Permalänk
Medlem

Överhettad CPU

Hejsan!

För några dagar sedan så dammsög jag min dator då den var väldigt dammig, när jag startat den efteråt så har CPUn alltid blivit 97 grader varm direkt. Får upp "moderkorts skärmen", sedan så visas en "error" skärm som säger att CPUn är överhettad. Jag går in i BIOS och kollar, processorn ska inte vara inställd på att överklockas eller något. När jag har googlat fanns det en tråd här på forumet där någon haft samma problem, men det fixades när han hade satt på CPU- fläkten ordentligt, vilket jag också har gjort, sitter som den ska. Får ändå samma problem. Har även satt på ny kylpasta. Den blir ändå aldrig svalare än 97 grader.

Någon som vet vad som kan vara fel? Vill ni ha bilder på någonting i BIOS eller liknande så säger ni bara till.
Har Intel Core i5 2500K och Asus P8P67pro moderkort.

Tack <3

Permalänk
Medlem

Ett tänkbart problem är det faktum att du dammsugit din dator vilket är någon man aldrig ska göra.

Men mest troligt är att kylaren inte sitter som den ska eller att fläkten inte snurrar ordentligt (du har inte råkat dra ur fläktsladden när du dammsugit?).

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

först och främst så ska du aldrig dammsuga datorn, sen så är det troligtsvis kylaren som sitter fel / något fuffens med fläkten eller så är det så enkelt att sensorerna har gått åt pipsvängen.

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk

Låter som att du antingen har fettat ner processorn eller kylaren ordentliggt så det inte finns någon kylförmåga eller så har du inte satt dit kylaren ordentliggt. T.ex. glömt att spänna ena skruven eller något. Vad har du för kylare? SNurrar fläkten till kylaren?

Sedan finns alltid möjligheten att du tagit sönder något och att processorn övervoltas så pass mycket att den blir svinigt varm.

Permalänk
Medlem

Använder standard fläkten, som ska bytas ut snart.
Processorn får inte mer ström än vad som ska ges.
Att den är nedfettad tror jag knappast, då jag inte rört den med fingrar och torkade bort gammal kylpasta med kaffefilter. Så den är ren.
Att fläkten sitter helt som den ska är jag 100% säker på att den gör, då man inte kan få upp den på något hörn utan att skruva loss.
Tack för hjälpen i alla fall, men fortsätt spamma på saker som kan hjälpa

Permalänk

Satte du dit ny kylpasta?

Permalänk
Medlem

Använder du samma program för att kolla tempen före och efter din städning?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Är du helt säker på att den får rätt voltstyrka? Det kan nämligen stå helt felt i BIOS när ett sånt här fel har inträffat.

Men gissar på att du kollar tempen i BIOS. Kan du känna på kylaren. Är den varm när datorn är igång?

Permalänk
Medlem

en billig lösning ifall du har kylpasta är att montera om den igen och verkligen trycka ner två st diagonalt för att se att de sitter det ska inte gå och röra på kylaren alls och det ska klicka när du tryckt ner den ordentligt
(du har tagit bort skyddet på moderkortet antar jag (liten plastbit som täcker för cpu socketen efter att man dragit upp bygeln kommer alltid med till 1155 moderkort )

ifall du har 300 kr liggandes så kan du ju köpa denna http://www.inet.se/produkt/5321761/arctic-freezer-13 den kyler den då utan problem ^^
testa även och stänga av fläktstyrningen för cpu kylaren. antar förresten att du gjorde en liten prick och inte smetade ut allt bara för att täcka det innan du satte dit kylaren på nytt ? sitter det någon plast på kylaren just nu på undersidan tar du bort den också ifall du gjort något sånt misstag heh...

rengör även med att sudda på både cpu och kylaren när du rengör btw det hjälper lite för eventuella avlagringar som pastan lämnar kvar (blir lite efter gummit men det rensas bort väldigt lätt med lite putsning :3)
fläkten är ikopplad också förresten ?
testa gör reset bios settings to deafult och se vad som händerm ed cpu temperaturen...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb