Permalänk
Medlem

knäpptysta fläktar

jag börjar bli trött på att min dator låter som ett jetplan, och tänkte införskaffa mig en eller två 120mm fläktar och en processorfläkt till amd x4 640, problemet är att jag inte vet vilka som inte för ljud ifrån sig alls. jag är inte ute efter någon super prestanda, jag har inte ett överklockat system eller nått speciellt. så fläktarna behöver verkligen inte vara speciella.

120mm fläktarna kan jag nog lista ut själv om ingen skulle vilja hjälpa. men med processorn har jag ingen aning, så de vill jag mest ha hjälp med.
vilken fläkt ska jag införskaffa mig? VILL INTE HA VATTENKYLNING
det är en fördel om jag kan köpa dom online på tex komplett eller inet, men är boende i stockholm så kan hämta i butik om så krävs. är inte heller gjord av pengar, men kan slänga ut en slant för att få datorn att vara tyst

har funderat på dessa som 120mm fläktarna: http://www.inet.se/produkt/5321294/noctua-nf-s12b-flx

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Noctua har ju också processorkylare. Men är du säker på att ljudet inte kommer från grafikkortet eller hårddisken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiod:

Noctua har ju också processorkylare. Men är du säker på att ljudet inte kommer från grafikkortet eller hårddisken?

eller nätagget det ärväldigt vanligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

eller nätagget det ärväldigt vanligt!

Datorer är för snurriga

Permalänk
Medlem

Noctuas fläktar är väldigt tysta, likaså är Be Quiets! fläktar. BQ fläktarna är dock lite billigare men har lite mindre blås.

Permalänk
Rekordmedlem

Allt som förflyttar luft ger ljud per definition, men lägre varvtal kan kanske göra det ohörbart så håll dig till fläktar på max 800RPM om de behövs.
Cpun kan du kyla passivt om du har rätt kylare och låda.
Lådan är kanske den viktigaste komponenten om man vill bygga tyst, stor och med plats att få in i 500-800 rpm fläktar som aktiveras när de behövs helst automatiskt via nån fläktkontroller och de ska helst inte sitta i lådväggarna utan inuti lådan så man undviker onödiga turbulensljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

kolla på 200mm, kan flytta lika mycket eller mera luft på ett lägre varv-tal.

Permalänk
Medlem

Är personligen en person som stör mig väldigt mkt på ljud från datorn.
Mitt system är i princip knäpptyst nu när jag bytte till Scythefläktar.
Tipsar med glädje om dessa fläktar.
http://www.inet.se/produkt/5321444/scythe-120mm-gentle-typhoo...

Gällande CPU kylning så har jag en Noctua NH-D14 som körs med fläktarna på lägre varv.
Även den är knäpptyst.
http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14

Dock inte direkt prisvärd för alla.

Skulle isåfall tipsa om en Cooler Master Hyper 212 EVO och isåfall byta fläkten till en Scythefläkt om det nu går och man stör sig på fläktljudet som dock även det, inte ska låta alltför mkt.
http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Här har du ett tips på en inköpslista.
Notera att jag listar 3st fläktar.
Om du vill ha det ännu tystare, så finns det även fläktar som låter mindre, men flyttar då mindre luft också.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2887444/2013-01-24

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Allt som förflyttar luft ger ljud per definition, men lägre varvtal kan kanske göra det ohörbart så håll dig till fläktar på max 800RPM om de behövs.
Cpun kan du kyla passivt om du har rätt kylare och låda.
Lådan är kanske den viktigaste komponenten om man vill bygga tyst, stor och med plats att få in i 500-800 rpm fläktar som aktiveras när de behövs helst automatiskt via nån fläktkontroller och de ska helst inte sitta i lådväggarna utan inuti lådan så man undviker onödiga turbulensljud.

Det är därför man väljer en FD r3 eller r4

Permalänk
Medlem

Själva lådan är ju viktig också. Det är ju populärt med en massa ventilationshål nu för tiden... tom. i dörren. lådan bör också vara tung och i tjock plåt.

Back to basic

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk

Corsairs quiteeditions är grymt tysta! Sätt dom på en processorkylare och över hela chassit, och det enda du kommer att höra är att det blåser!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

jag börjar bli trött på att min dator låter som ett jetplan, och tänkte införskaffa mig en eller två 120mm fläktar och en processorfläkt till amd x4 640, problemet är att jag inte vet vilka som inte för ljud ifrån sig alls. jag är inte ute efter någon super prestanda, jag har inte ett överklockat system eller nått speciellt. så fläktarna behöver verkligen inte vara speciella.

120mm fläktarna kan jag nog lista ut själv om ingen skulle vilja hjälpa. men med processorn har jag ingen aning, så de vill jag mest ha hjälp med.
vilken fläkt ska jag införskaffa mig? VILL INTE HA VATTENKYLNING
det är en fördel om jag kan köpa dom online på tex komplett eller inet, men är boende i stockholm så kan hämta i butik om så krävs. är inte heller gjord av pengar, men kan slänga ut en slant för att få datorn att vara tyst

Jag har be quiet! Silent Wings 2, 140mm. De går för fullt och hörs inte alls.

Permalänk
Medlem

orkar inte svara på indviduella poster, så svarar på allt här:

har en cm paf 912, testat med ett gammalt nätagg som jag vet är tyst, och dator surrar på. grafikkortet har en minimal fläkt, men ska testa det senare.
så då är de inte mycket kvar, så lyssnade efter vart ljudet kom ifrån, och de kom från moderkortsstället, så de eleminerade 200mm fläkten på framsidan.

så återstår endast 120mm i bak och processorn, och skulle gissa att de är processorn men vill även byta 120mm till nått trevligare.

har även kollat tipsen på länkar jag fått hittills och de har gett mig en rätt fin uppfattning, men tänker ta in mer tips om jag får några tills i slutet av helgen då jag har tid+pengar att köpa de

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

processorfläkten skulle jag gissa på om den är den som följde med och om den är dammig
ifall du nu kör processorn i stock så kan du köpa en freezer 13 pro och köra passivt med en undervoltning. eller sätta dit en fläkt som är väldigt seg och vispar runt luften bara istället för att köra passivt. typ 500 rpm fläkt som du sätter dit på cpu kylaren med gummisnodd eller stripes.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/130634-arctic_cooling...
den är dock väldigt tyst även med stockfläkten på (hör luftflödet mer ifrån mitt chassie just nu då jag även moddat mitt hd 6870 med två 120 mm fläktar :3)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Jag har testat flera olika märken på fläktar, såsom Noctua, Zalman, Papst, Corsair, Scythe osv.
Det märke jag är absolut mest nöjd med är Alpenföhn. Kör deras 120 och 140 mm PWMfläktar i mitt senaste bygge och den maskinen är verkligen knäpptyst.

Permalänk
Medlem

Jag har väl rekommenderat dessa kylare 100 gånger vid det här laget men iaf..
Köp antingen Noctua NH-DH14, beQuiet Dark Rock 2 eller Phanteks TC-PH14PE, alla dem har PWN styrning av fläktarna, har du PWM styrning på ditt moderbord kommer du att ha i det närmaste en ljudlös kylare med mkt bra prestanda, brukar finnas färdiga profiler i BIOS för styrning av fläktarna, ibland kan du ange själv hur mkt dom skall snurra vid en specifik temperatur.

Alla ovanstående allternativ kostar runt 700:- och finns på inet (mfl) så du kan knalla förbi och köpa över disk.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

orkar inte svara på indviduella poster, så svarar på allt här:

har en cm paf 912, testat med ett gammalt nätagg som jag vet är tyst, och dator surrar på. grafikkortet har en minimal fläkt, men ska testa det senare.
så då är de inte mycket kvar, så lyssnade efter vart ljudet kom ifrån, och de kom från moderkortsstället, så de eleminerade 200mm fläkten på framsidan.

så återstår endast 120mm i bak och processorn, och skulle gissa att de är processorn men vill även byta 120mm till nått trevligare.

har även kollat tipsen på länkar jag fått hittills och de har gett mig en rätt fin uppfattning, men tänker ta in mer tips om jag får några tills i slutet av helgen då jag har tid+pengar att köpa de

Om det är processorfläkten som väsnas för dig så finns det ju möjlighet att köpa en passiv kylare till den. Då den inte ger något ljud alls ifrån sig så blir det garanterat den tystaste lösningen för dig. Kräver dock att du har gott om utrymme. Dom brukar vara rätt höga..

Permalänk
Medlem

okej, för att göra det klart också, jag har inte sån jätteaning om hur man kontrollerar fläktar, skulle säkerligen kunna läsa upp på de, men har inget kontrollerkort eller vad man nu har för det och sånna saker. för mig är en fläkt en fläkt. men om det verkligen krävs för bygget så kommer jag läsa upp hur man undervoltar och vad pwm och sånt gör

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Om det är processorfläkten som väsnas för dig så finns det ju möjlighet att köpa en passiv kylare till den. Då den inte ger något ljud alls ifrån sig så blir det garanterat den tystaste lösningen för dig. Kräver dock att du har gott om utrymme. Dom brukar vara rätt höga..

och vad är en passiv kylare? förstår att de är nått som leder iväg från processorn, men är de en radiator i toppen eller nått sånt?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Entusiast

Mina tips är att skaffa en hyfsat stor processorkylare, och stoppa på t.ex. be quiets fläktar.
Skaffa också ljuddämpningsmaterial och sätt det i princip över allt där det inte finns fläktar.
Se till att fläktarna snurrar i under 1000rpm.
Fixa någon typ av gummibandsupphänging till eventuella hårddiskar.
Ställ datorn på skumgummi

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Christley:

och vad är en passiv kylare? förstår att de är nått som leder iväg från processorn, men är de en radiator i toppen eller nått sånt?

Det är i princip en kylare som inte kräver att man ansluter nån elkabel, alltså ingen pump eller fläkt utan den leder iväg värmen ändå, det vanligaste är stora luftkylare som sätts inuti en stor låda, men det finns andra varianter också, htpc lådor kopplar tex ofta heatpipes till lådväggarna.
Så här kan det se ut med en passiv cpu kyl

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av skibbetyskott:

Corsairs quiteeditions är grymt tysta! Sätt dom på en processorkylare och över hela chassit, och det enda du kommer att höra är att det blåser!

Njea. Vid låga varvtal knarrar/tickar de (ja, även jag håller dem i handen allt annat anvstängt). Även vid högre varvtal. Men å andra sidan kanske alla fläktar tickar vid extremt låga varvtal.

Permalänk
Medlem

Jag kör scytche karma cross fynda den billigt 174 kr och satan så tyst den är hör den knappast.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

och vad är en passiv kylare? förstår att de är nått som leder iväg från processorn, men är de en radiator i toppen eller nått sånt?

det är en vanlig stor tornkylare som du kör utan fläkt
t ex https://www.inet.se/produkt/6909667/phanteks-ph-tc14cs-bla

https://www.inet.se/produkt/5322051/arctic-cooling-freezera30...
lite billigare och fixa passiv ifall den är tillräckligt bra ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Mina tips är att skaffa en hyfsat stor processorkylare, och stoppa på t.ex. be quiets fläktar.
Skaffa också ljuddämpningsmaterial och sätt det i princip över allt där det inte finns fläktar.
Se till att fläktarna snurrar i under 1000rpm.
Fixa någon typ av gummibandsupphänging till eventuella hårddiskar.
Ställ datorn på skumgummi

tips på ljuddämpningsmaterial man kan sätta i datorn? alltså vart man kan köpa de?
och är inte skumgummi så att datorn skjuter ned i de? då är väl nätagget helt blockerat?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Prova kör utan processorfläkten i typ 5 sekunder. Skadar inget men ger en bild av hur det kan låta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pompa_kumla:

Jag kör scytche karma cross fynda den billigt 174 kr och satan så tyst den är hör den knappast.

Och satans snygg är den också

Dold text
Skrivet av Christley:

tips på ljuddämpningsmaterial man kan sätta i datorn? alltså vart man kan köpa de?
och är inte skumgummi så att datorn skjuter ned i de? då är väl nätagget helt blockerat?

Jag har inte koll på var man köper lämpligt sådan men en polare gjorde där här om leden, ska fråga honom när han har vaknat, återkommer med svar

Och vad det gäller nätagget så får du trixa lite, t.ex skaffa en lite skiva att ställa datorn på, och sätta skumgummit under det. Det handlar bara om att vibrationerna inte ska fortplanta sig ner i bordet/golvet

Permalänk
Medlem

svårt att hitta rätt fläktar som inte låter alls.

det mesta handlar om hur mycket du behöver kyla ner dina komponenter. stora fläktar med låga varvtal kan du satsa på och ha inte så många fläktar.. tillsammans så kommer dom låta i vilket fall som helst.

det står ju oftast på fläktarna, decibel och varvta så välj med det som utgångspunkt.

ljuddämpning till chassi brukar inte funka så bra.. man brukar bli besviken på resultatet av dessa.

denna luftkylning är väl en av det mer populära som ska vara tysta Noctua NH-D14 http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14 och som kyler bra för OC.

fläkt för in och utsug från chassit kan du sikta in dig på 800varvs fläktar eventuellt att kanske koppla in en fläktkontoll så du kan höja och sänka varvtal.

sen grafikkort och PSU får du väl hoppas att dom inte låter så mycket.

ett test du kan göra för att se hur mycket det låter om din dator är att koppla ur dina chassi fläktar och lyssna.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Christley:

tips på ljuddämpningsmaterial man kan sätta i datorn? alltså vart man kan köpa de?
och är inte skumgummi så att datorn skjuter ned i de? då är väl nätagget helt blockerat?

Biltema och andra fordonstillbehörshandlare har en del.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Och satans snygg är den också

Jag har inte koll på var man köper lämpligt sådan men en polare gjorde där här om leden, ska fråga honom när han har vaknat, återkommer med svar

Och vad det gäller nätagget så får du trixa lite, t.ex skaffa en lite skiva att ställa datorn på, och sätta skumgummit under det. Det handlar bara om att vibrationerna inte ska fortplanta sig ner i bordet/golvet

M lite väll stor kanske men rekommenderar den om den ska vara tyst kylare väll dock inte så pass bra som jag hade hoppats

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d