Permalänk
Medlem

Vattenkylning till NZXT Phantom Full Tower

Tjena!

Det känns som om jag nyss startat typ 2000 trådar, men har man frågor så har man
Det är så att jag håller på att uppgradera min dator lite och tänkte nu trycka i vattenkylning och ett till grafikkort. Då är mina frågor följande:

1. Ska man sätta ihop ett vattenkylningssystem själv eller köpa en komplett? Typ Corsair Hydro H100i?
2. Om jag hade byggt ihop ett kit själv, vad skulle då kunna vara en extrem vattenkylning (exempel - länka gärna från prisjakt eller liknande)
3. Bör man isf koppla ett block till grafikkorten då jag ska köra CF?

Jag ser ju ibland bilder på datorer där det är feta slangar i olika färger och en radiator här och en där. Men jag vet inte riktigt hur man gör för att få till det så grymt som möjligt? Så ge mig grymt gärna tips på hur jag skulle kunna göra i detta chassi, uppskattas
Jag har ett NZXT Phantom Full Tower som sagt!

Tack!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Med riktig vattenkylning får du fördelarna med vattenkylning, det gör du inte med H100i. Ska du köra vattenkylning ska du göra det riktigt, H100i är ca 5grader bättre än en luftkylare för 650kr och låter mycket mer.
1st 240mm x 40mm radiator vill du ha till CPU mer om du ska kyla grafikkort också. Mer kan jag inte säga då jag saknar erfarenhet inom vattenkylning, dyrt vet jag att det blir i alla fall.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyAngel4You:

Tjena!

Det känns som om jag nyss startat typ 2000 trådar, men har man frågor så har man
Det är så att jag håller på att uppgradera min dator lite och tänkte nu trycka i vattenkylning och ett till grafikkort. Då är mina frågor följande:

1. Ska man sätta ihop ett vattenkylningssystem själv eller köpa en komplett? Typ Corsair Hydro H100i?
2. Om jag hade byggt ihop ett kit själv, vad skulle då kunna vara en extrem vattenkylning (exempel - länka gärna från prisjakt eller liknande)
3. Bör man isf koppla ett block till grafikkorten då jag ska köra CF?

Jag ser ju ibland bilder på datorer där det är feta slangar i olika färger och en radiator här och en där. Men jag vet inte riktigt hur man gör för att få till det så grymt som möjligt? Så ge mig grymt gärna tips på hur jag skulle kunna göra i detta chassi, uppskattas
Jag har ett NZXT Phantom Full Tower som sagt!

Tack!

Det blir nog bättre med en du sätter ihop själv, dock är ju fördelen med ett färdigt paket att det förmodligen blir billigare och enklare, 8-12 skruv så är du färdig.

Såg en video på youtube där dom visade ett nytt färdigt paket som skulle komma i dagarna, där du kan bygga på det om du nu skulle vilja kyla din gpuer, bara dra slang och block då det va en riktigt överdim pump till paketet.

Har själv en Antec Kuhler 620 som är den minsta av alla, och jag är helt klart nöjd. Det man kan anmärka på är att det behövs mer luft för att kyla ordentligt mot en med tjockare eller större radiator. Måste i princip ha p&p fläktlösning. Min funkar iaf för 4.8GHz under 90 grader på min 3770K

Väljer du att bygga själv så ska du absolut kyla dina gpuer med.

Visa signatur

MB: ASRock Z77 EXTREME4 PSU: Chieftec Nitro 88+ SPS 850W CPU: 3770K @ 4.7 GHz Kyl: Antec 620 PnP Ram: G.Skill 16GB 2133Mhz GPU: Geforce GTX 690 HDD: Intel SSD 180GB Burk: Define R4 med 6 x Noctua 140mm Fläktkontroll: Fractal Design Adjust 108 Fancontroller Skärm: Philips 27" Led 1080P Laptop: HP EliteBook Core i7 3dMark11: P17598 Battlefield 3: CAR0LUS-REX 30K jet kills

Permalänk
Medlem

Ja nu vart jag sjukt sugen på att bygga själv. Jag svängde in på coolerkit.se och kokade. Tror att jag ska lägga mellan 2-3000kr så att det blir så bra som möjligt för jag läste om h100i och det var som tidigare nämnt att det bara skiljde några grader från de bättre luftkylningarna.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Cooling Stuff

precis, slutna system är bra pris/prestanda/enkelhet kylning men investering i bättre och tystare fläktar är ett måste och då priset blir ännu högre
egenbyggd system är mycket bättre på alla sätt, enda nackdelen är rätt stor och det är pris men man får en framtidssäker system som klarar kommande datorer

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Permalänk
Medlem

Kikar runt som satan nu. Har bestämt mig för att köpa ett system för ca 2-3000kr. Kanske lite över. Så har någon annan synpunkter, idéer eller tips, dela dom gärna med mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyAngel4You:

Kikar runt som satan nu. Har bestämt mig för att köpa ett system för ca 2-3000kr. Kanske lite över. Så har någon annan synpunkter, idéer eller tips, dela dom gärna med mig

Skickades från m.sweclockers.com

Att chassit är skitplastigt och inte alls snyggt imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Att chassit är skitplastigt och inte alls snyggt imo

Det är inte alls skitplastigt haha men det är väldigt off topic

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyAngel4You:

Det är inte alls skitplastigt haha men det är väldigt off topic

Skickades från m.sweclockers.com

Har du chassit hemma?
Hela fronten och toppen är plast,

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Har du chassit hemma?
Hela fronten och toppen är plast,

Ja det har jag. Om jag säger att JAG inte finner den plastig så är det väl så? Min mobil är också av plast, men jag ser den inte som plastig. Men fortfarande helt off topic. Denna tråd handlar om Vattenkylning.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyAngel4You:

Ja det har jag. Om jag säger att JAG inte finner den plastig så är det väl så? Min mobil är också av plast, men jag ser den inte som plastig. Men fortfarande helt off topic. Denna tråd handlar om Vattenkylning.

1. Jag skrev aldrig att du tyckte var plastig, jag skrev att jag tyckte den var plastig
2. Jag skrev inte off topic då du skrev: " Så har någon annan synpunkter, idéer eller tips, dela dom gärna med mig"
Jag gav dig bara ett tips Visste inte att du redan hade chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

1. Jag skrev aldrig att du tyckte var plastig, jag skrev att jag tyckte den var plastig
2. Jag skrev inte off topic då du skrev: " Så har någon annan synpunkter, idéer eller tips, dela dom gärna med mig"
Jag gav dig bara ett tips Visste inte att du redan hade chassit.

Skrev det i början men jag har chassit och är enligt mig snyggt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!