Visst, det skiljer sig från dagens mainstream CoD kloner vilket inte tilltalar alla, men de som gillade den gamla skolans BF älskar spelet.
32 spelare på dedikerade servrar även på konsol, balanserade fordon och vapen, grymt gameplay, stora banor som inte bara är öppna fält, smart AI (battlecommander) som stoppar camping, spawnkilling bestraffas, ordnance system som föregick Halo.
Homefront var dock inte perfekt, långt ifrån, då THQ tvingade KAOS att släppa spelet fastän de ville ha ett par månader till (minst) att fixa buggarna. Nå, KAOS är en av de få utvecklare som man fick kritisera på forumet, som satt på sina egna forum och bemötte kritiken (jhänder aldrig hos Dice/EA/Activison), de lyssnade på spelarna och arbetade aktivt på att implementera våra önskningar i spelet, som Dice gjorde på den gamla goda tiden.
Homefront har potential, om det görs rätt, en perfekt mix av CoDs cqc strider blandat med de stora banorna, fordonen och teamplay från gamla Battlefield, det bästa av två världar. Dock så kräver spelet mer taktik och skills än ditt vanliga "mainstream run 'n' gun" vilket gör att det blir svårt/frusterarnde för moderna gamers som gärna vill vara proffs direkt och inte lära sig från grunden. Speciellt då campande med sniper eller smg är synnerligen ineffektivt och du ska ut i fält och kämpa för att få kills, aktivt, som gamla FPS.
OLD school passar helt enkelt inte dagens casual FPS gamers, men då finns alltid nya CoD, MoH eller BF, same shit with different names. För alla andra, finns spel som försöker vara innovativa, som fokuserar på servrar, vapenbalans och spelarnas åsikter, utvecklare som bryr sig...