Permalänk

Datorhörna/Lan/Spel rum - Fas 1

Hej hallå SC, då jag övertagit eller snarare sagt blivit lämnad i en allt för stor lägenhet så tänker jag nu bygga om ett av överflöds rummen till en komplett datorhörna, anledningen till att jag lägger upp projektet här är för att söka inspiration samt feedback.
Rummet kommer bli rätt så simpelt och nu i början susar det bara runt idéer i hjärnan på mig men att införskaffa ett kylskåp, nattbelysning samt 3-4 likadana bord är en bra början.
I rummet just nu är det kamelbrun(om du frågar mig ljus avföring) färg på väggarna och det är tänkt att den ska sitta kvar, fördelen med det här är att när man då släcker tak belysningen så blir det kolsvart i rummet.
Min nuvarande dators komponenter listas nedan.
Moderkort: MSI P55-GD65, Socket-1156
CPU: Intel Core i7-860 2.80Ghz
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 670 4096MB
RAM: Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 1600mhz
Nätaggregat: Corsair TX 750W PSU
Chassi: CM HAF 922
Skärm: Samsung Syncmaster 226BW

Chassit är det enda jag är missnöjd med utöver moderkortet och cpun och ram minnena är nedklockade till 1300mhz av moderkortet för tillfället. Ny skärm och mus är beställd(01/27) och är på väg, skärmen var ett billigt spontan köp då min nuvarande skärm har 6år på nacken så tyckte jag det var dags.
Funderar även på att pryda väggarna med antingen hyllor att placera spel på etc eller litografer/tavlor med motiv: spel.

Borden och kylskåpet kommer troligen bli det första som införskaffas, köket ligger i anslutning till det här rummet men är man lat så är man, när det kommer till borden hade jag tänkt mig antingen billiga kontors bord i färgen ek med rundade hörn, eller så blir det helt enkelt att köpa några billiga svarta skivor på IKEA.

Datorhörna/Lan/Spel rum - Fas 1

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur det blir till slut! Lycka till!! :3

Permalänk
Medlem

GAH! Den färgen på väggen!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Skrivet av Malawie:

GAH! Den färgen på väggen!

Jo tack jag vet, flyttade in i bostadsrätten för ca 8år sedan och då tyckte morsan min att det var en briljant ide att måla denna avskräckande färg.
Resten av lägenheten har dock mer mjukare färger, eller naturliga om man vill uttrycka sig så, känner dock inget behov att måla eller tapetsera då rummet ligger så avsides.
Om det är till någon hjälp så kommer jag försöka täcka väggarna med posters etc.
Har jagat reda på 2st beg skrivbord nu med bra bredd och längd(eller djup och bredd som jag gillar att säga), 800kr för båda, dock ser dom ut som 50-tals möbler vilket jag inte gillar så kommer troligtvis måla över en blank vit färg, dock undrar jag lite så här om någon har några målar erfarenheter och har nå tips på den fronten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av indepthis:

Jo tack jag vet, flyttade in i bostadsrätten för ca 8år sedan och då tyckte morsan min att det var en briljant ide att måla denna avskräckande färg.
Resten av lägenheten har dock mer mjukare färger, eller naturliga om man vill uttrycka sig så, känner dock inget behov att måla eller tapetsera då rummet ligger så avsides.
Om det är till någon hjälp så kommer jag försöka täcka väggarna med posters etc.
Har jagat reda på 2st beg skrivbord nu med bra bredd och längd(eller djup och bredd som jag gillar att säga), 800kr för båda, dock ser dom ut som 50-tals möbler vilket jag inte gillar så kommer troligtvis måla över en blank vit färg, dock undrar jag lite så här om någon har några målar erfarenheter och har nå tips på den fronten?

Haha! Den bruna färgen och vitmålade 50-tals bord, Köp gärna en korgstol att sitta i och en stor plastig lampa Goa 80-tals vibbar

Det bästa är nog att slipa ner bordet lite och sedan gå på största delen med roller, ta jobbiga bitar med en liten pensel Och en hogblank vit färg, dom kan nog hjälpa dig på din lokala färghandel med val utav det.

Typ:
http://www.clasohlson.com/se/Rollerset/Pr406932000
http://www.clasohlson.com/se/Lackpensel-Stiwex-1005/Pr3082800...

Mvh

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

jag byggde ett eget bord på 2,5m för endast 250kr(sjuktbilligt)
sjukt vad man kan spara på att bygga eget ^^

Permalänk

Det var ju det jag inte hade tänkt att göra, satsar på något redigt då jag inte är Martin Timell med hammare och spik

Permalänk
Medlem

Hmm, skulle personligen måla om innan jag börjar göra något då det är så tomt där nu så det tar bara en kväll och ngn öl, den bajsbruna ser inte så fräsh ut faktiskt XD Bara måla över med lite svart färg typ Sedan skulle jag bara reglat upp väggen och lagt en enda stor skiva över hela med kanske ett eller två stödben mitt i (troligtvis billigare än 800:-) 800:- för dem två tycker jag är rätt dyrt faktiskt, 400:- skrivbordet är det inte värt. Men kylskåpet i garderoben är en bra idé! Men om du kör på dem två borden är det inte bättre att sätta dem mot varandra istället och sedan en liten två soffa vid fönstret? Ha två skrivbord så med 4 players så kan man ju inte köra mot varandra direkt, då man ser allas skärmar. Om det ska vara ett lanrum så borde du optimera det så att det får plats så många personer som möjligt där inne imo

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Självklart är det att ha något i åtanke men som sagt bor i en 5rok helt själv då kan man i princip göra vad fan man vill(YOLO som det kalls hos ungdomarna). Anledningen till för att jag inte skaffar en skiva med ben är för att jag tycker det ser allt för ghetto moddat ut, eller ja fuskbygge och därför satsar jag på kompletta möbler.
Tanken är ju att klämma in fler folk så klart och väggen till vänster om borden kan det tex sätta ett bord emot samt väggen ovanför, 8-10 pers får helt klart plats här inne om har lika stora bord som jag planerat att köpa nu på onsdag samt inte är homofob.

Permalänk
Medlem

Varför inte göra såhär?

Ja, jag är duktigt på paint om du undrade

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Fönstret är ju placerat längst till höger och tänkte då att ingen ville sitta där, samt föredrar jag att man kan kliva in i rummet utan att snubba på någon :).
Skärmen har kommit idag, ska iväg till posten och hämta den snart, lägger upp en bild på epoket.

Permalänk
Medlem

ett bra tips som jag använde mig av är att sätta benen en bit in och mellan skivorna, eftersom IKEAs ben fästes med 5 skruv på ett beslag och sedan skruvas benen på beslagen. Fungerade prima, man slapp ett antal ben och skivorna höll ihop.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk

Jo kommer klura på det där och antagligen som du säger fästa ihop skivorna med ben samt beslag, dock är jag lite nyfiken om jag då ska köra 3 ben mellan varje skiva eller endast 2? Hur gjorde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av indepthis:

Jo tack jag vet, flyttade in i bostadsrätten för ca 8år sedan och då tyckte morsan min att det var en briljant ide att måla denna avskräckande färg.
Resten av lägenheten har dock mer mjukare färger, eller naturliga om man vill uttrycka sig så, känner dock inget behov att måla eller tapetsera då rummet ligger så avsides.
Om det är till någon hjälp så kommer jag försöka täcka väggarna med posters etc.
Har jagat reda på 2st beg skrivbord nu med bra bredd och längd(eller djup och bredd som jag gillar att säga), 800kr för båda, dock ser dom ut som 50-tals möbler vilket jag inte gillar så kommer troligtvis måla över en blank vit färg, dock undrar jag lite så här om någon har några målar erfarenheter och har nå tips på den fronten?

En hink med vit färg och roller+pensel kostar inte många kronor.. sen känner du troligtvis en byggare eller liknande som kan ta ut gratis åt dig troligtvis mot en gentjänst självklart..

Färgen på golvet och väggarna får mig att rysa

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk

Äkta parkett golv i resten av lägenheten förutom just i det rummet....
Och jag har bestämt mig för ikea möblerna nu och löser problemet med flertal bord som snubben 2-3 kommentarer ovanför skrev, lägger upp update ikväll hur det ser ut med borden etc.

Permalänk

Det ser lite trångt ut. Fundera på hur mycket plats man får för armbågarna när man klämmer in sig i hörnan.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Nästan exakt så har jag i mitt rum (fast 380cm långt och drygt 200cm brett ist)
Och jag kan säga att det var något av det bästa jag gjort. Det får konstigt nog rummet att kännas större på något sätt! och det finns gott om plats för många datorer:)!

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |