varken tid eller råd att testa runt med en massa olika kylare.

Alltså är frågan; är det nån som har ett Sabertooth Z77 med en eftermarknadskylare som passar, eller vet av erfarenhet vad som funkar?
Jag har tyvärr inte LP-minnen, men får väl i värsta fall se till att de flyttas till de yttersta minnesplatserna.

Både luftkylare och slutna vattenkylare kan vara av intresse, bara den får plats.. =P

Jag har googlat en del, men bara hittat trådar om vad folk verkar tro passar, inte vad de vet passar av erfarenhet. Och alltså betackar jag mig svar av den kalibern; "jag tror det här ska funka" duger inte. "Jag vet att det här funkar" är vad jag vill höra.

Tyvärr så kommer inte datorn att boota om du inte har en ram-sticka i den första sloten.

När det kommer till kylaren så använder jag mej av en H100

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X || GTX3080 || Impact DTX || 32GB RAM @ 3600MHz || Custom Loop i Lian Li Tu150 ||