Bahnhof erbjuder blockering av SVT Play för att slippa tv-avgift

Permalänk
Medlem

Varför så mycket gnäll om det här? Så farligt dyrt är det inte, visserligen betalar jag inte tv-avgift själv nu men kan inte tänka mig att när jag väl gör det och har fast inkomst kommer det inte störa mig allt för mycket. Förstår studenter och andra som har lite pengar om de inte vill betala i onödan.

Tänk på att när ni får barn och inte har SVT så kommer de aldrig få se bolibompa.

Och detta kommer vara lika lätt att kringgå som polisens filter. Bara att byta DNS till 8.8.8.8

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Blir de inte annorlunda om en leverantör blockar? Det är ju ingen privatperson.

Jag tolkar det som att om en privatpersons utrustning modifieras/blockeras så spelar det ingen roll vem som utför det, utan om slutanvänderen är en privatperson eller ett företag.

Permalänk
Medlem

Citat från tråden "Tv-avgift för datorer och surfplattor i februari"

"Fick svar från Radiotjänst efter att jag mailat och frågat.
Det spelar ingen roll om det är en dator jag lånar från jobbet som arbetsredskap eftersom det ändå är innehav.
Det spelar heller ingen roll om man försöker trixa med att låta ISP blocka eftersom de reglarna om att göra mottagaren obrukbar inte längre gäller privatpersoner.

Det enda att hoppas på är alltså att det mer noggrant definieras vad som juridiskt tekniskt innebär att vara 'avsedd för tv-mottagning' .

Svaret:
"Det är riktigt att för företag ges i 5 § i lagen (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst en möjlighet att plombera en tv-mottagare för att den på så vis inte ska vara avgiftspliktig. För en dator gäller samma regler som för en vanlig tv, att den ska göras obrukbar för att se på utsändningar med. Sen skickar företaget ett intyg till Radiotjänst på detta och en bedömning görs.Detta gäller alltså inte privatpersoner.

Det är själva innehavet som är avgiftspliktigt. Det betyder att har man en dator i sitt hem, även utan att äga den, som har möjlighet att visa tv-utsändningar så ska man betala radio- och tv-avgift.""

#13154555

Permalänk
Medlem

Utmärkt!

Permalänk
Medlem

Ni ser vad lite inlägg i en debatt kan göra... Bahnhof har gjort det igen, en enkel lösning på vad folk vill ha på diverse forum och dem levererar det. Samma sak med Ipred för nåt år sen. Det genererar bra PR, PR är skitviktigt att hantera och dem gör det fenomenalt stort sett hela tiden. Dålig PR är svårt att tvätta bort... det märker vi ju här på forumet

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Ska man ta det kortfattat så gynnar det ingen annan än SVT själva, men det är vad jag tycker. Jag tror det hela handlar om sjunkande tittarsiffror då man idag söker underhållning på annat håll samtidigt som alternativa medier stiger i popularitet.

På vilket sätt gynnar det SVT? SVT är vad jag vet inget vinstdrivande företag utan alla pengar går till att producera TV vilket i mina ögon är bra för alla. Skatten kan ju sättas så att dem får in ungefär samma summa som idag. Vi hade dock kunnat lägga ner Radio Tjänst polisen som jagar folk som inte betalar och kunnat använda dem pengarna till annat.

Tror dessutom inte att SVT har så väldigt sjunkande tittarsiffror. Nu till våren så kommer dem dessutom ha väldigt höga tittarsiffror på grund av melodifestivalen (något jag personligen inte är det minsta intresserad av) som det finns ett väldigt stort intresse av. Hade TV4 gjort den istället hade vi fått njuta av mängder av reklam.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Greve_Peter:

Och du tror att vi kommer ha en public service kvar om vi sätter avgiften på skatten? Du tror inte att det kommer råpolitisera SVT då? Jag fattar inte att folk tror att det skulle bli bra med att sätta det på skatten, inte något parti vill göra det och det är en bra fråga varför inte någon vill göra det..

Public Service är ju råpolitiksierat redan.

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greven.:

Tänk på att när ni får barn och inte har SVT så kommer de aldrig få se bolibompa.

Det finns alla sorters program, inklusive barnprogram via andra TV-tjänster, både vanliga abbonemang till TVn och via internet. De är dessutom mycket billigare, och man kan själv välja exakt vad man ska betala för.

Permalänk
Medlem

HAHA utmärkt! In your face SVT!

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Helt fantastiskt initiativ av Bahnhof, får hoppas att flera tar efter. TV-avgift för att man har tillgång till en gratistjänst på internet som man kanske inte ens vill ha är inte okej hur man än vrider och vänder på det.

Permalänk
Medlem

Har aldrig och kommer aldrig att betala för något jag aldrig tittar på. Det är en princip fråga och jag är beredd att gå i fängelse för mina principer om det skulle behövas.

Bra jobbat Banhof. Så fort mitt avtal med min nuvarande operatör går ut så kommer jag att bli eran kund. Även om "blockeringen" inte ens håller i rätten, så har ni i varje fall visat att ni står på folkets sida.

Permalänk
Medlem

fy fan va nice! så borde flera leverantörer göra! käns helrätt!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

2013s bästa PR kupp?

Permalänk

SVT får helt enkelt bevisa att jag har dator.. Vilket jag inte har.
Jag betalar aldrig för det jag inte använder, mitt princip

Teoretiskt kan jag göra en loopande film och lägga ut det på nätet och kräva att alla i hela världen MÅSTE betala 2kr i månaden till mig bara för att dom har tillgång till min sida, skit samma om dom använder min sida, dom måste betala.

Men tyvärr äger jag ingen dator så jag kan inte göra sidan...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig hålla som intyg, någon som har hört talas om proxy?

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av reconnnn:

På vilket sätt gynnar det SVT? SVT är vad jag vet inget vinstdrivande företag utan alla pengar går till att producera TV vilket i mina ögon är bra för alla. Skatten kan ju sättas så att dem får in ungefär samma summa som idag. Vi hade dock kunnat lägga ner Radio Tjänst polisen som jagar folk som inte betalar och kunnat använda dem pengarna till annat.

Tror dessutom inte att SVT har så väldigt sjunkande tittarsiffror. Nu till våren så kommer dem dessutom ha väldigt höga tittarsiffror på grund av melodifestivalen (något jag personligen inte är det minsta intresserad av) som det finns ett väldigt stort intresse av. Hade TV4 gjort den istället hade vi fått njuta av mängder av reklam.

De försöker ju hitta nya avgifter som folk ska behöva betala trots om man inte ens nyttjar deras tjänster, mer intäkter gynnar väl svt. Varför ska de ha mer pengar om det redan går bra för dem?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Säkert nån som kommer på nått sätt att fixa så att man kan se på svt play, trots att tjänsten är stoppad...

Tunnla trafiken.....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

SVT har val dodsryckt i flera ar nu, dags att lagga ner skrapet. Ska folk ha service far dem val betala for det sjalva, javla kommunistfasoner att alla ska projsa for att nagons javla unge ska fa styra over nagot dumt SVT-projekt

*edit*

Jag blir ful i munnen nar jag ar upprord.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Entusiast

Well, ser ut som det är dags att byta till Bahnhof dådå

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Kollar inte på SVT men lyssnar på P3 hela dagarna, grymt glad över en radiokanal med sköna program som inte spelar en reklamjingel var femte minut.

Betalar gärna en struntsumma per år (som man dessutom kan dela med den man bor med) för att ha ett reklamfritt alternativ.

Det behöver du inte, du betalar inte för radio, den tjänsten är fri!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Beställt TV-Stopper från Bahnhof = Check!
Fixat med en gratis proxy = Check!
..... ?

PROFIT!!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Skönt att man har Bahnhof

Permalänk
Medlem

Jag är så glad att jag har Bahnof just nu.

Permalänk
Medlem

Därför kör man Bahnhof. Lökigt men dom försöker iaf.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk

varför gör dom inte som alla andra. att man får beta att ha ett konto på deras sida.
kostnaden för det kontot är teve licensen. och måste betala ett år framåt.
då har dom löst det problemet ju.

ta tv3 och via kanaler. dom tar ju betalt att kunna se på deras sida ''premium''
varför gör inta alla tv kanaler det.

det skulle jag vilja ha.
och då tar dom inte bort tryckfrihetsförordningen (TF) och yttrandefrihetsgrundlagen (YGL)

om det dom säger går in då kan man säga liksom att få se på detta ord eller mening så måste du betala 1 kr.
och det är helt sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Det behöver du inte, du betalar inte för radio, den tjänsten är fri!

Är du säker på det?

Visa signatur

Spel och Biorum: Nzxt Switch 810 | Intel i7 3960X | Corsair Vengeance 32gb | Asus Rampage 4 Extreme | 3st 7970 Crossfire | 2st Samsung 840 250gb | Och vatten på allt | Win 7 Ultimate
Surfdator: E6600 @ 3,6ghz | Xms2 8500 2gb | Asus P5K-R | XFX 6970 | Win 7 Ultimate
Spel och Biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Det är rätt, varför betala för något man inte vill ha?

Kanske för vi gemensamt lever i ett samhälle? Även om du inte använder tjänsten anser du inte att det är bra att vi kollektivt ser till att det finns opartisk media i vårat land? Det är så fruktansvärt egoistiskt att säga "Jag tänker inte betala bara för att jag inte använder tjänsten". Vi får väl för fan hjälpas åt i ett samhälle om vi vill komma någonvart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Det behöver du inte, du betalar inte för radio, den tjänsten är fri!

Jag vet att jag inte behöver det, men eftersom att jag inte tittar på SVT på min TV så betalar jag gärna till SR, som finansieras av TV-avgiften.

Skrivet av Downside:

Är du säker på det?

Radio är avgiftsfri, dock finansieras SR av TV-avgiften, i.o.m. att SR är en del av samma statliga stiftelse som SVT.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem

Skrämmande att se hur vissa här på Swec resonerar......"om jag aldrig använder det ska jag aldrig tvingas bidra till det" Alla som kan tänka lite längre inser snabbt vilket u-land Sverige hade varit idag om den mentaliteten fått styra.

Finns enligt mig mycket bättre argument mot att datorer inte ska betala tv avgift, till skillnad från en produkt vars primära syfte är att visa bilder utsända via tv-nätet. Enligt Radiotjänst sätt att tänka så borde ju alla som köper en dator betala avgifter för allt den "kan" tänkas användas till.....eller vänta...hårddiskar..dvd-skivor.... det gör vi ju redan.....glöm det...vi har redan förlorat betala och se glad ut.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperBerra:

Kanske för vi gemensamt lever i ett samhälle? Även om du inte använder tjänsten anser du inte att det är bra att vi kollektivt ser till att det finns opartisk media i vårat land? Det är så fruktansvärt egoistiskt att säga "Jag tänker inte betala bara för att jag inte använder tjänsten". Vi får väl för fan hjälpas åt i ett samhälle om vi vill komma någonvart!

Du vet bara för att man säger en lögn flera gånger om gör den inte till sann, och ännu mindre att man vill betala för den.

Lögnen: Att SVT är en politiskt oberoende Tv-kanal i allmänhetens tjänst.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP