Permalänk

Byta moderkort

Hej.
Det är så att min dator har dött och jag misstänker att det är moderkortet som har lagt av.
Jag är inte så insatt i ämnet så jag skulle behöva lite hjälp att hitta ett annat som passar.
Eftersom jag inte är helt säker på att det är moderkortet som behöver bytas så vill jag inte köpa något nytt värstingkort utan bara ett billigt eller begagnat som jag vet fungerar.
Jag vet inte riktigt vad jag ska titta efter, och jag vet inte riktigt vad för information ni kan tänkas behöva.
Men jag har en 3 år gammal dator med intelprocessor och satadiskar.

Tacksam för all hjälp och alla tips som jag kan få som leder mig till ett fungerande moderkort

Hittat ett själv här på forumet som kanske kan passa??

http://www.sweclockers.com/annons/74934-msi-p67a-gd65-b3

Mvh Nicklas

Visa signatur

ShadyNovac

Permalänk
Medlem

Vad du har för processor-sockel, eller vad du har för processor nu måste vi vet för att veta om moderkortet passar din processor.

Permalänk

Nu blev det genast lite besvärligt för jag får inte igång datorn och kan inte direkt komma ihåg det.
Kan jag ta reda på det på något sätt rent fysiskt?

Visa signatur

ShadyNovac

Permalänk
Medlem

Har du ingen gammal faktura eller kvitto på burken så kan du montera loss din cpu och kolla vad som är skrivet på den. När du torkar av kylpastan så skall det se ut ungefär såhär. Vilket på första raden är modellbeteckningen på just din modell.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShadyNovac:

Nu blev det genast lite besvärligt för jag får inte igång datorn och kan inte direkt komma ihåg det.
Kan jag ta reda på det på något sätt rent fysiskt?

De står på processorn, men då måste du dock demontera kylaren.
kanske är enklare att hitta vad ditt nuvarande moderkort heter och ta reda på vilken sockel det är den vägen.

Permalänk

Jag har demonterat processorn nu och det står såhär:
INTEL 06 E5200
PENTIUM DUAL-CORE
SLAY7 MALAY
2,50GHZ/2M/800/06
Q843A863

Visa signatur

ShadyNovac

Permalänk
Medlem

Du har en Dualcore Pentium E5200. Den skall ha ett moderkort med Socket 775 för Intel. Ett sådant moderkort borde du kunna hitta för en hundring eller två begagnat. Kolla efter moderkort med P45 Chipset. Vilket är det nyaste du hittar för den plattformen.
Det du länkar i din första post är för generationen efter 775 och passar inte.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Hedersmedlem

Glöm inte att kolla så minnena passar också. Några 775-maskiner har stöd för ddr3 medan ddr2 är klart vanligast.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

kanske ett av övergång korten som har plats för både ddr2 och ddr3 har för mig att jag hade ett sån här http://www.proshop.se/Moderkort/GIGABYTE-GA-G41M-Combo-(Rev-1...

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

Tack så mycket för era ingående och hjälpsamma svar!

Det moderkortet som Anders länkade verkar väl vara bra. Det enda jag hade kunnat önska utöver det är USB 3.0 men det överlever jag väl. Jag är ju trots allt inte 100% säker på att det är detta som är problemet med datorn (även om det bör vara det).
Men detta kortet har inte P45 chipset va?

Men 400-500:- känns ju ganska ok väl?

Mvh

Visa signatur

ShadyNovac