Permalänk
Medlem

Har kikat i loggboken och där får man fram ganska tydligt vilken drivrutin det är: "Grafikdrivrutinen nvlddmkm slutade svara och har återställts"

Har googlat nu men inte hittat någon lösning verkar fungera till 100%

Kan det ha att göra med att man kör 2 skärmar eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cklein:

Har kikat i loggboken och där får man fram ganska tydligt vilken drivrutin det är: "Grafikdrivrutinen nvlddmkm slutade svara och har återställts"

Har googlat nu men inte hittat någon lösning verkar fungera till 100%

Kan det ha att göra med att man kör 2 skärmar eller?

Gäller det alla spel? eller är det bara någon enstaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

Gäller det alla spel? eller är det bara någon enstaka?

Wasteland och Dayz, så Arma 2 kan man väl säga

Counterstrike funkade bra, dock verkar det som att inte SLI är aktiverat där, kanske inte stödjer det?

Provade att avaktivera laptopskärmen och fick en krasch 5 min in i spelet, Dayz.

Då återstår väl att prova spela på laptopskärmen för att se om det återkommer.

Edit: Har lirat nu utan extern skärm och det går utan problem, nån som har nån aning om vad som kan vara fel som gör att grafikdrivrutinen kraschar vid spelande på extern skärm?

Har avinstallerat Nvidia drivrutinerna och kört en driver sweeper, verkar fungera nu iallafall

Permalänk
Medlem

Hej. Är det någon som vet om de Y500or som webbhallen säljer just nu har fullt fungerande touchpads?

Permalänk
Medlem

Kan någon som plockat av bakstycket på denna skriva ut lite info om hur de gick tillväga ? Lenovo kommer inte med något nytt. Mer specifikt undrar jag om det bara är att "bryta" vid vänstra ultra-bay porten eller finns det andra, dolda, skruvar eller så ? Har plockat av batteri, vänstra grafikkortet, lossat alla 9 st skruvarna + plastsnäppfästena men bakstycket verkas som fastetsat vid porten.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk

Mitt problem med HDMI kabeln är löst. Eftersom min i hemmet inte fungerade så tog jag med den till min tekniska broder som utan problem kan använda sin HDMI. Så av någon anledning så fungerar inte min gamla HDMI sladd till Y500 men till våra andra datorer.

Problemet löst, köpte ny sladd på netonnet och den fungerar felfritt.
Trots detta så är datorn en solklar 10a. Den är snabb, tyst och min blir inte särskilt varm. Spelar BF, D2 och SC2 utan några som helst problem.

Rekommenderar den verkligen, trots att jag bara är en Svensson och inte alls är en datateknisk person. Jag har inte behövt göra några ändringar alls på datorn utan kör standard, min touchpad fungerar hittills utmärkt! (Fick datorn 21/1-2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av silvernight:

Mitt problem med HDMI kabeln är löst. Eftersom min i hemmet inte fungerade så tog jag med den till min tekniska broder som utan problem kan använda sin HDMI. Så av någon anledning så fungerar inte min gamla HDMI sladd till Y500 men till våra andra datorer.

Problemet löst, köpte ny sladd på netonnet och den fungerar felfritt.
Trots detta så är datorn en solklar 10a. Den är snabb, tyst och min blir inte särskilt varm. Spelar BF, D2 och SC2 utan några som helst problem.

Rekommenderar den verkligen, trots att jag bara är en Svensson och inte alls är en datateknisk person. Jag har inte behövt göra några ändringar alls på datorn utan kör standard, min touchpad fungerar hittills utmärkt! (Fick datorn 21/1-2013)

Jepp Y500 är en riktig best! Jag har ju problemet med touchpaden, så kommer lämna in den för reparation så småningom.

Jag kommer sedan installera Windows 7 för jag hatar Windows 8, fruktansvärt slött och buggigt jämfört med 7.

Ett par grejer som jag märker av är aktivitetshanteraren tar evigheter och öppna, chrome hänger sig ibland, dayzcommander kraschar ibland men framför allt en jävligt seg uppstartstid även från vila. Min 2.5 år gamla acer tog 1-2 sekunder att starta från vila och 15 sekunder från kallstart.

Har även problem att jag blir nerkopplad från routern lite då och då, då får jag köra nätverksdiagnostik så ansluter den igen.

Permalänk

Min y500 blev gubbseg efter att jag installerade skype efter påtryckningar av vänner. Tog typ 2 min vid uppstart jämtemot 20 sec before skype. Tog bort skiten och nu är den sitt gamla jag igen. Antagligen krock med w8 el något, jag är ju inte haj på datorer men det jag vill poängtera är att vissa program kan ge denna effekten.

Permalänk
Skrivet av Pessimismo:

Min y500 blev gubbseg efter att jag installerade skype efter påtryckningar av vänner. Tog typ 2 min vid uppstart jämtemot 20 sec before skype. Tog bort skiten och nu är den sitt gamla jag igen. Antagligen krock med w8 el något, jag är ju inte haj på datorer men det jag vill poängtera är att vissa program kan ge denna effekten.

Jag har Skype, Orgin, Steam och Spotify som startar vid start av datorn, min tar från knapptryck till IE öppet med Sweclockers strax under 11 sekunder. Att stänga datorn tar mellan 8 och 9 sekunder. Detta med standard win8 och inga moddar på datorn.

Sen kan jag streama 1080 på TV'n samtidigt som jag spelar SC2 på datorn (breddad skärm) och detta utan minsta lilla lagg i streamen eller spelet. <3 Aldrig upplevt något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pessimismo:

Min y500 blev gubbseg efter att jag installerade skype efter påtryckningar av vänner. Tog typ 2 min vid uppstart jämtemot 20 sec before skype. Tog bort skiten och nu är den sitt gamla jag igen. Antagligen krock med w8 el något, jag är ju inte haj på datorer men det jag vill poängtera är att vissa program kan ge denna effekten.

Vet inte vilken version du tog ned men jag kör desktop-versionen (i Win8) och uppstarten är inte så seg. Du tar ned den här, genom att logga in med ditt Skype konto: https://secure.skype.com/login?setlang=sv&application=account&return_url=http%3A%2F%2Fwww.skype.com%2Fgo%2Fdownloading-page&application=download

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Skrivet av silvernight:

Jag har Skype, Orgin, Steam och Spotify som startar vid start av datorn, min tar från knapptryck till IE öppet med Sweclockers strax under 11 sekunder. Att stänga datorn tar mellan 8 och 9 sekunder. Detta med standard win8 och inga moddar på datorn.

Sen kan jag streama 1080 på TV'n samtidigt som jag spelar SC2 på datorn (breddad skärm) och detta utan minsta lilla lagg i streamen eller spelet. <3 Aldrig upplevt något liknande.

För mig går uppstarten ruskigt snabbt kanske 10-15 sekunder. Dock tar det alltid minst 2-3 min att stänga av.

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Skrivet av Robsch:

Kan någonr som plockat av bakstycket på denna skriva ut lite info om hur de gick tillväga ? Lenovo kommer inte med något nytt. Mer specifikt undrar jag om det bara är att "bryta" vid vänstra ultra-bay porten eller finns det andra, dolda, skruvar eller så ? Har plockat av batteri, vänstra grafikkortet, lossat alla 9 st skruvarna + plastsnäppfästena men bakstycket verkas som fastetsat vid porten.

Har inte testat själv än då jag läst att det ska vara krångligt. Om du hittar info eller listar ut det själv får du gärna dela med dig. Med största sannolikhet har du läst detta men man kan inte vara helt säker så här är en länk om ämnet:

http://forum.notebookreview.com/ideapad-essential/701037-y500...

Permalänk
Medlem

Kan för er vara en oerhört dum fråga, men är det möjligt att uppgradera Y500's komponenter? :)Alltså t.e.x grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destinyy:

Kan för er vara en oerhört dum fråga, men är det möjligt att uppgradera Y500's komponenter? :)Alltså t.e.x grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Processorn och grafikkortet är som alla andra laptops mycket svåra (om inte omöjligt) att byta ut och uppgradera. Men ram-minnena, hårddisken och m-sata SSDn kan du lätt uppgradera. Sedan har du ju fördelen att laptopen har en ultrabay, vilket betyder att du lätt kan byta ut det andra grafikkortet mot en DVD/Blu-ray spelare eller en extra hårddisk-plats.

hjälpte detta?

Permalänk
Skrivet av Destinyy:

Kan för er vara en oerhört dum fråga, men är det möjligt att uppgradera Y500's komponenter? :)Alltså t.e.x grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Grafikkortet i multibayen borde rimligen gå att uppgradera om de släpper nya grafikkort på den vägen. Annars nej!

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk

Någon som har fått MSI Afterburner (eller liknande, EVGA Precision etc) att fungera korrekt? Kan inte ändra Core Clock.
Nvidia Inspector funkar, men använder hellre Afterburner eller liknande Annars kanske VBIOS mod är det som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gröngås:

Grafikkortet i multibayen borde rimligen gå att uppgradera om de släpper nya grafikkort på den vägen. Annars nej!

Okej, tack så hemskt mycket för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

Processorn och grafikkortet är som alla andra laptops mycket svåra (om inte omöjligt) att byta ut och uppgradera. Men ram-minnena, hårddisken och m-sata SSDn kan du lätt uppgradera. Sedan har du ju fördelen att laptopen har en ultrabay, vilket betyder att du lätt kan byta ut det andra grafikkortet mot en DVD/Blu-ray spelare eller en extra hårddisk-plats.

hjälpte detta?

Tack, nu blev några frågetecken borta!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

Någon som har fått MSI Afterburner (eller liknande, EVGA Precision etc) att fungera korrekt? Kan inte ändra Core Clock.
Nvidia Inspector funkar, men använder hellre Afterburner eller liknande Annars kanske VBIOS mod är det som gäller.

Afterburner fungerar utmärkt för mig

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Skrivet av accolon:

Hej. Är det någon som vet om de Y500or som webbhallen säljer just nu har fullt fungerande touchpads?

Skulle också vilja veta.
Via deras Twitter och Facebook är det omöjligt att få ett svar.

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem

Har haft min (från Webhallen) i en vecka nu, bara fått problem med touchpaden en gång, stängde locket några sekunder också vart det löst. Rekommenderar starkt.

Permalänk

För er som har problem med touchpad drivern kan testa en elantech touchpad driver från asus hemsida, drivern är 11.5.5.2 istället för lenovos 11.4.5.1, utgiven 21/1-2013.

I enhetshanteraren så står den nya drivrutinen så den verkar ha tagit den till sig, enda skillnaden är att ikonen nere till höger byter skepnad och heter asus smart gesture.

Har bara hunnit testa den en liten stund, krånglade de första 2 minuterna, verkar som den var tvungen att ställa in sig själv lite, typ komma i sync. Men snabb kommandot att stänga av touchpaden funkar fortfarande och bäst av allt så funkar det att högerklicka genom att bara "nudda" med två fingrar istället för att verkligen behöva trycka, men sen finns många fler inställningar också. Jag ska köra på den här ett tag så återkommer jag.

Hemsidan där man kan hitta drivrutinen är

http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=Touchpad...

finns även 11.5.0.9 (november 2013) samt lite andra drivrutiener

Lÿcka till

Permalänk

Någon som har en bra msata disk att rekommendera. Och hur gör man egentligen för att lägga över själva operativet eller en iso av det på ett usb-minne. Vill inte behöva tanka en iso-fil ifrån priatebay.

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gröngås:

Någon som har en bra msata disk att rekommendera. Och hur gör man egentligen för att lägga över själva operativet eller en iso av det på ett usb-minne. Vill inte behöva tanka en iso-fil ifrån priatebay.

Gällande HDD:
Finns flera som är bra men ska man köpa i Sverige och har specifika krav på storlek, hastighet osv är det lite snävare. Själv tänkte jag köpa Crucial m4 mSATA 256GB. En annan som är bra är Mushkin Atlas 240GB men den är inte lika lätt att få tag i Sverige. A-datan ska vara bra oxå med men den är rätt dyr.

Gällande operativsystem/backup:
Finns guide'r för det. Ett alternativ är att klona disken/partitionerna rakt av, ett annat är att du i Windows gör en recovery drive backup till USB-sticka. Då tar den hela Lenovo recovery partitionen "as is" och lägger som backup på USB-stickan. Du kan med hjälp av denna sedan återställa hela rasket till den nya disken när du monterat i den och tagit ur den gamla SSD'n (om nu det är planen). Det ska heller inte vara några problem om du helt enkelt installerar om datorn med en Windows 8 skiva eller USB-sticka. Eftersom din Windows produktnyckel är inbakad i BIOSen i datorn ska det efter ominstallation inte vara något problem med aktiveringen. Ett tips, för säkerhetsskull, är att du kör detta program (helt fritt) och gör en activation backup http://www.joshcellsoftwares.com/2011/09/AdvancedTokensManager.html ...och vill du få fram enbart din unika windows 8 nyckel, ska tydligen detta program göra jobbet http://forums.mydigitallife.info/threads/30363-Windows-8-WDP-Product-Key-Viewer

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Trött på väntan på Lenovo. Tog saken i egna händer och gav mig fan på att få isär "eländet" :-). Med hjälp av bilderna jag tog och nedan mini-guide ska det vara nemas problemas för alla. Bilderna tas ned här http://www.filedropper.com/y500

Kort guide:
1) Ur med batteriet + enheten i den högra ultrabay porten (se bilder).
2) Skruva ur de nio stjärnskruvarna.
3) Börja att vika upp bakstycket på mitten vid ventilationsgallret så klämfästena "poppar-ur" där.
4) Vicka nu bakstycket i sidled och uppåt samtidigt på den motsatta sidan där ultra-bay enheten plockades ur.
(försök inte lyfta/bända bakstycket rakt upp, då kommer flera plastinfästningar att gå sönder)
Nu kommer det ganska snabbt att lossa helt på ena sidan av datorn.
5) Nu återstår den sidan där ultra-bay-enheten plockades ur (känns fortfarande fasthakat där). Vicka försiktigt fram och tillbaka, mer lokalt, precis vid infästningspunkterna där, så klickar det också ur.

Extra info:
En fästpunkt gick sönder för mig (rödmarkerad punkt med en svart prick på i en av bilderna). Ingen big deal på något sätt.
Pilarna på plastinfästningarna i bilderna visar åt vilken håll själva plasthaken pekar och således hur den hugger tag i chassit på insidan.
HDD och minne ska inte vara några problem att byta "till vad som helst". Vill man byta wifi-kort är det viktigt att tänka på att man måste flasha en moddad bios som har Lenovo's whitelist borttagen. En sådan finns tillgänglig men inget smidigt/säkert sätt att flasha den på (detta kommer att lösas framöver).

N-joy.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Skrivet av Robsch:

Trött på väntan på Lenovo. Tog saken i egna händer och gav mig fan på att få isär "eländet" :-). Med hjälp av bilderna jag tog och nedan mini-guide ska det vara nemas problemas för alla. Bilderna tas ned här http://www.filedropper.com/y500

Kort guide:
1) Ur med batteriet + enheten i den högra ultrabay porten (se bilder).
2) Skruva ur de nio stjärnskruvarna.
3) Börja att vika upp bakstycket på mitten vid ventilationsgallret så klämfästena "poppar-ur" där.
4) Vicka nu bakstycket i sidled och uppåt samtidigt på den motsatta sidan där ultra-bay enheten plockades ur.
(försök inte lyfta/bända bakstycket rakt upp, då kommer flera plastinfästningar att gå sönder)
Nu kommer det ganska snabbt att lossa helt på ena sidan av datorn.
5) Nu återstår den sidan där ultra-bay-enheten plockades ur (känns fortfarande fasthakat där). Vicka försiktigt fram och tillbaka, mer lokalt, precis vid infästningspunkterna där, så klickar det också ur.

En fästpunkt gick sönder för mig (rödmarkerad punkt med en svart prick på i en av bilderna). Ingen big deal på något sätt.
Pilarna på plastinfästningarna i bilderna visar åt vilken håll själva plasthaken pekar och således hur den hugger tag i chassit på insidan.

N-joy.

Tackar och bugar för den. Nu blir det en ny m-sata och mer ram, smaskens!

Permalänk
Medlem

Vad är det för kylplatta man ska köra på då? har ni några rekommendationer?

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt ifall frågan tagits upp tidigare, men lider alla Y500 av mousepad problemet eller bara några? Är felet fixat på nyproducerade maskiner eller kan man köpa en i dagsläget och råka ut för problemet? Vill gärna beställa en, men inte om det innebär att skicka in den på reparation efter ett tag och vänta flera veckor.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Skrivet av Neroscar:

Vad är det för kylplatta man ska köra på då? har ni några rekommendationer?

Skall du ha den mycket i knät så rekomenderar jag denna Targus. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=492834

Sen finns ju det Cooler Master eller Zalman med justerbar fläkt men dom är obekväma att ha i knät.

Men kylningen är hyfsat tyst i Targusen och den är väldigt mjuk och bekväm.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Skrivet av Red Beaver:

Ber om ursäkt ifall frågan tagits upp tidigare, men lider alla Y500 av mousepad problemet eller bara några? Är felet fixat på nyproducerade maskiner eller kan man köpa en i dagsläget och råka ut för problemet? Vill gärna beställa en, men inte om det innebär att skicka in den på reparation efter ett tag och vänta flera veckor.

Nej, alla Y500 har inte problemet. Bara ett urval av dem som är tillverkade innan den 28:e november. De som är tillverkade senare ska inte lida av problemet och i dagsläget bör de flesta vara bra. Smartast är nog att köpa i butik då tillverkningsdatumet står på lådan (Har hört det står på specifikations lappen i alla fall men jag brände upp min låda så kan inte verifiera). Bara att be dem hämta en nyare och om de inte har, välja att inte köpa / fråga om de kan ta hem en nyare.