Permalänk
Medlem

hur vet man vad som är för mycket? (dB)

sitter och kollar på lite fläktar till chassit, men jag har ingen aning på vad som är "för mycket" vissa säger att 20 är för mycket, vissa säger att 30 knappt låter något. kan man testa detta på något sätt genom ett test eller får man gissa?

(pratar om dB)

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem

http://www.makeitlouder.com/Decibel%20Level%20Chart.txt

30 db = stå i en öken mitt i natten.
40 db = en viskning.

Satsa på fläktar som låter max ~40db. Dom är mer eller mindre knäpp tysta.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

galet svårt att säga, beror ju helt på dig och hur ljudkänsligt du är, är du ljudkänslig så ska du kanske kolla på Corsair Air series AF120, Quiet Edition annars finns ju Noctua NF-F12-PWM, kör med dom själv i mitt chassie med motståndet som följer med, och får mycket bra luftflöde i chassiet samt att dom är tysta, Vill du fläska på med mer rpm är det inga problem, låter lite mer men inget som stör just mig.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

Specifikationer kan du inte kolla på, de stämmer i princip inte, kan möjligtvis ge dig en fingervisning.
Läs runt.
Finns även olika ljudkaraktärer också. 20 dB hög frekvens är mer irriterande än 20 dB låg frekvens.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av visenstam:

galet svårt att säga, beror ju helt på dig och hur ljudkänsligt du är, är du ljudkänslig så ska du kanske kolla på Corsair Air series AF120, Quiet Edition annars finns ju Noctua NF-F12-PWM, kör med dom själv i mitt chassie med motståndet som följer med, och får mycket bra luftflöde i chassiet samt att dom är tysta, Vill du fläska på med mer rpm är det inga problem, låter lite mer men inget som stör just mig.

jag är inte direkt kräsen när det kommer till ljud, men eftersom jag sitter bredvid datorn minst 4 timmar varje dag och har den på konstant så vill jag veta om det är något som kommer irritera mig. därav frågan om det fanns något test.

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

http://www.makeitlouder.com/Decibel%20Level%20Chart.txt

30 db = stå i en öken mitt i natten.
40 db = en viskning.

Satsa på fläktar som låter max ~40db. Dom är mer eller mindre knäpp tysta.

dock är det inte så att en 30 db fläkt inte hörs bara för att du har 40db i rummet, allt ljud bygger på varandra och 40db fläktar kommer höras massor.

Skrivet av Seetela:

jag är inte direkt kräsen när det kommer till ljud, men eftersom jag sitter bredvid datorn minst 4 timmar varje dag och har den på konstant så vill jag veta om det är något som kommer irritera mig. därav frågan om det fanns något test.

Nu är jag själv ljudnazi och stör mig något otroligt om jag skulle kunna höra datorn igång över huvudtaget.
När du säger att du ska ha på den konstant, menar du när du sover också då?
Personligen skulle jag aldrig rekommenderat en fläkt (för 120mm) som snurrar över 1500 RPM (är en minst lika bra referens som tillverkarnas db nummer som de hittar på hej vilt) då de kommer ha ett högt klart hörbart ljud.

Permalänk
Medlem

Classic case of overthinking detta ju.

In på Inet eller annan lämplig sida, kolla in fläktarna i den storleken du är intresserad av och läs folks omdömen och / eller köp fläktar som marknadsförs som tysta från välrenommerade tillverkare så ska du se att det blir bra.

Annars är det främst rotationshastigheten som påverkar, och till detta finns det fläktkontroller och motstånd om det krisar till sig ...

Permalänk
Medlem

http://www.silentpcreview.com/
Där finns det vettiga recensioner, och dom är så vitt jag vet den enda sidan som gör seriösa ljudmätningar. Tyvärr verkar inte tillverkarna alltid vara så ivriga på att skicka grejer till dom så testutbudet är inte alltid så stort.

Finns nog mycket att läsa i deras forum också.
http://www.silentpcreview.com/forums/viewforum.php?f=9&sid=38...

Angående dB på fläktar, så är det svårt då tillverkarna ljuger/mäter lite hur de vill.
Så gör som Lanbonden sa, gå efter rpm. Kring 1000 rpm är någorlunda tyst.

Sen om du vill ha tyst så fall inte för fläkt/kylnings -hysterin som verkar råda bland många här på Swec. Man behöver inte 14 fläktar i ett chassi, räcker med ett fåtal.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

dock är det inte så att en 30 db fläkt inte hörs bara för att du har 40db i rummet, allt ljud bygger på varandra och 40db fläktar kommer höras massor.

Nu är jag själv ljudnazi och stör mig något otroligt om jag skulle kunna höra datorn igång över huvudtaget.
När du säger att du ska ha på den konstant, menar du när du sover också då?
Personligen skulle jag aldrig rekommenderat en fläkt (för 120mm) som snurrar över 1500 RPM (är en minst lika bra referens som tillverkarnas db nummer som de hittar på hej vilt) då de kommer ha ett högt klart hörbart ljud.

yes, har datorn på hela tiden. så du säger alltså att dom inte alltid har rätt och att jag inte ska ha en fläkt som går över 1500rpm för ljudet?

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Skrivet av Seetela:

yes, har datorn på hela tiden. så du säger alltså att dom inte alltid har rätt och att jag inte ska ha en fläkt som går över 1500rpm för ljudet?

Helt rätt, alternativet är att skaffa lite snabbare fläktar och en fläktkontroller så du kan sänka ner hastigheten när du inte belastar datorn.

Själv kör jag med Gentle typhoon fläktar på 1200 RPM som är sänkta till runt 550RPM till min ena vattenkylning och den andra datorn kyls med helt passiv vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Kotan:

http://www.silentpcreview.com/
Där finns det vettiga recensioner, och dom är så vitt jag vet den enda sidan som gör seriösa ljudmätningar. Tyvärr verkar inte tillverkarna alltid vara så ivriga på att skicka grejer till dom så testutbudet är inte alltid så stort.

Finns nog mycket att läsa i deras forum också.
http://www.silentpcreview.com/forums/viewforum.php?f=9&sid=38...

Angående dB på fläktar, så är det svårt då tillverkarna ljuger/mäter lite hur de vill.
Så gör som Lanbonden sa, gå efter rpm. Kring 1000 rpm är någorlunda tyst.

Sen om du vill ha tyst så fall inte för fläkt/kylnings -hysterin som verkar råda bland många här på Swec. Man behöver inte 14 fläktar i ett chassi, räcker med ett fåtal.

Saknar verkligen spcr storhetsdagar, är väll en 5-6 år sen nu men då testade de allt och var som en bibel för mig, nu ska man vara glad om de testar någonting, tråkig utveckling på ett kanske lite för nischat forum då de flesta inte verkar bry sig om ljudnivån idag då man ändå har på sig sitt headset hela tiden...

Permalänk
Inaktiv

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=388719

Dessa är rated som 16 db. Jag hör dem när jag sitter i rummet bredvid (öppen dörr) om jag lyssnar.

Permalänk

Har hört att under 30 dB är knappt hörbart

Permalänk
Medlem

Du bör inte gräva ner dig förmycket i dB numret. De mänskliga örat kräver olika nivåer av dB för att uppfatta ljud vid olika frekvenser. Ex: 40 dB vid lågfrekvent ljud (stor fläckt) kan "låta" mycket mycket mindre än en 30 dB fläkt vid hög frekvens (liten fläkt på högt varvtal)

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk

Det man får tänka på är att det låter mer ju fler fläktar man lägger till. Själv har jag totalt 11 fläktar i min dator, 6 chassifläktar, 2 på cpu-kylaren, 2 på gpu-kylaren och 1 i nätaggregatet. Vill du ha en tyst dator, satsa på fläktar med låg rpm (vilket ger lägre ljudnivå) och hög cfm (hur mycket luft de flyttar per minut). Min dator låter mer eller mindre som en liten dammsugare, och fläktarna är speccade på runt 15-25 dB. Sedan får man tänka på hur chassit är byggt. Ett stort och luftigt chassi brukar oftast låta lite mer, beroende på materialet det är byggt av förstås.

Låg RPM, hög CFM brukar vara det man tittar efter. Gentel Typhoon är tysta, men flyttar inte jättemycket luft. Cougar och Be Quiet! gör bra fläktar som flytter väldigt mycket luft, men kan låta en del i högre rpm. Du kan ju satsa på PWM-styrda fläktar kopplade i moderkort som ändrar rotationshastighet efter temperatur.

Permalänk
Medlem

dB säger egentligen ingenting när det gäller fläktar om man inte vet på vilket avstånd från fläkten som man mätt från (ljud avtar ju med avståndet). Mäter man från 50 meters avstånd så är ju de flesta fläktar väldigt tysta Att mäta från en meter brukar vara standard, men företagen säger sällan hur de mätt. Och sen säger ju som sagt dB ingenting om karaktären på ljudet heller.

Några tips på bra fläktar:
Nexus Real Silent: Bra och billig fläkt. Har själv såna i mitt chassi, men kör dem på 7V för att få dem lite tystare.
Scythe Slip Stream: Också bra och billig och finns i många olika hastigheter. Har du möjlighet att styra fläkten kan du gärna ta en med högre hastighet för att ha lite marginal, men annars är nog 800 RPM en bra avvägning mellan blås och ljud.
Och sen finns det en massa Noctua-fläktar också som brukar vara rätt så bra men lite dyrare. Samma gäller här, du vill nog ligga på runt 700-800 RPM om du vill ha riktigt tysta fläktar.

Sen gäller det förstås att du har tysta komponenter i övrigt, dvs. processorkylare och grafikkort. Annars är det ju bortkastat att ha tysta chassifläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

dB säger egentligen ingenting när det gäller fläktar om man inte vet på vilket avstånd från fläkten som man mätt från (ljud avtar ju med avståndet). Mäter man från 50 meters avstånd så är ju de flesta fläktar väldigt tysta Att mäta från en meter brukar vara standard, men företagen säger sällan hur de mätt. Och sen säger ju som sagt dB ingenting om karaktären på ljudet heller.

Några tips på bra fläktar:
Nexus Real Silent: Bra och billig fläkt. Har själv såna i mitt chassi, men kör dem på 7V för att få dem lite tystare.
Scythe Slip Stream: Också bra och billig och finns i många olika hastigheter. Har du möjlighet att styra fläkten kan du gärna ta en med högre hastighet för att ha lite marginal, men annars är nog 800 RPM en bra avvägning mellan blås och ljud.
Och sen finns det en massa Noctua-fläktar också som brukar vara rätt så bra men lite dyrare. Samma gäller här, du vill nog ligga på runt 700-800 RPM om du vill ha riktigt tysta fläktar.

Sen gäller det förstås att du har tysta komponenter i övrigt, dvs. processorkylare och grafikkort. Annars är det ju bortkastat att ha tysta chassifläktar

processor kylare kommer vara en bequiet dark rock pro 2, den ska tydligen vara relativt tyst, sen blir det nog ett gtx 680 lightning. så jag vet inte riktigt, sitter även men slutna lurar med ANC så jag kommer förmodligen inte höra något alls.. men så man ska alltså inte gå efter dB, bara efter rpm?

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seetela:

men så man ska alltså inte gå efter dB, bara efter rpm?

Nja, dB kan du strunta i, men det är inte bara att kolla RPM. Som tumregel så måste man ner på 700-800 RPM om man vill ha en riktigt tyst 120mm fläkt, och man vill nog helst inte gå under det om man vill att fläkten ska kyla någonting också. Men det är inte alla fläktar som är tysta ens på så låga varvtal, så det gäller att läsa recensioner.

Men då snackar vi riktigt tysta fläktar som är i princip ljudlösa när de sitter i ett chassi en bit bort. Om du ska ha ett GTX 680 så kommer det ändå att låta lite, så riktigt tysta chassifläktar är nog overkill. Det låter som att du säkert skulle bli nöjd med någon av fläktarna som rekommenderats här i tråden om de körs i runt 1000 RPM. Då bör du få hyffsad kylning utan att datorn kommer låta som en dammsugare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nja, dB kan du strunta i, men det är inte bara att kolla RPM. Som tumregel så måste man ner på 700-800 RPM om man vill ha en riktigt tyst 120mm fläkt, och man vill nog helst inte gå under det om man vill att fläkten ska kyla någonting också. Men det är inte alla fläktar som är tysta ens på så låga varvtal, så det gäller att läsa recensioner.

Men då snackar vi riktigt tysta fläktar som är i princip ljudlösa när de sitter i ett chassi en bit bort. Om du ska ha ett GTX 680 så kommer det ändå att låta lite, så riktigt tysta chassifläktar är nog overkill. Det låter som att du säkert skulle bli nöjd med någon av fläktarna som rekommenderats här i tråden om de körs i runt 1000 RPM. Då bör du få hyffsad kylning utan att datorn kommer låta som en dammsugare.

haha ok, tackar. får försöka leta rätt på rediga 1000~rpm fläktar.

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Fläktkylning är svårt, dels beroende på att ljudkaraktären sällan går att bedöma eftersom man inte visar nått frekvensspektrum, örat är olika känsligt beroende på frekvens, http://en.wikipedia.org/wiki/Fletcher%E2%80%93Munson_curves visar hur örat fungerar och hur olinjäriteterna ser ut vid låga ljudtryck, dessutom så är mycket av de ljud som uppstår i en datorlåda inte fläkten i sig utan turbulens och resonansljud som fläkten aktiverar, det är helt enkelt andra luftrörelser som ofta låter mer än fläkten i sig, en låda med sega väggar, typ bitumendämpade och bra fläktgaller krävs om det ska bli tyst även om fläkten i sig är tyst när den körs separat.
Men helst ska man inte gå över 800rpm och så ska de helst sitta inuti lådan och inte i ytterväggarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Rydisen:

Specifikationer kan du inte kolla på, de stämmer i princip inte, kan möjligtvis ge dig en fingervisning.
Läs runt.
Finns även olika ljudkaraktärer också. 20 dB hög frekvens är mer irriterande än 20 dB låg frekvens.

Precis, olika tillverkare mäter sina fläktar på lite olika sätt, allt för att få så bra siffror som möjligt att presentera.

Många små viskningar kan bli en storm, ljud adderas. Dvs om du inte kan höra en fläkt på ditt "datoravstånd" så är det mycket möjligt att du hör 4.

Vidare är det huvudsakligen tre olika saker som genererar ljud, varav bara de två första är med i tillverkarens mätningar.
1. Motorns egna ljud (oftast lite vinande typ av ljud).
2. Luftsuset som skapas av turbulensen efter fläktbladen, kan även påverkas av fläktgaller
3. Vibrationer genom chassit, helt beroende på typ av plåt, montering, golv med mera. Helt oberäkneligt.

För att hitta en bra fläkt;
1. Läs recensioner
2. Testa

Tänk även på att i vissa fall kan en lite mer högljud fläkt ersätta effekten av flera långsammare som i sin tur hade gemensamt låtit mer än den lite kraftigare.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI