Passiva chassin för Intel NUC i antågande

Permalänk
Melding Plague

Passiva chassin för Intel NUC i antågande

Kylning utan fläktar står på tapeten när Silverstone och Tranquil presenterar passiva chassin för Intels minsting Next Unit of Computing.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är priset för en komplett NUC eller är det enbart för lådan? :s

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Är priset för en komplett NUC eller är det enbart för lådan? :s

Enbart för lådan. En NUC går på drygt 2500kr, men då ingår varken hårddisk eller RAM. Jag anser att om chassin för NUC ska bli populärt så måste Intel börja sälja separata moderkort, och gärna släppa fram tredjepartstillverkare.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Enbart för lådan. En NUC går på drygt 2500kr, men då ingår varken hårddisk eller RAM. Jag anser att om chassin för NUC ska bli populärt så måste Intel börja sälja separata moderkort, och gärna släppa fram tredjepartstillverkare.

http://www.sweclockers.com/nyhet/15545-intel-next-unit-of-com...

"Enligt Techreport ska denna modell finnas ute i handeln någon gång under årets tredje kvartal och kosta 400 USD, motsvarande cirka 3 600 kronor inklusive moms."

"Dessutom väntas 4 GB RAM och 40 GB SSD (mSATA) ingå i paketet."

NUC är aldeless för dyrt, Silverstones fläktlösa Streacom, en i5-3570K och 8GB ram-minne till det ligger på ca 3500kr. NUC'en kör också endast på en mobil i3'a, visst 3570K är inte lika strömsnål, men det går att lösa med lägre klockfrekvenser samt undervolting, eller så kör man bara på en billigare i3'a (desktop), dessutom köpa en SSD på 120gb till det och då ligger priset ändå bättre till än NUC'en.

Priserna måste verkligen gå ner markant, annars ser jag ingen poäng med NUC, det kanske går ner med tiden, allt är ju dyrare vid release - men om inte, kan någon motbevisa det jag pratar om så blir jag mer än glad...

Re:

Hmm jag missa att måtten på NUC'en var något mindre än en Streacom, dock så går det ju att montera en Streacom bak på en TV också.

Permalänk
Entusiast

Det här är goda nyheter för det indikerar ju att fler än Intel tror på konceptet NUC. Plattformen i sig är ju väldigt intressant. Jag hoppas på chassin med VESA-fäste på så de enkelt grå att skruva fast på baksidan av en skärm. Om det blir vanligt vore det ju en högintressant kontors- och surfdator tack var sitt lilla format. Att montera den direkt på skärmen sparar ju massa plats och det blir en rätt elegant lösning.

Ska bli riktigt intressant att se hur plattformen utvecklar sig. Men en Haswell under skalet kan den bli riktigt fin.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast

10721a;13165412]http://www.sweclockers.com/nyhet/15545-intel-next-unit-of-com...

"Enligt Techreport ska denna modell finnas ute i handeln någon gång under årets tredje kvartal och kosta 400 USD, motsvarande cirka 3 600 kronor inklusive moms."

"Dessutom väntas 4 GB RAM och 40 GB SSD (mSATA) ingå i paketet."

NUC är aldeless för dyrt, Silverstones fläktlösa Streacom, en i5-3570K och 8GB ram-minne till det ligger på ca 3500kr. NUC'en kör också endast på en mobil i3'a, visst 3570K är inte lika strömsnål, men det går att lösa med lägre klockfrekvenser samt undervolting, eller så kör man bara på en billigare i3'a (desktop), dessutom köpa en SSD på 120gb till det och då ligger priset ändå bättre till än NUC'en.

Priserna måste verkligen gå ner markant, annars ser jag ingen poäng med NUC, det kanske går ner med tiden, allt är ju dyrare vid release - men om inte kan någon motbevisa det jag pratar om så blir jag mer än glad...[/QUOTE]
Eller så tittar man vad den faktiskt säljs för istället för att titta på en artikel som skrevs innan produkten fanns till salu.

http://www.dustinhome.se/product/5010659965/intel-dc3217iye-n...
http://www.dustinhome.se/product/5010659322/intel-dc3217by-nu...

Alltså, 2500 kr utan RAM och HDD.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Eller så tittar man vad den faktiskt säljs för istället för att titta på en artikel som skrevs innan produkten fanns till salu.

http://www.dustinhome.se/product/5010659965/intel-dc3217iye-n...
http://www.dustinhome.se/product/5010659322/intel-dc3217by-nu...

Alltså, 2500 kr utan RAM och HDD.

Hmm ok, det är ju helt klart något bättre, men det verkar inte vara samma modell som vi pratar om, då den jag länka hade ju en SSD på 40GB och 4GB ram, men å sidan kan man ju köpa till sånt billigare och montera själv på den du pratar om. Men priset är fortfarande något i överkant endå tycker jag.

Permalänk

USCH va dyr.

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Entusiast

Wait what, 5-15 grader lägre med passiv kylning än standard med fläkt? Standard NUC:en måste vara svinvarm

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta ser mycket intressant ut. Men som vanligt väntar man till version 2 eller senare innan man köper för att låta Intel reda ut eventuella fel. Samma gäller Ultrabooks, först nu börjar de bli så bra som man vill.

Dock är den här NUC lite nishad ändå. Ett vanligt mini-itx mobo är ju inte mycket större men kan husera betydligt kraftigare CPU.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

10721a;13165453]Hmm ok, det är ju helt klart något bättre, men det verkar inte vara samma modell som vi pratar om, då den jag länka hade ju en SSD på 40GB och 4GB ram, men å sidan kan man ju köpa till sånt billigare och montera själv på den du pratar om. Men priset är fortfarande något i överkant endå tycker jag.[/QUOTE]
I artikeln står det att den väntas säljas med RAM och SSD, inte att den kommer säljas med det.
Ja den är inte billig då man får lägga på en tusenlapp eller två till beroende på vad man stoppar in i den. Men så är den fruktansvärt liten också. Priset kan de garanterat få ner rätt mycket när de får upp volymerna. Fast det bygger på att den faktiskt säljs. Som någon sa vore det intressant om de kunde börja sälja kortet löst och om de lär tredjepartstillverkare leka lite med plattformen. Kan ju lova att Asus hade lurat in ett mobilt grafikkort på den om det så hade krävts skohorn och silvertejp.

Skrivet av Blargmode:

Wait what, 5-15 grader lägre med passiv kylning än standard med fläkt? Standard NUC:en måste vara svinvarm

Jag fick likanande resultat när jag bytta från standardkylningen till passiva kylflänsar på min Core 2 Q9450 och mitt Radeon HD4850 så den behöver inte vara alltför varm. Passiv kylning kan vara betydligt mer effektiv än man kan tro.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Jag tycker detta ser mycket intressant ut. Men som vanligt väntar man till version 2 eller senare innan man köper för att låta Intel reda ut eventuella fel. Samma gäller Ultrabooks, först nu börjar de bli så bra som man vill.

Dock är den här NUC lite nishad ändå. Ett vanligt mini-itx mobo är ju inte mycket större men kan husera betydligt kraftigare CPU.

Tycker en NUC är den perfekta arbets/HTPC datorn, har all kraft man behöver för de applikationerna, onödigt att ha mer egentligen.

Dock så är Tranquil:s version är grymt mycket snyggare än vad Silverstone lyckades designa.

Permalänk
Medlem

10721a;13165453]Hmm ok, det är ju helt klart något bättre, men det verkar inte vara samma modell som vi pratar om, då den jag länka hade ju en SSD på 40GB och 4GB ram, men å sidan kan man ju köpa till sånt billigare och montera själv på den du pratar om. Men priset är fortfarande något i överkant endå tycker jag.[/QUOTE]

Du får jättegärna försöka plocka ihop en dator som är så liten, kraftfull och "bra" som en NUC som du påstår att det går. Tog det billigaste Streacom chassiet, det billigaste moderkortet med HDMI utgång (NUCen har 1-2 beroende på om det är Gigabitnätverk eller thunderbolt), billigaste processorn med HD4000 grafik och den billigaste nanoPSU jag hittade på prisjakt och det landade på 2727 sek.

Då får man dock en låda som är nästan dubbelt så bred, lång och hög.
116,6 × 39 × 112 mm Intel DC3217IYE
197 × 75 × 197 mm Streacom F1C (Svart)

Jag tror att priset kan komma ner lite om Intel släpper ut detta på andra tillverkare än dem själva och att totalpriset kan gå ner en smula. Tycker dock att desto fler tillverkare *host AMD host* kan släppa mindre system än mini-itx med inbyggd APU

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Inaktiv

Jag vill ha en sådan variant i mitt sovrum som agerar server samt kopplad till TV. Ingen bullrande disk eller högljudd fläkt.. SSD och fläktlös lösning skall det vara. Elförsörjning skall också vara ljudlöst, viss hemelektronik avger störande tjut.. förstår mig inte på el men min lampa vid sängen låter något fruktansvärt. Hur definierar man den här typen av ljud? Transformator tjut?

Permalänk
Medlem

När kommer Sweclockers-test?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Snusfri

Sugen på en sådan här lite burk, skulle man kunna få in en vanliga SSD i lådan då jag har en 60GB som bara ligger.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av schkutt:

Du får jättegärna försöka plocka ihop en dator som är så liten, kraftfull och "bra" som en NUC som du påstår att det går. Tog det billigaste Streacom chassiet, det billigaste moderkortet med HDMI utgång (NUCen har 1-2 beroende på om det är Gigabitnätverk eller thunderbolt), billigaste processorn med HD4000 grafik och den billigaste nanoPSU jag hittade på prisjakt och det landade på 2727 sek.

Då får man dock en låda som är nästan dubbelt så bred, lång och hög.
116,6 × 39 × 112 mm Intel DC3217IYE
197 × 75 × 197 mm Streacom F1C (Svart)

Jag tror att priset kan komma ner lite om Intel släpper ut detta på andra tillverkare än dem själva och att totalpriset kan gå ner en smula. Tycker dock att desto fler tillverkare *host AMD host* kan släppa mindre system än mini-itx med inbyggd APU

En motsvarande produkt med en AMD APU hade inte varit helt fel i vardagsrummet. Lite dubbelhäftande tejp och den är integrerad med TVn. De släppte ju nyligen en egen enkortsdator så man kan ju hoppas att de har något som liknad NUC på väg. Det ligger ju helt i linje med deras satsningar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Sugen på en sådan här lite burk, skulle man kunna få in en vanliga SSD i lådan då jag har en 60GB som bara ligger.

Tror inte det då de inte har en SATA port vad jag vet. kanske om du hittar någon adapter från mSata.

kolla mer på: http://www.silentpcreview.com/Intel_NUC_DC3217BY

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Tror inte det då de inte har en SATA port vad jag vet. kanske om du hittar någon adapter från mSata.

kolla mer på: http://www.silentpcreview.com/Intel_NUC_DC3217BY

Nej det är bara att glömma ens med adapter, det får inte plats nåt annat än mSATA i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Enbart för lådan. En NUC går på drygt 2500kr, men då ingår varken hårddisk eller RAM. Jag anser att om chassin för NUC ska bli populärt så måste Intel börja sälja separata moderkort, och gärna släppa fram tredjepartstillverkare.

Redan på g: http://ark.intel.com/products/series/70406/Next-Unit-of-Compu...

Det kommer att komma fler lösa kort, men om Intel skulle få ut DC3217IYE och DC3217BY så fick man sälja de med låda om man inte skulle vara beroende av andra leverantörer. VIA hade samma problem med ITX när det begav sig, men kort med det formatet kunde man i alla fall montera i sin nya coola Aopen ATX case.

Permalänk
Medlem

Kul med passiva varianter men måste säga att NUC:en är grymt tyst (jag hör inte den alls) och har riktigt bra prestanda i litet format. Riktigt nöjd efter en helgs testande. Håller dock med, priset blir lite i överkant. Gav ca 3500 med minnen, ssd, nätverkskort o tangentbord.

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt överdj*vligt dyrt, må jag säga!

200:- kunde vara rimligt för en sådan liten ask, och de kan ju omöligen skylla på r&d-kostnader; kan omöjligt ha tagit mer än en lunchrast att designa båda två.

Inte bara Intel som har världsfrånvänd prissättning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Redan på g: http://ark.intel.com/products/series/70406/Next-Unit-of-Compu...

Det kommer att komma fler lösa kort, men om Intel skulle få ut DC3217IYE och DC3217BY så fick man sälja de med låda om man inte skulle vara beroende av andra leverantörer. VIA hade samma problem med ITX när det begav sig, men kort med det formatet kunde man i alla fall montera i sin nya coola Aopen ATX case.

Trevligt att höra att det är på G i alla fall Tror jag kommer avvakta tills Haswell kommer. Förhoppningsvis lär Intel lansera en ny serie med NUC då, och då kan det ju bli riktigt intressant. Ivy Bridge lider väl av samma 24p bugg som Sandy Bridge? En Intelplattform känns ju inte så himla aktuellt om man ska bygga ett mediacenter så länge den buggen kvarstår.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Entusiast

En sak som precis slog mig är hur det kommer gå för VIA nu? Intel trampar ju in med stora kängor på deras specialområde och AMD verkar vara strax efter. Det är ju små, lätta system och embeded som VIA har levt på. Hur ska de ha en chans när Intel kör på som en ångvält för Intel har ju prestandan och strömförbrukningen på sin sida. Det enda VIA överlevde på var ju formfaktorn och avsakanden av konkurrens i segmentet med extremt små och strömsnåla system. Går inte dessutom deras licens för x86 ut snart?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

VIA verkar ju satsa på sina ARM kretsar. Men ärligt talat så svar det länge sedan jag var upphetsad över deras x86:or.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Fruktansvärt överdj*vligt dyrt, må jag säga!

200:- kunde vara rimligt för en sådan liten ask, och de kan ju omöligen skylla på r&d-kostnader; kan omöjligt ha tagit mer än en lunchrast att designa båda två.

Inte bara Intel som har världsfrånvänd prissättning.

Och vad baserar du din pris"analys" på...troende och tyckande?

För insikt om att dina 200 kronor knappast torde täcka material- och bearbetningskostnaden verkar du helt sakna...sedan skall bl.a. folk ha sin lön och någon skall tjäna pengar...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Fruktansvärt överdj*vligt dyrt, må jag säga!

200:- kunde vara rimligt för en sådan liten ask, och de kan ju omöligen skylla på r&d-kostnader; kan omöjligt ha tagit mer än en lunchrast att designa båda två.

Inte bara Intel som har världsfrånvänd prissättning.

Men Kanon. Här har ju du en möjlig nich att tjäna pengar på. Börja producera ett chassi för de pengar du pratar om.

Permalänk
Medlem

Ang priserna, vad hade ni väntat er nu när Intel dominerar marknaden? Företaget kan ju göra som man vill, klart man inte kommer pressa priserna då. Säger sig självt. I övrigt gillar jag konceptet väldigt mkt, dock skulle jag vilja se större möjlighet att ändra innehållet. T.ex. lägga till större ssd, mer ram, kanske bättre gpu osv. Ngn som vet hur denna håller sig vad gäller 3D blu ray, spel etc?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MrM3:

Ang priserna, vad hade ni väntat er nu när Intel dominerar marknaden? Företaget kan ju göra som man vill, klart man inte kommer pressa priserna då. Säger sig självt. I övrigt gillar jag konceptet väldigt mkt, dock skulle jag vilja se större möjlighet att ändra innehållet. T.ex. lägga till större ssd, mer ram, kanske bättre gpu osv. Ngn som vet hur denna håller sig vad gäller 3D blu ray, spel etc?

Har du ens läst vad som skrivits?

Intel har noll och inget att göra med priserna på produkterna som nämns här.
Intel dominerar inte alls marknaden som NUC riktar sig mot. Där ligger VIA bra till för de har byggt den typen av produkter i många år. Även andra arkitekturer och andra företag ligger bra till här. Intel har inte haft mycket med den här marknaden att göra tidigare.

Det är fritt fram att montera in valfri mängd RAM mellan 0 och 16 GB för det är så mycket NUC klarar. Det är fritt fram att köpa vilka DDR3 SO-DIM som helst och montera in. Du får även köpa precis vilken lagring som helst så länge det är en mSATA och de verkar finnas i storlekar mellan 30 och 256 GB. För du har väl inte missat att NUC säljs utan både RAM och lagring?

http://www.dustinhome.se/product/5010659965/intel-dc3217iye-n...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24