24 Mbit ADSL vad får ni för hastighet?

Permalänk
Medlem

24 Mbit ADSL vad får ni för hastighet?

Hej har haft Tele2 8 Mbit i några år nu och får ut ca 6,85Mbit.

Har äntligen lyckats övertala päronen till att uppgradera till 24Mbit (högsta möjliga hastigheten där jag bor). Vi bor ca 300m från närmsta stationen så vi har optimala förhållanden och jag hoppas på att få ut åtminstone 16 Mbiit.

Så vad får ni som har 24 Mbit ADSL ut och hur långt bor ni ifrån eran station?

Tack på förhand

Permalänk

när jag hade det så fick jag ca 28 ner och ungefär 1 upp

Permalänk
Entusiast

Har 24 mbit från BBB och får ut 17,5 i genomsnitt, det som är konstigt är att jag har fått ut 20mbit+ i genomsnitt för ungefär ett år sedan men nu har det legat på 17,5mbit väldigt länge

Får nog ta och ringa supporten någon gång och höra om allting är som det ska.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Vi kör på felia 24/2 (anger max hastigheterna) och får ut 15/1.

Men fiber är på G:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag får 21/2,2 Har Telia 24/2,5 Men jag har fått fibern inblåst så det är på gång att bli snabbare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Har 24 mbit från BBB och får ut 17,5 i genomsnitt, det som är konstigt är att jag har fått ut 20mbit+ i genomsnitt för ungefär ett år sedan men nu har det legat på 17,5mbit väldigt länge

Får nog ta och ringa supporten någon gång och höra om allting är som det ska.

du har med all säkerhet 12-24 så då är det inget att ringa och klaga över

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Skrivet av itkoll:

du har med all säkerhet 12-24 så då är det inget att ringa och klaga över

Precis. Det heter upp till 24, inte att det ska vara 24. Vanligt att man kommer ut till kunder som klagar på att dom inte får mer än 16-18. Då är det bara att snällt förklara att det är upp till 24. Sålänge man ligger över 12 är det inget fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Vi bor ca 300m från närmsta stationen så vi har optimala förhållanden och jag hoppas på att få ut åtminstone 16 Mbiit.

Jag har en bit över en kilometer till stationen (minns inte om det var 1200 eller 1500m) och får ut 17/2. Du borde alltså inte ha några problem att få ut MINST det!

Permalänk
Skrivet av Zolektric:

Precis. Det heter upp till 24, inte att det ska vara 24. Vanligt att man kommer ut till kunder som klagar på att dom inte får mer än 16-18. Då är det bara att snällt förklara att det är upp till 24. Sålänge man ligger över 12 är det inget fel

Sant och de flesta vet väl om det idag.
Att ett företag drev sin produkt i rättegång och satte praxis att "X bredband" eller "bredband X" inte är detsamma som ett "bredband" är lika ruttet i grunden ändå

Permalänk
Medlem

Telia ADSL 24/2.5 och 600 meter till telestationen

Edit: Bilden från Bredbandskollen fungerar tydligen dåligt så jag skriver in resultatet i raden nedan.

Ta emot filer: 14,91 Mbit/s Skicka filer: 2,26 Mbit/s Svarstid: 5 ms

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Vi har ca 20.8 - 21.5 / 2.2 - 2.3 Mbit, BBB 24Mbit. . .

Permalänk
Entusiast
Skrivet av itkoll:

du har med all säkerhet 12-24 så då är det inget att ringa och klaga över

Skrivet av SoilBleed:

Sant och de flesta vet väl om det idag.
Att ett företag drev sin produkt i rättegång och satte praxis att "X bredband" eller "bredband X" inte är detsamma som ett "bredband" är lika ruttet i grunden ändå

Skrivet av Zolektric:

Precis. Det heter upp till 24, inte att det ska vara 24. Vanligt att man kommer ut till kunder som klagar på att dom inte får mer än 16-18. Då är det bara att snällt förklara att det är upp till 24. Sålänge man ligger över 12 är det inget fel

Det är jag väl medveten om, men som sagt så hade jag ganska mycket mer mbit förr i tiden så därför är jag lite misstänksam.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

24 mbit från BBB.

Lyckas komma upp i ca 12 mbit. Har typ 2 km till stationen. Inte nöjd men inget att göra åt

Förövrigt kan jag rekommendera bbbs chatt. Snabb kontakt och bra support.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har upp till 24, men får endast 6-7. Problemet kommer inte åtgärdas heller på länge, då man isåfall måste riva upp 200M väg för att byta en kabel. Smart planering FTW! Men va kan man.

Mvh.Joel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ca 2 km till stationen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Telia 12-30 med mindre än 100 meter till stationen.
Synd bara att dom inte byggt ut den så man kunde ha lite mer upp.

På berdbandskollen blev det 20,71/2,29 och 10 ping

Permalänk
Medlem

Jag har får ca 15 ner och 0.8-1 upp

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Medlem

Bor c:a 70 meter från telestationen, dock så är kabellängden från stationen till mitt telejack 500 meter :3
Hade 24/2 tidigare och fick i snitt ut 22/1.8 i nedström respektive uppström. Uppgraderade till vDSL sekunden det blev tillgängligt och ligger nu på 55/10. Trådlösa på routern är dock riktigt segt och han orkar inte pumpa ut mer än 50 :/

Pingen har faktiskt försämrats. Låg förut på 5-9ms, och nu 15-20. Tydligen är vDSL mer instabilare än vanlig DSL (det är iaf. vad Telia sa) dock så kan jag leva med det

Permalänk
Hedersmedlem

Telia med SMART-router: 22/2,1. 1km till stationen. Superstabilt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av janee:

Telia ADSL 24/2.5 och 600 meter till telestationen
http://imageshack.us/a/img13/7392/bredbandskollen.png

Edit: Bilden från Bredbandskollen fungerar tydligen dåligt så jag skriver in resultatet i raden nedan.

Ta emot filer: 14,91 Mbit/s Skicka filer: 2,26 Mbit/s Svarstid: 5 ms

Har inte alla i Övik fiber via Övikenergi ? Jag trodde det gick ut till samtliga villor i Dövik med ?

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk

3-12mbit ner

Visa signatur

CPU= Ryzen 9 5900X/ RAM= 32GB 3200MHz/ MB= MSI B550M/ GPU=ASUS TUF 3090

Permalänk
Medlem

23/2,18 med ca 250m kabel till stationen superstabilt, väntar in vdsl om telia får fingrarna loss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jag har en bit över en kilometer till stationen (minns inte om det var 1200 eller 1500m) och får ut 17/2. Du borde alltså inte ha några problem att få ut MINST det!

Jo det låter ju onekligen bra om jag skulle få ut +18Mbit, men påverkas ned hastigheten om man har en låg upp hastighet? vi har nämligen bara tillgång till 1Mbit uppströms och får ut ca 0.65 Mbit.

EDIT: Hastigheten påverkas väll också beroende på vilka kablar du har till huset? Tänkte huset är byggt 75 så det kan ju möjligtvis påverka hastigheten negativt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alfsvåg:

Jo det låter ju onekligen bra om jag skulle få ut +18Mbit, men påverkas ned hastigheten om man har en låg upp hastighet? vi har nämligen bara tillgång till 1Mbit uppströms och får ut ca 0.65 Mbit.

EDIT: Hastigheten påverkas väll också beroende på vilka kablar du har till huset? Tänkte huset är byggt 75 så det kan ju möjligtvis påverka hastigheten negativt?

Ledningen kan överföra en viss mängd data som kan fördelas mellan upp och ner, om du har ett gammalt modem så kan däremot inte modemet hantera en högre upphastighet, vissa går att mjukvaruuppdatera andra inte, det som behövs är att modemet ger stöd för annex m och ett passande abonnemang, men adsl brukar stödja 2,5Mbit upp idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

~5 ner, 0.6 upp. >2.5km från telestation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ledningen kan överföra en viss mängd data som kan fördelas mellan upp och ner, om du har ett gammalt modem så kan däremot inte modemet hantera en högre upphastighet, vissa går att mjukvaruuppdatera andra inte, det som behövs är att modemet ger stöd för annex m och ett passande abonnemang, men adsl brukar stödja 2,5Mbit upp idag.

Mitt modem sinkar iaf inte hastigheten, har den bryggad med en asus n16 som kör tomato. Men vi har bara 8/1 eller 24/1 att välja på, vi kan inte välja 2,5 uppströms :/

Permalänk
Hedersmedlem

~300m till telestationen.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alfsvåg:

Mitt modem sinkar iaf inte hastigheten, har den bryggad med en asus n16 som kör tomato. Men vi har bara 8/1 eller 24/1 att välja på, vi kan inte välja 2,5 uppströms :/

Då är det ju en fråga om abbonemanget.

Jag satt och kollade på min statistik nu för 2013, såg att jag hade snabbare medelsvars tid från den externa dns servern än latensen? hmmm... lite skumt eller borde inte ping besvaras snabbare än dns, de kanske prioriterar ping lägre, för den verkliga latensen kan väl knappast vara lägre än tiden det tar för ett dns uppslag ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Jo det låter ju onekligen bra om jag skulle få ut +18Mbit, men påverkas ned hastigheten om man har en låg upp hastighet? vi har nämligen bara tillgång till 1Mbit uppströms och får ut ca 0.65 Mbit.

EDIT: Hastigheten påverkas väll också beroende på vilka kablar du har till huset? Tänkte huset är byggt 75 så det kan ju möjligtvis påverka hastigheten negativt?

Det krävs en viss uppladdningshastighet för att få ut full nedladdningshastighet, men det är långt under 1Mbit. Dock kan du få effekten att din nedladdningshastighet sänks dramatiskt om du använder din uppladdningshastighet till något annat.
Om jag spenderar 1.5Mbit uppladdningshastighet så får jag fortfarande ut ~17Mbit nedströms så du ska förhoppningsvis inte märka av det så länge du tänker på att begränsa din uppladdningshastighet.

Hastigheten påverkas av kablaget också. Mitt hus är äldre än 70-tal och ledningarna i väggarna är som fnöske. Jag bor dock centralt (omgiven av fiber så långt ögat kan nå, men inte här inte!) så ledningarna i gatan är ju inte direkt skruttiga luftledningar. Men har du vanliga (nedgrävda) ledningar borde du inte märka någon skillnad.

Permalänk
Medlem