Permalänk
Medlem

Chassi eller chassie???

Vet inte om det här har varit uppe förut. Orkar nämligen inte titta igenom mer äv 700 sidor.

Vad heter det??? Chassi eller chassie?

Svenska Akademiens ordlista säger chassi, men är det rätt. Vi kan ju det här mycket bättre!

Permalänk
Medlem

Gammal tråd men men Jag säger också chassi! Känns som halva forumet inte vet att de ska vara chassi!

Permalänk
Skrivet av GuTsaV:

Vet inte om det här har varit uppe förut. Orkar nämligen inte titta igenom mer äv 700 sidor.

Vad heter det??? Chassi eller chassie?

Svenska Akademiens ordlista säger chassi, men är det rätt. Vi kan ju det här mycket bättre!

helt klart Chassi!

Visa signatur

AMD Bulldozer 4.0Ghz 6 core | Asus Nvidia GTX550ti DirectCU | Barracuda 640GB | Barracuda 320GB | Barracuda 1000GB | 8GB 1.6Ghz DDR3 | Corsair 430CX PSU | AsRock 960gm | NZXT Source 210

Permalänk
Medlem

Min fråga är hur fasen du lyckades hitta en tråd från 2005, där inget har postats..xD

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

chassi

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Min fråga är hur fasen du lyckades hitta en tråd från 2005, där inget har postats..xD

Han är onekligen Über Necromancer ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

kjassi

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

tjaskig

Visa signatur

PC: i7 3770k, Asus P8Z77-M PRO, 16GB @ 1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 120GB Intel 330
HTPC: i5 3450, ASRock Z77M mATX, 8GB @1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 160GB Intel 320
Server (Ubuntu 12.04): Pentium G2030 3Ghz, 4GB @ 1600Mhz, 160GB VelociRaptor, 4*1TB 7200RPM @ RaidZ

Permalänk

Burk

Visa signatur

Asus P8Z68-V PRO Gen 3 || 2500K OC 4.5 GHz || Coolit eco A.L.C || XFX Radeon HD 5770 XXX CF || 8 GB Corsair Vengance 1600 MHz || 500 GB WD || Corsair CX 500 || NZXT H2|| Packard Bell 220dx || Pioneer SA-608 || Sanyo sx 225 || Pioneer HPM 50 || Logitech Z506 || Logitech MX518 ||

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Trådskaparen blir nog överlycklig att äntligen få lite svar på denna fråga.

...har säkert haft många sömnlösa nätter och grubblat på detta ända sen 2005...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Trådskaparen blir nog överlycklig att äntligen få lite svar på denna fråga.

...har säkert haft många sömnlösa nätter och grubblat på detta ända sen 2005...

hahah xD ,

Nej enligt mig så kallas det Plåtburk, inge annat

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Jag föreslår "My Preeeeeciousssssss!"

ONT: Chassi är det såklart och jävligt bra jobbat att lyckar gräva upp en tråd från 2005, borde helt klart vara värt nån achievement av nåt slag.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Hårddisk kallas det väll?
Där man monterar in modermodemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Trådskaparen blir nog överlycklig att äntligen få lite svar på denna fråga.
...har säkert haft många sömnlösa nätter och grubblat på detta ända sen 2005...

Snacka om lång väntetid på svar! hehehe

OnT! Chassi, Chassit och Chassin!

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Oj, här måste det ha grävts djupt för att få fram denna. Nåväl, flyttade den till en lämpligare kategori. Chassin är ju lika aktuella nu som då, så keep going!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

SAOL säger:
chassi [ʃas´i el. -si´] substantiv -t el. -et; pl. -n el. -er • underrede på bil; apparatinsats i radio- el. tv-mottagare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

SAOL säger:
chassi [ʃas´i el. -si´] substantiv -t el. -et; pl. -n el. -er • underrede på bil; apparatinsats i radio- el. tv-mottagare

Vad säger SAOL om andra ord för datorlåda?

Och vad blir chassi i plural, ägande och andra former?
Chassi, chassin, chassien, chassis, chassier..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Vad säger SAOL om andra ord för datorlåda?

Och vad blir chassi i plural, ägande och andra former?
Chassi, chassin, chassien, chassis, chassier..

Singular

chassi obestämd grundform
chassis obestämd genitiv
chassit bestämd grundform
chassits bestämd genitiv

Plural

chassin obestämd grundform
chassins obestämd genitiv
chassina bestämd grundform
chassinas bestämd genitiv

Alternativa böjningsformer singular

chassiet bestämd grundform
chassiets bestämd genitiv

Alternativa böjningsformer plural

chassier obestämd grundform
chassiers obestämd genitiv
chassierna bestämd grundform
chassiernas bestämd genitiv

EDIT: Datorlåda är bara dator-låda. Böjs och fungerar på samma sätt som låda fast med dator före. Det är SAOL, inte en synonym-ordbok, står inga synonymer i den jag har.

Permalänk
Medlem

När jag gick Datakunskap A på gymnasiet så fick jag lära mig att att det hette "bürken" Min lärare var en äldre tysk herre som närmade sig pension o han hade för att säga det snällt inte så bra koll.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Chassie e den engelska stavning enligt mig, chassi heter det när man skriver på svenska. Lika drygt o se folk som gör fel med det som när folk skriver att dom ska överclocka sin processor istället for överklocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Chassie e den engelska stavning enligt mig, chassi heter det när man skriver på svenska. Lika drygt o se folk som gör fel med det som när folk skriver att dom ska överclocka sin processor istället for överklocka.

"Chassie" är inte ens engelsk stavning.