Permalänk
Medlem

Hjälp med överklockning

Hej!

Jag undrar vad som händer om man höjer FSB så att den är högre än minnenas arbetsfrekvens. Får man ut mer prestanda eller blir det knas?

Enligt FAQ för överklockning verkar det som att det inte går, men när man kollar på folks resultat så skriver vissa att de har högre FSB är deras minnens arbetsfrekvens.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du har för setup men från de intelburkarna jag lekt runt med så skall något sådant vara omöjligt att ens uppnå (låst 2:1), går det att ställa in så så lär det väl inte vara några problem.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Har intelburk. Tänkte bara förtydliga att med mer prestanda menar jag processorn och inte minnena. För jag har nämligen minnen som kör i 667 mhz och har fsb på 333 men skulle vilja klocka processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faret:

Hej!

Jag undrar vad som händer om man höjer FSB så att den är högre än minnenas arbetsfrekvens. Får man ut mer prestanda eller blir det knas?

Enligt FAQ för överklockning verkar det som att det inte går, men när man kollar på folks resultat så skriver vissa att de har högre FSB är deras minnens arbetsfrekvens.

Tack på förhand

Har inte provat på min nya intel, men hade amd innan och om man väljer "link" på minnena så går dom till fullo på bus-hastigheten dvs att dom höjs rejält om du höjer busen.

Höjde min AMD Phenom II x6 1100T till bus på 212 då gick minnena upp till 1690MHz från 1600.

Så ökade jag 12 på busen så blev det 212*4= 848 x 2 = 1690MHz
Så det ökar upp ganska fort, så man måste ta det lugnt med den typen av klockning.

http://valid.canardpc.com/2609862

Skriv va du har för rigg så är det enklare att hjälpa dig.

Visa signatur

MB: ASRock Z77 EXTREME4 PSU: Chieftec Nitro 88+ SPS 850W CPU: 3770K @ 4.7 GHz Kyl: Antec 620 PnP Ram: G.Skill 16GB 2133Mhz GPU: Geforce GTX 690 HDD: Intel SSD 180GB Burk: Define R4 med 6 x Noctua 140mm Fläktkontroll: Fractal Design Adjust 108 Fancontroller Skärm: Philips 27" Led 1080P Laptop: HP EliteBook Core i7 3dMark11: P17598 Battlefield 3: CAR0LUS-REX 30K jet kills

Permalänk
Medlem

moderkort : asus intel p5k p35
processor : intel e8400
minnen : vet inte men dom ligger på 667 mhz.

Men så som jag förstår det måste jag klocka minnena för att kunna få ut mer iaf, ovasett om det är jag som klockar dom eller om datorn gör det automatisk ifall jag skulle ha ngt liknande "link".

Permalänk
Medlem
Skrivet av faret:

moderkort : asus intel p5k p35
processor : intel e8400
minnen : vet inte men dom ligger på 667 mhz.

Men så som jag förstår det måste jag klocka minnena för att kunna få ut mer iaf, ovasett om det är jag som klockar dom eller om datorn gör det automatisk ifall jag skulle ha ngt liknande "link".

ja, med den cpun så kommer minnena höjas tillsammans med fsb:n, har själv dragit upp lite budget ram 667MHz till 950MHz stabilt genom att bara lätta på timingarna lite grann så det finns hopp även om det är låst

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

ja, med den cpun så kommer minnena höjas tillsammans med fsb:n, har själv dragit upp lite budget ram 667MHz till 950MHz stabilt genom att bara lätta på timingarna lite grann så det finns hopp även om det är låst

Ok. I guiden för överklockning börjar man med att överklocka processorn, men i mitt fall ska jag börja med minnena för att sedan gå på processorn. Tänkte att man sänker CPU ratio så att man kan höja FSB utan att processorn överstiger sin standarnfrekvens på 3,0 GHz. För om jag börjar med processorn kmr jag ju överklocka båda samtidigt, och blir kanske lite många parametrar man ska hålla reda på och svårt att felsöka.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av faret:

Ok. I guiden för överklockning börjar man med att överklocka processorn, men i mitt fall ska jag börja med minnena för att sedan gå på processorn. Tänkte att man sänker CPU ratio så att man kan höja FSB utan att processorn överstiger sin standarnfrekvens på 3,0 GHz. För om jag börjar med processorn kmr jag ju överklocka båda samtidigt, och blir kanske lite många parametrar man ska hålla reda på och svårt att felsöka.

Det är helt rätt.
Sänk ratio först.
Öka FSB för att hitta minnesfrekvensen först.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin