Hyper-V RAID konfiguration

Permalänk
Medlem

Hyper-V RAID konfiguration

Hej,

Skulle behöva lite tips hur jag ska konfigurera RAID för en Hyper-V miljö. Det är 2012 Std som kommer köras på en ML350p G8 alt DL380. 2st VM med 2012 kommer att hostas till en början. Där en VMet den kommer köra vanliga fil och skrivarrollar samt affärssystemen med databaser. Andra VMet kommer vara en ren TS maskin med klientinstallationer av affärssystemen.

Kommer troligen att köra en 2012 std som host men kan givetvis överväga Hyper-V Server 2012 i botten om det är värt mödan, hur funkar det licensmässigt om man har en 2012 std licens och kör den strippade 2012 Hyper-V server i botten?

Det som lockar mest är en RAID10 med 6x300GB 15K SAS där jag rakt av partionernar en partition för host + en partition per VM + partition för data. Enkelt och smidigt att ha likadana diskar rakt över allt.

Alternativet är ju separata RAID1 för host och varje VM och en större pool för data (Kanske en RAID5 där?). Då var min tanke att man kunde bolla med lite olika hastigheter på diskarna, kanske rentav ha billiga 7200RPM SAS för host, och sedan 15k för VM, och sedan 10k för datapoolen. Billigaste lösningen, då 6st 15K drar iväg rejält.

Framförallt, har det någon betydelse för disk I/O för host OSet egentligen? Åsikterna går isär när man googlar och mig veterligen kan jag inte se någon större vinst i att skämma bort host med extremt dyra och fina 15k diskar.

Permalänk
Medlem

Tänk på att du behöver en aktiveringsnyckel till controllern för att kunna köra mer än raid1.
Ska du ha raid5 plus writecache behöver du troligen batteriemodulen också (inte helt säker men tror inte den sitter i en "ren" maskin

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Tänk på att du behöver en aktiveringsnyckel till controllern för att kunna köra mer än raid1.
Ska du ha raid5 plus writecache behöver du troligen batteriemodulen också (inte helt säker men tror inte den sitter i en "ren" maskin

Är HP p420i 1GB FBWC modul vilket ska vara en lösning utan batteri, någon flashbaserad historia. Så vitt jag vet behöver man bara licensnyckeln för RAID6 och 60? Minst 512MB writecache är ett krav för RAID5 dock.

Permalänk
Medlem

Rent licensmässigt finns inga fördelar med att köra core 2012 med endast Hyper-V i botten.
En 2012 Standard licens ger dig rätt att köra 1+1 eller 0+2.
1+1: Du kör en server direkt på hårdvaran med x antal roller samt en server virtuellt.
0+2: Du kör en server direkt på hårdvaran med ENDAST hyper-v rollen samt två servrar virtuellt.

Vad gäller raiden brukar jag rekommendera att köra "moderskeppet" på dedikerade diskar och hålla en RAID volym fri från allt annat än "gästerna".
2st 146GB i en RAID1 till "moderskeppet" och sedan RAID10 för "gäster"som kräver hög skrivprestanda, annars RAID5 och ALLTID med online spare

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Är HP p420i 1GB FBWC modul vilket ska vara en lösning utan batteri, någon flashbaserad historia. Så vitt jag vet behöver man bara licensnyckeln för RAID6 och 60? Minst 512MB writecache är ett krav för RAID5 dock.

Gott

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

RAID1 ger i princip samma läsprestanda som RAID10, då båda diskarna används för läsning av data, vinsten ligger nästan uteslutande i skrivningar, tänkte bara som en liten fotnot att hålla i åtankarna vid val.
Personligen hade jag gott på RAID1 för HOST OS, sen RAID5 för alla VMs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Rent licensmässigt finns inga fördelar med att köra core 2012 med endast Hyper-V i botten.
En 2012 Standard licens ger dig rätt att köra 1+1 eller 0+2.
1+1: Du kör en server direkt på hårdvaran med x antal roller samt en server virtuellt.
0+2: Du kör en server direkt på hårdvaran med ENDAST hyper-v rollen samt två servrar virtuellt.

Vad gäller raiden brukar jag rekommendera att köra "moderskeppet" på dedikerade diskar och hålla en RAID volym fri från allt annat än "gästerna".
2st 146GB i en RAID1 till "moderskeppet" och sedan RAID10 för "gäster"som kräver hög skrivprestanda, annars RAID5 och ALLTID med online spare

Jag tror du har fel här.

Microsoft har i och med Server 2012 ändrat om en hel del med licensreglerna.

Som jag förstått det så har MS ändrat 1+1 till 1+2

Du kan allstå köra 1st Hyper-V Host samt 2st VM med 1st 2012 Standard licens. Förutsatt att du har max 2st CPUer, fysiska ej cores.

FAQ finns här

Lite saxat från FAQn:
 Two editions, Standard and Datacenter.
 Single licenses that cover up to two physical processors.
 Editions differentiated by virtualization rights only (two for Standard; unlimited for Datacenter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PirateKensai:

RAID1 ger i princip samma läsprestanda som RAID10, då båda diskarna används för läsning av data, [...]

Påstår Du att i RAID1 så läses information från båda lagringsenheter samtidigt?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte 420 controllern alls men tidigare var det så att de "bättre" (läs dyrare) HW controllrarna kunde sådanna finneser som att ta den disk som hade läshuvudet närmast sökt data. Var det utspritt så kunde de också förpositionera huvuden från en disk så att man inte behövde vänta på att huvudena skulle flytta sig till nytt spår för att fortsätta läsningen.

Egentligen kan man väl sammanfatta det som att man kan inte helt utgå från vad raid-1 specen säger när man blandar in HW controllers. De utökar brukar utöka standarden för att få bättre prestanda

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Nu kan jag inte 420 controllern alls men tidigare var det så att de "bättre" (läs dyrare) HW controllrarna kunde sådanna finneser som att ta den disk som hade läshuvudet närmast sökt data. Var det utspritt så kunde de också förpositionera huvuden från en disk så att man inte behövde vänta på att huvudena skulle flytta sig till nytt spår för att fortsätta läsningen.

Egentligen kan man väl sammanfatta det som att man kan inte helt utgå från vad raid-1 specen säger när man blandar in HW controllers. De utökar brukar utöka standarden för att få bättre prestanda

Misstänkte att det vart något sådant.

T.ex så har jag tills idag inte sett några LSI RAID-kort(dvs ej deras HBA-kort eller deras HBA-kort som nyttjas i en mjukvaruraid) i 9200 serien med ordinarie programvara på kortet köra denna typ av lösning. Syns tydligt om man fysiskt står framför en maskin som laddar in ESXi till RAM-minnet, då är det enbart en enda hårddiskindikering som visar på aktivitet. När ESXi däremot är färdigladdat så ser man att den då och då gör något med båda lagringsenheter samtidigt under ett väldigt kort ögonblick(loggskrivning eller skrivning av inställningar).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Påstår Du att i RAID1 så läses information från båda lagringsenheter samtidigt?

Japp det är det som är tanken med RAID1. Om raidkontrollern stödjer det så kan den läsa från bägge diskarna samtidigt men vid skrivning skrivs samma info samtidigt så då går det som en singel-disk i fart.

Dock fungerar det som jag fårstår det inte alltid att läsa från bägge diskarna samtidigt utan det är starkt avhänging av kontrollern.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Det blev hur som helst en DL380 med 2st Xenon E5-2650 och 64GB RAM, P420i med 2GB writeback cache. Diskkonfigurationen blev 2st 146GB 15K för host och 4st 300GB 15k som VM pool. Kommer köra en RAID10 på 300GB diskarna om ingen annan prompt motsätter sig. Den förra servern gick helt och hållet på knäna PGA diskprestandan. Den hade HP B110i kontroller utan writeback och 7,2k diskar, antar att det blir ett lyft

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Det blev hur som helst en DL380 med 2st Xenon E5-2650 och 64GB RAM, P420i med 2GB writeback cache. Diskkonfigurationen blev 2st 146GB 15K för host och 4st 300GB 15k som VM pool. Kommer köra en RAID10 på 300GB diskarna om ingen annan prompt motsätter sig. Den förra servern gick helt och hållet på knäna PGA diskprestandan. Den hade HP B110i kontroller utan writeback och 7,2k diskar, antar att det blir ett lyft

Låter bra det där. Kom ihåg att stänga av HT i BIOS så dina virtuella maskiner får bästa prestanda.
Återkom gärna med dina intryck av servern, har ännu inte fått "klämma" på någon G8:a men de ser trevliga ut på pappret

@Spurman:

Windows server 2008/2008R2 har aldrig varit 1+1. Standard var 1+0/0+1 och Enterprise 1+3/0+4.
Vad gäller 2012 så är det svårt att se någon kristallklar information om detta på nätet så jag tog det säkra före det osäkra och kontaktade licensavdelningen hos en av mina distributörer vilka bekräftade att 2012 STD är 1+1/0+2. De kan naturligtvis ha fel men jag finner det ganska otroligt att M$ skulle låta prislappen från 2008R2 STD vara i stort oförändrad men ge 3x licensierade instanser.

Illustration av virtualiseringsrättigheterna i 2008R2 Enterprise

Permalänk