Antec Kühler H2O 620 och Corsair H60

Permalänk
Medlem

Har testkört min nya 620 med två st GT1450 i PnP i några timmar nu. Går inte över 50'C i load på min oklockade 965a @3.4 ghz. Inga fläktljud överhuvudtaget, däremot ett surrande från pumpen. Ett vanligt fel vad jag har förstått...

Permalänk

Ska skaffa en 620 och sen ta mina två GT1850rpm på den. Men nu när jag ser att många har ett surrande från pumpen, så blir jag lite osäker, men annars är det väl bara att skicka tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av =ultrafox=:

Ska skaffa en 620 och sen ta mina två GT1850rpm på den. Men nu när jag ser att många har ett surrande från pumpen, så blir jag lite osäker, men annars är det väl bara att skicka tillbaka?

Vad då för surr??hör ingenting!
Den är tyyyyyst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av f.a:

Vad då för surr??hör ingenting!
Den är tyyyyyst

Skickades från m.sweclockers.com

Precis som den ska vara alltså men många har ett svagt surrande från pumpen.

Permalänk
Medlem

Det där med att H60 ska dra in kall luft utifrån, värma upp den, och sedan blåsa ut varm luft i chassit låter ju helt gaalet. Kan ju inte spela någon större roll om man vänder på det?
Sen tänker jag (rätta mig gärna om jag har fel) men fördelen med vatten är att man transporterar värmen från cpu direkt till baksidan av chassit där den lämnar lådan. Luft flyttar ju endast värmen från själva cpu, men den finns fortfarande kvar i lådan vilket kräver att man måste ha ett bättre ventilerat chassi. Och om man ska följa denna teori innebär det att luft skapar en högre temp i lådan än vatten? Sen är jag medveten om att komponenter runt omkring också alstrar en del värmen, men cpu står ju ändå för största delen av värmeutvecklingen, och slipper man veva runt den värmen i chassit borde det ge en lägre temp för övriga komponenter!

Snillen spekulerar, min teori kanske fallerar totalt, motbevisa mig gärna : )

Visa signatur

ASUS M4a89gtd PRO USB3 - AMD Phenom II x6 1090T - Gigabyte 6970 Windforce - OCZ Agility 120 gb - FractalDesign Newton R3 600W - Antec Kühler H2O - FractalDesign Define R3

Permalänk

Kyler hyfsat bra, gör det den ska. Jag ligger på 65c som MAX i load med min i5 2500k som är klockad till 4.3Ghz. tycker inte att den är för bra ändå :/ ibland så släpper den typ! och glöm inte vilket chassi ni har! för iaf luftflödet går dåligt i det så kan den bli ganska varm >: jag rekommenderar inte denna!

Visa signatur

Specs:Prolle - Intel i5 2500k @4.0ghz, Mobo - Gigabyte z68 ud3p, Ram - 8gb ddr3, Nätagg - Fractal design newton r2 1000w, Graffe - Gtx670 2gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatrixAxel:

Kyler hyfsat bra, gör det den ska. Jag ligger på 65c som MAX i load med min i5 2500k som är klockad till 4.3Ghz. tycker inte att den är för bra ändå :/ ibland så släpper den typ! och glöm inte vilket chassi ni har! för iaf luftflödet går dåligt i det så kan den bli ganska varm >: jag rekommenderar inte denna!

Vad menar du med "ibland så släpper den typ!?
Är intresserad av att köpa en.

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem

jag införskaffade mig precis en antec 620, den kyler grymt bra, men ger iväg ett knarrande/surrande ljud, vrf gör den detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av judn:

... ett knarrande/surrande ljud, ...

Pumpen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

asså från delen som sitter på proccesorn

Permalänk
Skrivet av bengt-re:

Jag undrar varför de fick för sig att fläkten skulle blåsa in i lådan? Tittar man på monteringsanvisningen så skall den blåsa ut ur lådan som det brukar vara - jag har monterat så och ligger väl under 60 grader på I7-2600k under flera dagars körningar på 100% CPU (folding). Då har jag ändå två 460 kort också i lådan som producerar en satans massa värme eftersom de också ligger på 100% last med folding...

H60 fungerar bra och det går utmärkt att montera den så att luften går åt rätt håll - iofs har jag två 120mm fläktar som tar in luft i lådan, men ändå - det har väl de flesta ändå antar jag.

Lät varmt, har iofs bara en 2500k (se spec.), jag får upp den i 67c (varmaste kärnan, varmaste tillfället) när jag kört den i prime95 i 12h, (hände ingen skillnad i temp efter typ 30 minuter så ingen anledning att fortsätta egentligen). Då har jag H60 monterad så den skjuter ut luft ur mitt lilla chassie. Fanns aldrig på kartan att få in någon större luftkylare. Har just nu originalfläkten som pull, väntar på ett par Scytle 1450rpm fläktar endast för att få ner ljudet (stör mig på det när jag stressar datorn till 100%, hör den inte när jag surfar/kollar film)
Som sagt, H60 stock håller i5an under 70c. I orginalklock men med orginalfläkt knatade över 75c när jag spelade, och över 85 i prime95. Så visst, en Noctua kanske sänker tempen ett par grader till, men tror personligen att kylpasta, chassie ventilation etc. spelar större roll än skillnaden på kylningen.
Visst den är Lite bättre, men om du inte får plats med den, eller vill slippa oroa dig för att fläkten ska skada moderkortet så finns det ingen anledning då jag har kört processorn i 5ghz och då får du lov att dra på så mycket volt till processorn att temp är ditt sista problem.

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6

Permalänk
Medlem

Köpte precis antec kühler 620. Satte dit två gentle typhoon fläkar och blåser utåt som det står i instruktionerna.
Säger bara wow. Spöar Corsair H50 totalt som jag hade tidigare (gick sönder).

För denna peng förutsatt att man har två gentle typhoon fläktar hemma är en no brainer. KÖP!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Snusfri

Funtar på att beställa Antec varianten och ett FD R4, känns som en vettig uppgradering från mitt gamla Lian-Li PC7B med Zalman något kylare

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

antec kühler H2O

Själv har jag en antec kühler H2O men 2 st Enermax T.B.Silence PWM fläktar på och jag ligger på 25 gradet idle och 40 grader i 100 % testad i prime.
har en amd phenom2 x4 965 3,4 ghz

Permalänk

Så här fem år senare blir jag lite förvirrad - jag har köpt ett par H60v2 nyligen och de verkar ha släta gummislangar istället för den "korrugerade" slangen man ser på bilderna i artikeln. Är det bättre eller sämre?

Har kört en H50 i många herrans år, och den har hårda smala korrugerade slangar.