Permalänk
Medlem

Angående ESD påsar.

Är det farligt att ta i ESD påsen där moderkortet ligger i om man inte har "groundat sig" eller använder sig av ESD-armband? Tänkte på att jag plockade ut moderkortet ur paketet utan att använda ESD band eller dylikt, dock plockade jag inte ur det ur ESD påsen, är det farligt? Kan kortet utsettas för ESD skador?

Visa signatur

CPU: Intel i9 12900K | Grafikkort: ASUS RTX 3090 ROG STRIX | Moderkort: ASUS MAXIMUS HERO Z690|
PSU: ASUS ROG THOR PLATINUM 1200W | Minne: Corsair DOMINATOR DDR5 64GB | Systemdisk: SAMSUNG 980 PRO 2TB | Kylare: ASUS ROG RYUJIN II 360 | Chassi: ASUS ROG HELIOS | Skärm: ASUS PG27AQDM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ml9l:

Är det farligt att ta i ESD påsen där moderkortet ligger i om man inte har "groundat sig" eller använder sig av ESD-armband? Tänkte på att jag plockade ut moderkortet ur paketet utan att använda ESD band eller dylikt, dock plockade jag inte ur det ur ESD påsen, är det farligt? Kan kortet utsettas för ESD skador?

Kan kan det väl, men ESD-påsen är ju gjord för att skydda innehållet från just elektrostatiska urladdningar (eller Electro-Static Discharge som det heter på engelska) så så länge du bara tog i själva påsen ska det vara lugnt.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Japp tog bara i påsen inte på själva moderkortet, höll heller inte länge i det!

Visa signatur

CPU: Intel i9 12900K | Grafikkort: ASUS RTX 3090 ROG STRIX | Moderkort: ASUS MAXIMUS HERO Z690|
PSU: ASUS ROG THOR PLATINUM 1200W | Minne: Corsair DOMINATOR DDR5 64GB | Systemdisk: SAMSUNG 980 PRO 2TB | Kylare: ASUS ROG RYUJIN II 360 | Chassi: ASUS ROG HELIOS | Skärm: ASUS PG27AQDM |

Permalänk
Medlem

Nej det är helt ofarligt. ESD-påsen har inget med personsäkerhet att göra utan den är för att skydda komponenterna som är inuti. Det är också helt ofarligt för komponenterna eftersom de ligger inuti den skyddande påsen. Det är först när du tar ut komponenten ur den skyddande ESD-påsen som du måste tänka på att ha ESD-armband och liknande ESD-skydd när du hanterar komponenterna.