Nvidia visar Hawken med PhysX Apex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

Vadå endast för nvidia? Kör physx på high på mitt 7870 i BL2 med skitfin fps. Effekterna är identiska med nvidia kortens

Nej det gör du inte, du kör PhysX på din CPU, om du nu inte hackat det på något vis. Vilken CPU vet jag inte, då inte ens en topp Intel CPU klarar PhysX något vidare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Proprietära standarder som PhysX förtjänar aktiv bojkott. Jag säger som Linus Torvalds.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Fat chance att PhysX kommer att ta fart nu helt plötsligt.

Det är inte bara låst till nVidia utan även mindre brukbart på budget- och OEM-grafikkort.
Så spelltillverkarna är inte så sugna på att lägga extra tid på det.
Ok gammal lista men såhär ser trenden ut:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_hardware-acce...

Grejen med physX är väl bara för ögongodis skull, det finns ingen poäng eller gameplay mässig fördel med physX, ingen som utvecklarna utforskat ännu iallafall, därför kommer det inte ta fart. Däremot kommer vi se det då och då eftersom Nvidia kommer gå till utvecklarna ge dom en sedelbunt och kanske något grafikkort och säga "Ni får detta om ni sätter 'the way its meant to be played' logan och använder physX effekter i spelet samt låter oss aktivt göra reklam med ert spel." För det vinner ju Nvidia försäljningsiffror på hos mindre insatta datorköpare. T.ex min lillebror hade antagligen valt Nvidia baserat på sådana här filmklipp och vem kan klandra han? Det ser mycket mer intressant ut med alla dessa effekterna. Och så länge Nvidia kan vinna försäljning på PhysX så kommer de fortsätta med att pusha det.

Inte nog med det, alla Unreal Engine spel sen verison 3 har haft PhysX stöd inbyggt i motorn redan eftersom så många av dessa spelen släppts på konsol i första hand så har det knappast varit en prioritet att lägga till PhysX ögongodis, det syns ju ändå inte på konsolerna. (Det är ett argument till kanske PhysX inte dragit igång... men jag vet inte)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jojo, jag håller med dig Jag försvarar knappast AMD. Jag tycker att båda företagen är otroligt duktiga på det dom gör, även ifall de har sina små problem ibland. men när man lägger fram argumenten på DET sättet, så känner jag att det inte är sann information...

Precis.

Det både AMD och Nvidia verkar vara ytterst usla på är dock Linux drivrutiner.

Permalänk
Skrivet av Sears:

Väldigt konstig jämförelse..

Enda anledningen till att Nvidia kostar mer och är snabbare är ju att de släppte sina kort ett halvår efter AMD. När AMD kommer med sina 8000 kort så lär ju situationen ändras igen.

Andra gången idag du gör mig glad Sears:D

Ser att du också kör med GTX600 kort och ser också att AMD har övertaget just nu i GPU marknaden (och definitivt på GPGPU).

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Var ju inte direkt så att man hoppade högt av sinnessjuk awesomeness. Men det är väl för att vi börjar bli vana antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

En av många anledningarna jag kör Nvidia

Nvidia
+ Knappt någon micro-stuttering med ett eller flera kort i SLI
+ PhysX (Officiellt Nvidia) / - Färre Skärmar på ett kort
- Mer Ström / + Mer Prestanda
Slutsats: Bättre men dyrare

AMD
- Micro-stuttering i vissa spel med ett kort, nästan ospelbart med fler kort i CF
+ Fler Skärmar på ett kort / - Inget PhysX
+ Mindre ström / - Mindre prestanda
Slutsats: Sämre men billigare

Jag kör 2st Nvidia Kort, dvs har inga problem med flera skärmar, drar mer ström men har mer prestanda, stödjer PhysX och framförallt har betydligt mindre micro-stuttering med flertalet grafikkort.. valet mellan Nvidia och AMD kort är självklart

600-serien drar väl både mindre ström (än 7000-serien) och har stöd för upp till 4 skärmar på ett kort utan aktiva adaptrar tror jag.. rätta mig om jag har fel!

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Vill man spela (och använda physx), ska man inte ha ett OEM eller budgetkort ändå, så vad är din poäng med inlägget?

Skickades från m.sweclockers.com

Att det har pratats i åratal om PhysX, men av sådana skäl så får det liten spridning.
Som nån sa, i flera fall så ger det lite eye-candy om du har nVidia, ofta med syfte att sälja nVidia, och inte för att göra gameplay bättre i sig.
Om de skulle få PhysX att köra bra på generisk CPU och/eller släpper det till ex. ATi/AMD/Intel-GPU också så har det större chans att få spridning.

Poängen är att det inte är en motivator att skaffa nVidia i praktiken.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag tyckte det där såg riktigt töntigt ut, om jag någon gång spelar Hawken så blir det med PhysX OFF.

Jag är i normalfall för ögongodis oavsett spelgenre, men det där såg inte alls snyggt ut...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Fat chance att PhysX kommer att ta fart nu helt plötsligt.

Det är inte bara låst till nVidia utan även mindre brukbart på budget- och OEM-grafikkort.
Så spelltillverkarna är inte så sugna på att lägga extra tid på det.
Ok gammal lista men såhär ser trenden ut:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_hardware-acce...

Sen när var budget och OEM-kort brukbart för spel? Det är inte tänkt att du ska köpa ett Geforce 450GT om syftet är spel, så vad har man då för användning av PhysX om inte ens kortet klarar av att driva spelet utan PhysX?

Jag tycker det är bra att det finns nån tillverkarna som i alla fall försöker motivera sina kunder. PhysX, 3D Vision och Geforce Experience. Där snackar vi om ett företag som vill erbjuda sina kunder bättre upplevelser och inte bara benchmark-siffror hit och dit. Skulle ju inte förvåna mig om Nvidia kommer vara dom som satsar mest på Oculus Rift när det släpps också.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Blev nvidia denna gång jag byggde datorn men det var inte pga physx.
Jag är helt emot physx eftersom det segregerar spelmarknaden mellan amd och nvidia. Det vore galet dumt av en spelutvecklare att göra spel som är anpassade efter nvidia och inte hela marknaden.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Vilket härligt ord, Mocka:D

Jo snyggt med mer skrotpartiklar då man spränger saker men den partikelfysiken på eld och plasma ser för "vindig" ut.

Fast ögon godis och ögon realism är olika saker, båda är nice att se på.

Haha men det var ju så han uttalade det i videon Inte "Physeks" utan "Phyzääks", lite kväkande sådär. Trodde bara det var jag som märkte det ens

Nu när jag tittat på videon några gånger så är det kanske inte så häftigt ut ändå. Det är ju bara en enda effekt som kan ha olika färger men som de använde till flera olika scenarion. Tror man tröttnar snabbt på det.

Skrivet av RHWarrior:

Fat chance att PhysX kommer att ta fart nu helt plötsligt.

Det är inte bara låst till nVidia utan även mindre brukbart på budget- och OEM-grafikkort.
Så spelltillverkarna är inte så sugna på att lägga extra tid på det.
Ok gammal lista men såhär ser trenden ut:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_hardware-acce...

Jag skulle säga tvärtom, vill man använda PhysX fullt ut skall man definitivt ha ett dedikerat kort för detta och det är just budgetkort för 500 lappen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

sätt på dehär effekterna så ser man inget annat än just effekterna

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RHWarrior:

Att det har pratats i åratal om PhysX, men av sådana skäl så får det liten spridning.
Som nån sa, i flera fall så ger det lite eye-candy om du har nVidia, ofta med syfte att sälja nVidia, och inte för att göra gameplay bättre i sig.
Om de skulle få PhysX att köra bra på generisk CPU och/eller släpper det till ex. ATi/AMD/Intel-GPU också så har det större chans att få spridning.

Poängen är att det inte är en motivator att skaffa nVidia i praktiken.

Vad har det med saken att göra? Vare sig det är AMD eller Nvidia i budget/OEM, är det ändå inte avsett för spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hawken är roligt!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Så tråkigt med dessa larviga försök att pusha för en låst teknik, det finns inget här som inte skulle kunna renderas även på ett ADM kort, man väljer bara att inte göra det möjligt. Öppna standarder! Hoppas physX har gjort sin sista dödsryckning nu så en gemensam standard kan ersätta.

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Rätt snyggt, men effekterna är ju aningen överdrivna :/

Får ta å testa hur det ser ut i spelet.

Ja, vissa saker var snygga, vissa saker kändes irriterande överdrivet.

Jag gillar dock tanken men jag gillar inte att man har ett låst system och delar marknaden så här. Öppna standarder eller standarder som funkar på alla grafikkort vore att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Vad har det med saken att göra? Vare sig det är AMD eller Nvidia i budget/OEM, är det ändå inte avsett för spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså, (stating the obvious)
Spelltillverkare vill oftast helst sälja så många ex som möjligt, därav brukar dom inte bara släppa produkten bara för GTX 690 tri-SLI och liknande, utan det hjälper om det kör OK på en 800-1000-kronorsbräda om det ska få spridning. Om det går att porta till XBOX/PS3, ännu bättre.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

En av många anledningarna jag kör Nvidia

Nvidia
+ Knappt någon micro-stuttering med ett eller flera kort i SLI
+ PhysX (Officiellt Nvidia) / - Färre Skärmar på ett kort
- Mer Ström / + Mer Prestanda
Slutsats: Bättre men dyrare

AMD
- Micro-stuttering i vissa spel med ett kort, nästan ospelbart med fler kort i CF
+ Fler Skärmar på ett kort / - Inget PhysX
+ Mindre ström / - Mindre prestanda
Slutsats: Sämre men billigare

Jag kör 2st Nvidia Kort, dvs har inga problem med flera skärmar, drar mer ström men har mer prestanda, stödjer PhysX och framförallt har betydligt mindre micro-stuttering med flertalet grafikkort.. valet mellan Nvidia och AMD kort är självklart

Åter där igen, "Mindre Prestanda".
När ska ni lägga ägg?

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

to mutch.

det är ju inte så att man kan göra ett spel som innehåller det där även till amd.

men, dem har ju blivit sponsrade att görs bra reklam med PHYSÄÄKS så då skiter dom i att lägga ner tid på att göra liknande till radeon.

nope, tycker det ser sjukt overkill, som att köpa en semla (det är gött! snart är det dags) och doppa den i grädde, sen äta den med extra grädde till. to mutch!

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Det där är Ghz Edition, överklocka ett 680 med 10% så ska du se att det drar mer

Nej det drar mindre,

Testa också överklocka Ghz Edition så ska du ser att det blir ännu större skillnader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

to mutch.

det är ju inte så att man kan göra ett spel som innehåller det där även till amd.

men, dem har ju blivit sponsrade att görs bra reklam med PHYSÄÄKS så då skiter dom i att lägga ner tid på att göra liknande till radeon.

nope, tycker det ser sjukt overkill, som att köpa en semla (det är gött! snart är det dags) och doppa den i grädde, sen äta den med extra grädde till. to mutch!

Varför skulle Nvidia utveckla PhysX till amd när dom sjäva äger det?

Permalänk
Medlem

Även om det här divideras hejvilt så tror jag den gemene spelaren som inte är så tekniskt insatt kommer tycka "oooh shit va coolt". För mig är det vilket som om spelen kommer med Physx eller ej. Kör nvidia eftersom en del 3D-program jag kör funkar bättre med dem.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Säger som andra redan sagt; De färgade partiklarna var otroligt fula. Kändes på intet sätt realistiskt. Exemplet med de eldfärgade partiklarna från vraket; såg bättre ut utan dem.

PhysX är nog trevligt, men sällan det verkar användas på vettigt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Öppna standarder eller standarder som funkar på alla grafikkort vore att föredra.

Helt klart, men allt blir ju inte som man vill

Permalänk
Medlem

Alltid kul med fysik, men det är tråkigt att nVidia håller ute AMD med både armar och ben, det borde ju vara en standar-motor för fysik i spel som funkar bra på alla kort!

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Helkass video. Dels för att partiklarna såg onaturliga ut men även för att jämförelsen med och utan effekterna var otroligt oärlig.

Visst, använd 2004 års standard för partikelleffekter utan "PhysX" och lägg till effekter á "in-your-face-all-over-the-place" när PhysX är aktivt. Det visar verkligen vilken intellektuell ärlighetsnivå Nvidia bedriver i sina teknikdemos.

Skrivet av Burks:

Varför skulle Nvidia utveckla PhysX till amd när dom sjäva äger det?

Rättning: varför skulle Nvidia utveckla PhysX när det är Nvidia som står för kostnaderna?
Det handlar inte nödvändigtvis om ägande, utan om vad man kan få ut av ägandet.

Permalänk
Medlem

Partikeleffekterna är snygga men jag tycker att de är dåligt implementerade i spelet då det känns som om exakt samma effekt används på flera ställen och att färgen verkar vara det enda som skiljer dem åt. Det vore bättre med mer varierande "densitet" på "partikelvindarna" och storlek och form på själva partiklarna.

Visa signatur

Define R4 | be quiet! Dark Power Pro 10 850W 80+ Platinum | MSI Z77A-GD65 | i7 3770K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 1600 MHz | Samsung 840 Pro 256 GB | HD5850 1GB

Permalänk
Medlem

PhysX effekter känns alltid så felplacerade och dåligt implementerade. Lite som att sätta ett rosettband på en bajskorv. (Inte för att Hawken i sig kan likna sig med en bajskorv men ni förstår principen.)

Permalänk
Medlem

Ett problem är väl ändå att det inte finns några roliga titlar med PhysX, eller vad säger ni?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X