Har överklockat min i7 3930k. Lite frågor!

Permalänk
Medlem

Har överklockat min i7 3930k. Lite frågor!

Heej!

Har klockat min 3930k till ~3,8GHz vad jag åtminstone tror i alla fall

Ta en titt: http://www.ladda-upp.se/image.php?id=38706&size=full

Windows säger 3.84 men CPU-Z och Realtemp säger runt 4.5. Jag misstänker att det har något att göra med TurboBoost som jag inte riktigt har fått kläm på hur den fungerar.

Här kan ni se hur jag har överklockat: http://www.ladda-upp.se/bilder/aspmslgsypbkmm/

Jag drog upp den multiplern till 40 och då frös hela datorn när jag drog igång prime

Jag vill helst inte dra upp spänningen då den kommer bli varmare eller låta mer så hur högt tror ni man kan komma utan att dra upp spänningen? Hur högt har ni kommit?

Hur varm för CPUn bli innan det blir "skadligt" för den? Kan ju dra upp fläktarna men det låter ju som att datorn ska flyga här ifrån när jag maxar fläktarna

Kör dessa komponenter:

Moderkort: ASUS P9X79 WS, Socket-2011
Kylning: Corsair H100i Hydro Series CPU Kylare
Minne: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 32GB CL10
CPU: Intel® Core i7-3930K Processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bartoooo:

Heej!

Har klockat min 3930k till ~3,8GHz vad jag åtminstone tror i alla fall

Ta en titt: http://www.ladda-upp.se/image.php?id=38706&size=full

Windows säger 3.84 men CPU-Z och Realtemp säger runt 4.5. Jag misstänker att det har något att göra med TurboBoost som jag inte riktigt har fått kläm på hur den fungerar.

Här kan ni se hur jag har överklockat: http://www.ladda-upp.se/bilder/aspmslgsypbkmm/

Jag drog upp den multiplern till 40 och då frös hela datorn när jag drog igång prime

Jag vill helst inte dra upp spänningen då den kommer bli varmare eller låta mer så hur högt tror ni man kan komma utan att dra upp spänningen? Hur högt har ni kommit?

Hur varm för CPUn bli innan det blir "skadligt" för den? Kan ju dra upp fläktarna men det låter ju som att datorn ska flyga här ifrån när jag maxar fläktarna

Kör dessa komponenter:

Moderkort: ASUS P9X79 WS, Socket-2011
Kylning: Corsair H100i Hydro Series CPU Kylare
Minne: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 32GB CL10
CPU: Intel® Core i7-3930K Processor

Windows visar väl bara din stock Cpu clock. CPU-Z kan du lita på. -_- btw du behöver nog inte fippla med överklockning med tanke på din cpu haha.
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
LÄS PÅ INNAN DU HA SÖNT NÅGEEE!!!!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

haha läste precis den guiden och fick sån på detta!

"Host Clock Override (BCLK): 100.0 MHz
- Denna inställning ska inte röras för att undvika skador på hårdvara
- Kan vara användbar för att komma upp till höga klocks som 5GHz+"

Aj aj aj, det första jag gjorde! Har faktiskt läst lite och andra guider säger att man ska börja med BCLK! Aja! Gör om, gör rätt!

Du tycker inte det är värt för mig att klocka då alltså? Ökade som fasen i Nobabench på den här lilla ökningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bartoooo:

haha läste precis den guiden och fick sån på detta!

"Host Clock Override (BCLK): 100.0 MHz
- Denna inställning ska inte röras för att undvika skador på hårdvara
- Kan vara användbar för att komma upp till höga klocks som 5GHz+"

Aj aj aj, det första jag gjorde! Har faktiskt läst lite och andra guider säger att man ska börja med BCLK! Aja! Gör om, gör rätt!

Du tycker inte det är värt för mig att klocka då alltså? Ökade som fasen i Nobabench på den här lilla ökningen

Läs på ordentligt innan du gör det.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bartoooo:

haha läste precis den guiden och fick sån på detta!

"Host Clock Override (BCLK): 100.0 MHz
- Denna inställning ska inte röras för att undvika skador på hårdvara
- Kan vara användbar för att komma upp till höga klocks som 5GHz+"

Aj aj aj, det första jag gjorde! Har faktiskt läst lite och andra guider säger att man ska börja med BCLK! Aja! Gör om, gör rätt!

Du tycker inte det är värt för mig att klocka då alltså? Ökade som fasen i Nobabench på den här lilla ökningen

Efterssom du köpt en i7k version så behöv du bara öga multipliern.
Du lär ju dock inte nå några super resultat utan att öka på strömmen men en liten boost kanske. Men behöver du ens överklocka den? 6kärning ivy tror icket det

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Efterssom min cpu inte är upplåst "K" version så kan bara jag överklocka via bckl. inte via multipliern eftersom den är låst på min tex

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Ok! Ska ändra till att bara ändra multipliern!

Var här jag läste att man kunde komma upp i 4.2 utan att öka spänningen:
http://www.sweclockers.com/recension/14699-intel-core-i7-3930...

Men ja! Ska läsa på lite mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bartoooo:

Ok! Ska ändra till att bara ändra multipliern!

Var här jag läste att man kunde komma upp i 4.2 utan att öka spänningen:
http://www.sweclockers.com/recension/14699-intel-core-i7-3930...

Men ja! Ska läsa på lite mer!

Hur mycket spänning en CPU behöver är annorlunda för varenda CPU som lämnar fabriken, vissa exemplar kanske behöver ökad spänning för en frekvens som 4.5GHz, andra kan köras på stockfrekvens till 4.7GHz osv, man får testa sig fram med sitt eget exemplar. Intel garanterar inga frekvenser utöver stock- och turbofrekvens.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Hur mycket spänning en CPU behöver är annorlunda för varenda CPU som lämnar fabriken, vissa exemplar kanske behöver ökad spänning för en frekvens som 4.5GHz, andra kan köras på stockfrekvens till 4.7GHz osv, man får testa sig fram med sitt eget exemplar. Intel garanterar inga frekvenser utöver stock- och turbofrekvens.

Asså är det sådan skillnad alltså!

Kör just nu Prime på 100x43. Får stå några timmar nu så får jag se om det blir några errors. Tempen ligger på ~67c.

Permalänk
Medlem

Ny fråga!

Tjo!

jo! Ser att desto högre jag sätter multipilern desto högre blir Core Voltage i CPU-Z!!

Jag trodde att man var tvungen att sätta volten manuellt? Finns det någon sorts autojustering på detta ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bartoooo:

haha läste precis den guiden och fick sån på detta!

"Host Clock Override (BCLK): 100.0 MHz
- Denna inställning ska inte röras för att undvika skador på hårdvara
- Kan vara användbar för att komma upp till höga klocks som 5GHz+"

Aj aj aj, det första jag gjorde! Har faktiskt läst lite och andra guider säger att man ska börja med BCLK! Aja! Gör om, gör rätt!

Du tycker inte det är värt för mig att klocka då alltså? Ökade som fasen i Nobabench på den här lilla ökningen

Du har en annan plattform än den guiden. På socket2011 kan man öka BCLK utan några större problem, om jag inte missminner mig. Det är en av fördelarna med plattformen - öka BCLK och allt går snabbare!

Efter vad jag sett är 125Mhz BCLK ganska vanligt. Kanske finns någon gräns där. Vad vet jag, har aldrig provat plattformen.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bartoooo:

Tjo!

jo! Ser att desto högre jag sätter multipilern desto högre blir Core Voltage i CPU-Z!!

Jag trodde att man var tvungen att sätta volten manuellt? Finns det någon sorts autojustering på detta ?

Om du ska/vill överklocka så borde du kolla in alla de olika volterna o.s.v. och hur det funkar för att minimera risken att du sätter något värde fel. Du lär dig väldigt mycket samtidigt också.

Permalänk
Medlem

Vad jag minns täcker inte den guiden SB-E. Du kan höja BCKL så länge du även höjer CPU Strap.
120MHz BCKL och 125MHz CPU Strap ska fungera utmärkt. I många fall har det visat att man kan komma undan med lägre Vcore om man höjer BCKL kombinerat med multipeln istället för att enbart öka multipeln.

Det vill säga: Du gjorde helt rätt i början! 1.35v är dessutom inte alls dåligt för 4.5GHz. Se till att du kör datorn genom stabilitetstester. I värsta fall får du sänka multipeln ett steg eftersom du inte vill öka Vcore.

Permalänk
Medlem

Bytte tillbaka än en gång efter de sista i tråden skrev att jag gjorde rätt från början! Körde på 120x39 i säkert en halvtimme och sedan frös hela datorn och startade om sig sedan. Kör nu på 120x38 istället och ska "Prima" i några timmar imorgon för att se att den är stabil! Såg just i BIOS att jag hade en sorts "Auto spänning" enablad vilket gjorde att desto högre jag satte multipeln, desto högre blev spänningen!

Ligger just nu på 1.352v på 4.527GHz. Är detta stabilt efter några timmar Prime95 så ska det väl inte vara några problem att ha igång datorn 24/7 utan att det ska bli några skador på min fina CPU?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bartoooo:

Bytte tillbaka än en gång efter de sista i tråden skrev att jag gjorde rätt från början! Körde på 120x39 i säkert en halvtimme och sedan frös hela datorn och startade om sig sedan. Kör nu på 120x38 istället och ska "Prima" i några timmar imorgon för att se att den är stabil! Såg just i BIOS att jag hade en sorts "Auto spänning" enablad vilket gjorde att desto högre jag satte multipeln, desto högre blev spänningen!

Ligger just nu på 1.352v på 4.527GHz. Är detta stabilt efter några timmar Prime95 så ska det väl inte vara några problem att ha igång datorn 24/7 utan att det ska bli några skador på min fina CPU?

Nej det där borde vara vettigt.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Nej det där borde vara vettigt.

Gött! Jag kör på detta!

Tack så mycket för hjälpen boys!

Permalänk
Medlem

Autoläget för spänning är inte att rekomendera, iaf inte på ASUS-brädor na, det kan faktiskt vara direkt skadligt i samband med OC.
Men jag har varken tid eller energi att skriva allt du bör tänka på och inom vilka intervaller diverse spänning skall ligga på, allt finns redan skrivet.

ROG-forumet har flera mkt läsvärda trådar, även för icke-ROG-bord.

Ställ den i default-läge, spendera tid med att läsa och förstå så kommer din CPU leva mkt längre.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Avstängd

använder man auto-oc så kan nästan vad som hälsst hända. kan iof va ganska intresant om man söker "Spänning" i livet,:) . Närå. men jag säger som dom andra. Kika på andra som överklockat jusst 2011 socket. Finns säkert en hel del här på forumet, och även Youtube brukar vara ett bra verktyg. Jag rekomenderar inte att gå loss i bios utan vetskap av vad man igentligen gör Mvh

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi