Half-Life landar för OS X och Linux

Permalänk
Medlem

Valve kommer förmodligen ge linux-stöd till alla sina egna produktioner pga Steam Box.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Dwightschrute:

Han kan nog inte

Där ser man

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Linuxanvändare är vana att allt ska vara gratis och är ingen särskilt köpstark grupp.

Det där känns som en missvisande bild. Jag tror verkligen inte att linuxanvändare är mindre köpstarka eller köpvilliga än någon annan grupp. Man skaffar inte linux för att man är fattig
Jag förväntar mig inte att något ska vara gratis, men finns det ett open source alternativ som gör jobbet så väljer jag givetvis det framför en köpversion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeti:

Tvärtom, kan nog utveckla oändligt mer än någon utav er utan att ta till hjärndöd nostalgi, spelet är en relik som var relevant för den tid det släpptes, nu är det allt annat än relevant då det saknar all tillstymmelse utav modern teknik och är totalt menlöst när man gör en jämförelse med moderna motparter. Och spel skall dömmas efter den nuvarande standarden.

För att inte nämna den numera ofta skrattretande uppbyggnaden utav miljön som knappast kan anses vara det minsta trovärdig, tror många har ett litet rum där ett par lådor är upphängda över ett stort fall, inga trasiga golv utan det ska vara så. Bara en utav många saker som kanske inte spelade roll då för standarden var lägre, men numera är det inte så och HL1 har också fallit efter och är inte längre relevant utöver meningslös nostalgia som inte har något med kvalitet att göra utan är ett emotionellt "argument" som igentligen också bara ignorerar verkligheten och lever i det förgångna.

Reliken från tiden då spelare själva kunder göra kartor, tillägg och ändra om i "hudden" för sitt favorit spel, och öppenhet var de mantra som efterföljdes av många spelutvecklare.

Avsaknaden av HL_DM2 DLC-paketet för €20 är inte bara negativt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Hud kunde det hacka på ett Voodoo2? Jag har fått det att rulla felfritt på en 100MHz pentium med cirus logic 4MB video-kort (ej 3D kort)

Hmm jadu... svårt att säga
Jag hade också cirrus logic tror jag. Tror jag hade 1024*768 upplösning. Jag kanske hade fetare inställningar än dig?

Jag kommer ihåg ett stort cylinderformat rum där det i botten av rummet satt fast tre gigantiska tentakler med stålnäbbar som försökte hacka på dig när du gick uppåt. Det hackade som fan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Varför skulle jag som gamer gå över till Linux då? Varför skulle utvecklare börja porta spel till en så liten marknad när inte ens OSx får alla spel som är en större och mer penningstark marknad? Linuxanvändare är vana att allt ska vara gratis och är ingen särskilt köpstark grupp. Kan se en del indietitlar komma och ett och annat spel men att starta från 0 och sedan ta över en marknad är ett jäkligt långt steg.

Det finns ingen anledning för dig som gamer att gå över till Linux idag, men kanske om några år. Detta är en investering i en framtid där du gör ett aktivt val för vad du vill köra för OS när du vill spela.

Precis som Linux idag är ett konkurranskraftigt alternativ när du vill vara produktiv på jobbet utan att behöva köpa en ny dator var fjärde år. Eller tvingas ersätta din fungerande skrivare för det inte kommer nya drivrutiner till ditt oprativsystem. På samma sätt så vill du kanske bara köra igång Dungeon Keeper utan att behöva bekymmra dig om det kommer starta överhuvudtaget.

Gabe var mycket delaktig i utvecklingen av MS DirectX så han lär vara rätt man att leda utvecklingen för att få opensource motsvarigheten någorlunda likvärdig i prestanda.

Anledningen att dom väljer att expandera till Linux framför OSX lär väl vara att det inte ligger i deras intresse att överge Microsoft för att ersätta det med Apple.
Ja det stämmer att det är en bit kvar men du får inte glömma hur långt vi har kommit på mycket kort tid utan några miljarder i marknadsföringsbudget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Hoppas snart att man kan skippa Windows för gott. Vill gärna ha ett slimmat os. Kanske dags att börja lära sig mer om linux också.

Jo fan. Samma här.

Skrivet av leafbranch:

Körde först Ubunut 12.10, hade problem med grafikdrivrutinerna och att jag inte kunde stänga av datorn så jag var tvungen att stänga av på datorns fysiska knapp istället, blev less på det. Installerade Ubunut 12.04 LTS där det fungerade direkt med grafikdrivrutiner men som jag sa innan det känns verkligen att det är gratis.

Längtar dock efter ny version från Ubuntu, ska testa det direkt.

Grafikdrivrutiner är nog det största problemet i Linux just nu.
Det är i princip bara AMD och Nvidias fel så vitt jag vet.

I övrigt är Ubuntu generellt ett mycket bra OS. Unity (fönsterhanteraren) är inte det rappaste jag använt, men det är mycket funktionellt och ser bra ut.
Om man inte gillar det och vill ha något rappare kan man ju alltid installera LXDE som är extremt lightweight och snabbt. Om du vill ha LXDE från första installationen så kan du tanka ner Lubuntu istället för Ubuntu. Det kommer med LXDE som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Linuxanvändare är vana att allt ska vara gratis och är ingen särskilt köpstark grupp.

Nej. Humble Indie Bundle är ett perfekt exempel. Windows användare har i genomsnitt betalat runt 8$ per person i de flesta bundles. Linux användare brukar betala i genomsnitt 12$ per person. Detta är en rätt stor skillnad, en 50% ökning.

Citat:

Kan se en del indietitlar komma och ett och annat spel men att starta från 0 och sedan ta över en marknad är ett jäkligt långt steg.

Ja, det är det. Men det är eftersom folk ser alla fördelarna med det som de vill satsa på det.

Skrivet av Zyriak:

Om en plattform är öppen spelar ingen roll för 99% av användarna, det är ett trött argument som inte har någon bäring.

Och denna statistik är ju säkert mycket trovärdig med alla de källor du anger..

Det finns faktiskt rätt många som bryr sig. Titta bara på hur Android har tagit över smartphone marknaden från Apple. Ett av de största argumenten är att Android är mer öppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Varför skulle jag som gamer gå över till Linux då? Varför skulle utvecklare börja porta spel till en så liten marknad när inte ens OSx får alla spel som är en större och mer penningstark marknad? Linuxanvändare är vana att allt ska vara gratis och är ingen särskilt köpstark grupp. Kan se en del indietitlar komma och ett och annat spel men att starta från 0 och sedan ta över en marknad är ett jäkligt långt steg.

Källa på detta snälla.

För enligt min källa;
http://www.humblebundle.com/

Så är Linux användare den gruppen som betalar mer än både Windows och Mac användare.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Källa på detta snälla.

För enligt min källa;
http://www.humblebundle.com/

Så är Linux användare den gruppen som betalar mer än både Windows och Mac användare.

Och hur stor är marknaden överlag? Var snäll och påstå att den är ens i närheten utav värd att nämna.

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Linux är spelplattformen för gamers, spelen rasslar in i en rasande takt och det är en klar fördel att spela i Linux, massor med mer FPS och inget krångel! *sarkasm*

Skrivet av Zyriak:

Om en plattform är öppen spelar ingen roll för 99% av användarna, det är ett trött argument som inte har någon bäring.

Skrivet av Zyriak:

Varför skulle jag som gamer gå över till Linux då? Varför skulle utvecklare börja porta spel till en så liten marknad när inte ens OSx får alla spel som är en större och mer penningstark marknad? Linuxanvändare är vana att allt ska vara gratis och är ingen särskilt köpstark grupp. Kan se en del indietitlar komma och ett och annat spel men att starta från 0 och sedan ta över en marknad är ett jäkligt långt steg.

Vem säger att Linux är spelplattformen för gamers idag? Du är kanske nöjd med att vara låst till Windows vissa är inte nöjda med det. Det spelar kanske ingen roll för majoriteten men för de som kör OS X eller Linux är detta ett bra tecken. Valve verkar vara riktigt intresserade av Linux vilket bara kan vara bra för spelmarknaden.

Ingen säger att du ska gå över till Linux. Det är ett fritt val att välja Linux till skillnad från Windows som man måste ha vid köp av dator såvida man inte vill konfigurera en dator själv.

Det är inget som kommer hända över en kort tid. Vi får se hur det blir med Linux men mer valfrihet för en användare kan knappast vara dåligt.

Så de är vana vid att allt ska vara gratis? Linux användare är helt klart villiga att betala om mjukvaran är bra och användbar skulle jag säga. Sen att öppen källkod i grunden baseras på fri programvara är bara bra så att alla som vill ha en bra och produktiv dator kan få det utan att betala för en massa licenser och dylikt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeti:

Och hur stor är marknaden överlag? Var snäll och påstå att den är ens i närheten utav värd att nämna.

Tittar du på grafen så har liknande andel köpt till Linux som till Mac även om inte en så stor andel så finns det demand.

Tittar vi på Steams egna siffror så använder 1.51% (med other) Linux med tillväxt på 0.94% Medans Windows 7 överlag tappar användare till Windows 8. Tittar vi på mer så kommer nog Linux också vara den första platformen med native x86_64 stöd från Steam.

Frågan är dock hur stor del fortfarande kör på Wine då många spel fortfarande inte är släppta som funkar utmärkt i Wine.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv

Dags att ta tag i livet och fixa trasiga grafikdrivrutinerna på min gamla Ubuntu-maskin med andra ord.. Bra med en spark i baken.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att väldigt många spel på steam är indie-spel? Det kanske inte är lika stor utmaning att anpassa/justera dessa relativt simpla spelen till openGL, och för de andra utvecklarna att hoppa på openGL-tåget i fortsättningen? Det kommer ju ändå funka för windows också. Som jag fattat det är anledningen till att directX används mer i spel är att det finns en aning mer "lull lull" att tillgå. Rätta mig om jag har fel, men jag orkade inte forska.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Är det inte så att väldigt många spel på steam är indie-spel? Det kanske inte är lika stor utmaning att anpassa/justera dessa relativt simpla spelen till openGL, och för de andra utvecklarna att hoppa på openGL-tåget i fortsättningen? Det kommer ju ändå funka för windows också. Som jag fattat det är anledningen till att directX används mer i spel är att det finns en aning mer "lull lull" att tillgå. Rätta mig om jag har fel, men jag orkade inte forska.

Det jag tittat so far så kan OpenGL samma sak som Direct 3D

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

15 år senare....

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypno-Toad:

15 år senare....

Valve är kända för att vara snabba när det gäller Half-life.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat, valve. Kul att de portade den här gamla godingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Det finns faktiskt rätt många som bryr sig. Titta bara på hur Android har tagit över smartphone marknaden från Apple. Ett av de största argumenten är att Android är mer öppet.

Jag skulle vilja se källa på att öppenheten är något den stora massan efterfrågar. Att Android går så bra som det gör har nog mycket med att det finns en android-modell i princip i varenda prissegment, medan iPhone bara finns i mer eller mindre ett segment.
Observera att jag inte säger att någon av dem är bättre.

Permalänk

Någon som vet hur det ser ut vad gäller Opposing Force och Blue Shift?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Tittar du på grafen

Så, missuppfattade du med flit för att det passade dig eller är du bara slö? Marknaden överlag, vare sig du gillar det eller ej är någon indie bundle knappast en betydande del utav spelmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reinholdsson:

Jag skulle vilja se källa på att öppenheten är något den stora massan efterfrågar. Att Android går så bra som det gör har nog mycket med att det finns en android-modell i princip i varenda prissegment, medan iPhone bara finns i mer eller mindre ett segment.
Observera att jag inte säger att någon av dem är bättre.

Hah. Lycka till med att få en källa på det

Jag pratar bara ur egen erfarenhet. För mig och många mindre teknikintresserade jag känner i samma ålder så är den öppenhet Android har ett rätt stort plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Det jag tittat so far så kan OpenGL samma sak som Direct 3D

Jag älskar verlkligen att leka runt i linux men min passion för spel sätter stop för det, mer OpenGL känns som ett steg åt rätt riktning. Kudos valve Eller varför inte bara släppa directx som open source...

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeti:

Så, missuppfattade du med flit för att det passade dig eller är du bara slö? Marknaden överlag, vare sig du gillar det eller ej är någon indie bundle knappast en betydande del utav spelmarknaden.

Har du källa på där det visar tydligt att det inte lönar sig alls att satsa på Linux inom kommersiella spelmarknaden?

Jag har gett dig redan två källor där Linux är växande både inom Steams egna undersökningar och inom Indie. Även andra utvecklare öppnar ögonen för Linux just för hur bra det går och börjar räkna om det skulle vara ekonomiskt för dom att göra Linux ports. Även Blizzard skulle släppa något detta år för Linux.

Men tack att du går rakt in på personangrepp bara för att man inte håller med dig. Ha en fortsatt trevlig kväll.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeti:

Så, missuppfattade du med flit för att det passade dig eller är du bara slö? Marknaden överlag, vare sig du gillar det eller ej är någon indie bundle knappast en betydande del utav spelmarknaden.

Frågan handlade om Linux-användare var villiga att betala eller ville ha allt gratis, innan du kom och spårade ur den till att handla om hur stor marknadsandel Linux har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Senast jag kollade slutade ett påstående inte med ett frågetecken hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Fråga: Även om det är i retoriskt syfte?

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Frågan handlade om Linux-användare var villiga att betala eller ville ha allt gratis, innan du kom och spårade ur den till att handla om hur stor marknadsandel Linux har.

Att linux är i bästa fall extremt marginaliserat är definitivt inte att "spåra ut" bara för att det inte passar dig och din agenda, det är högst relevant.

Skrivet av Commander:

Har du källa på där det visar tydligt att det inte lönar sig alls att satsa på Linux inom kommersiella spelmarknaden?

Jag har gett dig redan två källor där Linux är växande både inom Steams egna undersökningar och inom Indie. Även andra utvecklare öppnar ögonen för Linux just för hur bra det går och börjar räkna om det skulle vara ekonomiskt för dom att göra Linux ports. Även Blizzard skulle släppa något detta år för Linux.

Wow, de fick ett spel som är mer än ett decenium på nacken och ett gäng indie spel som är en fjärt i rymnden, se upp för linux det växer så det knakar. Nej, det är fortfarande i princip irrelevant, vare sig du gillar den sanningen eller inte så gör det den inte till annat än sanningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ouchbeck:

Fråga: Även om det är i retoriskt syfte?

Nu är jag inte något språkgeni, men jag tror att syftet inte spelar någon roll

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeti:

Att linux är i bästa fall extremt marginaliserat är definitivt inte att "spåra ut" bara för att det inte passar dig och din agenda, det är högst relevant.

Inte alls relevant när du svarar med det på en fråga som handlar om något annat. Då skulle du inte citerat, eller kanske lära dig citera rätt.

Permalänk
Skrivet av thys:

Anledningen att dom väljer att expandera till Linux framför OSX lär väl vara att det inte ligger i deras intresse att överge Microsoft för att ersätta det med Apple.
Ja det stämmer att det är en bit kvar men du får inte glömma hur långt vi har kommit på mycket kort tid utan några miljarder i marknadsföringsbudget.

Linux framför OSX? Steam har ju funnits till OSX i typ två år (12e maj 2010 säger wikipedia, så snart 3 år alltså).