Får Overclocking failed när jag OC'ar / OC Genie..

Permalänk
Medlem

Får Overclocking failed när jag OC'ar / OC Genie..

Hej

Har länge varit riktigt sugen på att vilja överklocka, jag har tidigare testat OC Genie men då har datorn startats om konstant i ca 1 ½ minut sedan fått felmeddelande att överklockningen misslyckades osv.. Nu när jag har köpt en vassare kylare, ssd m.m så tänkte jag att jag skulle klocka manuellt, har testat utifrån 2-3 olika guides men jag får samma problem, datorn startar om sig och det står att överklockningen failade. Är det något fel med mina bios, moderkort eller är det någon setting som är fel? (har slängt tillbaka dem till default nu iafl..)

Dator specs: I5 2500k, MSI P67-GD55 (inte b3), 8gb 1333mhz ram, GTX 580, Phanteks PH-TC14pe

Saken är den att jag får problemet även när jag körde OC Genie som SKA funka, även detta så får jag ju felmeddelanden vilket inte borde hända?

MVH Oskar

Permalänk
Medlem

Kanske en självklarhet för dig, men ställer frågan ändå, har du senaste bios ? En annan sak jag tänkte på, Har du haft alla inställningar på Default innan du kör igång OC Genie ?

Visa signatur

MSI P67A-C45 | i5 2500k 3.30GHz @ 4.5GHz | Asus GTX 660 TI-DC2 980/6008 @ 1160/6900 | 16384MB Corsair DDR3 | Samsung SSD 830 Series 256GB, WD 1TB

Permalänk

kör manuellt!!!! domdär auto överklockningarna har aldrig någonsin funkat bra för mig... den brukar tro att man kan kr runt 5 ghz utan spänningsökning osv...

mvh kostfibrer

Visa signatur

PC1: AMD RYZEN 7 5800X | MSI MEG B550 Unify-x | Corsair 3600mhz 32gb | Asus 1080ti STRIX | Samsung 960 evo 500gb m2| corsair TX750w | EK custom loop på cpu med 360rad | F-D:R5 | Benq XR3501 35" @144Hz |
PC2: AMD RYZEN 5 1600X@3,9ghz | Noctua NHD15 | asus crosshair VI | G-Skill 2400mhz 16gb | RX5600XT |
F-D:R4 |
Router: Amd Semphron 145, 2gb ram.. (in progress)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av oskar321:

Hej

Har länge varit riktigt sugen på att vilja överklocka, jag har tidigare testat OC Genie men då har datorn startats om konstant i ca 1 ½ minut sedan fått felmeddelande att överklockningen misslyckades osv.. Nu när jag har köpt en vassare kylare, ssd m.m så tänkte jag att jag skulle klocka manuellt, har testat utifrån 2-3 olika guides men jag får samma problem, datorn startar om sig och det står att överklockningen failade. Är det något fel med mina bios, moderkort eller är det någon setting som är fel? (har slängt tillbaka dem till default nu iafl..)

Dator specs: I5 2500k, MSI P67-GD55 (inte b3), 8gb 1333mhz ram, GTX 580, Phanteks PH-TC14pe

Saken är den att jag får problemet även när jag körde OC Genie som SKA funka, även detta så får jag ju felmeddelanden vilket inte borde hända?

MVH Oskar

Kan vara processorn som helt enkelt inte klarar av mer än stock.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vilka guider har du följt?

Börja med en liten överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kan vara processorn som helt enkelt inte klarar av mer än stock.

Jag har ju en 2500k modell så den ska ju kunna överklockas, men kan det vara så att man fått ett måndagsexemplar som helt enkelt inte klarar av överklockning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vilka guider har du följt?

Börja med en liten överklockning.

är en av guiderna, de andra 2 hittar jag inte för tillfället

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av oskar321:

Jag har ju en 2500k modell så den ska ju kunna överklockas, men kan det vara så att man fått ett måndagsexemplar som helt enkelt inte klarar av överklockning?

Vanligt missförstånd.
K innebär upplåst multipel.
Det finns ingen garanti att processorn klarar mer än utsatta hastigheter. (Standard Klock).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Min klarade inte mer än 4.2 = 0,3 över turbo. Sånt är livet och är inte ensam
Funderar över att ställa tillbaka till standard klockning.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskar321:

http://www.youtube.com/watch?v=3YtSpckyfe0

är en av guiderna, de andra 2 hittar jag inte för tillfället

Vilka inställningar har du ändrat från default?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Min klarade inte mer än 4.2 = 0,3 över turbo. Sånt är livet och är inte ensam
Funderar över att ställa tillbaka till standard klockning.

ska jag testa köra helt default o bara ändra multipliern till 40 för å testa om den iafl klarar 4 GHz ?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av oskar321:

ska jag testa köra helt default o bara ändra multipliern till 40 för å testa om den iafl klarar 4 GHz ?

Varför inte?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vanligt missförstånd.
K innebär upplåst multipel.
Det finns ingen garanti att processorn klarar mer än utsatta hastigheter. (Standard Klock).

Har du några exempel på t.ex en 2500K som vägrar högre multipel än standard?
Låter ovanligt om du frågar mig och onekligen så har man isåfall fått ett rejält dåligt exemplar.

Men visst, i grunden har du rätt, garantier kan ju inte lämnas. Men man ska ha en rejäl otur.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Falcon:

Har du några exempel på t.ex en 2500K som vägrar högre multipel än standard?
Låter ovanligt om du frågar mig och onekligen så har man isåfall fått ett rejält dåligt exemplar.

Men visst, i grunden har du rätt, garantier kan ju inte lämnas. Men man ska ha en rejäl otur.

Nej jag kan inte ge exempel. Bara berättar att man aldrig ska förvänta sig att man kan klocka sin processor till ett bestämt värde.
Alla processorer är ju unika och är olika när det kommer till överklockning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin