AMD gör ny brakförlust – omsättningen minskat med en tredjedel

Permalänk
Medlem

väntar spänt på årsrapporten från 2012. läste 2011:ans rapport och AMD är mycket väl medvetna om Intels position och tar upp deta specifikt i riskanalysen för 2012.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar Intel och Nvidia. Varför? För att vid båda köptillfällena var dessa bäst på marknaderna bäst presterande CPU och bäst presterande enkärnigt grafikkort.

Både Nvidia och ATI har trassel med drivare ibland. Tycker Nvidia är lite snabbare på att släppa nya drivare medan AMD tar med tid på sig. På gott och ont. Jag tycker ATI har bättre stöd för Eyefinity (eller åtminstone vid mitt inköp).

Jag föredrar Intel framför AMD när det kommer till processorer efterssom dem var bättre vid inköpsdagen. Phenom II var ett genombrott, en prisvärd och otroligt stark processor som alla älskade. Men dem får släppa något liknande. Då kommer jag köpa AMD igen. Kommer inget häftigt eller banbrytande flyter jag med mot en extrem I5 eller en halvdyr I7 som nästa. Om inte namnen förändras. För dem är helt enkelt bättre i dagsläget och överklockas enkelt till 4.6-4.8 på luft. Rätt snåla på el jämfört med prestanda även om det inte är några miljönördar man lockar direkt.

I slutändan gillar jag Nvidia och Intel just nu för att jag valde dem. Dem attraherade mig mer. Vid inköpsdatumen var dem starkast. Är dem starkast nu? Prestanda per krona ligger dem rätt snarlikt. Alla försvarar sina köp med olika argument. Ofta lite blint, jag menar, man har ju nästan aldrig båda brevid varandra med enbart genomsamma nämnare i alla andra komponenter.

"omfg nvidia är sämst" eller "omg amd är så 90tal" blir lite fånigt att läsa i längden.

Visa signatur

Gaming: CPU: 2600k@4.4GHz GPU: ASUS GTX780 RAM: 16GB HDD: SSD+Lagring Chassi: Fractal Define R4
Kamera: Nikon D600 Wide: 14-24/2.8 Normal: 24-70/2.8 Tele: 70-200/2.8
Övrigt: League of Legends > Cosplayer > Fotograf > IT-Tekniker > pryl***

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordNerf:

Jag föredrar Intel och Nvidia. Varför? För att vid båda köptillfällena var dessa bäst på marknaderna bäst presterande CPU och bäst presterande enkärnigt grafikkort.

Både Nvidia och ATI har trassel med drivare ibland. Tycker Nvidia är lite snabbare på att släppa nya drivare medan AMD tar med tid på sig. På gott och ont. Jag tycker ATI har bättre stöd för Eyefinity (eller åtminstone vid mitt inköp).

Jag föredrar Intel framför AMD när det kommer till processorer efterssom dem var bättre vid inköpsdagen. Phenom II var ett genombrott, en prisvärd och otroligt stark processor som alla älskade. Men dem får släppa något liknande. Då kommer jag köpa AMD igen. Kommer inget häftigt eller banbrytande flyter jag med mot en extrem I5 eller en halvdyr I7 som nästa. Om inte namnen förändras. För dem är helt enkelt bättre i dagsläget och överklockas enkelt till 4.6-4.8 på luft. Rätt snåla på el jämfört med prestanda även om det inte är några miljönördar man lockar direkt.

I slutändan gillar jag Nvidia och Intel just nu för att jag valde dem. Dem attraherade mig mer. Vid inköpsdatumen var dem starkast. Är dem starkast nu? Prestanda per krona ligger dem rätt snarlikt. Alla försvarar sina köp med olika argument. Ofta lite blint, jag menar, man har ju nästan aldrig båda brevid varandra med enbart genomsamma nämnare i alla andra komponenter.

"omfg nvidia är sämst" eller "omg amd är så 90tal" blir lite fånigt att läsa i längden.

Fast sen så är det svårt att hitta ett enkärnigt grafikkort nuförtiden.
Snål på el går att diskutera... med tanke på den lilla extra kostnaden som uppstår vid ett AMD system så ser jag ingen anledning till att betala 150-200% mer för en Intel processor. AMD's processorer är good-enough och fx-8350 är likvärdig med i5 och ibland i7-3770k i VISSA applikationer.
så ja har man pengar eller en pappa som skämmer bort en så visst kör för all del på Intel men studenter och lågavlönade mår bättre av AMD.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

AMD's grejer funkar fint för mig, och har hållit mig till dom sedan K6-2 tiden, innandess ägde jag Intel grejer..

Ser inte riktigt logiken i att jämföra den absolut bästa Intel cpun mot AMD's absolut bästa cpu, dom ligger ju inte äns i samma prisklass..
GPU delen säger ju sig själv, AMD korten har mer minne, och högre minnes bandbredd, varför vill man köpa något som är dyrare och sämre hos dom gröna med lite högre core clock och de förbannade PhysX?..

Sen att de skulle finnas drivrutins problem har jag bara upplevt dom första månaderna vid 5000 seriens tid, gröna streck på skärmen, men detta löstes med en enkel v-bios uppdatering på kortet..

Sedan dess har AMD's drivrutiner funkat alldelles utmärkt för mig, jag har faktiskt ingenaning vad för setups folk kör, men jag måste la haft tur alla dessa år?..

Antar att folk i Sverige verkligen är totalt urkorkade om man tror det gynnar någon att vara så hatisk mot något dom inte vet något om? eller har haft dåliga erfarenheter med nån gång i sitt liv och sedan trampar ner på detta företag till alla sina vänner, nära och kära för att skapa så mkt destruktion för ett företag som bara går.

Skäms på er, jag kan inte önska mer än att ni får betala erat överpris för det ni köper i framtiden, jag kommer fortsätta köpa AMD så länge dom existerar, och när/om dom dör ut, kommer jag leta andra alternativ oavsätt, jag stödjer inte monopol, och jag stödjer inte det dåliga beteendet som varit länge gällande AMD's produkter, det gynnar ingen.

Tack å hej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

så vad är viktigare ? FPS per krona är en självklarhet hade NVidia hat det så hade ni Nvidia fanboys gått på som fan om det.

AMD har bättre Kort hur många förbannade gånger ska man banta in det i folks trånga svampar. 7000 serien har mer minne o mer minnesbred i jämförelese med Nvidias kort vilket ger dem ett lyft i högre upplösningar samt att de kommer att gå att spela längre på dem än Nvidias kort.

Du får mest kort för pengarna med AMD, problemet är att Nvidia fanboys är som ett gäng katolska präster.

Skrivet av Jonathanknet:

okunskap?
Nej kunskap skulle jag vilja säga.
Du var en rolig en. Märks att du har koll på läget.
8350 presterar alltifrån under i5 3570 till över i7 3770. På vilket sätt är amd så mycket efter intel? 8350 är på 32nm och i5/i7 ivy är på 22nm..
Deras drivrutiner är samma skit som nvidias. Båda fungerar och båda har problem. Har du sett på sistone? Dom senaste 3-4 drivrutinerna med whql stämpel nvidia har släppt har varit totalt skräp. Bara massa problem.
Du är en fanboy helt enkelt, du köper det första du hör någon säga "TITTA! Nvidia släppte ett skitdyrt grafikkortet! Det måste vara bäst då"
Sanningen är den att alla är lite fanboys, dom har iaf ett märke dom gillar lite mer helt enkelt.

Jag valde nVidia på grund av en anledning...drivrutiner. AMD är ca 5månader efter på min platform om inte mer än vad nVidia är. Detta gjorde mitt val enkelt. Jag är inte heller ensam om denna uppfattning heller.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyntax5574:

Du säger att Nvidias och Intels produkter är dåliga? Du säger samtidigt att du bara ägt Amd produkter, intressant.

Nvidia har fördelar, likaså har Amd. Men att basera vilken grafik-kort serie som är bäst enbart på Minnes-storleken/bandbredd visar på att du inte riktigt vet vad du pratar om... Det handlar om vem som ska ha kortet, vilka spel han ska spela och vad som är viktigast för den personen. Det finns inget bättre kort, de är bra på olika saker. Vad gäller drivrutins-problemen kan jag inte uttala mig om, men jag skulle tro att folk överdriver lite.

Vad gäller folks åsikter och synpunkter när det kommer till Amd så anser jag att man har 2 val. Strunta i "idioterna" eller försök informera de om hur det ligger till, på ett bra vis. Denna posten motverkar direkt ett bättre förstående utav hela Amd-historien.

Du kan inte starta ditt inlägg med att skriva att man ska köpa det som är värt mest prestanda/krona för att sedan skriva att du kommer köpa Amd oavsett vad som händer. Kan resultera i att folk uppfattar vad det är du försöker skriva med något annat.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Den officiella rapporten innehåller jättemånga siffror, men de där är väl de mest relevanta.

Tack så mycket.

Deras rapport var inte den lättaste läsningen.

Själv kör jag AMD/ATi på båda mina laptops som jag äger. Den ena är ca 10år och håller än däremot ligger den bara och skräpar i garderoben medan min primära är ca 4 år nu och det är inga som helst problem att använda datorn till det primära syftet vilket är att surfa och arbete. Som sagt jag har inget emot AMD och på min önskelista står det en ny laptop med AMD teknik.

Det har alltid varit ett sådant snack om AMD ända sedan långt tillbaka och idag när tekniken är på en sådan nivå så förstår jag inte riktigt vad som gör det ena eller det andra speciellt inom området eftersom att vi är inga robotar och kommer inte märka så mycket skillnad över om det är AMD eller något annat som sitter i våra datorer.

Sedan finns det så klart många andra aspekter som spelar in. Alla företag krisar just nu och jag tror det kommer komma en vändning. Frågan är bara hur länge det kommer vara.

Permalänk
Skrivet av LucasSj:

Varför inte dela med sig av sin kunskap istället för skrika troll, det har ju gått bra för de på GPU marknaden fast jag vet vad som händer på CPU men det ska väl inte orsaka större förluster än året innan.

Du har rätt. Jag ber om ursäkt för min ignorans.

Permalänk
Avstängd

jag tror det kommer vända fm3+ som 8350 börjar bli ganska populära fm2 är smarta och bra system laptops med amd är väl balanserade och billiga system sen konsolerna kommer köra amd så dom ligger bra till för att öka inkomsten där marknaden är störst och det säljs mest enheter

kollar man upbyggnaden på 8xxx cpu så känns det som det bör vara rätt enkelt och rätt billigt att öka på modulpar 10 - 12 - 16 cores på samma bas så det borde bli billigt att göra framtida cpuer som matchar intels på samma sätt som nu

så jag har forfarande hopp om att amd kommer vända den negativa trenden
för dom har mycket smarta lösningar och tänker till det där lilla extra och är i rätt delar av marknaden

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w