Permalänk
Medlem

lätt överklockning

hejsan ja har ett gtx 460 och en amd phenom II x4 processor, och jag har tänkt o klocka dom lite, då de inte riktigt blir 100% lagg fritt. men hur gör man? o hur får man en stable klockning utan risk för problem.

tack för svar i förhand

Permalänk

Vilken amd processor har du?

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem

AMD Phenom II x4 965

Permalänk
Skrivet av specel:

AMD Phenom II x4 965

Är det en Black Edition du har? Då har du väldigt lätt, men viktigast är väl, har du någon annan kylare än orginal?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk

Du kan nog höja till 3.8-3.9 ghz om du höjer volten med 0.25-0.50. testa att höja volten med 0.25 o kör sedan ett 3dmark vantage test. stoppas det så höj med extra 0.25 v . (gör det på egen risk men det bör funka bra)

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk

Det första du måste göra innan du börjar klocka. Kontrollera din load temp. Ligger den på under 50 så kan du börja klocka. Annars så gör det inte då deras rekomenderade temp är 62 grader.

Men är det bra temp så börja klocka i BIOS. Detta gör du enklast med multipeln. Vilken hastighet vill du uppnå? 200 i busshastighet är det som gäller på den processorn har jag för mig. så vill du har 3,6 GHz så sätt multipeln på 18. alltså 200*18.

Sedan så kontrollerar du ifall det är stabilt. Är det inte stabilt så öka core-volten lite. Och kontrollera igen. Gör såhär tills du får en stabil styrka. OBS!!! kontrollera hela tiden din temp också

EDIT: Är du helt grön på överklockning så finns det en guide här på SWEC som kanske hjälper dig.
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Medlem

nä inte black edition, tror ja. de står inget om de. o ja ja har en 2 tornig kylare

Permalänk
Medlem

okej. i idle lr va de heter ligger allt på ca 30 grader +- . vad är multipeln? o för att klocka i bios måste ja boota upp till bios eller går de o göra när jag är inne i windows som nu?

Permalänk
Skrivet av specel:

nä inte black edition, tror ja. de står inget om de. o ja ja har en 2 tornig kylare

Skrivet av specel:

okej. i idle lr va de heter ligger allt på ca 30 grader +- . vad är multipeln? o för att klocka i bios måste ja boota upp till bios eller går de o göra när jag är inne i windows som nu?

Är det inte en black edition så kan du inte ändra multiplier i bios, vad jag vet? Så då blir det mycket "svårare" att klocka

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

hmm okej. men vet du hur man kan göra? för ja skulle behöva lite klockning

Permalänk
Skrivet av specel:

hmm okej. men vet du hur man kan göra? för ja skulle behöva lite klockning

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig då. Så kunnig är jag inte. Har själv en 965'a Black Edition. Så bättre att någon som kan hjälper dig

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

hmm okej :/ aja var värt ett försök, men finns de nån tråd där jag kan skriva vilken processor jag har o få lite hjälp me överklockning?

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa att söka själv.

Permalänk
Medlem

ja har försökt sökt, men jag hittar inget som är "bra". för dom ända jag hittar är de black edition :/

Permalänk

AMD: s alla processorer går att överklocka multipeln i de nyare versionerna ifall det är black edition eller inte faktist.

Att överklocka i windows är aldrig att rekomendera utan ska göras i BIOS. För att starta bios så ska man trycka in en f-knapp eller del när datorn precis har startat. (Kan du inte ta dig in i bios så skippa klockningen tills du har läst på lite om ämnet)

Permalänk
Medlem

965a ska väl vara en black edition :)? jag sitter på en och det är upplåst

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

965a ska väl vara en black edition :)? jag sitter på en och det är upplåst

Är rätt säker på att den fanns/finns i båda versionera.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

okej. men varför är de inte bra o klocka i windows? vad kan hända? men om jag klockar i bios, då kan ja ju inte kolla om klockningen är stable eller?

Permalänk
Skrivet av specel:

okej. men varför är de inte bra o klocka i windows? vad kan hända? men om jag klockar i bios, då kan ja ju inte kolla om klockningen är stable eller?

Klockar du i bios så är det bara att starta om datorn, gå in i windows och göra alla tester, funkar det, var nöjd eller gå in i bios och sänk volt / höj frekvens etc
Får du blåskärm eller liknande ->gå in i bios och höj volten / sänk frekvensen etc

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Skrivet av specel:

okej. men varför är de inte bra o klocka i windows? vad kan hända? men om jag klockar i bios, då kan ja ju inte kolla om klockningen är stable eller?

Du ska inte klocka i windows eftersom det finns så mycket mer som kan gå fel där än i BIOS. Även så när man klockar i windows så är det många gånger så att det är bara att dra i en spak till ett visst antal GHz men här höjer de ibland volten för mycket och ändrar på busshastighet också.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... inte helt säker men jag tror att denna guide visar hur man överklockar på am2+ och am3 och i denna tråd har du värden du kan testa att överklocka med http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... ändra dock inte ddr volt (spänning), de flesta brukar klara en överklockning till 3,8-3,9GHz stabilt vissa enda upp till 4,2GHz

ditt gtx 460 bör du kunna klocka till ca 820-900MHz med lätt spänningshöjning beroende på vilken modell du har, använd msi afterburner eller evga precision x, när du har fått fram en stabil gpu klock med inte allt för höga temperaturer kan du börja ändra minneshastigheten (ca 3800-4200Mhz) tills du får artefakter sedan får du ta och sänka den lite tills artefakterna försvinner gärna sänka frekvensen något till efter det
http://www.overclock.net/t/798961/gigabyte-gtx-460-1-gb-bench...
http://www.guru3d.com/articles_pages/geforce_gtx_460_review_(...

Vad har du för processor kylare, chassi inkl antalet fläktar (aktiv kylning), moderkort, grafikkorts tillverkare och nätagg? alla dessa är viktiga faktorer innan du börjar överklocka

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

okej tack för ditt svar, men hur vet jag om det är en säker och stabil klockning?

Permalänk
Medlem

har ett switch 810 cassi me 7 fläktar, sant en 2 tornig processor kylare, mitt nätagg är på 550watt, o graffekortet är gigabyte

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

okej tack för ditt svar, men hur vet jag om det är en säker och stabil klockning?

du får inte temperaturen på processorn på över 60C, du får inte blåskärm och datorn ska inte kännas hackig och ojämn när du använder den.
Du ska känna att processorn är snabbare, testa att ladda ner 3d mark free och bencha och se om prestandan och resultatet förbättras.

Om grafikkortet ska vara stabilt så ska det vara under 90C, du ska inte få artefakter eller blåskärm och grafikortsdrirutinen ska inte sluta fungera.
Du ska få högre fps i samtliga spel och grafiskt tunga applikationer ska flytta på bättre testa även har 3d mark och se om du få förbättrade resultat.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

har ett switch 810 cassi me 7 fläktar, sant en 2 tornig processor kylare, mitt nätagg är på 550watt, o graffekortet är gigabyte

vad är det för märke och modell på nätagget? ett 550w kommer precis klara av en överklocking av dessa gamla strömkrävande komponenter

Vad har du för moderkort am3 eller har du ett nyare am3+?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

du får inte temperaturen på processorn på över 60C, du får inte blåskärm och datorn ska inte kännas hackig och ojämn när du använder den.
Du ska känna att processorn är snabbare testa att ladda ner 3d mark free och bencha och se om prestandan och resultatet förbättras.

Om grafikkortet ska vara stabilt så ska det vara under 90C, du ska inte få artefakter eller blåskärm och grafikortsdrirutinen ska inte sluta fungera.
Du ska få högre fps i samtliga spel och grafiskt tunga applikationer ska flytta på bättre testa även har 3d mark och se om du få förbättrade resultat.

okej tack så jätte mycket, ska testa lite. men hur länge kan ja klocka, för de är väll inte så bra om ja har på samma klockning i typ 1-2 dagar? eller hur är de då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

okej tack så jätte mycket, ska testa lite. men hur länge kan ja klocka, för de är väll inte så bra om ja har på samma klockning i typ 1-2 dagar? eller hur är de då?

när du väl har hittat maximala stabila överklockning så kan du köra på den tills datorn dör pga ålder eller tills du uppgraderar med ett nytt system

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

aha så de är inte så stor fara om den står igång i veckor? bara man gör rent för damm lite då o då?

tack så jätte mtk för all hjälp jag fått

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... inte helt säker men jag tror att denna guide visar hur man överklockar på am2+ och am3 och i denna tråd har du värden du kan testa att överklocka med http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... ändra dock inte ddr volt (spänning), de flesta brukar klara en överklockning till 3,8-3,9GHz stabilt vissa enda upp till 4,2GHz

ditt gtx 460 bör du kunna klocka till ca 820-900MHz med lätt spänningshöjning beroende på vilken modell du har, använd msi afterburner eller evga precision x, när du har fått fram en stabil gpu klock med inte allt för höga temperaturer kan du börja ändra minneshastigheten (ca 3800-4200Mhz) tills du får artefakter sedan får du ta och sänka den lite tills artefakterna försvinner gärna sänka frekvensen något till efter det
http://www.overclock.net/t/798961/gigabyte-gtx-460-1-gb-bench...
http://www.guru3d.com/articles_pages/geforce_gtx_460_review_(...

Vad har du för processor kylare, chassi inkl antalet fläktar (aktiv kylning), moderkort, grafikkorts tillverkare och nätagg? alla dessa är viktiga faktorer innan du börjar överklocka

på länken till processor öveklockning är de ju bara 955 o jag har ju 965? men de kanske inte spelar någon roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

på länken till processor öveklockning är de ju bara 955 o jag har ju 965? men de kanske inte spelar någon roll?

spelar ingen roll samma processor i grunden endast grundfrekvensen som skiljer och 965 ska vara aningen stabilare

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear