Permalänk

Corsair H100i låter (för?)mycket

Tjena,
I min burk är det alltså mitt vattensystem som låter absolut mest, vilket jag tycker själv är konstigt då vitsen med vattensystem är att de ska kyla bra och vara tysta. Ljudet är liksom ett smått tjutande, ljust ljud som jag antar kommer från radiatorn... Jag har hört av andra som haft fel på sina att de låter som en dammsugare eller gurglar eller dyl men min låter inte alls så.

Så jag undrar om någon har någon info om vad som kan vara problemet?

Självklart står allt på Quite i Corsair's Link.

Mvh

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mc.Morgan:

Tjena,
I min burk är det alltså mitt vattensystem som låter absolut mest, vilket jag tycker själv är konstigt då vitsen med vattensystem är att de ska kyla bra och vara tysta. Ljudet är liksom ett smått tjutande, ljust ljud som jag antar kommer från radiatorn... Jag har hört av andra som haft fel på sina att de låter som en dammsugare eller gurglar eller dyl men min låter inte alls så.

Så jag undrar om någon har någon info om vad som kan vara problemet?

Självklart står allt på Quite i Corsair's Link.

Mvh

Måste vara nåt som är fel, har du senaste firmware till h100i. Min h100i på quiet är väldigt tyst

Permalänk
Medlem

Använder du fläktarna som kom med h100i? Har hört att dessa kan ge ifrån sig ett högfrekvent ljud beroende på batch. (läste det någonstans på overclockers.com för någon månad sedan) Isåfall, testa koppla ur fläktarna och starta datorn utan (då pumpen och allt kommer startas kommer det ta ett tag innan det blir för varmt, men gör det bara i någon minut som mest.)
Sen kan du ju alltid testa att koppla ut en av fläktarna och låta den andra vara kvar, sedan andra hållet. Om det är fläktarna det är skumt med alltså.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

Enligt tidigare diskussioner om detta så framkom det att pumpen låter illa om den matas med mer än 12v exakt.

Så jag löste det genom att sätta en fläktkontroller till pumpen, drog ner den till 11.4v och den blev knäpptyst.

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mc.Morgan:

Tjena,
I min burk är det alltså mitt vattensystem som låter absolut mest, vilket jag tycker själv är konstigt då vitsen med vattensystem är att de ska kyla bra och vara tysta. Ljudet är liksom ett smått tjutande, ljust ljud som jag antar kommer från radiatorn... Jag har hört av andra som haft fel på sina att de låter som en dammsugare eller gurglar eller dyl men min låter inte alls så.

Så jag undrar om någon har någon info om vad som kan vara problemet?

Självklart står allt på Quite i Corsair's Link.

Mvh

Det är fläktarna som det är fel på. Du har den senaste firmware vilket också är orsaken till ljudet. Enda lösningen är att få det hela utbytt och sedan hoppas på att den du får i utbyte inte dras med felet. Jag ska personligen hämta ut mitt nya idag på posten och jag håller tummarna för att detta inte ska dras med problemet. Alltså, det finns ingen bra lösning på det ljud du hör...åtminstone ingen lösning som inte kostar dig en massa pengar.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Enligt tidigare diskussioner om detta så framkom det att pumpen låter illa om den matas med mer än 12v exakt.

Så jag löste det genom att sätta en fläktkontroller till pumpen, drog ner den till 11.4v och den blev knäpptyst.

mvh Lazze

Du har H100 och inte H100i eller?

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk

Tack för alla era snabba svar! Jag ska kolla när jag kommit hem om det är fläktarna eller ej, firmware är jag ganska säker på att jag har senaste men är dock på jobbet nu så kan inte garantera det!

Låter iofs konstigt att det skulle vara fläktarna då under tester så har de uppgett att den är tyst!

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mc.Morgan:

Tack för alla era snabba svar! Jag ska kolla när jag kommit hem om det är fläktarna eller ej, firmware är jag ganska säker på att jag har senaste men är dock på jobbet nu så kan inte garantera det!

Låter iofs konstigt att det skulle vara fläktarna då under tester så har de uppgett att den är tyst!

Det är fläktarna, tro mig. Jag säger det eftersom jag redan gått igenom det problem du upplever. Det stora problemet är att samtliga producerade H80i och H100i fram till ett visst datum ska ha detta problem. Från början var problemet att fläktarna skallrade vid låga varv, det försökte Corsair lösa genom att inte tillåta att Quiet mode drog ner fläktarna under ett visst varvtal...dock medförde detta att fläktarna började tjuta. Jag följde en lösning på nätet som gick ut på att man satte på ett motstånd på vardera fläkt och jag tog då motstånd som jag fått med andra fläktar som jag köpt vilka då drar ner volten från 12 till 7 på fläktarna. Detta gjorde då att tjutet försvann men följden blir också att man inte kan köra performance mode utan man blir fast vid Quiet. Ett tag tänkte jag nöja mig med denna lösning men då fläktarna ändå lät värre än andra fläktar jag har som går i samma varv så skrev jag till Corsair och bad om en lösning. De svarade "Ansök om RMA så får du den godkänd". De skrev så för det finns ingen lösning, dock ska det finnas exemplar som inte har problemet. Därför skickade jag tillbaka mitt ex och ska hämta ett nytt idag.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mc.Morgan:

Tjena,
I min burk är det alltså mitt vattensystem som låter absolut mest, vilket jag tycker själv är konstigt då vitsen med vattensystem är att de ska kyla bra och vara tysta.

Mja, skall du ha tyst kylning så är det luft/tornkylare du skall ha, eller riktig vattenkylning.
Dessa slutna-köpes-systemen använder sig av lika många fläktar (fast usla) som en tornkylare men dessutom en vattenpump? (Mer usel än bra den också)
Hur tänker du när du tror det skall vara tystare? Men du är inte ensam om köpa dessa system med den tron..

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Skrivet av KeyPakt:

Det är fläktarna, tro mig. Jag säger det eftersom jag redan gått igenom det problem du upplever. Det stora problemet är att samtliga producerade H80i och H100i fram till ett visst datum ska ha detta problem. Från början var problemet att fläktarna skallrade vid låga varv, det försökte Corsair lösa genom att inte tillåta att Quiet mode drog ner fläktarna under ett visst varvtal...dock medförde detta att fläktarna började tjuta. Jag följde en lösning på nätet som gick ut på att man satte på ett motstånd på vardera fläkt och jag tog då motstånd som jag fått med andra fläktar som jag köpt vilka då drar ner volten från 12 till 7 på fläktarna. Detta gjorde då att tjutet försvann men följden blir också att man inte kan köra performance mode utan man blir fast vid Quiet. Ett tag tänkte jag nöja mig med denna lösning men då fläktarna ändå lät värre än andra fläktar jag har som går i samma varv så skrev jag till Corsair och bad om en lösning. De svarade "Ansök om RMA så får du den godkänd". De skrev så för det finns ingen lösning, dock ska det finnas exemplar som inte har problemet. Därför skickade jag tillbaka mitt ex och ska hämta ett nytt idag.

Men menar du inte att detta löses genom att bara köpa nya fläktar? Det får man väl för typ 250kr...?

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mc.Morgan:

Men menar du inte att detta löses genom att bara köpa nya fläktar? Det får man väl för typ 250kr...?

Det kan mycket väl räcka med att du köper nya fläktar.
Om du använde rådet du fick och har kontrollerat så att det inte är pumpen som låter så ser jag inget problem med det.
Jag kör med H80 i min dator och det lät en del med originalfläktarna så jag bytte till Corsairs lite dyrare fläktar istället (konstigt att dom inte va med i paketet från början) och med motstånden inkopplade på samtliga fläktar så ligger dom på ca 800-900 varv med quite mode i bios.
Mina temperaturer ligger på ganska normala värden förmodar jag. Idle håller systemet är ca 30 grader, cpu ca 38 grader och gpu ca 35 grader. Efter en stund med t.ex. prime95 så ligger cpu på ca 70 grader och gpu på ca 75 grader.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

Det här får mig ju att inte vilja beställa H100i med min lite dyrare dator..? Skall lägga beställningen på söndag och nu fick jag problem, vill ju inte ha något tjutande i min dator om man säger så.. Men antar att jag är tacksam över att någon skrev detta, nu blir det att söka ny vattenkylare eller dyligt men kommer dock bli problem då jag inte kan så mycket om datorer..

Tycker ni att det är en dålig deal att köpa H100i?

Visa signatur

CPU-Z's resultat | Legion Y520
https://valid.x86.fr/gbvcs4

Gick ej att ha forumbanner :(

Permalänk
Skrivet av Uslingen:

Det kan mycket väl räcka med att du köper nya fläktar.
Om du använde rådet du fick och har kontrollerat så att det inte är pumpen som låter så ser jag inget problem med det.
Jag kör med H80 i min dator och det lät en del med originalfläktarna så jag bytte till Corsairs lite dyrare fläktar istället (konstigt att dom inte va med i paketet från början) och med motstånden inkopplade på samtliga fläktar så ligger dom på ca 800-900 varv med quite mode i bios.
Mina temperaturer ligger på ganska normala värden förmodar jag. Idle håller systemet är ca 30 grader, cpu ca 38 grader och gpu ca 35 grader. Efter en stund med t.ex. prime95 så ligger cpu på ca 70 grader och gpu på ca 75 grader.

Jag har faktiskt inte prövat prime95 än, men i idle ligger cpu på typ 32 grader och system på 35, har inte riktigt utsatt den för något mer load än Intels burn, då var den uppe i 55 om jag kommer ihåg rätt.

Men jag ska som sagt pröva att stoppa fläktarna när jag kommit hem och kolla om ljudet består. Dock vill jag gärna att de kan ökas till typ 2000rpm, går det med motstånd?

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetic:

Det här får mig ju att inte vilja beställa H100i med min lite dyrare dator..? Skall lägga beställningen på söndag och nu fick jag problem, vill ju inte ha något tjutande i min dator om man säger så.. Men antar att jag är tacksam över att någon skrev detta, nu blir det att söka ny vattenkylare eller dyligt men kommer dock bli problem då jag inte kan så mycket om datorer..

Väldigt bra ide att inte köpa en vattenkylare, en tornkylare är ett mycket bättre alternativ, tystare, driftsäkrare och billigare. För att en vattenkylare ska bli tystare och prestera bättre än en stor tornkylare behöver man betala nästan dubbelt så mycket för fläktarna är allt annat än tysta.
Jämför Silver arrow med H100i (quiet), Silver Arrow körs på 12v, h100i körs på 5v Silver arrow går att få tystare genom att sänka volten med H100i är så tyst den kan bli.
Det kvittar om det är vatten eller gas som transporterar värmen från cpu till radiatorerna, det är mängden radiatoryta som kyler, färdiga vattenkylare har en bråkdel så mycket radiatoryta som riktigt vattenkylning kan ha och det är all den extra radiatorytan som gör vattenkylning bra inte vattnet.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Med min h100i var fläktarna boven i dramat. snörade dom åt helvete, och på med andra fläktar så blev det tyst.

Visa signatur

| Win 8 Pro | i7 960@Corsair H100i | Asus Rampage III GENE | Asus HD7870 | 3x4GB Dominator | 120gb Force3 + 240gb Agility |

| Win 7 Ultimate | A4-3400 | GA-A75M-S2V | 8GB Ram | 60gb Force3 | 2x 3TB WD AV-GP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mc.Morgan:

Tjena,
I min burk är det alltså mitt vattensystem som låter absolut mest, vilket jag tycker själv är konstigt då vitsen med vattensystem är att de ska kyla bra och vara tysta. Ljudet är liksom ett smått tjutande, ljust ljud som jag antar kommer från radiatorn... Jag har hört av andra som haft fel på sina att de låter som en dammsugare eller gurglar eller dyl men min låter inte alls så.

Så jag undrar om någon har någon info om vad som kan vara problemet?

Självklart står allt på Quite i Corsair's Link.

Mvh

http://cdon.se/hemelektronik/arctic_cooling_arctic_f12_pwm_-_... Dom här kan vara lösningen. men ge dina fläktar lite tid först då oljudet kan ge sej.

Och till er som tjatar om tornkylare, det duger men inte mer.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk

Jag är inte riktigt supermed hur man använder motstånd i fläktar, kan någon kanske sprida lite ljus över det?

En annan fråga, jag har en Cooler Master Stryker som då har fläktstyrning på chassit, kan jag köpa en splitter och dela kontakterna till denne om de inte räcker till vid uppgradering?

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Väldigt bra ide att inte köpa en vattenkylare, en tornkylare är ett mycket bättre alternativ, tystare, driftsäkrare och billigare. För att en vattenkylare ska bli tystare och prestera bättre än en stor tornkylare behöver man betala nästan dubbelt så mycket för fläktarna är allt annat än tysta.
Jämför Silver arrow med H100i (quiet), Silver Arrow körs på 12v, h100i körs på 5v Silver arrow går att få tystare genom att sänka volten med H100i är så tyst den kan bli.
Det kvittar om det är vatten eller gas som transporterar värmen från cpu till radiatorerna, det är mängden radiatoryta som kyler, färdiga vattenkylare har en bråkdel så mycket radiatoryta som riktigt vattenkylning kan ha och det är all den extra radiatorytan som gör vattenkylning bra inte vattnet.
http://www.sweclockers.com/image/diagram/3371?k=57a8e7c4377ab...

Okej! Men förstår inte hur Vattenkylare kan låta mer än tornkylare kylare? Ska inte vattenkylare vara tystare och bättre?, och isåfall vad för tornkylare skulle du rekommendera? Innan jag gick med H100i hade jag Noctua NH-D14 i kundvagnen men då kom en och sa att H100i är mycket bättre och kyler bättre, kommer ju köra 680 SLI och massa andra bra delar så behöver ju en ganska bra kylning om man säger så..

Visa signatur

CPU-Z's resultat | Legion Y520
https://valid.x86.fr/gbvcs4

Gick ej att ha forumbanner :(

Permalänk
Medlem

Original fläktar till färdiga vattenkylningssystem är ofta inte de bästa och har ofta väldigt höga rpm som då innebär att de låter som en skördetröska. Corsair har som det nämnts innan i tråden haft problem med sin firmware, vilket inneburit att fläktarna låtit mycket på låga rpm.

Jag kör med med andra fläktar än orignal fläktarna på min H100i och det är tyst men totalkostnaden för byta ut original fläktarna mot andra gör att H100i blir en dyr historia.

Det kommer nya slutna vattenkylningssystem inom det närmsta månaderna som verkar bättre så de som funderar på att köpa något bör kanske ha lite is i magen och vänta.

Permalänk
Skrivet av Preorded:

Original fläktar till färdiga vattenkylningssystem är ofta inte de bästa och har ofta väldigt höga rpm som då innebär att de låter som en skördetröska. Corsair har som det nämnts innan i tråden haft problem med sin firmware, vilket inneburit att fläktarna låtit mycket på låga rpm.

Jag kör med med andra fläktar än orignal fläktarna på min H100i och det är tyst men totalkostnaden för byta ut original fläktarna mot andra gör att H100i blir en dyr historia.

Det kommer nya slutna vattenkylningssystem inom det närmsta månaderna som verkar bättre så de som funderar på att köpa något bör kanske ha lite is i magen och vänta.

Någon av dessa två då?
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154959-corsair_air_se...
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154958-corsair_air_se...

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetic:

Okej! Men förstår inte hur Vattenkylare kan låta mer än tornkylare kylare? Ska inte vattenkylare vara tystare och bättre?, och isåfall vad för tornkylare skulle du rekommendera? Innan jag gick med H100i hade jag Noctua NH-D14 i kundvagnen men då kom en och sa att H100i är mycket bättre och kyler bättre, kommer ju köra 680 SLI och massa andra bra delar så behöver ju en ganska bra kylning om man säger så..

Vattenkylning KAN prestera och vara tystare än tornkylare OM systemet har tillräckligt många/stora radiatorer och om fläktarna som används är tysta. Alla färdiga vattenkylare har för små och tunna radiatorer för att prestera i närheten av riktig vattenkylning alla system med 120mm radiatorer presterar sämre än tornkylare med dubbla torn. Enda anledningen till att 120mm vattenkylare presterar bättre är för att de använder fläktar som förflyttar mer luft och låter sjukt mycket mer.
Med samma fläktar kommer en h100i vara 5 grader svalare än en HD-D14 men då har den kostat nästan 1300kr, en NH-D14 kostar 650kr.

Knappt godkänd, inget jag skulle köpa.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Tornkylare är overkill om man nöjer sej med med en 3770K som spinner på 4.5.
Däremot så är det nog rätt kul att bygga ett system med extra allt (om man har pengar).

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mc.Morgan:

Jag är inte riktigt supermed hur man använder motstånd i fläktar, kan någon kanske sprida lite ljus över det?

En annan fråga, jag har en Cooler Master Stryker som då har fläktstyrning på chassit, kan jag köpa en splitter och dela kontakterna till denne om de inte räcker till vid uppgradering?

Inte allt för sällan så skickar tillverkaren med adapters till fläktarna som består av ett motstånd i krympslang samt två kontakter (en hona och en hane).
Den ena änden kopplar du till fläktsladden och den andra änden kopplar du på moderkortet märkt t.ex. FAN1, FAN2 osv. Moståndet gör att fläkten snurrar lite långsammare för den som nu trivs med det. Tillverkarna brukar ange i specen vad moståndet gör med fläkthastigheten.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetic:

Det här får mig ju att inte vilja beställa H100i med min lite dyrare dator..? Skall lägga beställningen på söndag och nu fick jag problem, vill ju inte ha något tjutande i min dator om man säger så.. Men antar att jag är tacksam över att någon skrev detta, nu blir det att söka ny vattenkylare eller dyligt men kommer dock bli problem då jag inte kan så mycket om datorer..

Tycker ni att det är en dålig deal att köpa H100i?

Efter att jag har monterat ihop min burk, så tog jag med den till en polare som körde med Corsair H100, just för att jämföra ljud och jag glömmer inte hans min, när han sa :Va faan är detta!? Han kunde inte tro att min BeQuiet var knäpptyst medan hans hördes lite grann redan i idle..I idle låg de på ungefär samma temp, kanske var Corsair 2 grader svalare, MEN maxbelastningen- där var skillnaden enorm..Medan min BeQuiet! hördes lite grann men inte alls var störigt, så lätt Corsair tja kanske inte som en jetplan, men inte långt ifrån..Det gick knappt å sitta där..Visserligen var Corsair ca 9 grader svalare, men då jag inte har överklockat min 3770K så spelar detta ingen som helst roll..Jag har i stort sett aldrig maxbelastat den förutom vid benchmark
Så, så länge du inte behöver de allra svalaste man kan få för "vanliga" konsumenter, så strunta i vätskekylning..Oftast är luftkylare mer driftsäkra också..Jag valde BeQuiet!, som har ganska stor fläkt som inte behöver gå på högvarv, men även andra märken typ Noctua borde också vara tystare än H100..
Det enda som lät i min burk var min nätagg som hade coilwine, men när jag fick en ny så var det löst och nu är det riktigt tyst.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Jag hade en Noctua D14 innan jag bytte mot en H100i och ja H100i kyler bättre och man får bättre svängrum i burken. Men ja det kostar en massa för en marginell förbättring. Jag har personligen kopplat mina Noctua till pumpen och LINK mjukvaran och det fungerar för mig.

Permalänk
Medlem

Sen känns det för jäkla tråkigt att man ska behöva byta ut fläktarna till radiatorn på en sprillans ny kylare..I min värld så ska det vara rätt från början..hålla på och mixtra med andra fläktar, som också kostar en liten slant-inte min grej

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Sen känns det för jäkla tråkigt att man ska behöva byta ut fläktarna till radiatorn på en sprillans ny kylare..I min värld så ska det vara rätt från början..hålla på och mixtra med andra fläktar, som också kostar en liten slant-inte min grej

Sant

Permalänk
Medlem

Och för allt i världen, glöm inte bort att en gigantiskt torn-kylare aka. SilverArrow, Phanteks mfl ser enormt sexigt ut

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Sen känns det för jäkla tråkigt att man ska behöva byta ut fläktarna till radiatorn på en sprillans ny kylare..I min värld så ska det vara rätt från början..hålla på och mixtra med andra fläktar, som också kostar en liten slant-inte min grej

Det är utav precis den anledningen som du just beskrev som jag själv valde att skicka tillbaka mitt exemplar för att få ett nytt. Om man lägger 1000 kr på något ska man knappast behöva betala ytterligare pengar för att lösa problem som originalprodukten har. Jag har fått det nya exemplaret nu men har inte hunnit testa om detta är fritt från problem.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk

Prövade att koppla ur fläktarna nu, det är DEFINITIVT dem som låter mest! Detta ljusa ljud kommer alltså bara under de låga varvtalen. Ska fläktarna för övrigt verkligen köra på max i typ 5 sekunder vid start av datorn?

Efter era svar så känns det kanske som ett dåligt val med H100i vs denna som jag tänkte använda till en början...

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se