Permalänk
Medlem

Suspekt hemsida?

Hejsan hoppsan!

Jag satt och spelade minecraft hela dagen idag och plötsligt kom en sida upp på internet (google chrome) som hette någonting med downloadfiles, den laddade även ner ett program som hette Drive Downloader som jag omedelbart tog bort och jag kryssade även bort hemsidan.

Någon annan som känner till denna filen eller hemsidan, är det ofarligt att fortsätta använda min dator?
Jag kikade lite på flashback och såg en liknande tråd om denna hemsidan, där berättar en om att fler drabbats av detta genom olika reklamer på hemsidor. Alla skriver att det inte händer någonting efter detta, men det låter fortfarande extremt skumt.

Lämna gärna en post på information!

PS: Vet inte om detta är rätt plats på forumet, ber om ursäkt om det är fel.

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Medlem

Ad-blo-cker

Lär nog vara dags för omförmatering eller i alla fall en ordentlig virusskann av datorn i första hand

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Inaktiv

Firefox + Adblock Plus + sluta med internetspel och andra icke säkra aktiviteter på nätet = Profit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon183825:

Firefox + Adblock Plus + sluta med internetspel och andra icke säkra aktiviteter på nätet = Profit

Mja, FireFox är väl kanske inte den bästa säkerhetsrekommendationen. Då hade jag hellre kör IE eller safari. Men visst FireFox är ju snäppet bättre än Chrome, men det betyder inte att den är säker för det.

Permalänk
Medlem

Opera är bäst. Firefox är seg som sirap.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Mja, FireFox är väl kanske inte den bästa säkerhetsrekommendationen. Då hade jag hellre kör IE eller safari. Men visst FireFox är ju snäppet bättre än Chrome, men det betyder inte att den är säker för det.

Om jag inte minns helt fel så sandboxar chrome allt vilket skulle göra den "säkrare" än firefox

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Inaktiv

Fast det viktigaste här är inte vilken läsare man använder utan att sluta med internetspel och icke säkra aktiviteter på nätet.

Men visst klart jag gör lite reklam för Firefox då jag använt Firefox sedan 2005, ingen idé att dölja det. Och Adblock Plus är ju ett superschysst tillägg också så man slipper all skit runt omkring.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av qhrizz:

Om jag inte minns helt fel så sandboxar chrome allt vilket skulle göra den "säkrare" än firefox

Chrome är top ett mest exploitade och mest utsatta browsern. Så, nä.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon183825:

Fast det viktigaste här är inte vilken läsare man använder utan att sluta med internetspel och icke säkra aktiviteter på nätet.

Men visst klart jag gör lite reklam för Firefox då jag använt Firefox sedan 2005, ingen idé att dölja det. Och Adblock Plus är ju ett superschysst tillägg också så man slipper all skit runt omkring.

Du har en klockren poäng där, det finns ingen browser som skyddar mot dumma användare. Men det är ändå dumt att påstå att FireFox på något vis är säker. Om jag inte minns fel så låg FireFox näst sämst till i senaste säkerhetsstatistiken jag tittade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Chrome är top ett mest exploitade och mest utsatta browsern. Så, nä.

källa på det...

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av qhrizz:

källa på det...

Google... Men visst, jag kan googla åt dig.

Nu var den senaste rapporten jag läste från 2012, den jag hittade på översta träffen på google var från 2011. Vill du ha en nyare så får du googla lite själv.

http://www.gfi.com/blog/research-web-browser-war-security-bat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Google... Men visst, jag kan googla åt dig.

Nu var den senaste rapporten jag läste från 2012, den jag hittade på översta träffen på google var från 2011. Vill du ha en nyare så får du googla lite själv.

http://www.gfi.com/blog/research-web-browser-war-security-bat...

Nu var det ju du som kom med påståendet eller hur? dessutom hinner det ju hända en del på 1 år. Känns ju som att chrome uppdateras en gång i veckan.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av qhrizz:

Nu var det ju du som kom med påståendet eller hur? dessutom hinner det ju hända en del på 1 år. Känns ju som att chrome uppdateras en gång i veckan.

Tja det såg ju ännu värre ut 2012, men som sagt, googla lite så hittar du nog en aktuell rapport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Opera är bäst. Firefox är seg som sirap.

OPERA FTW!

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Tror inte det är ett virus, datorn är köpt i september och jag har virusscannat den. Men skit samma, återkommer med information om någonting annat händer.

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600