Permalänk
Skrivet av Neroscar:

Vad är det för kylplatta man ska köra på då? har ni några rekommendationer?

Som tidigare nämnt är targusen bäst om man ska ha datorn i knät eller på sängen och dylikt. Detta eftersom den har en botten som håller upp en från tyget/benen och sprider värmen åt sidan.

Däremot har jag hört att coolermaster notepal u3 är bland det bästa i prestanda samt att den är antagligen det tystaste alternativ du kan hitta. Däremot kan du inte ha den på en mjuk yta eller i knät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vmattsson:

Nej, alla Y500 har inte problemet. Bara ett urval av dem som är tillverkade innan den 28:e november. De som är tillverkade senare ska inte lida av problemet och i dagsläget bör de flesta vara bra. Smartast är nog att köpa i butik då tillverkningsdatumet står på lådan (Har hört det står på specifikations lappen i alla fall men jag brände upp min låda så kan inte verifiera). Bara att be dem hämta en nyare och om de inte har, välja att inte köpa / fråga om de kan ta hem en nyare.

Tack för infon hörru!

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

Lite problem med belysningen

Tjenare har precis fått ,im vet ej om detta tagits upp tidigare men orkar dock inte kolla genom 22 sidor Så till frågan : Grejen är den att mitt tangentbord lyser inte överhuvudtaget, bara sett den lysa 2-3 gånger då jag sätter igång datorn :S Sen slocknar det igen så då är frågan Hur sätter man igång lyset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ölkungen:

Tjenare har precis fått ,im vet ej om detta tagits upp tidigare men orkar dock inte kolla genom 22 sidor Så till frågan : Grejen är den att mitt tangentbord lyser inte överhuvudtaget, bara sett den lysa 2-3 gånger då jag sätter igång datorn :S Sen slocknar det igen så då är frågan Hur sätter man igång lyset?

FN-knappen + Mellanslag

Permalänk

Tack så mycket du var till stor hjälp mannen

Permalänk
Skrivet av vmattsson:

Som tidigare nämnt är targusen bäst om man ska ha datorn i knät eller på sängen och dylikt. Detta eftersom den har en botten som håller upp en från tyget/benen och sprider värmen åt sidan.

Däremot har jag hört att coolermaster notepal u3 är bland det bästa i prestanda samt att den är antagligen det tystaste alternativ du kan hitta. Däremot kan du inte ha den på en mjuk yta eller i knät.

Jag inhandlade en notepal U3 för en vecka sedan ungefär. Och vid full belastning i battlefield 3 så har den sänkt mina cpu-temps med ungefär 7 grader vilket är helt okej. Famför allt så håller den därmed cpu-n under 90 graders strecket.

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Skrivet av Red Beaver:

Ber om ursäkt ifall frågan tagits upp tidigare, men lider alla Y500 av mousepad problemet eller bara några? Är felet fixat på nyproducerade maskiner eller kan man köpa en i dagsläget och råka ut för problemet? Vill gärna beställa en, men inte om det innebär att skicka in den på reparation efter ett tag och vänta flera veckor.

Det är inte alla y500 som har problem med touchpad. Min är tillverkad i september och har elanplatta och den funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Drog nyss order på 16 GB RAM (2x8GB) och 256 GB mSATA SSD.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1133415
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1295380
Kan ge lite prestandasiffor osv sedan.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Skrivet av Robsch:

Drog nyss order på 16 GB RAM (2x8GB) och 256 GB mSATA SSD.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1133415
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1295380
Kan ge lite prestandasiffor osv sedan.

Ja tack, gör gärna det.

Permalänk

Då vi är flera som äger datorn och denna tråden utvecklats från köpråd till allmän diskussion tänkte jag det var dags att skapa en ny tråd på "rätt" plats. Köpråd kan vi ge här, diskutera annat om datorn kan vi istället göra här:

#13176710

Permalänk
Skrivet av Pessimismo:

Då vi är flera som äger datorn och denna tråden utvecklats från köpråd till allmän diskussion tänkte jag det var dags att skapa en ny tråd på "rätt" plats. Köpråd kan vi ge här, diskutera annat om datorn kan vi istället göra här:

#13176710

Allting diskuteras ju i denna tråd ändå om Y500, så det är onödigt med 2 trådar IMO. Den heter ju ändå Lenovo Y500 tråden.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pessimismo:

Då vi är flera som äger datorn och denna tråden utvecklats från köpråd till allmän diskussion tänkte jag det var dags att skapa en ny tråd på "rätt" plats. Köpråd kan vi ge här, diskutera annat om datorn kan vi istället göra här:

#13176710

Känns som om denna tråd från början utgick från att ha allmän diskussion/information om Y500
Frågan är om vi är på rätt del av forumet...? Indirekt köpråd kanske.

Permalänk

Ja, Jag tycker att en diskussionstråd är väldigt bra för folk som är intresserade. De kan läsa igenom denna tråden och få många råd angående sitt potentiella köp Jag vet att jag har fått det

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Moderkort: Asus ROG Strix Z270F Gaming Processor: Intel Core i7 7700K Processorkylare: Noctua NH-D15 Grafikkort: Asus GeForce DirectCU II GTX 970 RAM-Minnen: Corsair Vengeance 16GB CL15 3000Mhz Ljudkort: Asus Xonar DX SSD: Crucial M4 256 GB Hårddisk:Western Digital Caviar Green 1TB Operativsystem: Windows 10 64-bit

Permalänk

nån som vet om de har löst touchpad problemet? sen undrar jag hur skärmen är, bra skärpa & betrakningsvinklar?

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Allting diskuteras ju i denna tråd ändå om Y500, så det är onödigt med 2 trådar IMO. Den heter ju ändå Lenovo Y500 tråden.

Ja då kör vi på som vanligt då😃.

Permalänk
Skrivet av DjSweetBazz:

nån som vet om de har löst touchpad problemet? sen undrar jag hur skärmen är, bra skärpa & betrakningsvinklar?

Skärpan är bra inget att klaga på imo. Betraktningsvinklar är inte så bra, tror det är en sån TN skärm.

Permalänk
Skrivet av Neroscar:

Då jag och några andra här på SweC har ett intresse av denna laptop http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/164691-lenovo_y500-co... så tänkte jag helt enkelt göra en tråd om det. En tråd där man kan länka information/nyheter om produkten helt enkelt.

Här har ni lite intressant läsning ni som funderar på den : http://forum.notebookreview.com/ideapad-essential/686116-leno..., http://www.gizmochina.com/2012/09/03/lenovo-y400-and-y500-com....
Tackar för mig!

Skrivet av Nirneath:

Känns som om denna tråd från början utgick från att ha allmän diskussion/information om Y500
Frågan är om vi är på rätt del av forumet...? Indirekt köpråd kanske.

Jovisst kan det definitivt ses som indirekta köpråd så vi kör väl på som vanligt😃. Tänkte mest vara lite framförsynt och flytta tråden innan någon moderator gör det då den är "felplacerad" och glidit iväg lite😛. Men vi kör på som vanligt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjSweetBazz:

nån som vet om de har löst touchpad problemet? sen undrar jag hur skärmen är, bra skärpa & betrakningsvinklar?

Enligt Lenovo har dem löst det, så de modeller som är producerade efter 28 november ska inte ha problem med touchpaden. Men de som idag har problemet bör nog lämna in sin laptop för reparation.

Permalänk

Körde lite benchmarks i Crysis 3 betan. Spelade igenom en hel match i spelläget Crash Site, med alla inställningar på medium i 1366X768 och fick detta resultatet. Min 32 Max 62 Avg 59.77. Det hela flöt på exemplariskt, dock blev processorn som mest 82grader varm. Grafikkorten låg som max på 62 respektive 66 grader. Ett grymt resultat med andra ord, även om temperaturerna blev relativt höga. Benchmarksen är gjorda i fraps, medan jag mäter temperaturerna med CPUID (dock syns alla temperaturer för alla de enskilda delarna här)

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem

Jag har fått ett litet problem, vet inte om alla har det.
Jag och min bror har precis fått våra datorer hem levererade (Y500)
När vi sätter in en tv och sätter skärmen på tv så blir inte hela skärmen synlig.
Vissa delar så som aktivitetsfältet har bara en liten del synlig. Det är väldigt jobbigt!

Jag och min bror har eget av allt så det har inte med varken tv'n eller sladden att göra.

/Thomas

Permalänk
Skrivet av LSM:

Jag har fått ett litet problem, vet inte om alla har det.
Jag och min bror har precis fått våra datorer hem levererade (Y500)
När vi sätter in en tv och sätter skärmen på tv så blir inte hela skärmen synlig.
Vissa delar så som aktivitetsfältet har bara en liten del synlig. Det är väldigt jobbigt!

Jag och min bror har eget av allt så det har inte med varken tv'n eller sladden att göra.

/Thomas

Kolla skalningen på tv och grafikkortet. Typ Screen fit eller liknade (heter olika på tv modell) och laborera med skalnings läget i Nvidia kontrollpanel.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

Bör nåt göras ?

Tjena alla, ville börja med att jag kan knappt nåt om datorer näre kommer till Grafikkort/SSD osv .har allafall haft min Y500 i nästan en vecka nu och funkar exemplariskt, Men verkar som andra här på tråden verkar byta SSD och andra saker osv Så undrar då Äre nåt som rekommenderas att göra med datorn eller tanka hem några program för bättre prestanda osv Om någon har ork skulle kunna hjälpa mig med det vore jag ytterst Tacksam Tack på förhand........ Förstår det som att datorn är 3D vänlig hur funkar det?

Permalänk
Skrivet av Ölkungen:

Tjena alla, ville börja med att jag kan knappt nåt om datorer näre kommer till Grafikkort/SSD osv .har allafall haft min Y500 i nästan en vecka nu och funkar exemplariskt, Men verkar som andra här på tråden verkar byta SSD och andra saker osv Så undrar då Äre nåt som rekommenderas att göra med datorn eller tanka hem några program för bättre prestanda osv Om någon har ork skulle kunna hjälpa mig med det vore jag ytterst Tacksam Tack på förhand........ Förstår det som att datorn är 3D vänlig hur funkar det?

Om du funderar på att sätta in en SSD eller mSATA SSD som denna kan ha extra förutom den vanliga disken så kolla in Bengans Blogg för lite tips o råd.
http://bengansblogg.wordpress.com/2011/08/16/installera-och-o...

Du kan inte använda laptops skärmen till 3D film/spel, men du kan ha en extern 3D tv/skärm men då krävs lite kunskap om diverse program, spelare och inställningar för att få det funka på bästa vis. Jag kan hjälpa dig med det när du får funderingar på detta framöver.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ölkungen:

Tjena alla, ville börja med att jag kan knappt nåt om datorer näre kommer till Grafikkort/SSD osv .har allafall haft min Y500 i nästan en vecka nu och funkar exemplariskt, Men verkar som andra här på tråden verkar byta SSD och andra saker osv Så undrar då Äre nåt som rekommenderas att göra med datorn eller tanka hem några program för bättre prestanda osv Om någon har ork skulle kunna hjälpa mig med det vore jag ytterst Tacksam Tack på förhand........ Förstår det som att datorn är 3D vänlig hur funkar det?

Tanka hem CCleaner, ser till att datorn inte fylls med skräp

Permalänk
Skrivet av Nirneath:

Tanka hem CCleaner, ser till att datorn inte fylls med skräp

Se bara till att göra en backup innan för iibland kan den ta bort sånt som inte skall tas bort.

Ett bättre program är Registry Healer som gör mindre felbedömningar i registret, men kostar pengar då om du nu inte lånar det av någon.

http://www.zoneutils.com/regheal/index.htm

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

Kanon

Okej allt låter rimligt att göra Tack som fan Näre kommer till 3D:n Där så vore det ju hur ballt som helst att lira games i 3D Men kan möjligtvis ta kontakt med dig senare? På en y500 vad äre man kan byta ut? Allt från fläkt till processor eller hur funkar de? Tack på förhand

Permalänk

Tilläg

Glömde att fråga hur oxå vad ni använder för program och SSD osv? Och även näre gäller att göra en backup vad är enklaste sättet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ölkungen:

Okej allt låter rimligt att göra Tack som fan Näre kommer till 3D:n Där så vore det ju hur ballt som helst att lira games i 3D Men kan möjligtvis ta kontakt med dig senare? På en y500 vad äre man kan byta ut? Allt från fläkt till processor eller hur funkar de? Tack på förhand

Här har du information angående Nvidia 3D Vision, vilka skärmar som måste has, etc.: http://www.nvidia.com/object/3d-vision-system-requirements.ht...
Angående utbytbara delar bör du hålla dig till RAM-minnen, SSD/HDD & mSata SSD. Processorn och grafikkortet är för besvärligt.

Skrivet av Ölkungen:

Glömde att fråga hur oxå vad ni använder för program och SSD osv? Och även näre gäller att göra en backup vad är enklaste sättet?

Om du väljer att använda CCleaner (som rengör ditt register m.m), så finns det en funktion i programmet som hjälper den dig med att göra backups av ditt register. Eller var det annan typ av backup du menade?

När det gäller SSD så skulle jag rekommendera en valfri mSata SSD, då kan du ha kvar din hårddisk på 1 tb i datorn, samtidigt som du har en SSD för operativsystemet, program och spel

Permalänk
Medlem

Tjena, idag när jag lirade wasteland så började det som vanligt att fryslagga efter en stunds spelande.

Jag tabbar ur och ser att ntoskrnl gör att disken går upp till 100%. varför gör den det? Såg även att expresscache belastade disken onödigt mkt.

Väldigt irriterande när det börjar fryslagga

Temperaturerna är: cpu max 82 grader, gpu1: 63 grader, gpu2: 68 grader.

Permalänk

Fortfarande lite "lost"

Först o främst jätte tack för 3D länken Dessutom detta med Bloggen andra killen skickade så gällde det windows 7 spelar det roll eller så och även var den en anning komplicerad allafall för min del Så om du eller nån annan har lust att specifikt berätta från grunden hur och vad en SSD är och funkar vore jag extremt tacksam även att byta ram minne låter intressant Såg för ett tag sen en grabb som bytt nätverkskort http://www.inet.se/produkt/5405483/intel-wlan-module-n-6235-m... nåt som är bra och göra för bättre internet åtkomst eller hur tänker man ?