Google Nexus 7 uppgraderas till 1080p i maj

Permalänk
Medlem

Om Asus inte byter ut Tegra 3 mot en annan kraftfullare platform i samma veva, så kommer den att bli den bli minst lika laggig som TF700, som knappt går att surfa på.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Fungerar utmärkt med 16:9 på mobilen så varför skulle det vara ett problem på en större platta?

Dessutom är 1080p som gjort för Klipp och filmer i just 1080p.

Använder min platta 90% film och surf.

Av de anledningar han/hon nämner...

Android kör med delar av interfacet på skärmen. Runt en tiondel av höjden på en 16:10 skärm äts då upp av detta.

16:10 är helt klart rätt format på en surfplatta.

Permalänk
Medlem

Ni som nyligen köpt Nexus 7:

Oroa er inte. Det var ett bra köp. Denna plattan kommer dröja nästan ett halvår innan ni skulle kunna få tag på den.

Jag kommer personligen att införskaffa en Nexus 7 mycket snart, och jag är inte orolig över att det kan vara fel val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Ni som nyligen köpt Nexus 7:

Oroa er inte. Det var ett bra köp. Denna plattan kommer dröja nästan ett halvår innan ni skulle kunna få tag på den.

Jag kommer personligen att införskaffa en Nexus 7 mycket snart, och jag är inte orolig över att det kan vara fel val.

Kunde inte skrivit det bättre själv!

Jag själv är störtnöjd med min Nexus 7!
Skulle faktiskt kunna tänka mig att köpa en till, då jag har svårt ibland att få tag på den , p g a andra i familjen
Sen att läsa att den ska uppgraderas, är bara roligt tycker jag. Det är som hårdvara i allmänhet, Väntar man för länge, kan man vänta sig till döds. Det kommer alltid bättre saker nästa dag.
Skulle man ta det tänket till sig, så skulle man alltid vänta 24/7 @ 365 dagar om året

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adamq10:

Jag som köpte min Nexus 7 i förrgår, kanske får ta och lämna tillbaka den. En mer högupplöst skärm hade helt klart gjort gott.

Ja, utan problem.

Något många verkar glömma är att man har mobilskärmar och plattor närmare ögonen än vad man har datorskärmar. Dessutom brukar man ha väldigt liten textstorlek, vilket gör att en högupplöst skärm fungerar bättre.

Personligen gillar jag att ha min platta på höjden när jag läser hemsidor, det ger en bredd på 720 pixlar, vilket få hemsidor är designade för. Resultatet är att fonter och bilder får skalas ner och tappar skärpa.

Men om man tittar på videoklipp tror jag inte man ser någon skillnad på 720p och 1080p.

Du menar att du "inte" gillar att ha din platta på höjden?

Själv tycker jag 7 tum är för litet. 9 tum är precis alldeles lagom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men fan också. Jag som nyss köpte en. >_>

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Blir ett klart köp när den släpps.

Permalänk
Datavetare

Är inte mycket för plattor, men efter att ha känt på iPad-mini så känner jag ändå ett visst vill-ha sug efter en lite mindre platta. Vi har en "retina"-iPad här hemma och efter att ha sett den skärmen så insåg jag direkt att 1024x768 räcker inte ens för 7-8".

Problemet med iPad3/4 är att de faktiskt känns rätt klumpiga, framförallt när man håller den med en hand, iPad-mini känns otroligt mycket smidigare. Men att skapa en iPad-mini-retina genom att dubbla upplösningen på båda ledderna blir nog svårt om man vill behålla den låga vikten. Det måste vara ett problem för Apple att iOS verkar vara mer eller mindre oförmöget att hantera upplösningar som inte är jämna heltalsmultipler av 1024x768.

Detta kan bli till stor fördel för Android, då jag är helt övertygad att 1920x1080 (hoppas dock på 1920x1200) är helt perfekt för denna storlek. Även på 10" så är 1920x1200 (Asus Transformer Infinity) i de flesta fall tillräckligt, skillnaden mellan 1280x800 -> 1920x1200 är betydligt mycket större än skillnaden mellan 1920x1200 -> 2048x1535.

Blir att skaffa en "new Nexus 7" framåt sommaren då

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Blir att skaffa en "new Nexus 7" framåt sommaren då

The New Nexus 7 - Now with more Retina.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Men fan också. Jag som nyss köpte en. >_>

Läs 2 och 3 kommentarer över din

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Men fan också. Jag som nyss köpte en. >_>

Samma här, kan dock säga att jag är sjukt nöjd med min N7, finner nog inget behov av att byta device (om det inte är Tegra 4 i New N7).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Läs 2 och 3 kommentarer över din

Skrivet av Azured:

Samma här, kan dock säga att jag är sjukt nöjd med min N7, finner nog inget behov av att byta device (om det inte är Tegra 4 i New N7).

Jo, jag är riktigt nöjd med min med, men det känns ju ändå lite surt på något sätt.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Heat and Serve:

Även om man kan hoppas lär det knappast vara Nexus 7 som blir den plattan. Inte om de skall pricka in samma prissegment som idag. VIZIO visade upp en 10" platta med en upplösning på 2560 x 1600 som påstods innehålla Tegra 4. Dock ingen prisuppgift. Än så länge är det svårt att veta exakt hur mycket Tegra 4 kommer kosta på marknaden. VIZIO visade även upp en Tegra 3 platta på 7".

För övrigt lite intresserad hur de skall pricka in samma prisbild med en skärm på 1080p utan att tumma på kvalitén. Det känns som en önskedröm att de skulle få med nya kretsar på det. Jag blev faktiskt förvånad över hur behaglig skärmen på Nexus 7 är och färgåtergivningen känns ju avsevärt mer korrekt än min billiga skärm på jobbet.

Jag vill att den ska ha Tegra 4 men precis som du säger kommer den antagligen inte ha det. Angående skärmen på befintliga 7" så tycker jag den är förskräcklig. Svärtan finns knappt och är långt ifrån t.ex. iPad mini samt att färgerna är på rumpan för dålig. Den kunde vara mycket värre för c:a 2250:- så ska väl inte klaga. Jag är bara så bortskämd med skärmar som ska vara kalibrerade till tryck då jag jobbar med det

Jag har min iPad 3 för skärmens skull, Minin vill jag ha för storleken men inte för upplösningen. Därför ser jag att Nexus 7" med 1080p skulle vara något - men då ifall färgen tillfredsställer mig på rätt sätt!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Hmm undrar om priset kommer gå ner på dom gammla något då
Kanske kan göra ett kap på en gammal 7a som mediamaskin i vardagsrummet

Eller så kan du redan nu surfa in på aliexpress.com och köpa en ainol, pipo eller liknande med hdmi ut. Det hittar du för under tusenlappen idag och de duger utmärkt som mediamaskiner.

Permalänk

Hoppas verkligen att den får stöd för Miracast då Airplay har blivit rätt så stort på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Ni som nyligen köpt Nexus 7:

Oroa er inte. Det var ett bra köp. Denna plattan kommer dröja nästan ett halvår innan ni skulle kunna få tag på den.

Jag kommer personligen att införskaffa en Nexus 7 mycket snart, och jag är inte orolig över att det kan vara fel val.

Ja precis, det är väl något av ett axiom att det inte är någon idé att vänta på saker i den här svängen. Ett halvår efter att den här släpps så finns det säkert nåt ännu vassare för samma pris, och då sitter man där igen.

För min del handlar det bara om att jag inte fått den berömda ändan ur vagnen och skaffat mig en tablet än, och det lär väl inte ske förrän den här är släppt heller, så då kan man ju lika bra plocka upp en sådan, typ.

Vill man ha en tablet nu så tycker jag absolut man ska slå till istället för att vänta.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av RobCar:

Fungerar utmärkt med 16:9 på mobilen så varför skulle det vara ett problem på en större platta?

Dessutom är 1080p som gjort för Klipp och filmer i just 1080p.

Använder min platta 90% film och surf.

synd bara då att en bråkdel kör med 1080p då eftersom nästan alla filmer kör 2.35:1 istället för 16:9

Skrivet av Sears:

Av de anledningar han/hon nämner...

Android kör med delar av interfacet på skärmen. Runt en tiondel av höjden på en 16:10 skärm äts då upp av detta.

16:10 är helt klart rätt format på en surfplatta.

Gött att du håller med mig för vertikal arbetsyta är viktigt överallt då man använder den utanför det begränsande användadet av filmer, vilket är kul för de får ändå letterbox på 16:9.
Och med så bra svärta Nexus 7 har så är letterbox inget problem utöver det faktum att ramen på Nexus 7 ändå också är svart.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Skrivet av XHI:

Jag vill att den ska ha Tegra 4 men precis som du säger kommer den antagligen inte ha det. Angående skärmen på befintliga 7" så tycker jag den är förskräcklig. Svärtan finns knappt och är långt ifrån t.ex. iPad mini samt att färgerna är på rumpan för dålig. Den kunde vara mycket värre för c:a 2250:- så ska väl inte klaga. Jag är bara så bortskämd med skärmar som ska vara kalibrerade till tryck då jag jobbar med det

Jag har min iPad 3 för skärmens skull, Minin vill jag ha för storleken men inte för upplösningen. Därför ser jag att Nexus 7" med 1080p skulle vara något - men då ifall färgen tillfredsställer mig på rätt sätt!

Som sagt vet vi inte än exakt vilken prisnivå Tegra 4 ligger på. Om det är en regelrätt ersättare till Tegra 3 kommer priset inte stiga markant. Men vi får se. I jämförelse känns det ju som att Nexus 7 är rätt prispressad.

Apropå skärmen så är det väl relativt.. Sitter på en äldre 23" LED panel och försöker jobba. Säger till min chef på veckobasis att jag behöver mer skärmutrymme och bättre kvalitet men är han snål så är han. Mina ögon är inte lika viktig som hans plånbok. Är hur som helst nöjd med skärmen på Nexus 7 men så har jag ju aldrig upplevt riktigt väl kalibrerade skärmar heller :(. Det är väl där det kan gå lite fel för en ny Nexus 7 också. 1080p är är ju högre pixeltäthet och rimligen borde den vara dyrare. Så att den ligger i samma prisbild gör mig suspekt. Får hoppas att det inte tummas på kvalitén på bilden i utbyte mot pixeltäthet. Jag läste recensioner som sågade och recensioner som hyllade Nexus 7:ans skärm. Själv blev jag imponerad och du blev lite besviken. Det är ju bära eller brista med att dra in en nya panel med högre pixeltäthet i det läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Hur ska man kunna läsa på denna utan att använda förstoringsglas?

Ipad har ännu högre upplösning än 1080p och det är inga problem alls att läsa på den. Tvärtom så är det lättare att läsa text på hög upplösning för små fonter blir skarpare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

synd bara då att en bråkdel kör med 1080p då eftersom nästan alla filmer kör 2.35:1 istället för 16:9

Jo, vad i helvete använder de sig av 2.35:1 för? >.>
16:9 är jättefint för film, bredare än så tycker jag är lite konstigt..

Dock är ju åtminstone majoriteten av anime 16:9.

Permalänk
Skrivet av Sears:

Jo, vad i helvete använder de sig av 2.35:1 för? >.>
16:9 är jättefint för film, bredare än så tycker jag är lite konstigt..

Dock är ju åtminstone majoriteten av anime 16:9.

Jag det är faktiskt ganska smakfullt av dem att använda sig av 16:9 på det sätt man ska.

IMAX eller vad skroten heter nästa vecka är lite missvisande då allt försöker få en 16:9 bildkvot.

Aja för att göra både 16:9 och 16:10 beundrare nöjda så kan jag iaf säga att 1080>800 och 16:9 tablet till filmer.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Har haft en Nexus 7 4G nu i snart 2 månader. Om de ska byta till 1080p måste de verkligen uppgradera till Tegra 4 eller liknande; jag tycker min med 720p/Tegra 3 är för seg och "oresponsiv" vid vanligt användande (jämför med en iPhone 4s).

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik383:

Källa: Jag har en nexus 7 som jag använder för att surfa och kolla på filmer varje dag.

Du har alltså inte en 7" 1080p-panel att jämföra mot?

Personligen ser jag skillnad i fonters skärpa om man jämför mot paneler med högre PPI, som den i iPad 3/4 eller för den delen iPhone 4/4S/5.

Det enklaste sättet att förstå behovet av högre upplösning än 720p är följande exempel.
1. Använd plattan i stående läge
2. Öppna en hemsida
3. Fundera på vilka hemsidor som kan visas i 720 pixlars bredd utan att skalas om.

Skrivet av znarkus-o:

Har haft en Nexus 7 4G nu i snart 2 månader. Om de ska byta till 1080p måste de verkligen uppgradera till Tegra 4 eller liknande; jag tycker min med 720p/Tegra 3 är för seg och "oresponsiv" vid vanligt användande (jämför med en iPhone 4s).

Håller helt med. Det är knappt att grafiken hänger med nu, högre upplösning går verkligen inte utan mer kraft under huven.

Ska bli intressant att se hur det ska gå, Apple har satsat hårt på minnesbandbredd i iPad 3/4 för att kunna hantera upplösningen, det är inte bara en fråga om antal kärnor.

Ett exempel på hur det går när man har för dålig bandbredd till hög upplösning är TF Pad infinity.
Den kör 1920x1200 med 6.4GB/s, vilket ger en ratio av 2.78KB/px/s
http://www.anandtech.com/show/6036/asus-transformer-pad-infin...

Om vi jämför iPad 4 och Nexus 7 ser vi följande:
iPad 4: 4x32bit, 1066MHz, 17GB/s
Nexus 7: 1x32bit, 1333MHz, 5.3GB/s

Om vi ser till ration bandbredd per pixel får vi följande:
iPad 4: 5.4KB/px/s
Nexus 7: 5.4KB/px/s

1080p är nästan precis dubbelt så många pixlar som 1280x800. Vi kan med andra dra slutsatsen att en Nexus 7 med 1080p bör ha en SoC med stöd för dubbla minneskanaler, om man vill nå upp till ~5.4/KB/px/s. Tegra 4 kommer att ha dubbla minneskanaler.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av znarkus-o:

Har haft en Nexus 7 4G nu i snart 2 månader.

4G? Är inte det 3G i den?

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Skrivet av Torach:

4G? Är inte det 3G i den?

Endast Wifi/3G, precis.
Han skrev nog fel.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sears:

Ja, jag vill inte ha något 16:9.

Nja, det största problemet är väl att Android tar upp ~1 av de 10 delarna på 16:10. Så filmer skulle bli helt fel på 16:9 :/
Sedan gillar jag dock generellt 16:10 mer än 16:9.

16:9 är det riktiga formatet för film, så är det bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse72:

16:9 är det riktiga formatet för film, så är det bara.
Skickades från m.sweclockers.com

Om det vore sant skulle de flesta biofilmer vara i 16:9.

Sen kan man fråga sig om en enhet som är gjord för mer än att spela film måste ha exakt 16:9.
Som tidigare nämnt används en del av skärmbredden till interface som nästan alltid är synligt, är det då inte bra att ha ett skärmformat där 16:9 är den skärmyta som är tillgänglig utöver menyer, knappar och dylikt?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Så det blir en billig N7 samt en med 1080p eller har jag förstått det fel?

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adamq10:

Om det vore sant skulle de flesta biofilmer vara i 16:9.

Sen kan man fråga sig om en enhet som är gjord för mer än att spela film måste ha exakt 16:9.
Som tidigare nämnt används en del av skärmbredden till interface som nästan alltid är synligt, är det då inte bra att ha ett skärmformat där 16:9 är den skärmyta som är tillgänglig utöver menyer, knappar och dylikt?

Man vill inte ha synliga knappar under/ovan bilden. På skärmen ska bara bilden synas, därav bör skärmen vara 16:9, gäller även datorskärmar och TV-skärmar.