Bootmgr is missing, press ctrl+alt+del to restart

Permalänk

Bootmgr is missing, press ctrl+alt+del to restart

Hej,

Jag vet att alla nu tänker att vara har han inte googlat lite bara för att få fram hur man gör. Ska förklara lite mer varför jag har problem här nedanför.

Jag har en SSD disk som jag kört tillsammans med en vanlig SATA disk i min ASUS laptop i 2 år. Jag har kört windows från SSDn tidigare.

Nu var jag tvungen att skicka in datorn på reparation och tydligen så byttes min SATA disk ut mot en ny, och nu när jag ska boota windows så får jag inte upp det gamla vanliga där man får välja vilket OS man vill köra på. Går jag då in i BIOS och väljer SSD som primary boot option, så får jag meddelandet bootmgr is missing.

Problemet är att jag har ingen Windows 7 installations skiva kvar längre, och köra det här med att spamma F8 funkar inte heller.

Jag har googlat frenetiskt efter lösningar men hittar inget.

Går det att lösa på något sätt utan att ladda ner en ny Windows 7 kopia och bränna ut den? Hade ett original konto på den här Windows sidan från mitt gamla jobb där man fick ladda ner alla Windows program gratis och legit, men kommer inte ihåg vad den sidan hette.

Tacksam för svar!

mvh Tobias

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Hej,

Jag vet att alla nu tänker att vara har han inte googlat lite bara för att få fram hur man gör. Ska förklara lite mer varför jag har problem här nedanför.

Jag har en SSD disk som jag kört tillsammans med en vanlig SATA disk i min ASUS laptop i 2 år. Jag har kört windows från SSDn tidigare.

Nu var jag tvungen att skicka in datorn på reparation och tydligen så byttes min SATA disk ut mot en ny, och nu när jag ska boota windows så får jag inte upp det gamla vanliga där man får välja vilket OS man vill köra på. Går jag då in i BIOS och väljer SSD som primary boot option, så får jag meddelandet bootmgr is missing.

Problemet är att jag har ingen Windows 7 installations skiva kvar längre, och köra det här med att spamma F8 funkar inte heller.

Jag har googlat frenetiskt efter lösningar men hittar inget.

Går det att lösa på något sätt utan att ladda ner en ny Windows 7 kopia och bränna ut den? Hade ett original konto på den här Windows sidan från mitt gamla jobb där man fick ladda ner alla Windows program gratis och legit, men kommer inte ihåg vad den sidan hette.

Tacksam för svar!

mvh Tobias

Bootmgr fattas då din sata disk byttes ut. Installera om windows löser problemet enklast utan att något annat ska strula.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Ja du, du kan altid ta ner en ny skiva från msdn (http://msdn.microsoft.com/) men det med dualbot kan vara svårt för om det var så att dinna startfiler låg på disken som byters ut så är det lättaste att ta ut disken som inte gick sönder. Ladda ner från msdn. du kan skapa ett konto där eller ringa dem och be om att få en download så du kan slå in nummret som står på din dator någon stans sen kopppla in den andra hårdisken igen så att datorn hittar den. sen borde det fungera. har du otur så är det altid låttast att be en kompu kopera disken som du har kvar information på till sin statonära dator. Kopla in de två diskarna du vill ha i datorn. Instalera om windows och sen kopiera in det du hade sparat. På så sätt behöver nu inte tänka på boot order. mm. Men ms löser det mästa på
http://support.microsoft.com/contactus/

Edit:
Telefon privatkunder
08 - 55 99 00 00 (vardagar 08.30 - 17.00)
Välj '2' för privat och sedan '4' för kundtjänst.

Edit: raderade lite.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Nu vet du ett av skälen till varför man bara ska ha 1 hårddisk (eller SSD) kopplad och 1 DVD (eller USB minne) menad Windows installeras. Den lägger något på den andra disken som Windows behöver för att starta. Därför ska man vänta tills man installerat klart innan man kopplar in andra diskar.

För många så gick det inte att reparea (felet var kvar) eller fixa på andra sätt som bruka föreslås i liknande trådar utan de blev tvungna att installera om Windows på rätt sätt. Så bli inte förvånad om det som funkade för en person inte gick för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Nu vet du ett av skälen till varför man bara ska ha 1 hårddisk (eller SSD) kopplad och 1 DVD (eller USB minne) menad Windows installeras. Den lägger något på den andra disken som Windows behöver för att starta. Därför ska man vänta tills man installerat klart innan man kopplar in andra diskar.

För många så gick det inte att reparea (felet var kvar) eller fixa på andra sätt som bruka föreslås i liknande trådar utan de blev tvungna att installera om Windows på rätt sätt. Så bli inte förvånad om det som funkade för en person inte gick för dig.

Räcker att titta vart den dumma jäkla 100mb partitionen hamnar. Bästa är att använda någon bra mjukvara innan för att partionera systemet innan installationen för den som följer med Windows är under all kritik enligt mig.

Vägrar installera om man har en extended disk inkopplad och har inga val alls om vart den 100mb partitionen skall läggas, helt värdelöst.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Borde väl räcka att göra dessa steg.

1. Boota ifrån en windowsskiva
2. Starta reparation
3. Välj dos/konsoll läge
4. kör "bootrec /fixboot" & "bootrec /fixmbr"
5. Starta om och jubla om det fungerar och slå på något om det inte funkar.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Borde väl räcka att göra dessa steg.

1. Boota ifrån en windowsskiva
2. Starta reparation
3. Välj dos/konsoll läge
4. kör "bootrec /fixboot" & "bootrec /fixmbr"
5. Starta om och jubla om det fungerar och slå på något om det inte funkar.

Sorry att jag drar upp en gammal tråd... Men några förslag på vad man kan göra om inte heller det fungerar?

Har Win7 på en USB-sticka som jag har använt på andra datorer tidigare och en Sata-disk med 2 formaterade partitioner... Disken har tills nyligen suttit i ett externt kabinett, och datorn är i övrigt helt ny.

Datorn finns i länken;
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2405099&view=m

Mycket tacksam för hjälp i detta, minns inte hur jag löste det senast det uppstod.

Edit: Lyckades installera Ubuntu, och fick information om att hårddisken inte är helt frisk... Så jag antar att det är ny hdd som gäller. :/

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz