Half-Life landar för OS X och Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Om en plattform är öppen spelar ingen roll för 99% av användarna, det är ett trött argument som inte har någon bäring.

Nej men det gör att exempelvis Valve kan komma ut med en egen dist där vid start du får alla drivrutiner du behöver och en enkel steamlogin redan vid start och inget annat. På så vis kommer du inte ha annat körandes i bakgrunden och då få bättre prestanda direkt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Precis det jag tänkte också, vill lära mig att använda Linux innan alla spel börjar komma dit för jag vet att när spelen väl finns där så kommer jag inte ha tid att lära mig använda linux. =P

Precis alla spel lär ju inte komma till Linux, dock så har ju Steam sagt att dom nu ska börja focusera på Linux, så allt som finns på Steam lär ju komma dit, ,men Microsoft kommer nog fortsätta med sitt "games for windows live" och det sätter väll stopp i hjulet för vissa spel till Linux?

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Om en plattform är öppen spelar ingen roll för 99% av användarna, det är ett trött argument som inte har någon bäring.

Det underlättar för utvecklarna om det är en öppen plattform, speciellt då de kan använda OpenGL och skippa DirectX helt och hållet.
Prestanda är något som 100% av användarna bryr sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Precis alla spel lär ju inte komma till Linux, dock så har ju Steam sagt att dom nu ska börja focusera på Linux, så allt som finns på Steam lär ju komma dit, ,men Microsoft kommer nog fortsätta med sitt "games for windows live" och det sätter väll stopp i hjulet för vissa spel till Linux?

Självklart så kommer ju inte alla spel, alla spel finns inte ens till Windows då det finns några/många konsol exklusiva. Så likt samma sätt att man måste byta till en konsol om man vill spela till exempel Halo, så får man byta till Windows om man vill spela något spel som bara finns för Windows. (Då menar jag dual boot) Men antagligen så kommer ju Microsoft att göra vad de kan för att hålla marknaden på PC om de inser att mer och mer spel kommer till Linux men inte PC, eller så bryr de sig helt enkelt inte. =/

Permalänk
Medlem

Kan vara kul att återuppleva detta på en Macbook Air t.ex. är då man kan köra det med ett intel hd 3000/4000 utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Med tanke på att Linux så öppen och faktiskt enkel att anpassa för olika enheter samt att det är relativt lätt att ändra i fönsterhanteraren etc så skulle den kunna ge mer FPS genom att inte köra flera onödiga processer som Windows exempelvis gör i standard.

Steams egna fönsterhanterare "big picture mode" skulle kunna användas och allt annat avstängt så tror jag mycket väl att det skulle gå och marknadsföra OS för Gamers.

Inte glömma att konsolmarknaden börjar gå på vanlig hårdvara igen så skulle det ur utvecklarsynpunkt vara lite idiotiskt att sikta mot DirectX då man kan med OpenGL slå mot allt.

Helt ärligt har jag hellre Windows i bakgrunden än Steam. Fyfan vad skiten är störande och tar prestanda, buggar ut konstant osv, inte nog med alla pop-ups...

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Helt ärligt har jag hellre Windows i bakgrunden än Steam. Fyfan vad skiten är störande och tar prestanda, buggar ut konstant osv, inte nog med alla pop-ups...

Settings -> Interface -> bocka av "Notify me..." och helt plötsligt är alla "pop-ups" borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Settings -> Interface -> bocka av "Notify me..." och helt plötsligt är alla "pop-ups" borta.

Redan bockat ur det, får fortfarande pop-ups dock.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av celoz:

Redan bockat ur det, får fortfarande pop-ups dock.

Don't blame the program, blame the user

Mitt ligger bara i bakgrunden och märks inte att det är igång

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krilleoh:

Well, intressant!
Dock hade det varit mer intressant om den "nya" versionen varit kompatibel med OSX och Linus.

Eller något nytt öht.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Startrance:

Precis alla spel lär ju inte komma till Linux, dock så har ju Steam sagt att dom nu ska börja focusera på Linux, så allt som finns på Steam lär ju komma dit, ,men Microsoft kommer nog fortsätta med sitt "games for windows live" och det sätter väll stopp i hjulet för vissa spel till Linux?

Det säger sig själv att "allt som finns på Steam kommer till Linux" är ren okunnighet. Varje enskild utvecklare måste anpassa sitt spel för att kunna köras i Linux - och det kostar både tid och pengar för utveckling som inte ens är säkert på att det ger utdelning.

Jag menar, varför tror du det finns så få spel i Linux? Det är ju knappast ett dåligt operativsystem. Min dröm är att DirectX begravs och aldrig någonsin används igen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Linux är spelplattformen för gamers, spelen rasslar in i en rasande takt och det är en klar fördel att spela i Linux, massor med mer FPS och inget krångel! *sarkasm*

Man måste börja någonstans. Eller hur har du tänkt att det skulle ske? Ett par fingerknäppningar och sen finns alla spel på Linuxplattformen?

Paradox släppte CK2 för Linux nyligen, och har sagt att från EU4 och framåt kommer förhoppningsvis de flesta av deras titlar vara Mac & Linuxkompatibla.

Permalänk
Medlem

Dags att porta till openGL ESx nu då.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Fler titlar till gratis plattform bäddar för konsolernas död. Mer av detta.

Permalänk
Medlem

vart att nämna att black mesa kräver hl2, för det gör väl det?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luminous:

vart att nämna att black mesa kräver hl2, för det gör väl det?

nope det gör det icke, och kommer aldrig göra det heller. kräver enbart Steam, och Source SDK vilka är båda 4free

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Avstängd

älskar att Valve lägger upp sina spel för linux känns som ett steg i rätt riktning. synd dock att ja inte fått igång dessa genom Steam klienten för linux,

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk

Vad för OS kör framtidens konsoller?

Det kan vara så att framtidens konsoller använder ett OS som baseras på linux. Android gör det och det börjar redan bli en stor marknad för spel där.
OSX bygger på BSD i grunden och det finns många likheter med Linux under den polerade fasaden.
Så nu när kommande konsoller ser ut som mer eller mindre standard hårdvara så kommer säkert tillverkarna välja något som finns mer eller mindre "färdigt" och bygga vidare på.
Kan man porta enkelt mellan mobila enheter, konsoller och "linux speldatorer" så är vinsten nog större där än att göra ett Windows spel och sen porta det till allt annat. Att steam väljer att testa linux kan vara så att de ser likheterna med alla plattformar utom windows närmar sig och om 5 år kanske plattor och telefoner är en lika vanlig spelplattform som Windows.
Så om linux är en bra spelplattform eller ej kan bli att under ytan blir linux en stor spelplattform men är brandad som något annat på utsidan.
Som tex BSD ligger i botten under ett äpple. Dock så är osx/ios väldigt customiserat men principen är den samma.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Yeti:

Väldigt lönt, NOT.

Gnällputte. Är det inte värt ca 14 års väntan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av annorssan:

Det kan vara så att framtidens konsoller använder ett OS som baseras på linux. Android gör det och det börjar redan bli en stor marknad för spel där.
OSX bygger på BSD i grunden och det finns många likheter med Linux under den polerade fasaden.
Så nu när kommande konsoller ser ut som mer eller mindre standard hårdvara så kommer säkert tillverkarna välja något som finns mer eller mindre "färdigt" och bygga vidare på.
Kan man porta enkelt mellan mobila enheter, konsoller och "linux speldatorer" så är vinsten nog större där än att göra ett Windows spel och sen porta det till allt annat. Att steam väljer att testa linux kan vara så att de ser likheterna med alla plattformar utom windows närmar sig och om 5 år kanske plattor och telefoner är en lika vanlig spelplattform som Windows.
Så om linux är en bra spelplattform eller ej kan bli att under ytan blir linux en stor spelplattform men är brandad som något annat på utsidan.
Som tex BSD ligger i botten under ett äpple. Dock så är osx/ios väldigt customiserat men principen är den samma.

Steam har inte gjort några större satsningar på linux vad jag vet, deras tjänst stöder väl inte ens linux offentiellt?
Däremot har Valve blivit ganska glada på linux tack vare Gabe, och de har börjat göra om de flesta av sina spel till Linux ex L4d L4d2 HL och HL2.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt många som skriver illa om linux i tråden, har ni ens provat det?
Enligt mig flyter linux bättre än både OSX och Wxp,W7, det är bara det att när man ska installera något KAN det bli krångligt.
Men jag hade iaf 7-10 speltitlar från 2010-2012 i min linuxdator, och det enda spelet som blev krångligt var L4D 2.
Dessutom är det säkrare och lättare att använda Linux, samt att man äger sitt eget OS och faktiskt får göra vad man vill i det.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:
Skrivet av Dwightschrute:

Han kan nog inte

Tvärtom, kan nog utveckla oändligt mer än någon utav er utan att ta till hjärndöd nostalgi, spelet är en relik som var relevant för den tid det släpptes, nu är det allt annat än relevant då det saknar all tillstymmelse utav modern teknik och är totalt menlöst när man gör en jämförelse med moderna motparter. Och spel skall dömmas efter den nuvarande standarden.

För att inte nämna den numera ofta skrattretande uppbyggnaden utav miljön som knappast kan anses vara det minsta trovärdig, tror många har ett litet rum där ett par lådor är upphängda över ett stort fall, inga trasiga golv utan det ska vara så. Bara en utav många saker som kanske inte spelade roll då för standarden var lägre, men numera är det inte så och HL1 har också fallit efter och är inte längre relevant utöver meningslös nostalgia som inte har något med kvalitet att göra utan är ett emotionellt "argument" som igentligen också bara ignorerar verkligheten och lever i det förgångna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Forftarande slöseri på tid och pengar då de efter X antal år borde släppa hl3 eller något. This is Bs.

Man vet aldrig, kanske släpps i samband med deras Steambox och samtidigt utvecklas inte till konsoler, det skulle göra ett stort knock-out på konsolerna.

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem

Najs! Kommer ihåg att jag lirade Half-Life på en 166mhz med voodoo2-kort, det hackade som fan i vissa rum. Hoppas det flyter bättre nu då!

Jag gillar linux. 2013 ser väldigt intressant ut

Visa signatur
Permalänk

Skulle vart bra med black mesa ochså

Visa signatur

| Intel i9 10900KF + Fractal Design Celsius S24 + 2x Noctua NF-F12 iPPC-2000 | Kingston HyperX Predator 32GB 3600MHz | Asus ROG Strix Z490-F Gaming | Nvidia GeForce RTX 2080 Super FE | Corsair RM 660x | Phanteks Eclipse P400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Man måste börja någonstans. Eller hur har du tänkt att det skulle ske? Ett par fingerknäppningar och sen finns alla spel på Linuxplattformen?

Paradox släppte CK2 för Linux nyligen, och har sagt att från EU4 och framåt kommer förhoppningsvis de flesta av deras titlar vara Mac & Linuxkompatibla.

Varför skulle jag som gamer gå över till Linux då? Varför skulle utvecklare börja porta spel till en så liten marknad när inte ens OSx får alla spel som är en större och mer penningstark marknad? Linuxanvändare är vana att allt ska vara gratis och är ingen särskilt köpstark grupp. Kan se en del indietitlar komma och ett och annat spel men att starta från 0 och sedan ta över en marknad är ett jäkligt långt steg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ouchbeck:

Påstående: Borde inte Black Mesa fungera med Linux då Half-Life 2 gör det?

Senast jag kollade slutade ett påstående inte med ett frågetecken hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Half-Life är nu 14 år gammalt och börjar närma sig 15 år gammal.

Dom borde släppa det open source och free-to-play.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Najs! Kommer ihåg att jag lirade Half-Life på en 166mhz med voodoo2-kort, det hackade som fan i vissa rum. Hoppas det flyter bättre nu då!

Jag gillar linux. 2013 ser väldigt intressant ut

Hud kunde det hacka på ett Voodoo2? Jag har fått det att rulla felfritt på en 100MHz pentium med cirus logic 4MB video-kort (ej 3D kort)

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Steam har inte gjort några större satsningar på linux vad jag vet, deras tjänst stöder väl inte ens linux offentiellt?
Däremot har Valve blivit ganska glada på linux tack vare Gabe, och de har börjat göra om de flesta av sina spel till Linux ex L4d L4d2 HL och HL2.

Det är ju Valve som äger Steam, de utvecklade det för deras egna spel från början och driver det fortfarande. Så att säga att Steam inte gjort några större satsningar på Linux är något meningslöst, eftersom Steam inte är ett eget företag. Valve har som du säger dock börjat porta sin spel till Linux, och började förstås med att porta Steam. Du kan redan nu ladda ner betan och testa (här, men kanske bara fungerar om man kör Linux), och det finns redan en hel del spel som redan släppts till Steam för Linux.