OS för hemmaserver. OS X + Windows + Webbserver

Permalänk
Medlem

OS för hemmaserver. OS X + Windows + Webbserver

Tjena!
Har i dagsläget en iMac, 2 windows maskiner och lite andra små maskiner hemma.
Jag skulle vilja köra en server hemma där jag har all musik(iTunes bibliotek), bilder och film på samma ställe. Det skulle även vara ett plus om man kan använda Time Machine på den.

Har kollat runt lite, är Ubuntu ett vettigt val? Viktigt att iTunes biblioteket fungerar både på OS X och Windows...
Webbserver vill jag också kunna köra, Apache/IIS

Permalänk
Medlem

Vad är anledningen till att du vill köra en server och inte en enklare NAS? Fördel med en NAS är inköpskostnad, driftkostnad och enkelhet.
Även den enklaste nasen borde klara av de flesta av dina krav.

Rekommenderar i sådana fall Netgear Synology.

Permalänk
Medlem

Om du vill göra det jävligt lätt för dig, installera Server.app på din imac.

Permalänk
Medlem

En mac mini med os x server är ett väldigt bra men dyrt alternativ. Annars borde en synology NAS göra jobbet gallant.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Vad är anledningen till att du vill köra en server och inte en enklare NAS? Fördel med en NAS är inköpskostnad, driftkostnad och enkelhet.
Även den enklaste nasen borde klara av de flesta av dina krav.

Rekommenderar i sådana fall Netgear Synology.

Kan man köra en webbserver på en NAS? I så fall så är det givetvis ett alternativ!
En Mac Mini skall införskaffas i sommar men jag vill ha något nu, så jag antar att Ubuntu är den bästa lösningen. Debian är också ett alternativ

Permalänk
Medlem

Du vill ha en MAC med OSX för... Webbhosting och fildelning?
Hört talas om Linux, ubuntu? I stort sett vilken hårdvara som helst klarar det du efterfrågar. Din lösning låter extremt onödigt kostsam... En NAS bör annars täcka dina behov ganska bra.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem

HP N40L ger nog fortfarande mest för pengarna. Både kraftfullare och billigare än de flesta NAS:ar, fyra diskplatser, låg strömförbrukning. Jag kör Ubuntu Server på min. Supernöjd.
http://www.dustinhome.se/product/5010608769/hp-proliant-n40l-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kira9204:

Du vill ha en MAC med OSX för... Webbhosting och fildelning?
Hört talas om Linux, ubuntu? I stort sett vilken hårdvara som helst klarar det du efterfrågar. Din lösning låter extremt onödigt kostsam... En NAS bör annars täcka dina behov ganska bra.

Jag har nämnt Ubuntu i båda mina inlägg.
Läs det här angående NAS och Time Machine. http://pondini.org/TM/2.html
Ubuntu får det bli tills Mac Minin är införskaffad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hean:

HP N40L ger nog fortfarande mest för pengarna. Både kraftfullare och billigare än de flesta NAS:ar, fyra diskplatser, låg strömförbrukning. Jag kör Ubuntu Server på min. Supernöjd.
http://www.dustinhome.se/product/5010608769/hp-proliant-n40l-...

Kör också en HP N40L med win 7 på. Används som fileserver, mysql och några andra app som min hemsida är beroende på.
Är jättenöjd drar med 5 diskar (4 diskar på de "riktiga" platserna och en där man man kan sätta DVD spelare) c:a 35Watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av joss:

Kan man köra en webbserver på en NAS? I så fall så är det givetvis ett alternativ!
En Mac Mini skall införskaffas i sommar men jag vill ha något nu, så jag antar att Ubuntu är den bästa lösningen. Debian är också ett alternativ

Jag antar att det är typ standard då t om. min billiga D-Link DNS-320 kan köra webserver. Sedan får du ju självklart kolla upp att den uppfyller alla dina krav som webbserver. Men som sagt. Kolla på Netgear Synology, slår det mesta!