Permalänk
Medlem

Val av fläktar till FD Define Mini

Tja jag har kollat runt lite på fläktar då jag eventuellt ska köpa ny dator.
Det jag vill ha hjälp med är typ att välja rätt då jag vill ha några snygga, flytta bra med luft och inte låta FÖR mycket.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2747314/jakob55 här är de delar jag kommer att köpa förutom ett grafikkort då jag inte har råd med det på samma gång. jag tror jag kan ta o lacka fläktarna om det är fel färg på. Men några jag har kollat på är Cougars fläktar då dom är rätt snygga. och sen Scythe rekommenderar många. Sen undrar jag om dessa fläktar går att hänga horisontellt. Och hur är det med att dela fläktarna om jag ska lacka? är det svårt eller är dom flesta lätta? kom med förslag o tipsa om vad som kan passa
Om ni undrar mer så fråga.

Ursäktar för stavfel o grammatik då jag inte är någon höjdare på det...
Mvh Jakob

Permalänk
Medlem

Ingen vänlig själ som har några tips? jag vill verkligen veta vilka fläktar som är bra och kan tänkas passa designmässigt.

Permalänk
Medlem

Hur många behöver du? Du har inte råd med noctuas fläktar eller? I min mening är det värt att satsa några extra kronor på just fläktar för få datorn tyst Något att komma ihåg om du köper glidlager fläktar, tex. scythe slipstream är att visst de är tysta i början, men det tar inte många månader innan det börjar låta och behöver bytas ut. Och då kunde man ju köpt noctua från början Jag är ingen noctua fanboy, gillar bara bra kvalité på grejjerna jag köper

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4ban:

Hur många behöver du? Du har inte råd med noctuas fläktar eller? I min mening är det värt att satsa några extra kronor på just fläktar för få datorn tyst Något att komma ihåg om du köper glidlager fläktar, tex. scythe slipstream är att visst de är tysta i början, men det tar inte många månader innan det börjar låta och behöver bytas ut. Och då kunde man ju köpt noctua från början Jag är ingen noctua fanboy, gillar bara bra kvalité på grejjerna jag köper

Jag vet inte om jag behöver fläktar egentligen men vill ha det svalt o snyggt. Noctuas fläktar passar ju inte alls bra in med färgerna... Men är det svårt att ta isär hela och lacka den svart o röd typ? hade tänkt mig 3-4 fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4ban:

Hur många behöver du? Du har inte råd med noctuas fläktar eller? I min mening är det värt att satsa några extra kronor på just fläktar för få datorn tyst Något att komma ihåg om du köper glidlager fläktar, tex. scythe slipstream är att visst de är tysta i början, men det tar inte många månader innan det börjar låta och behöver bytas ut. Och då kunde man ju köpt noctua från början Jag är ingen noctua fanboy, gillar bara bra kvalité på grejjerna jag köper

Någon mer som har tips? jag vill gärna veta vad för bra fläktar det finns...

Permalänk
Medlem

Jagr har den lådan och jag har inte satt i några extra fläktar har inte känt något behov av det.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Jagr har den lådan och jag har inte satt i några extra fläktar har inte känt något behov av det.

Jag vill lite ha det för utseendets(stavning) skull och om jag ändå ska köpa fläktar vill jag ha några bra så det håller sig riktigt svalt om jag nu ska försöka klocka lite ^^

Off Topic: Är denna del av forumet nästan död eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Tja jag har kollat runt lite på fläktar då jag eventuellt ska köpa ny dator.
Det jag vill ha hjälp med är typ att välja rätt då jag vill ha några snygga, flytta bra med luft och inte låta FÖR mycket.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2747314/jakob55 här är de delar jag kommer att köpa förutom ett grafikkort då jag inte har råd med det på samma gång. jag tror jag kan ta o lacka fläktarna om det är fel färg på. Men några jag har kollat på är Cougars fläktar då dom är rätt snygga. och sen Scythe rekommenderar många. Sen undrar jag om dessa fläktar går att hänga horisontellt. Och hur är det med att dela fläktarna om jag ska lacka? är det svårt eller är dom flesta lätta? kom med förslag o tipsa om vad som kan passa
Om ni undrar mer så fråga.

Ursäktar för stavfel o grammatik då jag inte är någon höjdare på det...
Mvh Jakob

Jag kör enbart med Fractal Designs Silent fläktar Fungerar utmärkt

Två i fronten, vattenkylning där bak, och en i sidan

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag kör enbart med Fractal Designs Silent fläktar Fungerar utmärkt

Två i fronten, vattenkylning där bak, och en i sidan

Synd att dom inte var röda..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Synd att dom inte var röda..

Lacka dem?

Alternativt köp Enermax Magma fläktar. eller Phobyas röda.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Lacka dem?

Alternativt köp Enermax Magma fläktar. eller Phobyas röda.

Jag kan inte hitta dem på inet.. btw har funderat på o lacka men är det svårt? Och vilka slags fläktar sa man ha om dom ska vara liggande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Jag kan inte hitta dem på inet.. btw har funderat på o lacka men är det svårt? Och vilka slags fläktar sa man ha om dom ska vara liggande?

De finns inte på inet, men de finns i andra butiker.

http://www.coolingstuff.se/p/212/enermax-ucma12-magma

Riktigt bra fläktar.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem

Du kan testa Corsairs fläktar, de är hyfsat tysta och med de där ringarna kan du måla om du vill. Skulle inte rekommendera att måla fläkt blad (vet att många gör det) men tror att det påverkar fläkten vilket kan leda till den låter mer eller helt enkelt inte fungerar lika bra.

Visa signatur

Intel i9 9900k - ASUS ROG Strix Z370I - ASUS GTX 1080 ROG Strix - Corsair 32GB DDR4 @ 2400MHz - Louqe Ghost S1 - 2x Samsung 950-series PRO 512GB NVMe Raid 0 - Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

De finns inte på inet, men de finns i andra butiker.

http://www.coolingstuff.se/p/212/enermax-ucma12-magma

Riktigt bra fläktar.

Jag kan nog inte köpa från flera ställen tyvärr... då farsan tycker det är onödigt när man kan köpa lokalt men har på Gotland finns det typ bara en datorbutik och det är dyrt där...

Skrivet av Muhuh:

Du kan testa Corsairs fläktar, de är hyfsat tysta och med de där ringarna kan du måla om du vill. Skulle inte rekommendera att måla fläkt blad (vet att många gör det) men tror att det påverkar fläkten vilket kan leda till den låter mer eller helt enkelt inte fungerar lika bra.

ka kolla in dom lite mera, har inte kollat så noga på dom då jag tyckte dom såg ganska annorlunda ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Jag kan nog inte köpa från flera ställen tyvärr... då farsan tycker det är onödigt när man kan köpa lokalt men har på Gotland finns det typ bara en datorbutik och det är dyrt där...

ka kolla in dom lite mera, har inte kollat så noga på dom då jag tyckte dom såg ganska annorlunda ut.

Vilken löjlig farsa, no offence men lever han i stenåldern eller?
Stör mig på folk som tror det är farligt att köpa på nätet...
Brukar oftast vara billigare med, bensinen för att åka till affären brukar vara mer än frakten.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Vilken löjlig farsa, no offence men lever han i stenåldern eller?
Stör mig på folk som tror det är farligt att köpa på nätet...
Brukar oftast vara billigare med, bensinen för att åka till affären brukar vara mer än frakten.

Det är inte det att han tror att det är farligt.... Jag får lixom knappt ens köpa en dator... fast att jag har egna pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Det är inte det att han tror att det är farligt.... Jag får lixom knappt ens köpa en dator... fast att jag har egna pengar...

Vad tror hon om det då? att du ska förlora dina pengar?

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Vad tror hon om det då? att du ska förlora dina pengar?

bara att jag inte får..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

bara att jag inte får..

Varför skulle du inte få? måste vara av en anledning, att köpa online är ju likadant som att gå till affären...
Aja nog med OT nu.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Varför skulle du inte få? måste vara av en anledning, att köpa online är ju likadant som att gå till affären...
Aja nog med OT nu.

ingen aning vrf han tycker så... men men.

Någon som har andra bar förslag? Är det svårt att ta isär/lacka en fläkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

ingen aning vrf han tycker så... men men.

Någon som har andra bar förslag? Är det svårt att ta isär/lacka en fläkt?

Det beror på vad det är för fläkt, men generellt sätt nej, jag har gjort det på fractal designs fläktar och gentle typhoons.
Tänk bara på att inte få rinn med sprayflaskan
då kommer fläkten snurr skevt och det kommer vina som fan.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M