Permalänk
Medlem

Är min överklockning ok?

Överklockade med exakta inställningar (har multiplier x46 istället för x47 som han har) som på den här videon (har samma processor och moderkort).
http://www.youtube.com/watch?v=_fxXB5iiVS0

Detta är resultatet jag får efter ca 30min med prime95. Ser det okej ut? Får CPU-temperatur på ca 70-75c grader. Har alla fläktar på max.

Spec:
i5 2500k
asus p7z68v pro gen3
1600mhz 8gb ram
gtx 465
corsair ax750 -> PSU
corsair hydro h80i -> cpu kylning

Permalänk
Medlem

ser helt ok ut i mina ögon

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

OK, men inte mer. Ge fan i BCLK.

Om du vill kopiera någon annans inställningar ist för att själv lära dig hur man gör så har du ju bara att vara nöjd med resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

OK, men inte mer. Ge fan i BCLK.

Om du vill kopiera någon annans inställningar ist för att själv lära dig hur man gör så har du ju bara att vara nöjd med resultatet.

Har för mig att han i yt-klippet har BCLK disable. Vad kan förbättras?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

OK, men inte mer. Ge fan i BCLK.

Om du vill kopiera någon annans inställningar ist för att själv lära dig hur man gör så har du ju bara att vara nöjd med resultatet.

Om man tittar på en video som heter "I5-2500K, Asus P8Z68V-Pro & H100 Overclocking Guide" och använder sig av denna guide som utgångspunkt för att sedan tweaka själv (om det inte fungerar rakt av), är det att kopiera och inte lära sig?
För personen som är helt ny till overclockning kan en sådan guide vara ett perfekt sätt att få en uppfattning om vad för siffror man ska röra sig inom imo.

Om jag ändrar färginställningar på en skärm efter någon annans guide och det ser ut som skit, ska jag bara nöja mig för att jag "kopierat" dennas guide?
Eller ska jag utgå från den guiden och sedan OM NÖDVÄNDIGT tweaka själv?

Permalänk
Medlem

BCLK ska du som sagt skippa.
Du bör även hålla koll på kärnornas individuella temperaturer.
Din Tcase (det som står som CPU) är någon grad över intels rekommenderade.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av blazyb:

Har för mig att han i yt-klippet har BCLK disable. Vad kan förbättras?

Låt BCLK vara 100, om du inte siktar på ngn form av rekord.

Jag skulle tro att du kan komma undan med lägre spänning.

Läs ngn av guiderna här på swec. Återkom med eventuella frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PollyDarton:

Om man tittar på en video som heter "I5-2500K, Asus P8Z68V-Pro & H100 Overclocking Guide" och använder sig av denna guide som utgångspunkt för att sedan tweaka själv (om det inte fungerar rakt av), är det att kopiera och inte lära sig?
För personen som är helt ny till overclockning kan en sådan guide vara ett perfekt sätt att få en uppfattning om vad för siffror man ska röra sig inom imo.

Om jag ändrar färginställningar på en skärm efter någon annans guide och det ser ut som skit, ska jag bara nöja mig för att jag "kopierat" dennas guide?
Eller ska jag utgå från den guiden och sedan OM NÖDVÄNDIGT tweaka själv?

För att tweaka själv behöver man kunskap. Har man inte för avsikt att lära sig så kan jag förstå att man kopierar, men då får man ju också nöja sig med att det inte blir perfekt.

Om man inte nöjer sig med att kopiera rakt av så föreslår jag att man lär sig koncepten som är inblandade. Det är först då man kan ställa kvalificerade frågor.

Permalänk

Du har använt intels auto klocknings program va? jag gjorde det för länge sen och då ställde den till 103.02 x 42

Visa signatur

i7 9700K OC 4.9GHz | Gigabyte RTX 3080 10Gb VISION OC | ASUS PRIME Z390-A | 16Gb/3200MHz Corsair Vengeance RGB | Asus Swift PG278Q 144Hz/2560x1440 | NZXT H510 Elite vit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Randomretard:

Du har använt intels auto klocknings program va? jag gjorde det för länge sen och då ställde den till 103.02 x 42

Jag tror den har gjort det automatiskt! Fråga mig inte hur. Jag hade 100x47 innan, sen gick jag in i bios och att den skulle gå upp mot 4,8xGHz, sänkte den då till 46

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

BCLK ska du som sagt skippa.
Du bör även hålla koll på kärnornas individuella temperaturer.
Din Tcase (det som står som CPU) är någon grad över intels rekommenderade.

Med vilket program kan jag kolla kärnorna individuella temperatur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blazyb:

Med vilket program kan jag kolla kärnorna individuella temperatur?

RealTemp, core temp, HWMonitor, t.ex

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H