Permalänk

Cat5e kable + Cat6 stift = omöjligt?

håller på att dra en nätverkskabel, efter ett tag och ett jäkla pill med kablar och färger upptäcker jag att det står cat6 på kontakterna, eller ja på påsen. Antar att det är felet att det inte funkar? eller ska det funka ändå, är helt säker på att jag fått färgerna rätt så där är inte felet. vad är skillnaden på de kontakterna.. jag bör inte få det att funka va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hankypanky69er:

håller på att dra en nätverkskabel, efter ett tag och ett jäkla pill med kablar och färger upptäcker jag att det står cat6 på kontakterna, eller ja på påsen. Antar att det är felet att det inte funkar? eller ska det funka ändå, är helt säker på att jag fått färgerna rätt så där är inte felet. vad är skillnaden på de kontakterna.. jag bör inte få det att funka va?

Det är ingen skillnad på cat5 och cat6 kontakter. Visste inte ens att de salufördes olika.
Är inga som helst problem att använda "cat6 kontakter" till cat5e kablar.

Så du har helt enkelt klämt fel.

Gör du en fast installation med installationskabel?
Isf rekommenderar jag dig att sätta upp riktiga uttag, tex http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Permalänk

Men va f-n är det då som är tokigt, har verkligen dubbel kollat och trippel kollat färgerna. Skit också.. Måste lösas. Köper cat5 kontakter i morgon så får vi se om det blir skillnad. Provade "tool free" cat6 kontakterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hankypanky69er:

Men va f-n är det då som är tokigt, har verkligen dubbel kollat och trippel kollat färgerna. Skit också.. Måste lösas. Köper cat5 kontakter i morgon så får vi se om det blir skillnad. Provade "tool free" cat6 kontakterna.

Som madtiop skriver - inte så att du försöker sätta RJ45-kontakter på en installationskabel? Det går inte så bra...

Permalänk

Deltaco 4pair cat5e utp solid står det på kabeln?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hankypanky69er:

Deltaco 4pair cat5e utp solid står det på kabeln?

Solid brukar betyda att det är installationskabel, den ska normalt sett anslutas i ett vägguttag i en kroneplint, att krimpa den är ingen bra ide, den ska monteras i nått liknande uttag

Med ett verktyg i den här stilen:

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Men då har jag fått helt fel kabel? Skit! Länka till den kabeln jag ska ha på lösmeter hos Kjell o Co. Verkar som alla är solid där?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hankypanky69er:

Men då har jag fått helt fel kabel? Skit! Länka till den kabeln jag ska ha på lösmeter hos Kjell o Co. Verkar som alla är solid där?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
Den kanske, men lite dyrt var det tycker jag, men det beror på hur låg du ska ha också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Men är det inte utp jag ska ha?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hankypanky69er:

Men är det inte utp jag ska ha?

Jo det är bäst att använda oskärmat, men det verkar de inte ha hos kjell, måste du handla hos kjell då? Kan du inte kolla på clas olsson och biltema och liknande ställen ? Annars så är det ju troligen rätt kabel men fel uttag du har om det ska vara en fast installation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Berätta i lugn och ro vilken typ kontakter du har, vilken typ kabel du har (kolla kvitto efter artikelnummer) och vad du försöker åstadkomma. Är det en fulmontering eller ska du ha upp väggkontakter?

Permalänk

Mer ful montering routern måste stå på nedervåningen nu men vill ha den en trappa upp, jag kan dra en kabel i några gamla hål till övervåningen där jag vill att den ska vara. Alltså plugga in nätverkskabel i väggen dra en sladd upp till övervåningen. Detta kräver dock att jag inte har några kontakter på kabeln då hålet är för litet. Jag köpte Utp cat6 solid kabel (står dock cat5e) och 2st cat6 kontakter "tool free". Har fått fel kabel verkar det som? Står cat5e solid på kabeln. Men skit samma. Vad behöver jag? 15m kabel men vilken är det jag ska ha?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hankypanky69er:

Mer ful montering routern måste stå på nedervåningen nu men vill ha den en trappa upp, jag kan dra en kabel i några gamla hål till övervåningen där jag vill att den ska vara. Alltså plugga in nätverkskabel i väggen dra en sladd upp till övervåningen. Detta kräver dock att jag inte har några kontakter på kabeln då hålet är för litet. Jag köpte Utp cat6 solid kabel (står dock cat5e) och 2st cat6 kontakter "tool free". Har fått fel kabel verkar det som? Står cat5e solid på kabeln. Men skit samma. Vad behöver jag? 15m kabel men vilken är det jag ska ha?

Du ska solid för fasta installationer om du ska göra det riktigt, de ansluts i vägguttag, inte i kontakten som går till "datorn"
Ska du pressa kontakter på kabeln ska du ha flerkardelig kabel, den används normalt sett inte till fasta installationer utan från vägguttaget till datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Solid/entrådig kabel är enbart för fasta uttag (enligt bild ovan) som sagts tidigare och flertrådig är om man ska kunna klämma fast lösa kontakter med någon framgång. Att använda fel (på båda hållen) är bäddat för problem eftersom kontakten blir bristfällig.

Detta sagt med reservation för "tool free"-kontakter eftersom jag aldrig använt sådana och inte vet hur de är utformade.

Några bilder på dina försök kanske kan underlätta eventuell felsökning?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du ska solid för fasta installationer om du ska göra det riktigt, de ansluts i vägguttag, inte i kontakten som går till "datorn"
Ska du pressa kontakter på kabeln ska du ha flerkardelig kabel, den används normalt sett inte till fasta installationer utan från vägguttaget till datorn.

Detta har jag förstått. Men när ni säger flertrådig, vilken menar ni då? Länka gärna

Skrivet av MultiMan:

Solid/entrådig kabel är enbart för fasta uttag (enligt bild ovan) som sagts tidigare och flertrådig är om man ska kunna klämma fast lösa kontakter med någon framgång. Att använda fel (på båda hållen) är bäddat för problem eftersom kontakten blir bristfällig.

Detta sagt med reservation för "tool free"-kontakter eftersom jag aldrig använt sådana och inte vet hur de är utformade.

Några bilder på dina försök kanske kan underlätta eventuell felsökning?

Har tagit bort installationen.

Jag vill alltså göra samma kabel som sitter mellan router och nätuttaget i väggen

Permalänk
Hedersmedlem

Flertrådig (en flertrådig ledare):

Entrådig (tre entrådiga ledare):

"Jag vill alltså göra samma kabel som sitter mellan router och nätuttaget i väggen :-)"

- Vad innebär det?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

De kablar som kallas patch brukar ha flertrådiga, medans installationskablar är solida
Flertrådig ledare på bilden, solid är som namnet antyder bara en massiv tråd per ledare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Måste bara nämna det att det går alldeles utmärkt att pressa kontakter på kabel med solida ledare, i stort sett alla kablar jag har hemma har jag gjort av installationskabel.

Många kablar som jag fått t.ex från Comhem eller andra ISP:er genom åren har varit kablar med solida ledare, skillnaden är ju bara att kabeln blir styvare/osmidigare.

Permalänk
Skrivet av Nebudchanezzer:

Måste bara nämna det att det går alldeles utmärkt att pressa kontakter på kabel med solida ledare, i stort sett alla kablar jag har hemma har jag gjort av installationskabel.

Många kablar som jag fått t.ex från Comhem eller andra ISP:er genom åren har varit kablar med solida ledare, skillnaden är ju bara att kabeln blir styvare/osmidigare.

Jaha och där kom den. Hur ska ni ha, går det eller inte måste köpa nytt idag och vill inte köpa på mig för mycket.

Permalänk
Medlem

Jag sätter mina pengar på att det är "tool-free" som är problemet, jag har jobbat med såna en gång och aldrig mer. Riktigt skit är vad det är, skaffa ett pressverktyg/krimptång för ~200kr som du kan använda livet ut (slå ut dom där 200kr på resten av ditt liv, det blir inte dyrt) och köp ett gäng kontakter så du har dom kostar inte mycket, 25poack för 40kr på Kjelles tydligen.

Angående diskutionen om solid vs icke solid kabel: det går att kontaktera solid kabel men det är betydligt besvärligare än med en icke solid. Dessutom brukar det ju vara en avskiljare i installations kabel som du måste lyckas få bort på ett smidigt sätt, en sån här menar jag. Den där vita staven är fasen omöjlig att få bort så att du kan föra in kabeln i kontakten.

Så jag skulle om jag var du göra följande.
1) Köp en tång.
2) Köp kontakter.
3) Köp en icke-installations kabel.
4) Kontaktera.

Enklast möjliga lösning.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk

Finns ingen sån ledare i min kabel jag köper nytt så får vi se hur det blir.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Detta måste vara rätt kabel va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hankypanky69er:

Finns ingen sån ledare i min kabel jag köper nytt så får vi se hur det blir.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Detta måste vara rätt kabel va?

Ja nej men du ser ju hur det kan se ut, den kabeln är inte avsedd för kontaktering annat än i patch-panel och väggkontakter.

I vilket fall som helst den kabeln du länkar kommer funka men jag skulle föreslå att du inte använder tool-free grejjerna, det är skit.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Som madtiop skriver - inte så att du försöker sätta RJ45-kontakter på en installationskabel? Det går inte så bra...

Det går att sätta kontakter på RJ45-kontakt, det är inte optimalt men det går.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Rekordmedlem

Jo det går att kontaktera fel om man verkligen vill det, det verkliga problemet är att det ofta börjar krångla efter ett tag om man kombinerar fel, solidledare kan gå av om de böjs ofta, det är därför de inte används i patchkablar och flerkardeliga brukar oxidera lättare och kontakttrycket i kroneplinten sjunker efter ett tag när kabeln deformerats, det ger för det mesta en kortare livslängd på installationen och ibland kan det bli dålig prestande pga "mystiska fel" jag tycker inte man ska blanda, sedan så är det nog så att toolless kontakter ger ett mycket lägre kontakttryck, man orkar helt enkelt inte göra en gastät kontaktering eftersom man med solidledare inte kan ändra formen på ledarna lika lätt som med en flerkardelig ledare, kontakten är helt enkelt för klen för att pressas så hårt.
Om det nu ska vara nån fuskinstallation så köp då en patchkabel och klipp av ena kontakten, dra den på plats, klipp till längden och montera en toollesskontakt på den, eller så gör det riktigt och montera upp vägguttag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Man KAN också köpa en färdigkontakterad flertrådig kabel i lämplig längd, klippa av ena kontakten så att den går att föra igenom det färdigborrade hålet och sen sätta dit en ny kontakt på andra sidan. VOILA!
Så slipper du köpa stel installationskabel som är svårare att kontaktera.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk

Köpte ny kabel och verktyg, efter lite pill så fick jag till det. Funkar prima nu. Tackar alla för hjälpen.

Permalänk

Efter installationen fungerar det bra. Har nu flyttat upp routern en våning, dock så får jag inte mycket bättre hastighet än när jag hade den där nere. Kan det vara så att kabeln har blivit skadad eller att kopplingarna inte riktigt sitter bra? Kan drt funka ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hankypanky69er:

Efter installationen fungerar det bra. Har nu flyttat upp routern en våning, dock så får jag inte mycket bättre hastighet än när jag hade den där nere. Kan det vara så att kabeln har blivit skadad eller att kopplingarna inte riktigt sitter bra? Kan drt funka ändå?

Varför satte du inte ut uttag istället?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Rekordmedlem

Många moderkort kan mäta kablage från bios och en del har diagnostikprog du kan köra i win för att kolla kabeln och om du har 2 datorer så kolla farten mellan dem med tex iperf så ser du hur nätverket presterar och vad är syftet att flytta routern ? kan du beskriva hela nätverket och vad du är ute efter?
Är det problem med wifi du försöker ordna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av maniak:

Varför satte du inte ut uttag istället?

Spelar väl ingen roll? Nätverkskabeln ör knappt 6 meter lång, borde ju inte bli nån jätte förlust på dom meterna.