Hjälp att OC 2500k, såhär långt har jag kommit.

Permalänk
Medlem

Hjälp att OC 2500k, såhär långt har jag kommit.

Hejsan. Jag försöker, en aning frustrerande, att få min 4,5ghz att köras stabilt på min intel i2500k.
Det är vid lång tid av hög load på cpun som jag får BSoD.

Jag sitter på ett MSI P67A-C45 mobo, och genom det har jag ohyggligt få inställningsmöjligheter, har jag insett. Jag har icke offset voltage, calibration load och annat smaskigt.. det enda jag kan göra är att sätta en fixed voltage.

Vad jag märkt efter flera test av Prime95, samt höjt voltage mer och mer efter varje BSoD, är att jag kan köra CPU testet "blend" i 2-4h utan problem.. men det verkar vara 4h+ som den ger sig nån gång.. jag har provat när jag jobbat eller sovit, vilket betyder att jag inte vet exakt när den ger sig.
CPUn började gå stabilt vid vcore 1,345 (så jag kunde spela, men fick random bsod ibland).. vcore 1,37 (kunde jag köra prime95 en bra stund, upp till 4h) Nu kör jag den på 1,38 och jag har fortf problem med att den inte kan köra över ~4h. Jag är lite rädd för att gå ännu högre för en 24/7 klock, att det är onödigt högt för en 4,5ghz klock, speciellt när jag har fixed vcore voltage.

Jag kompletterar detta med bilder på mina nuvarande inställningar där ni även kan se vilka inställningsmöjligheter jag har.

Dold text

CPU ratio=33 är satt pga att jag höjt varje core separat till x45, vilket syns på nästa bild. Anledningen är att om jag bara ändrar cpu ratio så fungerar inte EIST (sänker CPU frekvensen vid idle till 1,6ghz)

Dold text

Kan ni se något som är direkt avgörande för att min CPU är ostabil på 4,5ghz klock?

Dold text

Här ses temperaturer i idle samt RPM som CPU fläktarna kör på. CPU kylaren är cooler master 212 evo, Push/pull. Vilket är en annan fråga jag har. Detta Control Center program som körs där (MSI software) har den perfekta funktionen att köra CPU Smart fan Control vilket gör att inte fläktarna går på max hela tiden annars (vilket de gör). Problemet är att jag måste starta programmet manuellt varje gång och aktivera denna funktion vid uppstart av datorn. Jag skulle gärna vilja ha den aktiverad hela tiden då datorn låter som ett jetplan om jag inte gör det. Lekte med Speedfan men lyckades inte komma på hur jag gör det liknande bra.
Med CPU Smart fan control aktiverat under cpu max load (prime95) så bibehåller den ändå fläkthastigheten på en relativt tyst nivå medan temperaturerna går mellan 65-75 vilket är bra.

Tack för allas tid som försöker sig på denna nöt

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Medlem

Vet inte exakt hur dit moderkort ser ut men många billigare (ditt inräknat) moderkort har bristande/ingen alls kylning till spänningsmatningen runt cpun. Det brukar resultera i omotiverad instabilitet (under längre press).
Har du privat att sänka till x44 med lägre vCore? Borde räcka med sådär 1.25 för 4.4ghz vilket är en stor skillnad för moderkortets temp

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Vet inte exakt hur dit moderkort ser ut men många billigare (ditt inräknat) moderkort har bristande/ingen alls kylning till spänningsmatningen runt cpun. Det brukar resultera i omotiverad instabilitet (under längre press).
Har du privat att sänka till x44 med lägre vCore? Borde räcka med sådär 1.25 för 4.4ghz vilket är en stor skillnad för moderkortets temp

Jag har inte provat att sänka till x44, det är en sista utväg. Däremot är jag rätt säker på att jag inte klarar 4.4 på 1.25. Jag klockade nämligen stegvis, där jag höjde cpu ratio x2 åt gången.. när jag nådde 4.4 och kunde köra prime95 i 5min med godkänt resultat så var jag nog närmare 1.28-1.29

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Medlem

Några fler idéer? Ser mina inställningar i Bios bra ut? Och sedan frågan gällande CPUspeed också.. Tacksam för svar

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Avstängd

Själv ska jag så sätta. I en fläkt på sidan som båser direkt mot mitt billiga moderkort. Kommer bli livat.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Själv ska jag så sätta. I en fläkt på sidan som båser direkt mot mitt billiga moderkort. Kommer bli livat.

Har också ett LX liggande , satt på extra kylflänsar samt fläkt mot dem på regulatorerna ändå bränner man sig på dem vid hög belastning

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Avstängd

Oj då hjälper inte det heller. Får tuffa vidare med mina 4.2 Ghz

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Du kan ändra CPU ratio och aktivera C1E om du vill. C1E klockar ner vid idle.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av crow2:

Några fler idéer? Ser mina inställningar i Bios bra ut? Och sedan frågan gällande CPUspeed också.. Tacksam för svar

Det finns en bra guide redan som ligger klistrad.
Där har både jag och iSw3de förklarat vad många saker gör just.

Där finns även bra information om just MSI.
Du har i dag VDroop på [Auto].
Sätt den till high (2).

Testa igen. Kolla även att minnen är stabila. Du kan eventuellt vara tvungen att höja till 1.55V.
Aktivera även XMP om du har 1600MHz minnen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

missförstå mig rätt, men om du får den stabil i 4h+ i full load, borde inte det räcka? Jag menar, vad kan du pyssla med som kräver den konsekventa belastningen?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rocklets:

missförstå mig rätt, men om du får den stabil i 4h+ i full load, borde inte det räcka? Jag menar, vad kan du pyssla med som kräver den konsekventa belastningen?

En processor som kraschar efter 4h är INTE stabil.
Han vill ha en stabil processor, that's why.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

missförstå mig rätt, men om du får den stabil i 4h+ i full load, borde inte det räcka? Jag menar, vad kan du pyssla med som kräver den konsekventa belastningen?

Även om du har ett antal timmars stabilitet under press så betyder inte det att den inte kommer krascha så fort stress testet avbryts...

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Börja med att stänga av samtliga strömsparfunktioner för att minimera felmöjligheterna

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Även om du har ett antal timmars stabilitet under press så betyder inte det att den inte kommer krascha så fort stress testet avbryts...

Det jag menar är att om han använder datorn som han brukar, existerar ens problemet då? Om så är fallet, visst då... ...men det känns lite extremt. Fast den kanske random Bsod:ar iaf utan att man pressar den en halv natt...

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det finns en bra guide redan som ligger klistrad.
Där har både jag och iSw3de förklarat vad många saker gör just.

Där finns även bra information om just MSI.
Du har i dag VDroop på [Auto].
Sätt den till high (2).

Testa igen. Kolla även att minnen är stabila. Du kan eventuellt vara tvungen att höja till 1.55V.
Aktivera även XMP om du har 1600MHz minnen.

Det är utefter den guiden jag har gått, med en del andra källor också. Vdroop har endast Auto eller Low, vad jag läst mig till så är Auto=high.
Det du nämner gällande minnena är däremot intressant. Kan minnena vara anledningen till att den crashar efter lång load? Förvisso märkte jag aldrig nån BSoD innan jag började klocka.

Skrivet av Rocklets:

Det jag menar är att om han använder datorn som han brukar, existerar ens problemet då? Om så är fallet, visst då... ...men det känns lite extremt. Fast den kanske random Bsod:ar iaf utan att man pressar den en halv natt...

Jag har fått BSoD när jag streamat under ett långt pass.. typ 5h+ av streaming i sträck. Men vid kort användning, nej... datorn har dessutom varit igång genom natten nu, i idle.. och den har överlevt ^^

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av crow2:

Det är utefter den guiden jag har gått, med en del andra källor också. Vdroop har endast Auto eller Low, vad jag läst mig till så är Auto=high.
Det du nämner gällande minnena är däremot intressant. Kan minnena vara anledningen till att den crashar efter lång load? Förvisso märkte jag aldrig nån BSoD innan jag började klocka.

Jag har fått BSoD när jag streamat under ett långt pass.. typ 5h+ av streaming i sträck. Men vid kort användning, nej... datorn har dessutom varit igång genom natten nu, i idle.. och den har överlevt ^^

Som sagt när du överklockar så kan minnen få lite problem att hänga med.
När du överklockar har du lyckats få någon annan hastighet än 4.5GHz stabilt?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Som sagt när du överklockar så kan minnen få lite problem att hänga med.
När du överklockar har du lyckats få någon annan hastighet än 4.5GHz stabilt?

Jag har inte stannat upp på en lägre eller högre frekvens och riktigt provat dem, nej. Jag har kört prime95 i 5-10min på lägre frekvenser.. men aldrig något långvarigt.
Just nu har datorn varit igång i 48h+ (inte full load).. så det är något vid hög load i många timmar som inte håller. Kör fortf på vcore 1.38

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av crow2:

Jag har inte stannat upp på en lägre eller högre frekvens och riktigt provat dem, nej. Jag har kört prime95 i 5-10min på lägre frekvenser.. men aldrig något långvarigt.
Just nu har datorn varit igång i 48h+ (inte full load).. så det är något vid hög load i många timmar som inte håller. Kör fortf på vcore 1.38

Med andra ord helt ointressant om den har varit igång mängder av timmar om processorn har legat i sparfrekvenser.

Kör prime tills det kraschar.
Om det kraschar så är det högre spänning eller lägre frekvens som gäller.
Simple as that.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin