Nvidia visar Hawken med PhysX Apex

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Ett problem är väl ändå att det inte finns några roliga titlar med PhysX, eller vad säger ni?

Borderlands 2 ska tydligen ha PhysX (i alla fall enligt sin egen meny), men om det är märkbart vet jag inte.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv

"Without PhysX this would not be possible". Rent utsagt ett patetiskt uttalande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vadrigar:

PhysX effekter känns alltid så felplacerade och dåligt implementerade. Lite som att sätta ett rosettband på en bajskorv. (Inte för att Hawken i sig kan likna sig med en bajskorv men ni förstår principen.)

Eller: Som att sätta en bajskorv på ett rosettband. (Rosettbandet är PhysX-tekniken och bajskorven är implementationen vi fick se i videon.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

En av många anledningarna jag kör Nvidia

Nvidia
+ Knappt någon micro-stuttering med ett eller flera kort i SLI
+ PhysX (Officiellt Nvidia) / - Färre Skärmar på ett kort
- Mer Ström / + Mer Prestanda
Slutsats: Bättre men dyrare

AMD
- Micro-stuttering i vissa spel med ett kort, nästan ospelbart med fler kort i CF
+ Fler Skärmar på ett kort / - Inget PhysX
+ Mindre ström / - Mindre prestanda
Slutsats: Sämre men billigare

Jag kör 2st Nvidia Kort, dvs har inga problem med flera skärmar, drar mer ström men har mer prestanda, stödjer PhysX och framförallt har betydligt mindre micro-stuttering med flertalet grafikkort.. valet mellan Nvidia och AMD kort är självklart

You sir, har missat att två nya serier släpptes för snart ett år sedan. Med AMDs 7000 serie och Nvidias 600 serie bör listan se ut såhär:

Nvidia:
+ SLI fungerar bättre och har mindre microstuttering än CF.
+ Drar mindre ström.
(+ physX, om man nu skulle bry sig)
- Nvidia surround fungerar sämmre än Eyeyfinity.
- "endast" 4 skärmar per kort.
- Dyrare.

AMD:
- CF sämmre än SLI.
- Drar mer ström.
+ Eyefinity
+ 6 skärmar per kort.
+ Mer prestanda per krona. (här definieras prestanda som ren FPS)
Edit: + Mycket bättre GPGPU-prestanda.

+/- toppkorten presterar lika bra (eller nära nog, samt varierar i olika titlar)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RHWarrior:

Alltså, (stating the obvious)
Spelltillverkare vill oftast helst sälja så många ex som möjligt, därav brukar dom inte bara släppa produkten bara för GTX 690 tri-SLI och liknande, utan det hjälper om det kör OK på en 800-1000-kronorsbräda om det ska få spridning. Om det går att porta till XBOX/PS3, ännu bättre.

Helt rätt, men du kan inte förneka att konsumenten i majoritet vill att det ska se snyggt ut (och vad portas egentligen TILL xbox/ps3?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Det handlar inte nödvändigtvis om ägande, utan om vad man kan få ut av ägandet.

det är klart det kan fungera så. Men nu fick personen det att framstå som att Nvidia skulle utveckla sitt program helt gratis till Amd, då förlorar man pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

"Without PhysX this would not be possible". Rent utsagt ett patetiskt uttalande.

Det är väl så marknadsföring fungerar tycker jag?

Permalänk
Medlem

physX är alltid väldigt intresant men fy fan va overkill dom har gått där asså. kan lova att det kommer dra ner fps från typ 60 till 20

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Haha men det var ju så han uttalade det i videon Inte "Physeks" utan "Phyzääks", lite kväkande sådär. Trodde bara det var jag som märkte det ens

Nu när jag tittat på videon några gånger så är det kanske inte så häftigt ut ändå. Det är ju bara en enda effekt som kan ha olika färger men som de använde till flera olika scenarion. Tror man tröttnar snabbt på det.

Jag skulle säga tvärtom, vill man använda PhysX fullt ut skall man definitivt ha ett dedikerat kort för detta och det är just budgetkort för 500 lappen.

Hade inget ljud eftersom datorn har inga högtalare på jobbet.
Mmm, effekten är lite tröttsam.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hcz:

Menar du att Nvidia tar mer ström?
Isf har du inte tittat på tester ser jag.
http://www.sweclockers.com/recension/16383-asus-rog-ares-ii/8...

Oj....1 kort som inte är ett "officiellt" AMD kort, utan helt på eget bevåg gjort av ASUS, drar mer ström än nVIDIA

Skrivet av Mocka:

Haha men det var ju så han uttalade det i videon Inte "Physeks" utan "Phyzääks", lite kväkande sådär. Trodde bara det var jag som märkte det ens

Nu när jag tittat på videon några gånger så är det kanske inte så häftigt ut ändå. Det är ju bara en enda effekt som kan ha olika färger men som de använde till flera olika scenarion. Tror man tröttnar snabbt på det.

Jag skulle säga tvärtom, vill man använda PhysX fullt ut skall man definitivt ha ett dedikerat kort för detta och det är just budgetkort för 500 lappen.

Kolla den här istället, 1 år gammal men mycket bättre

https://www.youtube.com/watch?v=thCWFXVCH3A

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Varför skulle Nvidia utveckla PhysX till amd när dom sjäva äger det?

inte det jag menar. dem funktionerna går att göra utan physx, det handlar bara om vart man läger programmering/grafiks timmar

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Borderlands 2 ska tydligen ha PhysX (i alla fall enligt sin egen meny), men om det är märkbart vet jag inte.

Oh ja, den där bajs fysiken går inte att spela utan...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Oh ja, den där bajs fysiken går inte att spela utan...
http://www.youtube.com/watch?v=UybswPp5xWg

lol ne, det där måste man ju ha riktig "skit physX"

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

PhysX är inget som lockar mig till just ett multiplayer FPS iaf, ser heller mer av det viktiga än att kolla på en massa effekter. Singleplayer är det oftast trevligt med extra effekter dock!

Tyckte att vissa effekterna i den här videon var lite overused, till exempel "eld"-effekten som han var så imponerad över i videon imponerade inte mig, såg mest ut som något de lagt till bara för att de kan. Det kan bli problem med för mycket effekter som dessa också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Oj....1 kort som inte är ett "officiellt" AMD kort, utan helt på eget bevåg gjort av ASUS, drar mer ström än nVIDIA

Kolla den här istället, 1 år gammal men mycket bättre

https://www.youtube.com/watch?v=thCWFXVCH3A

uhm, Ghz edition är väll ändå ett "officiellt" amd kort? man måste ju inte stirra sig blind på texten som är lite tjockare.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

lol ne, det där måste man ju ha riktig "skit physX"

Ahh, ser att nu har vi börjat med kiss & bajs humor?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att de här Apex effekterna ser ut som fractal art? Man ser tydligt att effekten följer en matematisk formel. Det är en effekt som kan se bra ut som i magi i typ Skyrim kan man se det när man har en aktiv soultrap spell i handen eller något...

Skrivet av Minsc S2:

Ahh, ser att nu har vi börjat med kiss & bajs humor?

Off-topic:
Det är helt ok så länge skitsnacket är on-topic.

Kiss & Bajs humor är som en dålig meme, cant get rid of it...

Dold text
Visa signatur
Permalänk

Gillar att det implementeras i mer spel osv, men detta var inte ett bra exempel i min mening. Såg mestadels löjligt ut

Permalänk

Tror nog det kan bli bra i framtiden, realistiska demoleringar av fordon/byggnader osv är alltid häftigt i spel.
Däremot var väl implementeringen i Hawken-videon kanske inte så imponerande visuellt för en lekman, även om de beräkningar och all programmering som ligger bakom fragmentens fysik säkert är helt episkt.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Skrivet av Hcz:

Menar du att Nvidia tar mer ström?
Isf har du inte tittat på tester ser jag.
http://www.sweclockers.com/recension/16383-asus-rog-ares-ii/8...

ja, han var lite ute och cyklade.. 680 är snabbare, tystare, kallare och energisnålare! men dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Nej det gör du inte, du kör PhysX på din CPU, om du nu inte hackat det på något vis. Vilken CPU vet jag inte, då inte ens en topp Intel CPU klarar PhysX något vidare.

Battlefield: BC2 har inte physx utan någon annan fysikmotor.
Physx är bara en fysikmotor och den används inte särskilt flitigt. Havok som exempel (Half-life 2, Assassins Creed III, Halo 2-4, BLOPS 2, Guild Wars 2, Bioshock 1-2, LOTRO, Oblivion/Skyrim etc) nyttjar processorn.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

En av många anledningarna jag kör Nvidia

Nvidia
+ Knappt någon micro-stuttering med ett eller flera kort i SLI
+ PhysX (Officiellt Nvidia) / - Färre Skärmar på ett kort
- Mer Ström / + Mer Prestanda
Slutsats: Bättre men dyrare

AMD
- Micro-stuttering i vissa spel med ett kort, nästan ospelbart med fler kort i CF
+ Fler Skärmar på ett kort / - Inget PhysX
+ Mindre ström / - Mindre prestanda
Slutsats: Sämre men billigare

Jag kör 2st Nvidia Kort, dvs har inga problem med flera skärmar, drar mer ström men har mer prestanda, stödjer PhysX och framförallt har betydligt mindre micro-stuttering med flertalet grafikkort.. valet mellan Nvidia och AMD kort är självklart

Håller med dig i allt förutom strömmen, Nvidia drar inte mer ström än ett AMD, AMD slukar mer ström än Nvidia och detta har dom gjort ett bra tag.
http://www.sweclockers.com/recension/16383-asus-rog-ares-ii/8...

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CynXen:

uhm, Ghz edition är väll ändå ett "officiellt" amd kort? man måste ju inte stirra sig blind på texten som är lite tjockare.

På vilket sätt är AMD inblandade i ASUS beslut om att göra detta? AMD själva lade ner sin satsning på dubbla GPU'er, så det är ytterst tveksamt att de kommer göra en vettig driver för att stötta det, Asus ROG Ares II är gjort helt och hållet på ASUS eget bevåg utan AMD's inblandning

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Håller med dig i allt förutom strömmen, Nvidia drar inte mer ström än ett AMD, AMD slukar mer ström än Nvidia och detta har dom gjort ett bra tag.
http://www.sweclockers.com/recension/16383-asus-rog-ares-ii/8...

Tycker du att ROG Ares II länken från 2013-01-28 är: "Och detta har dom gjort ett bra tag" ?

Ontopic/ Physx gillar jag, och det är roligt med ögongodis. I vissa spellägen!
Själv tycker jag att Physx precis har börjat att resa sig, när det väl börjar gå kan det bli roligt, och när det börjat springa, ja då kommer det att bli riktigt roligt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Tycker oftast att Physx ser väldigt påklistrat ut, som tex i Batman där effekterna bara förstörde helhetsintrycket. Så nej, Physx--stöd är inge som intresserar mig.

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

"Without PhysX this would not be possible". Rent utsagt ett patetiskt uttalande.

Är det därför vi ser så många andra fysikmotorer använda sig av sån pass avancerad partikelfysik? Nämn gärna åtminstone en motor som klarar av det. I stort sätt alla andra motorer som finns på marknaden klarar bara rigid body dynamics, cloth och animationer.

Jag tror det du anser vore patetiskt är i fall dom hade sagt att det bara var möjligt på Geforce, vilket minst sagt hade varit väldigt patetiskt. Men nu handlar det om PhysX som realtids fysikmotor, och även om Radeon kan utnyttja det i vissa spel med en del ändringar i filer m.m. så är det bara PhysX som har såna här funktioner i dagsläget.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Allt det här är naturligtvis med i en strategi (från båda parter) där man vill få konsumenter att tycka att slutna standarder är en bra idé, vilket jag tycker är en dålig idé.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Helkass video. Dels för att partiklarna såg onaturliga ut men även för att jämförelsen med och utan effekterna var otroligt oärlig.

Visst, använd 2004 års standard för partikelleffekter utan "PhysX" och lägg till effekter á "in-your-face-all-over-the-place" när PhysX är aktivt. Det visar verkligen vilken intellektuell ärlighetsnivå Nvidia bedriver i sina teknikdemos.

Rättning: varför skulle Nvidia utveckla PhysX när det är Nvidia som står för kostnaderna?
Det handlar inte nödvändigtvis om ägande, utan om vad man kan få ut av ägandet.

Håller verkligen med dig.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Gör bara vettiga effekter, behöver inte vara överdrivet eller borttaget helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Är det därför vi ser så många andra fysikmotorer använda sig av sån pass avancerad partikelfysik? Nämn gärna åtminstone en motor som klarar av det. I stort sätt alla andra motorer som finns på marknaden klarar bara rigid body dynamics, cloth och animationer.

Jag tror det du anser vore patetiskt är i fall dom hade sagt att det bara var möjligt på Geforce, vilket minst sagt hade varit väldigt patetiskt. Men nu handlar det om PhysX som realtids fysikmotor, och även om Radeon kan utnyttja det i vissa spel med en del ändringar i filer m.m. så är det bara PhysX som har såna här funktioner i dagsläget.

Han säger citatet precis när en robot "healar" sig eller något. Då strömmar lysande partiklar till roboten. Dessa partiklar ser inte ut att vara real realtids-beräknade och liknande effekter finns ju i alla spel.

Nvidia överdriver alltid skillnaden med physx. I de få spel som använder physx så ser spelet helt stelt ut ala CS om man stänger av physx, inte för att det inte går att ha feta effekter utan physx, utan för att folk ska tror att skillnaden är så stor. Nvidia förfular effekterna när man stänger av alltså. Ett physx-spel med physx avstängt ser ut att vara 10 år gammalt..

Sen tycker jag rök och partikeleffekterna som physx ger är grymma, dock verkar de för svåra att använda i spel. I de flesta physx-spel är det några få scener med med fet physx, sen ser spelet ut som vanligt, precis som om det vore föfr mycket jobb att placera ut physx-effekter över hela spelet.

Physx går i många fall att köra på processorn med lite fusk dessutom (om man har en hyggligt snabb en), så att det skulle vara något magiskt med nvidia kort är ju bullshit som du säger.