Strömsnål men snabb filserver, ska klara 250mbit+ ner

Permalänk
Medlem

Strömsnål men snabb filserver, ska klara 250mbit+ ner

Hej!

Jag har idag en filserver som hanterar dels ftp (med mycket litet antal användare), men framförallt nerladdning via usenet. Problemet är att den flaskar rejält, och jag kommer upp i maximalt 11-12mb/s med min lina på 250mbit.

Jämför jag med min stationära så ligger jag där på 25-26mb/s ganska stadigt, men det är en prestandamaskin och jag vill inte ha igång den hela tiden, dels pga begränsat diskutrymme och dels strömförbrukningen (+200w i load). Servern ligger på mellan 40-45w och det är någonstans där jag gärna vill ligga kvar, om möjligt.

Servern är baserad på en Atom-processor integrerad, (Point of view Ion 330), vilket är en ganska slö sak. Sitter två spinpoint-diskar som är helt ok hastighet i den, så inget problem med dessa. Kör sabnzbdplus som programvara för att hantera nerladdningar, ftp med proftpd (oh ja, kör ubuntu server...)..

Rekommendationer för att komma upp i prestanda men ändå hålla ner förbrukningen? Jag tänkte evt. ett ASRock Z68 Pro3-M, och en Intel Core i3 3220T 2,8Ghz Socket 1155 Box. Som synes, så vill jag hålla nere kostnaden också.

Finns det bra alternativ istället för Intel? Har kikat lite på amd-lösningar också, men det var så länge sedan så jag har ingen koll på dessa.

Mvh,

P

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1189954

73:- dyrare men more bang for the buck.

TDP värdet är dock högre, ligger på 55, 35 har 3220
Men du får ut 500mhz mer, kraftigare inbyggt gpu (om den ska agera htpc nångång)

3225 är cirka 10% snabbare i benchmark tester, drar den för mycket volt för din del, klocka ner den undervolta, gå ändå med prestanda vinst.

Hade jag valt så hade jag köpt, 3225, just för att det finns mer prestanda att hämta, TDP är högre men den drar ju bara max om du använder den max.

Hoppas jag inte gröta ihop allt förmycket så du kanske förstår.

//caleb

Permalänk
Permalänk
Medlem

Atom 330 när den var ny var den långsam. Nu är dem fem år gammal och självklart att den flaskar. Dagens snabba Atom skulle nog inte flaska.

Jag har haft ett AMD FM1-system, AMD A4-3400, och jag sänkte spänningen till processorn nästan 0,1V. Detta system idlade på 40W och hade en optisk enhet och två hårddiskar, 7200rpm. Orginalkylaren var förvånandsvärt tyst för att vara orginalkylare.

Kanske ett FM2-system?
AMD A4-5300 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1390700
mATX, ITX-moderkort, A75, A85X-chipset (Integrerat SATA3+USB3 i chipset) - http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s113467770&o=produkt_pr...

Under 1000 kr för processor och moderkort om du har lite tur.

Informationen jag hittade så stödjer inte denna enheten Usenet.

Permalänk
Medlem

En nas är uteslutet, mest för att jag gör så mycket mer på servern än vad en nas skulle fixa. Men tro inte att jag inte haft det i åtanke. Dock är en hembyggd server oändligt mer flexibel än vad en nas någonsin kan bli. Tack för tipset oavsett.

Funderade faktiskt på ett FM2-system, men eftersom jag inte kört amd på ett tag så är jag osäker på prestanda etc. Priset är dock mycket tilltalande.

Caleb - definitivt mer intressant med den prollen du länkade till, för det är småpengar i sammanhanget och jag har ändå tänkt mig att testköra, mäta och sedan anpassa efter mitt behov. Men hellre att jag har lite mer headroom så kan jag undervolta/klocka om nödvändigt. Tack!

Frågan är - ett amd-baserat system av budgetskäl eller köra på den i3:an som Caleb föreslog? Någon med 250mbit(+)-lina som kör usenet/sabnzbd och kan delge sina erfareneheter? Hur nå mest bandbredd för inkastade pengar?

Permalänk
Medlem

Jag har kört en Pentium 233MHz som en router och den klarade att skyffla 100Mbps ytan problem. FM2-systemet klarar garanterat att skyffla 100Mbps och mer än det. Jag skickade data till och från systemet över 70MiB/s över nätverk utan problem, och då var inte processorn flaskhalsen. Jag hade inga problem att köra Ubuntu på FM1-systemet, och då var det nytt på marknaden (Hösten 2011).

Där processorn "slog i taket" var skapandet av checksummor av datafiler, men det gör egentligen alla processorer. Där den kommer vara långsammare än Core i3-processorn är återskapandet av korrupta filer med par2-filerna.

Om en lågeffekts-Atom-processor från 2008 flaskar på 100Mbps så kommer en AMD A4-5300 från 2012 inte begränsa utan istället din internetlina på 250Mbps.

Du får nästan kolla på det ideologiska planet, föredrar du Intel eller AMD, då dina krav inte är så höga i detta fallet.

Om jag har fel så kan du få en krona av mig.

Permalänk
Medlem

Vatten; har överhuvudtaget inga hinder för att köra vare sig amd eller intel, så en F4 skulle funka alldeles utmärkt. Har nu kikat på den prollen tillsammans med en Asus F2A85-M LE som skulle bli en ganska fin budgetlösning. Ska fundera vidare ett litet tag och jaga omdömen så får vi se vart det lutar. Men det känns som att jag inte vill lägga mer pengar än jag behöver, och då kanske i3:an som nämns i tråden är lite overkill!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ponutz:

[...] och jag kommer upp i maximalt 11-12mb/s med min lina på 250mbit.

Du får hålla tungan rätt i mun här: menar du Mb/s och Mbit/s (dvs samma enheter, uttrycka lite annorlunda) eller menar du MB/s och Mbit/s (megabyte/s vs megabit/s)? Det handlar inte om att anmärka på språk här, utan vilken information du faktiskt förmedlar. Det skiljer en faktor 8 mellan enheterna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Du får hålla tungan rätt i mun här: menar du Mb/s och Mbit/s (dvs samma enheter, uttrycka lite annorlunda) eller menar du MB/s och Mbit/s (megabyte/s vs megabit/s)? Det handlar inte om att anmärka på språk här, utan vilken information du faktiskt förmedlar. Det skiljer en faktor 8 mellan enheterna.

Japp, jag slarvade lite och avsåg den senare formuleringen.

Min lina är alltså på 250Mbit/s (megabit). Hastigheterna jag kommer upp i är på servern runt 11 MB/s (megabyte) och på stationära 25-26 MB/s (megabyte).
Hoppas jag fått till det rätt den här gången, och har jag inte det så hoppas jag ändå att ni förstår.

Permalänk
Medlem

Nu är prylarna beställda! Det blev:

AMD A-Series A4-5300 3.4GHz 1MB Socket FM2 Boxed
Asus F2A85-M AMD A85 4xDDR3 CrossFireX Socket FM2 mATX

Minnen plockar jag från min stationära och beställer nya till den. kommer nog bli bra det här. Det enda jag inte kunde hitta var om mammabräden stödde WOL, men det borde väl de flesta nya kort göra hoppas jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponutz:

Problemet är att den flaskar rejält, och jag kommer upp i maximalt 11-12mb/s med min lina på 250mbit.

Just den hastigheten du nämner är ju den man kommer upp i på 100mbit. Kan det vara så att den datorn bara har ett 100mbit nätverkskort? Rent prestandamässigt borde ju datorn inte ha några problem att hantera 250mbit (runt 30mbyte/s).

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av keffing:

Just den hastigheten du nämner är ju den man kommer upp i på 100mbit. Kan det vara så att den datorn bara har ett 100mbit nätverkskort? Rent prestandamässigt borde ju datorn inte ha några problem att hantera 250mbit (runt 30mbyte/s).

Jo, den tanken har givetvis slagit mig, men det inbyggda ska vara kapabelt till 1000mbit, åtminstone enligt tillverkarens webbsida: http://www.pointofview-online.com/showroom.php?shop_mode=prod...

Nu väntar jag dock bara på min nya processor, och sedan är det dags att byta ut delarna.

Permalänk
Medlem

Processorn var restad, så jag bytte ut delarna jag precis bytt i min stationära dator till servern. Nu är den inte direkt strömsnål, men oj vad det går. Ligger på 33-35 MB/s som mest, och mer kan jag inte begära. Funderar dock på att underklocka/volta ner processorn en hel del, en i7 860 är lite väl mycket muskler för jobbet.

Summa summarum så var det i alla fall hårdvaran som behövdes, så nu väntar jag bara på att få hem "rätt" processor så jag kan bygga klart en maskin som är hyfsat snål också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponutz:

Processorn var restad, så jag bytte ut delarna jag precis bytt i min stationära dator till servern. Nu är den inte direkt strömsnål, men oj vad det går. Ligger på 33-35 MB/s som mest, och mer kan jag inte begära. Funderar dock på att underklocka/volta ner processorn en hel del, en i7 860 är lite väl mycket muskler för jobbet.

Summa summarum så var det i alla fall hårdvaran som behövdes, så nu väntar jag bara på att få hem "rätt" processor så jag kan bygga klart en maskin som är hyfsat snål också.

Visst du skulle kunna undervolta och underklocka den istället för att köpa en i3. Tycker dock 35MByte/s låter dåligt, om du inte mätt med små filer. Jag skriver i cirka 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Visst du skulle kunna undervolta och underklocka den istället för att köpa en i3. Tycker dock 35MByte/s låter dåligt, om du inte mätt med små filer. Jag skriver i cirka 80

Mja, jag pratar inte om ren skrivning till disk eller filöverföring på mitt eget lokala nätverk utan nerladdning från nätet och att få optimerat hårdvaran mot min lina, och då är jag rätt nöjd eftersom linan är på 250 Mbit. 30-35MB/s borde vara max eller nära på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponutz:

Nu är prylarna beställda! Det blev:

AMD A-Series A4-5300 3.4GHz 1MB Socket FM2 Boxed
Asus F2A85-M AMD A85 4xDDR3 CrossFireX Socket FM2 mATX

Minnen plockar jag från min stationära och beställer nya till den. kommer nog bli bra det här. Det enda jag inte kunde hitta var om mammabräden stödde WOL, men det borde väl de flesta nya kort göra hoppas jag?

Återkom gärna med lite mätningar när du kört det ett tag.
Både prestanda och strömförbrukning.
Jag funderar själv på att bygga en NAS med en AMD A4 CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponutz:

Mja, jag pratar inte om ren skrivning till disk eller filöverföring på mitt eget lokala nätverk utan nerladdning från nätet och att få optimerat hårdvaran mot min lina, och då är jag rätt nöjd eftersom linan är på 250 Mbit. 30-35MB/s borde vara max eller nära på.

Jo det är optimalt om du räknar från internet. Önskar också att man hade en sådan lina

Permalänk
Medlem

Det ni missar här med hans överföring är att han skriver USENET.
Det är väldigt cpu-intensivt då datan som laddas ner kan vara utspritt över tiotusentals "artiklar" som ofta laddas ner i 10-30 parallella trådar, och sen ska det hela bakas ihop till färdiga fil(er) som sedan måste checksummas osv, sedan flushas till disk.

Det handlar mao inte bara om en vanlig enkel filström som ska överföras.

I jämförelse så köttar en av mina virtuellmaskiner 2% cpu av att köra en wget i 100Mbit, samtidigt som en Usenet-download, 20 trådar i 100Mbit drar ~60% cpu...

Permalänk
Rekordmedlem

Vad använder ni för mjukvara till Usenet? Jag har iofs inte provat med snabbare än 100Mbit men själva nedladdningen är inte så tung, ska man däremot köra paritetsreparationer och unrar samtidigt så blir det tungt, men det har ju egentligen inte med nätverkstrafiken att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Sabnzbd.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Återkom gärna med lite mätningar när du kört det ett tag.
Både prestanda och strömförbrukning. Jag funderar själv på att bygga en NAS med en AMD A4 CPU.

Japp, återkommer med data! Ska labba lite med att få ner strömförbrukningen men samtidigt kunna hålla nerladdningshastigheten på max, sedan får vi se vad resultatet blir. Lär bli mer ekonomiskt än hårdvaran jag precis slängde i iaf, nu ligger strömförbrukningen på runt 100w i snitt.

Skrivet av BasseBaba:

Det ni missar här med hans överföring är att han skriver USENET.
Det är väldigt cpu-intensivt då datan som laddas ner kan vara utspritt över tiotusentals "artiklar" som ofta laddas ner i 10-30 parallella trådar, och sen ska det hela bakas ihop till färdiga fil(er) som sedan måste checksummas osv, sedan flushas till disk.

Precis, verkar kräva lite cpu. Ser även på min stationära burk att den får jobba lite mer än vanligt om jag kör nerladdningen på den istället. När jag satte upp min server första gången så hade jag inte en tanke på att köra sabnzbd på den utan det kom senare - med facit i hand så hade jag kanske prioriterat om lite när jag valde hårdvaran.

Men atom-plattformen är ju grym på sitt sätt, kör man bara en ftp eller vanlig filserver för hemmabruk och nöjer sig där så räcker det utmärkt. Kanon som mediaburk också före övrigt, så kanske är det nästa station för min gamla hårdvara.

Skrivet av mrqaffe:

Vad använder ni för mjukvara till Usenet? Jag har iofs inte provat med snabbare än 100Mbit men själva nedladdningen är inte så tung, ska man däremot köra paritetsreparationer och unrar samtidigt så blir det tungt, men det har ju egentligen inte med nätverkstrafiken att göra.

Sabnzbd+ på servern och den + Newsleecher på den stationära. Funkar mycket bra, är så nöjd med att kunna "automatisera" nerladdningar via RSS och sådant, så jag har inte brytt mig om att leta efter någon annan programvara.

Permalänk
Medlem

En uppdatering; har nu haft tid att sätta ihop och byta ut hårdvaran i servern till det jag beställde, så nu sitter det en AMD A4-5300 i ett Asus F2A85-M moderkort. 4GB ram. Jag "hade" 2 diskar, en systemdisk på 750GB och en lagringsdisk på 2TB, men lagringsdisken gav upp vid start av datorn. Har fått varningsmeddelanden i os under en tid så det kom inte som en överraskning, men ändå. Några högljudda knackningar och sedan ville den inte vara med längre. Ska se om jag kan rädda lite innehåll genom att köra den i min Windows-burk men det får nog bli en ny disk oavsett.

Nog om det; har inte hunnit testköra eller optimera hårdvaran för mina ändamål ännu, men direkt ur kartong så verkar allt lovande.

  • Hastighet: inga problem för processorn att orka med längre, visserligen pendlar hastigheten väldigt mycket men jag ligger oftare i den högre delen än lägre. Inga problem att komma upp i hastighet på mellan 30-35MB/s, vilket innebär att jag är tillfreds.

  • Strömförbrukning: med en disk av icke strömsnål variant, och sedan bara moderkort, cpu och nätdel så drar den från strax under 40 watt till runt 50. Det är förvånansvärt nog ungefär lika mycket som burken drog med atom-processorn, men nu har jag mycket bättre prestanda.

  • Temperaturer: kör med stock-kylaren eftersom min gamla Noctua NH-U12 tornkylare inte kom med alla grejer som behövdes. Här ligger processorn på mellan 30-45 grader, men jag ska byta till en bättre kylare vid tillfälle. Det är i alla fall fullt acceptabla temperaturer.

  • Ljudnivå: det var ingen tyst maskin från början, och den är inte det nu heller. Är dock ganska nöjd med nivån, burken står lite avsides till så jag behöver aldrig störa mig på något ljud ifrån den.

Är i alla fall helnöjd, och jag ska skruva lite så då kan jag förhoppningsvis få ner förbrukningen ytterligare. Jag återkommer med uppdaterade resultat, men jag kan i alla fall varmt rekommendera processorn för de som vill ha ett billigt och hyfsat strömsnålt alternativ, men ändå hyfsad prestanda.