Billig extern Hårddisk ~250gb

Permalänk
Medlem

Billig extern Hårddisk ~250gb

Hej jag behöver en bra billig extern hårddisk, ca 250gb.
Jag vill helst ha en hårddisk utan ström kabel, bara koppla in usb sladden i datorn.

Tack i förhand

Permalänk
Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk

Hej!

Denna kanske skulle vara något?

Jag köpte precis en själv och hoppas på att den är bra

Permalänk
Medlem

hjorten66: Den var aningen för dyr med gillar den
Kokosbollen: Den verkar perfekt, bra pris o mycke kapacitet
Tack !

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kokosbollen:

Hej!

Denna kanske skulle vara något?

Jag köpte precis en själv och hoppas på att den är bra

Får min rekommendation också, då den har USB 3.0. Skulle absolut inte köpa en 2,5"-disk med USB 2.0 idag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

HurMycket: Varför inte det ??

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lotoz:

HurMycket: Varför inte det ??

För att USB 2.0 är helt sjukt långsamt. Med en sån här hårddisk bör du kunna komma upp i 100 MB/s eller mer med USB 3.0, men med USB 2.0 kommer du i praktiken ligga runt 30–40 MB/s.

Använd gärna Citera-knappen (i nedre högra hörnet av det inlägg du svarar på) när du svarar, annars är sannolikheten stor att personen aldrig ser ditt svar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

För att USB 2.0 är helt sjukt långsamt. Med en sån här hårddisk bör du kunna komma upp i 100 MB/s eller mer med USB 3.0, men med USB 2.0 kommer du i praktiken ligga runt 30–40 MB/s.

Använd gärna Citera-knappen (i nedre högra hörnet av det inlägg du svarar på) när du svarar, annars är sannolikheten stor att personen aldrig ser ditt svar.

har ts usb 3.0 då? annars spelar det ingen roll

Permalänk
Rekordmedlem

Hastigheten är nog i praktiken inte nått jätteproblem om man köper en liten disk, billiga äldre laptopdrivar är i sig ganska långsamma, jag har själv en del äldre gamla diskar jag kört via usb 2 och det är oftast inte usb 2 bussen som stryper där, däremot med nya stora diskar är det bussen som begränsar och väljer man en 3,5" disk eller en nya "stora 2,5" are så bör man ha usb 3. Snabba usb diskar brukar dessutom inte kunna drivas enbart från usb utan kräver ofta mer kraft.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nej, den har bara USB 2.0.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av JSvanberg:

har ts usb 3.0 då? annars spelar det ingen roll

Jo, han ska väl använda disken även efter att han har köpt en ny dator? Det är inte särskilt framtidssäkert att köpa en 13 år gammal anslutning som med dagens mått är väldigt långsam.

Skrivet av mrqaffe:

Hastigheten är nog i praktiken inte nått jätteproblem om man köper en liten disk, billiga äldre laptopdrivar är i sig ganska långsamma, jag har själv en del äldre gamla diskar jag kört via usb 2 och det är oftast inte usb 2 bussen som stryper där, däremot med nya stora diskar är det bussen som begränsar och väljer man en 3,5" disk eller en nya "stora 2,5" are så bör man ha usb 3. Snabba usb diskar brukar dessutom inte kunna drivas enbart från usb utan kräver ofta mer kraft.

Jag har en 2,5-tummare på 750 GB från CnMemory. Den har USB 3.0 och klarar 90–100 MB/s. I en USB 2.0-port kommer den inte i närheten av den hastigheten, utan flaskas av USB 2.0 (vars teoretiska maxhastighet ligger vid 480 Mbit/s). Det funkar dock bra att använda den i en USB 2.0-port. Den klarar utan problem att drivas med enbart USB 2.0. (Det kan vara så att den behöver kopplas in i en sån port som ger extra ström. Varje laptop brukar ha en sån port som är markerad med en liten blixt.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HurMycket:

Jo, han ska väl använda disken även efter att han har köpt en ny dator? Det är inte särskilt framtidssäkert att köpa en 13 år gammal anslutning som med dagens mått är väldigt långsam.

Jag har en 2,5-tummare på 750 GB från CnMemory. Den har USB 3.0 och klarar 90–100 MB/s. I en USB 2.0-port kommer den inte i närheten av den hastigheten, utan flaskas av USB 2.0 (vars teoretiska maxhastighet ligger vid 480 Mbit/s). Det funkar dock bra att använda den i en USB 2.0-port. Den klarar utan problem att drivas med enbart USB 2.0. (Det kan vara så att den behöver kopplas in i en sån port som ger extra ström. Varje laptop brukar ha en sån port som är markerad med en liten blixt.)

Ja men en 750Gbyte disk är nyare och har högre datadensitet, de är betydligt snabbare än den förmodligen ca 5 år gamla 4500rpm disk de sätter i en 250-320Gbyte extern låda när det är så billigt, det är troligen olika generationer på diskarna och usb 2 är ofta inte nån verklig strypning på billiga smådiskar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mrqaffe:

Ja men en 750Gbyte disk är nyare och har högre datadensitet, de är betydligt snabbare än den förmodligen ca 5 år gamla 4500rpm disk de sätter i en 250-320Gbyte extern låda när det är så billigt, det är troligen olika generationer på diskarna och usb 2 är ofta inte nån verklig strypning på billiga smådiskar.

5400rpm är den på. Produkten är lanserad 2012. (Jag vet att själva disken kan vara äldre, men jag tror inte den är fem år.)

Jag tror att den klarar mer än 50 MB/s, som brukar vara absolut max man får ut över USB 2.0.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Jo, han ska väl använda disken även efter att han har köpt en ny dator? Det är inte särskilt framtidssäkert att köpa en 13 år gammal anslutning som med dagens mått är väldigt långsam.

Jag har en 2,5-tummare på 750 GB från CnMemory. Den har USB 3.0 och klarar 90–100 MB/s. I en USB 2.0-port kommer den inte i närheten av den hastigheten, utan flaskas av USB 2.0 (vars teoretiska maxhastighet ligger vid 480 Mbit/s). Det funkar dock bra att använda den i en USB 2.0-port. Den klarar utan problem att drivas med enbart USB 2.0. (Det kan vara så att den behöver kopplas in i en sån port som ger extra ström. Varje laptop brukar ha en sån port som är markerad med en liten blixt.)

Jo jag vet att den är mer framtidssäker, men bara dumt att köpa en med usb 3.0 om den kostar mycket mer än en med 2.0, om han inte har usb 3.0.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av JSvanberg:

Jo jag vet att den är mer framtidssäker, men bara dumt att köpa en med usb 3.0 om den kostar mycket mer än en med 2.0, om han inte har usb 3.0.

Det gör den inte, för jag har svårt att tänka mig att det finns 320GB-diskar med USB 2.0 som kostar betydligt mindre än 300 kr. Jag tycker att prisskillnaden får vara ganska stor för att det ska vara motiverat att köpa en disk med USB 2.0 istället för 3.0.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Jag skriver här istället för att göra en ny tråd.

Jag letar efter en 750gb-1tb extern HDD till mina foton och filmer.

Finns det någon sida som har väldigt billiga hårddiskar, kanske utanför Sverige? Kommer inte använda den så mycket så jag är bara ute efter en så billig som möjligt.

Permalänk
Rekordmedlem

Om man ser till prisvärdhet så är smådiskarna oerhört dyra, de kostar ofta nästan lika mycket som 3Tbyte och är alltså flera gånger dyrare per Tbyte, idag är det 3Tbyte som är billigast, men snart har 4 och 5 Tbyte tagit över.
För att leta priser utomlands så använd Pricerunner inte prisjakt.
Här har du ett exempel på hur dyra smådiskarna är
http://www.pricerunner.se/pl/36-2570498/Haarddiskar/Western-D...
http://www.pricerunner.se/pl/36-2813233/Haarddiskar/Western-D...
15% mer pengar för 100% mer utrymme

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om man ser till prisvärdhet så är smådiskarna oerhört dyra, de kostar ofta nästan lika mycket som 3Tbyte och är alltså flera gånger dyrare per Tbyte, idag är det 3Tbyte som är billigast, men snart har 4 och 5 Tbyte tagit över.
För att leta priser utomlands så använd Pricerunner inte prisjakt.
Här har du ett exempel på hur dyra smådiskarna är
http://www.pricerunner.se/pl/36-2570498/Haarddiskar/Western-D...
http://www.pricerunner.se/pl/36-2813233/Haarddiskar/Western-D...
15% mer pengar för 100% mer utrymme

Tyvärr så behöver jag bara högst 1tb för att lägga mina (ökande) 50GB foton och 200GB filmer. :/

Kan dock passa på att fråga hur många hårddiskar jag får plats på mitt moderkort då jag inte är så bra på detta med kontakter.

Såhär står det på Kompletts hemsida

SATA-600 - kontakt(er): 1 x 7 pin seriell ATA - 1 Enhet (Enheter)
SATA-300 - kontakt(er): 5 x 7pin SATA - 5 Enhet (Enheter)

Jag har nu en SSD och en SATA6 HDD.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av canisfoto:

Tyvärr så behöver jag bara högst 1tb för att lägga mina (ökande) 50GB foton och 200GB filmer. :/

Kan dock passa på att fråga hur många hårddiskar jag får plats på mitt moderkort då jag inte är så bra på detta med kontakter.

Såhär står det på Kompletts hemsida

SATA-600 - kontakt(er): 1 x 7 pin seriell ATA - 1 Enhet (Enheter)
SATA-300 - kontakt(er): 5 x 7pin SATA - 5 Enhet (Enheter)

Jag har nu en SSD och en SATA6 HDD.

Man kan aldrig få för mycket lagringsutrymme och att köpa en liten dyr disk är mest dumt eftersom de inte är i närheten av att vara prisvärda.
Du har 6 sataportar och 2 används just nu, så det borde vara 4 lediga, du kan alltså ansluta 4 diskar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man kan aldrig få för mycket lagringsutrymme och att köpa en liten dyr disk är mest dumt eftersom de inte är i närheten av att vara prisvärda.
Du har 6 sataportar och 2 används just nu, så det borde vara 4 lediga, du kan alltså ansluta 4 diskar.

Jag har dock inte pengar att köpa en hårddisk för 1400kr nu.

Behöver bara någonstans att lagra alla dessa foton eftersom det blir ganska mycket med RAW+jpg av varje foto. Det behövs tyvärr inte 3tb för det. Har just nu bara 50gb foton.