Permalänk
Desk Master

PCI-E lanes?

Varför fryser sig min dator då jag har min gtx 680 i den översta PCI-E lanen men inte i nr 2. jag har en msi big bang 2 x79 där manualen säger sätt i första.
Har jag i den andra kan jag inte runna pci-e x16.

är det någå inställningar som krånglar? verkar ganska främmande för mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kolla om det är en skadad pin i den. Annar blås i bussen utan saliv. Om du har otur kan det vara så att en eller flera av pinnarna till cpu har dålig kontakt med moderkortet. Eftersom cpu har PCIE bussens kontroller så kan det påverka.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Desk Master
Skrivet av hACmAn:

Kolla om det är en skadad pin i den. Annar blås i bussen utan saliv. Om du har otur kan det vara så att en eller flera av pinnarna till cpu har dålig kontakt med moderkortet. Eftersom cpu har PCIE bussens kontroller så kan det påverka.

Skada pin I cpu hållaren då? Kollade detta redan. Datorn runnar bra i den andra pci e slotten men då får jag sämre fps för den har bara x1 multiplier på lanen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

Skada pin I cpu hållaren då? Kollade detta redan. Datorn runnar bra i den andra pci e slotten men då får jag sämre fps för den har bara x1 multiplier på lanen.

Om du menar PCI-e 1x så går det ju inte ens att stoppa ner ett 680 i den...

Nej, han menar inte cpu sockeln, han menar i PCI-e sloten.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

Varför fryser sig min dator då jag har min gtx 680 i den översta PCI-E lanen men inte i nr 2. jag har en msi big bang 2 x79 där manualen säger sätt i första.
Har jag i den andra kan jag inte runna pci-e x16.

är det någå inställningar som krånglar? verkar ganska främmande för mig.

Manualen säger även lite mer redan i början:

Citat:

Slots
4x PCIe 3.0 x16 slots (PCI_E1, PCI_E3, PCI_E5, PCI_E7)
PCI_E1 supports up to PCIe 3.0 x16 speed
PCI_E5 supports up to PCIe 3.0 x16 speed (when PCI_E3 is empty) or PCIe 3.0
x8 speed (when PCI_E3 is installed)
PCI_E3, PCI_E7 support up to PCIe 3.0 x8 speed
3x PCIe 2.0 x16 slots (PCI_E2, PCI_E4, PCI_E6)
PCI_E2, PCI_E4, PCI_E6 support up to PCIe 2.0 x1 speed

Finns inga plattformar idag som har stöd för x16 samtidigt på samtliga PCI-e portar när mängden är densamma(eller mer) som ditt kort. 2011 "har inte" mer att erbjuda.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Desk Master

skall kolla detta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

BrutalSwede
Desväre menade jag både och. Om han har problem med kontakt i pcie bussen så får han problem
Om han har fålig eller ingen kontakt mellan cpu och moderkort på de pinnar som skätter pcie bussen får han inte någon kontakt även om han satt i grafikkortet rätt för då leder det inte fra. PCIE kontrolern sitter i CPUn. får inte till någon bra förklaring på det hela.

t.ex har du bytt dator eller bara moderkort och grafikkort
din Asus Rampage 4 Extreme-i7-3970X-64GB 2133Mhz Dominator RAM-3xGtx 680 4GB dc2-Raid 0 4x120GB SSD-5x3TB seagate HDD-Cosmos 2. Allt vattenkylt. säger det ditt inlägg säger Varför fryser sig min dator då jag har min gtx 680 i den översta PCI-E lanen men inte i nr 2. jag har en msi big bang 2 x79

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Berättar inte om cpu inte drivruiner. inte vad gpu-z säger med pci lane testen. mm.

Edit:
Vad händer den sig i? Uefi. windows linux, xenserver, (retas)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Veni var hittar du ett socket 2011 moderkort med x79 som msi har tillverkert som som bara har 2 fysiska pci-e 16 på en sandybrigde-e som heter msi big bang 2 x79 eller i övrigt har ett x79 chipp?! länka gärna manualen. Antar att du kanske tänker på Big Bang-XPower II men (http://www.msi.com/product/mb/#/?sk=Socket%202011)
hmm tog ner manulen till den i alla fall.
Fungerare det inte efter bild 1-6 från http://www.msi.com/product/mb/Big-Bang-XPower-II.html#/?div=M... och du har monterat cpu rätt samt har ny uefi samt drvs på gfx kortet och bara kör en så vet inte jag vad. byt tangetbord eller power kanske...

Edit:

om det nu är det moderkorte står det på sidan 1-20 att de med flärp de jag inte skulle vilja sätta in ett kort i går i pcie-2 och inte 3
"Expansion Slots
This mainboard contains numerous ports for expansion cards, such as discrete graphics
or audio cards.
PCIe (Peripheral Component Interconnect Express) Slot
The PCIe slot supports the PCIe interface expansion card.
PCIe 3.0 x16 Slot
PCIe 2.0 x16 Slot
Important
When adding or removing expansion cards, always turn off the power supply and unplug
the power supply power cable from the power outlet. Read the expansion card’s
documentation to check for any necessary additional hardware or software changes."

Edit:
PCIe Slots Multi-GPU Support Table
 PCI_E1 PCI_E3 PCI_E5 PCI_E7
Single x16    
2-way x16  x16  
3-way x16  x16 x8
4-way x16 x8 x8 x8

Det står ganska klart i manualen.
http://www.msi.com/service/download/manual-17776.html eng
http://www.msi.com/service/download/manual-17777.html multi asia
http://www.msi.com/service/download/manual-17778.html multi euro

Dessa kan ändras och för att inte missa information och så som msi vil ha de tså ligger länkarna på http://www.msi.com/product/mb/Big-Bang-XPower-II.html#/?div=M...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Desk Master

Rive datorn är min egen dator, detta är min polares, som jag lovade bygga. Men som haft problem.

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Datorn hänger sig i alla dx11 applikationer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Och bara ett grafikkort och då enligtmanialen de med dubla flärpar (pcie3) intels senaste drivrutiner samt senaste nvida? Och ni har uppdatera uefi?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Veni var hittar du ett socket 2011 moderkort med x79 som msi har tillverkert som som bara har 2 fysiska pci-e 16 på en sandybrigde-e som heter msi big bang 2 x79 eller i övrigt har ett x79 chipp?!

Nämnde absolut inget angående "bara har 2 fysiska pci-e 16". Däremot så nämner jag att "Finns inga plattformar idag som har stöd för x16 samtidigt på samtliga PCI-e portar när mängden är densamma(eller mer) som ditt kort. 2011 "har inte" mer att erbjuda.".

Jag var något otydlig med att jag det avsåg den elektriska kapaciteten, inte enbart den fysiska eftersom den fysiska är bara utav monteringsskäl x16, men elektriska avgör möjligheten till högre prestanda än x1.

Skrivet av hACmAn:

länka gärna manualen. Antar att du kanske tänker på Big Bang-XPower II men (http://www.msi.com/product/mb/#/?sk=Socket%202011)
hmm tog ner manulen till den i alla fall.[...]

Kika på sidan 1-5(eller sidan 15 av 92).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Testa grafikortet i en annan dator. Om det fungerar så ta bort alla ram minnen utom ett och kolla om grafikkortet då fungerar. Fungerar inte det båt till ett av de andra 4a eller om ni hade 8. Om det skulle gå läg in mer ram tills det inte går. byt litte mellan dem och kolla om det fungerar. Tror mäst på dåligt kontakt eller skadade cpu pinnar på moderkortet. Men kolla grafikkoret först. nvidia körde inte pcie i sina drv från början på x79 då de hade hittat kompatiblitetsproblem trode det var läst men har ingen själv. Det går att sänka till pvie2 via mjukvara.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

Datorn hänger sig i alla dx11 applikationer.

Men den klarar sig i DirectX9 samt DirectX10?
En annan grej, hur fungerar det om Du flyttar kortet till plats 5?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Nämnde absolut inget angående "bara har 2 fysiska pci-e 16". Däremot så nämner jag att "Finns inga plattformar idag som har stöd för x16 samtidigt på samtliga PCI-e portar när mängden är densamma(eller mer) som ditt kort. 2011 "har inte" mer att erbjuda.".

Jag var något otydlig med att jag det avsåg den elektriska kapaciteten, inte enbart den fysiska eftersom den fysiska är bara utav monteringsskäl x16, men elektriska avgör möjligheten till högre prestanda än x1.

Kika på sidan 1-5(eller sidan 15 av 92).

Veni mitt fel. Jag tänkte inte längre än nässan. om knappt det.
Ber om ursäkt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Skulle vara inresant att veta vilka dx10 som inte fungerar. så vi inte felsöker en drv samt program. Men kan ju också vara så att dx11 applikationen använder den del av gpun som inte några andra program ni testat har gjort.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Koppla ut en komponent i taget tills den är stabil, kör memtest, testa att köra utan något inkopplat på USB etc.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Desk Master

jag har redan kört memtest tagit ett ram-minne i taget. Testat anna cpu, kollat böjda pinnar, olika moderkort. Gpun funkar i min andra dator. Det är något softvararelaterat men vet inte vad. Så skumt att jag får kortet att fungera utan freezes/lockups i pci-e2 lanen men inte i nr 1 eller nr 3. Nu har jag hört att vissa x79 bord har en minnesbandvidd på 8gbs men kortet klarar bara 5gbs. Vet inte riktigt vad för inställningar som bråkar.

Man kan väl inte sätta allt att runna på dx10?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag litar aldrig på memtest sen jag hade 4st ddr moduler på 550mhz 444 de var alla stabila i memtestx64. litat bara på prime95 eller liknande

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

För femte elfte gången har du uppdaterat uefi och sedan ressetat den?

Edit:
Ja eller nej räcker. Om Nej varför om du orkar.

Edit:
Samt snälla
Hur kan svårt kan det vara att länka en gpu-z.
och ni har inte gjort detta http://www.evga.com/forums/tm.aspx?&m=1607292&mpage=1 eller detta http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3135/sessi... utan att berätta eller glömt det och då ni installerade nvidia drivers http://uk.download.nvidia.com/Windows/310.90/310.90-desktop-w... valde custom clean install samt http://downloadcenter.intel.com/SearchResult.aspx?lang=eng&ke...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Khezan:

Skada pin I cpu hållaren då? Kollade detta redan. Datorn runnar bra i den andra pci e slotten men då får jag sämre fps för den har bara x1 multiplier på lanen.

Säker på att den bara går i x1? När korten är i idle sänks hastigheten till x1. Detta gör mitt kort också. Testa att ha igång gpu z och belasta kortet med något så ska du se att den hoppar upp till x16

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Desk Master

inte updaterad uefi för gtx 680, eller flashat den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Med uefi mednar jag moderkorte. Var länge sedan jag behövde flaha om grafikkort. Det var på geforce 2 tiden. Sen har jag bara gjordt det för nöjes skull. Så det ska nog inte behövas. Men om det behövs det vill jag gärna veta det. (altid nyfiken)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på det kör ni vista w7 eller w8?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Desk Master

är på jobbet. hemma om 2 timmar linkar allt då soz.

Kan fan inte fungera då jag har någonting hemma som inte fungerar som det skall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man blir ju irreterad. Vet inte hur mycket tid man lagt ner på konstiga fel genom åren. Brukar vara något enkelt. Men vad. Därav att man är så på med att få all info.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Desk Master

Okej skall vara utförlig nu. systemet är: i7-3930k 32gb vengeance ram 1600mhz cl 9 9-9-24 2t 1,5V, 850 watt corsair modular psu, Asus geforce gtx 680 dc2, cosmos 2 case, MSI Big Bang xpower ii x79 LGA 2011 atx-e moderkort. Windows 7 ultimate 64 bitar.

Mobon har nyaste bioset och chipset drivers.
gpun ligger nu i det första slotten då säger gpu-z pcie 3.0 x16 running at pci 2.0x16. Datorn fryser i detta slot i alla spel dx11 apps.
om jag lägger gpun i det andra slottet fryser inte datorn men bandvidden suger och fpsen blir otroligt dålig. gpu-z säger här pci 3.0 x16 @ pci 3.0 x1.
i slot 3 är det x8 men här fryser datorn också.

Alla temperaturer är låga, hårdvaran är testat i andra maskiner. Jag vill bli av med datorn så min polare kan spela på den. Jag har inte haft liknande problem förut så tack och ursäkta!. hacman fråga vad som hellst så fixar jag det eller senast då jag kommer hem kl 12 finsk tid 11 svensk.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter inte bra. vill forfarande veta vilken gfx drv. samt hur många minnen. Men inde det jag funderar mest på just nu. Även konstigt att fps blir dålig på andra slotten om den går på pciex2 det borrde inte vara en flaskhals i normala spel. Vad testar ni dx 11i?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Desk Master

310 nånting nyaste drivern. Datorn crashar inte om man benchmark/stresstestar den typ furmark, heaven etc. Men i spel fryser fanskapet. har 32 gb minne. 8 stycken 4 GB. 1600 Mhz 9-9-9-24 2 t 1.5V

Visa signatur