Nvidia visar Hawken med PhysX Apex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Han säger citatet precis när en robot "healar" sig eller något. Då strömmar lysande partiklar till roboten. Dessa partiklar ser inte ut att vara real realtids-beräknade och liknande effekter finns ju i alla spel.

Nvidia överdriver alltid skillnaden med physx. I de få spel som använder physx så ser spelet helt stelt ut ala CS om man stänger av physx, inte för att det inte går att ha feta effekter utan physx, utan för att folk ska tror att skillnaden är så stor. Nvidia förfular effekterna när man stänger av alltså. Ett physx-spel med physx avstängt ser ut att vara 10 år gammalt..

Sen tycker jag rök och partikeleffekterna som physx ger är grymma, dock verkar de för svåra att använda i spel. I de flesta physx-spel är det några få scener med med fet physx, sen ser spelet ut som vanligt, precis som om det vore föfr mycket jobb att placera ut physx-effekter över hela spelet.

Physx går i många fall att köra på processorn med lite fusk dessutom (om man har en hyggligt snabb en), så att det skulle vara något magiskt med nvidia kort är ju bullshit som du säger.

Det finns inte en enda CPU i världen som slår en GPU på beräkningar. Varför tror du superdatorer går i från att använda processorer till att t.ex. använda Tesla? Varför tror du det går snabbare att folda i Folding@home med en GPU? En processor skulle aldrig klara av att beräkna stora klustrar av miljontals partiklar på samma sätt som en GPU kan då den är på tok för begränsad med sina få kärnor. Ett GTX680 har t.ex. 1500 kärnor jämfört med våra vanliga processorer med mellan 2 och 8 kärnor. Även om klockfrekvensen skiljer sig en hel del så klarar GTX680 av att ha betydligt fler bollar i luften, något som spelar väldigt stor roll vid såna här tillfällen.

Dom spelen där man har kunnat hacka PhysX och driva det med processorn har förmodligen varit enkla spel, t.ex. Metro. Och det många kanske inte märker är att inte bara FPS:en drabbas utan även SPS:en (Simulations per second). Detta innebär att spelet kan flyta på i 60 FPS men fysikeffekterna kan ligga på 15 SPS, vilket har samma ryckiga effekt som om det vore 15 FPS. Med andra ord så ser effekterna ut som skit.

Industrin går allt mer i från användandet av CPUer och går mer mot att använda GPUer. Vi måste bara vänta på dom rätta klockfrekvenserna för att det ska vara lönsamt att ersätta en CPU i alla dess uppgifter.

Så för att sammanfatta det hela. Nej, det är inte bullshit att ett grafikkort spöar skiten ur en processor, hur grym den än är.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Visst kan väl ett system som PhysX vara bra men helt ärligt så såg det i denna video snyggare ut på den vänstra sidan. De använder det helt fel och överdriver som fan i varenda jävla spel som PhysX har stöd i.
Sen skulle jag föredra en teknik som inte är bunden till en viss tillverkare av grafikkort utan hellre en som är open source, eller åtminstone en som båda de stora har tillgång till.

Permalänk
Medlem

Tror säkerligen att PhysX har mer potential än så här, för detta exemplet såg bara FÖR jäkla trist ut!!
Påminner om när man satt och lekte med partiklar i ett 3d-program för första gången. På 90-talet.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av DevilsDad:

You sir, har missat att två nya serier släpptes för snart ett år sedan. Med AMDs 7000 serie och Nvidias 600 serie bör listan se ut såhär:

Nvidia:
+ SLI fungerar bättre och har mindre microstuttering än CF.
+ Drar mindre ström.
(+ physX, om man nu skulle bry sig)
- Nvidia surround fungerar sämmre än Eyeyfinity.
- "endast" 4 skärmar per kort.
- Dyrare.

AMD:
- CF sämmre än SLI.
- Drar mer ström.
+ Eyefinity
+ 6 skärmar per kort.
+ Mer prestanda per krona. (här definieras prestanda som ren FPS)
Edit: + Mycket bättre GPGPU-prestanda.

+/- toppkorten presterar lika bra (eller nära nog, samt varierar i olika titlar)

" Nvidia surround fungerar sämmre än Eyeyfinity. "Stämmer absolut inte, det kräver mycket mer av användaren för att ens få Eyefinity i CF att fungera i spel. Jag har 7970 i CF och testat i Eyefinity i massa olika spel. Vet inte ens vart folk har fått att Eyefinity fungerar bättre än Nvidia surround ;/

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

OT: - Nvidia surround fungerar sämmre än Eyeyfinity. Stämmer absolut inte, det kräver mycket mer av användaren för att ens få Eyefinity i CF att fungera i spel. Jag har 7970 i CF och testat i Eyefinity i massa olika spel. Vet inte ens vart folk har fått att Eyefinity fungerar bättre än Nvidia surround ;/

vet inget om CF/SLI men eyefinity fungerade bättre med mitt 6870 än surround med mitt 680 och antar att eyefinity inte blivit sämmre med 7000 serien. Jag får väll erkänna att jag kanske inte har tillräckligt med erfarenheter för att göra ett generellt påstående men så är iaf uppfattningen jag har fått.

Edit: Jag hade aldrig problem med att få Eyefinity att fungera i spel, mer klydd att ändra fram och tillbaka i Nvidias drivrutiner och Nvidias drivrutiner hanterade skärmar med olika upplösningar extremt dåligt (endast 4:3 upplösningar). (Ja, jag spelade en del spel i eyefinity med skärmar med olika upplösningar, sålänge det såg bra ut på huvudskärmen var det trevligt)

Där har du iaf varför jag har fått den uppfattningen

Permalänk

Tittade just på videon. Det enda detta gav mig var en känsla av hur värdelöst PhysX har blivit för mig. Och jag använder som sagt Nvidia-kort för tillfället. Ingenting annat än tillintetsägande och ointressant ögongodis för mig.

PhysX är längre gånget än Open CL vad gäller avancerad utveckling men detta ögongodis är ingenting annat än ögongodis och därtill varken särskilt imponerande, snyggt eller höjande vad gäller spelvärde.

I sig självt är PhysX ganska suveränt. Kolla bara in utvecklar-SDK:n. En del saker man kan göra skulle kunna bli urbota mäktiga i realtid i ett spel. Långt bortom vad vi har sett hittills spelfunktionellt och upplevelsemässigt sett. Men så länge Nvidia inte licensierar PhysX till den andra jätteaktören på grafikmarknaden (AMD) så kan det aldrig bli något mer än litet enkelt ögongodis för det är ingen heltäckande STANDARD.
Det vi verkligen väntar på... spelfunktionell implementering (gameplay-baserad fysik) är tydligen svårt att komma till skott med även fast teknologin för att klara av sådana beräkningar redan finns hos väldigt många användare. Exempelvis spräng ena hörnet av ett höghus och få hela byggnaden att rämna in mot det området medelst enorma mängder bråte som skjuter åt alla håll som skulle kunna påverka spelaren (baserat på miljardertals FLOPS-uträkningar). Men mycket större saker än detta är möjliga.

Men vilken utvecklare från ett ekonomiskt perspektiv skulle kunna tänka sig att utveckla ett spel där bara Nvidia-användarna kan bli potentiella köpare? Fysikbaserad spelfunktion (fysikbaserad gameplay) är något som jag väntat på i många år nu eftersom kraften har funnits ganska länge. Man skulle i själva verket kunna göra otroligt nydanande spel med denna teknik om man bara kom överens om en gemensam standard för att genomföra det på bred front. Men tydligen så har huvudaktörerna kottar i öronen.

Havoc är en suverän motor eftersom den kan köras på alla maskiner eftersom den är CPU-baserad men jämfört med PhysX (eller Open CL) så är den minst sagt klen eftersom den körs på just CPUn i stället för på GPUn. Möjligheterna minskar markant p.g.a. det. Vill man göra ett spel vars spelvärld verkligen väcks till liv på ett sätt vi aldrig har upplevt tidigare behöver man i dagsläget antingen en accelerator eller en GPU (sett till de valmöjligheter vi har just nu). Oavsett vad... vi behöver något med väldigt många FLOPS för att beräkna förändringarna och därefter göra resultatet till en del av spelvärlden i realtid. PhysX är den bästa kandidaten jag känner till just nu följt av Open CL (också GPU-baserat), följt av exempelvis Havoc (CPU-baserat). Men rivaliteten hos grafiktillverkarna är tydligen för djup för tillfället. Detta pajar för alla användare.

Det ursprungliga företaget PhysX hade långt längre gångna planer för sin teknologi och medföljande acceleratorkort (de föreställde sig första gradens fysik m.a.o. "first order physics") men misslyckades med genomslagskraften. Allt för få köpte korten. Detta ledde till slut till att Nvidia köpte upp dem men Nvidia höll teknologin exklusiv till just Nvidia vilket har lett till att urvattna teknologin då detta bara inbjuder till andra gradens fysik (second order physics) och har därmed helt enkelt slopat första gradens fysik (first order physics)... vilket är en rätt värdelös utföring och användning av teknologin. Den ger ju inte mycket utöver vad vi är vana vid. Litet snyggare kanske men varken synmässigt och definitivt inte spelmässigt så får vi något vidare lyft. Kolla bara på videon här ovanför. Vem fan bryr sig om det där?

För fasen! Jag spenderade två semesterveckor för några år sedan med att bara rendera resultatet av en radda otroliga PhysX-beräkningar. Bara för att det såg så otroligt ut. Och hur hade det varit om jag fick spela med denna fysik med full kollitionsdetektering o.s.v. i spelen på samma sätt som det var i uträkningarna jag gjorde? Jag föreställde mig hur det skulle se ut i spel som använde det inom en förhoppningsvis nära framtid. Men detta har ju som bekant aldrig blivit verklighet. I stället får vi några fjantiga effekter som inte har någon spelmässig effekt i spelen som helhet. Så länge vi har ett Nvidia-kort vill säga. Häftigt sörru. Är de blinda eller vad är det frågan om?

Så om inte Nvidia vaknar och licensierar PhysX till en allmän standard så hoppas jag på att Open CL blir standard om åtminstone några år så att vi får något resultat värt den teknologi de flesta har just nu.

Permalänk

+ en miljard trehundratrettiotusen sjuhundranittiotiofemtisju tummar upp du avslutade diskussionen vackert min käre herre... Nuff said kan inte nog beskriva din poäng i denna frågan

// Sten Sture den Store

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utgardaloki:

Det ursprungliga företaget PhysX hade långt längre gångna planer för sin teknologi och medföljande acceleratorkort (de föreställde sig första gradens fysik m.a.o. "first order physics") men misslyckades med genomslagskraften. Allt för få köpte korten. Detta ledde till slut till att Nvidia köpte upp dem men Nvidia höll teknologin exklusiv till just Nvidia vilket har lett till att urvattna teknologin då detta bara inbjuder till andra gradens fysik (second order physics) och har därmed helt enkelt slopat första gradens fysik (first order physics)... vilket är en rätt värdelös utföring och användning av teknologin.

Med "first order" resp "second order" menas vanligen noggrannheten i "översättningen" från matematiska ekvationer till numeriska beräkningar. Ju högre "order", desto bättre noggrannhet, men också desto jobbigare beräkningar. Så om de som först gjorde PhysX hade "first order physics" som mål, så var det de enklaste möjliga beräkningarna (och lägsta noggrannheten) de siktade på. Vilket är fullkomligt rimligt, då det räcker fullgott för spel. Jaja, ville bara klargöra.

Skrivet av Utgardaloki:

Så om inte Nvidia vaknar och licensierar PhysX till en allmän standard så hoppas jag på att Open CL blir standard om åtminstone några år så att vi får något resultat värt den teknologi de flesta har just nu.

PhysX är ett API, baserat på GPGPU (förmodligen CUDA). OpenCL är en programmeringsstandard, och har inget API för fysikaliska beräkningar.
Men jag förstår vad du menar, och jag ser gärna en öppen standard för ett PhysX liknande API med ett öppet GPU programspråk som OpenCL.

Permalänk
Snusfri

PhysX kan bli stort om det implementeras rätt och i rätt titlar.
Görs det bra kan det förhöja spelupplevelsen i tex spel som Fallout, Assassins Creed, Hitman och liknande, men det skulle även kunna vara riktigt trevligt i tex FIFA för att snygga till regn, jord som flyger upp vid glidtacklingar osv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Utgardaloki:

Det ursprungliga företaget PhysX.

Du menar Ageia.

Nvidia tillät sig sälja licenser till AMD men de satte allt för högt pris på dem.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Med "first order" resp "second order" menas vanligen noggrannheten i "översättningen" från matematiska ekvationer till numeriska beräkningar. Ju högre "order", desto bättre noggrannhet, men också desto jobbigare beräkningar. Så om de som först gjorde PhysX hade "first order physics" som mål, så var det de enklaste möjliga beräkningarna (och lägsta noggrannheten) de siktade på. Vilket är fullkomligt rimligt, då det räcker fullgott för spel. Jaja, ville bara klargöra.

Inom spelutveckling är 1st order physics beräkningar som influerar game play, t.ex deformationer av ytor som golv, väggar, eller klippor som faller och blockerar dörrar osv. 2nd order physics är det vi såg här: partikeleffekter, eye candy, osv, effekter som enbart påverkar det visuella i splet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Utgardaloki:

Det ursprungliga företaget PhysX hade långt längre gångna planer för sin teknologi och medföljande acceleratorkort (de föreställde sig första gradens fysik m.a.o. "first order physics") men misslyckades med genomslagskraften. Allt för få köpte korten. Detta ledde till slut till att Nvidia köpte upp dem men Nvidia höll teknologin exklusiv till just Nvidia vilket har lett till att urvattna teknologin då detta bara inbjuder till andra gradens fysik (second order physics) och har därmed helt enkelt slopat första gradens fysik (first order physics)... vilket är en rätt värdelös utföring och användning av teknologin. Den ger ju inte mycket utöver vad vi är vana vid. Litet snyggare kanske men varken synmässigt och definitivt inte spelmässigt så får vi något vidare lyft. Kolla bara på videon här ovanför. Vem fan bryr sig om det där?

"Företaget PhysX"?! Vad svammlar du om?! PhysX har alltid bara varit namnet på en produkt utvecklat av ett företag vid namn Ageia som nVIDIA köpte upp, köper de en produkt så är det inte mer än rätt att de använder den som de vill, sen är det upp till speltillverkarna ifall de vill dra nytta av det eller inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Hjälpsam

Nvidia förstörde PhysX; Ageias kort klarade all fysik även fasta kroppar kollisioner och leder, sådant ser man aldrig användas numera, det man ser är tyg och flöden (vatten, partiklar och rök).
Skulle AMD köpt Ageia skulle de också sabbat PhysX, grafikkort klarar helt enkelt inte alla typer av beräkningar som behövs.
Man kan också konstatera att Nvidias kort inte fungerar på de PhysX demon, som fanns när Ageia ägde PhysX, det finns ett skäl till detta och det är att grafikkort inte fixar den typ av fysik som användes där.

edit, här kan ni se Reality mark, med eller utan Ageias PPU, detta demo kan inte acceleras av en GPU.
http://www.youtube.com/watch?v=UQtjY-Q2BB8
http://www.youtube.com/watch?v=8mhUqdU84wc

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Utgardaloki:

Tittade just på videon. Det enda detta gav mig var en känsla av hur värdelöst PhysX har blivit för mig. Och jag använder som sagt Nvidia-kort för tillfället. Ingenting annat än tillintetsägande och ointressant ögongodis för mig.

PhysX är längre gånget än Open CL vad gäller avancerad utveckling men detta ögongodis är ingenting annat än ögongodis och därtill varken särskilt imponerande, snyggt eller höjande vad gäller spelvärde.

I sig självt är PhysX ganska suveränt. Kolla bara in utvecklar-SDK:n. En del saker man kan göra skulle kunna bli urbota mäktiga i realtid i ett spel. Långt bortom vad vi har sett hittills spelfunktionellt och upplevelsemässigt sett. Men så länge Nvidia inte licensierar PhysX till den andra jätteaktören på grafikmarknaden (AMD) så kan det aldrig bli något mer än litet enkelt ögongodis för det är ingen heltäckande STANDARD.
Det vi verkligen väntar på... spelfunktionell implementering (gameplay-baserad fysik) är tydligen svårt att komma till skott med även fast teknologin för att klara av sådana beräkningar redan finns hos väldigt många användare. Exempelvis spräng ena hörnet av ett höghus och få hela byggnaden att rämna in mot det området medelst enorma mängder bråte som skjuter åt alla håll som skulle kunna påverka spelaren (baserat på miljardertals FLOPS-uträkningar). Men mycket större saker än detta är möjliga.

Men vilken utvecklare från ett ekonomiskt perspektiv skulle kunna tänka sig att utveckla ett spel där bara Nvidia-användarna kan bli potentiella köpare? Fysikbaserad spelfunktion (fysikbaserad gameplay) är något som jag väntat på i många år nu eftersom kraften har funnits ganska länge. Man skulle i själva verket kunna göra otroligt nydanande spel med denna teknik om man bara kom överens om en gemensam standard för att genomföra det på bred front. Men tydligen så har huvudaktörerna kottar i öronen.

Havoc är en suverän motor eftersom den kan köras på alla maskiner eftersom den är CPU-baserad men jämfört med PhysX (eller Open CL) så är den minst sagt klen eftersom den körs på just CPUn i stället för på GPUn. Möjligheterna minskar markant p.g.a. det. Vill man göra ett spel vars spelvärld verkligen väcks till liv på ett sätt vi aldrig har upplevt tidigare behöver man i dagsläget antingen en accelerator eller en GPU (sett till de valmöjligheter vi har just nu). Oavsett vad... vi behöver något med väldigt många FLOPS för att beräkna förändringarna och därefter göra resultatet till en del av spelvärlden i realtid. PhysX är den bästa kandidaten jag känner till just nu följt av Open CL (också GPU-baserat), följt av exempelvis Havoc (CPU-baserat). Men rivaliteten hos grafiktillverkarna är tydligen för djup för tillfället. Detta pajar för alla användare.

Det ursprungliga företaget PhysX hade långt längre gångna planer för sin teknologi och medföljande acceleratorkort (de föreställde sig första gradens fysik m.a.o. "first order physics") men misslyckades med genomslagskraften. Allt för få köpte korten. Detta ledde till slut till att Nvidia köpte upp dem men Nvidia höll teknologin exklusiv till just Nvidia vilket har lett till att urvattna teknologin då detta bara inbjuder till andra gradens fysik (second order physics) och har därmed helt enkelt slopat första gradens fysik (first order physics)... vilket är en rätt värdelös utföring och användning av teknologin. Den ger ju inte mycket utöver vad vi är vana vid. Litet snyggare kanske men varken synmässigt och definitivt inte spelmässigt så får vi något vidare lyft. Kolla bara på videon här ovanför. Vem fan bryr sig om det där?

För fasen! Jag spenderade två semesterveckor för några år sedan med att bara rendera resultatet av en radda otroliga PhysX-beräkningar. Bara för att det såg så otroligt ut. Och hur hade det varit om jag fick spela med denna fysik med full kollitionsdetektering o.s.v. i spelen på samma sätt som det var i uträkningarna jag gjorde? Jag föreställde mig hur det skulle se ut i spel som använde det inom en förhoppningsvis nära framtid. Men detta har ju som bekant aldrig blivit verklighet. I stället får vi några fjantiga effekter som inte har någon spelmässig effekt i spelen som helhet. Så länge vi har ett Nvidia-kort vill säga. Häftigt sörru. Är de blinda eller vad är det frågan om?

Så om inte Nvidia vaknar och licensierar PhysX till en allmän standard så hoppas jag på att Open CL blir standard om åtminstone några år så att vi får något resultat värt den teknologi de flesta har just nu.

Dold text

Håller med.

Skrivet av IonSwitz:

Inom spelutveckling är 1st order physics beräkningar som influerar game play, t.ex deformationer av ytor som golv, väggar, eller klippor som faller och blockerar dörrar osv. 2nd order physics är det vi såg här: partikeleffekter, eye candy, osv, effekter som enbart påverkar det visuella i splet.

Bra klargörande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av DevilsDad:

vet inget om CF/SLI men eyefinity fungerade bättre med mitt 6870 än surround med mitt 680 och antar att eyefinity inte blivit sämmre med 7000 serien. Jag får väll erkänna att jag kanske inte har tillräckligt med erfarenheter för att göra ett generellt påstående men så är iaf uppfattningen jag har fått.

Edit: Jag hade aldrig problem med att få Eyefinity att fungera i spel, mer klydd att ändra fram och tillbaka i Nvidias drivrutiner och Nvidias drivrutiner hanterade skärmar med olika upplösningar extremt dåligt (endast 4:3 upplösningar). (Ja, jag spelade en del spel i eyefinity med skärmar med olika upplösningar, sålänge det såg bra ut på huvudskärmen var det trevligt)

Där har du iaf varför jag har fått den uppfattningen

Aldrig kört med olika upplösningar på skärmarna alltid kört samma 1920x1080 och 2560x1440.

Men satte du scalningen på GPU eller display ?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

"Företaget PhysX"?! Vad svammlar du om?! PhysX har alltid bara varit namnet på en produkt utvecklat av ett företag vid namn Ageia som nVIDIA köpte upp, köper de en produkt så är det inte mer än rätt att de använder den som de vill, sen är det upp till speltillverkarna ifall de vill dra nytta av det eller inte

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det vart liksom fel där. Innan jag rättade texten så stod det "Företaget xxx bakom PhysX". Jag kommer aldrig i håg hur Ageia stavas (många skriver/skrev Aegia eller liknande) och gjorde en x-markering för att kolla upp det senare vettu. Men det glömde jag bort och när jag rättade texten så lyckades jag trolla bort den delen av meningen.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Utgardaloki:

Ja det vart liksom fel där. Innan jag rättade texten så stod det "Företaget xxx bakom PhysX". Jag kommer aldrig i håg hur Ageia stavas (många skriver/skrev Aegia eller liknande) och gjorde en x-markering för att kolla upp det senare vettu. Men det glömde jag bort och när jag rättade texten så lyckades jag trolla bort den delen av meningen.

Tycker det var lite hårt av honom att slå ned på en sån liten detalj, resten var ju bra läsning, det är som säger inte så lätt att komma ihåg vad sjutton Ageia hette, själv behöver jag bara titta på min signatur.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Aldrig kört med olika upplösningar på skärmarna alltid kört samma 1920x1080 och 2560x1440.

Men satte du scalningen på GPU eller display ?

problemet är ju att jag inte kan välja vilken upplösning jag vill utan det blir i bästa fall 1280*1024 eller 1280*960 per display (min minsta har 1440*900 native). I Catalyst kunde jag dock välja 1440*900 per display. Sen antar jag väll att det är respektive display som skalar om bilden.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av DevilsDad:

problemet är ju att jag inte kan välja vilken upplösning jag vill utan det blir i bästa fall 1280*1024 eller 1280*960 per display (min minsta har 1440*900 native). I Catalyst kunde jag dock välja 1440*900 per display. Sen antar jag väll att det är respektive display som skalar om bilden.

Jag har aldrig kört olika displays med olika upplösningar, i Catalyst eller i nvidia så kan inte uttala mig

Men skönt att det fungerar för dig

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

För att PhysX ska kunna nå någonstans så krävs det antingen ett industristandard som utvecklare uppmanas till att följa. För detta krävs det i stort att nästa konsolgeneration lämnar uträkningsutrymme för just denna typen av effekter. Alternativet, om Nvidia vill hålla PhysX på sin sida, är att de betalar utvecklarna hutlöst mycket pengar för att implementera deras töntiga effekter som inte kommer ha någon genomslagskraft alls inom industrin.

Man märker att Nvidia verkligen vill flasha med sina partikelleffekter när de tvingas göra det så otroligt osnyggt och onaturligt bara för att dra folks uppmärksamhet till sig. I hopp om att svepa med de mer lättpåverkade i hypen.

Skrivet av tvelander:

" Nvidia surround fungerar sämmre än Eyeyfinity. "Stämmer absolut inte, det kräver mycket mer av användaren för att ens få Eyefinity i CF att fungera i spel. Jag har 7970 i CF och testat i Eyefinity i massa olika spel. Vet inte ens vart folk har fått att Eyefinity fungerar bättre än Nvidia surround ;/

Det är en allmän konsensus bland datoranvändare att Eyefinity helt enkelt fungerar bättre. Eftersom drivrutinerna i stort lämnar Eyefinity med fler inställningar. Ganska naturligt med tanke på att AMD haft med Eyefinity att göra sedan HD5000-serien. Sedan har även AMD arbetat tillsammans med vissa utgivare i mån om att stödja superbreda upplösningar sedan dess.

Att få vare sig Eyefinity eller Surround att fungera i spel som inte stödjer superbreda upplösningar kräver jobb för båda parter. Men det handlar ju i slutändan främst om spelets egna inställningar och har mycket lite med teknikerna att göra.

I vanlig ordning klargör du inte vad som är problemet utan konstaterar bara att ena parten dras med fler obeskrivna problem. Vilket gör det mycket svårt att ta vad du skriver på allvar.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mr.Borka:

För att PhysX ska kunna nå någonstans så krävs det antingen ett industristandard som utvecklare uppmanas till att följa. För detta krävs det i stort att nästa konsolgeneration lämnar uträkningsutrymme för just denna typen av effekter. Alternativet, om Nvidia vill hålla PhysX på sin sida, är att de betalar utvecklarna hutlöst mycket pengar för att implementera deras töntiga effekter som inte kommer ha någon genomslagskraft alls inom industrin.

Man märker att Nvidia verkligen vill flasha med sina partikelleffekter när de tvingas göra det så otroligt osnyggt och onaturligt bara för att dra folks uppmärksamhet till sig. I hopp om att svepa med de mer lättpåverkade i hypen.

Det är en allmän konsensus bland datoranvändare att Eyefinity helt enkelt fungerar bättre. Eftersom drivrutinerna i stort lämnar Eyefinity med fler inställningar. Ganska naturligt med tanke på att AMD haft med Eyefinity att göra sedan HD5000-serien. Sedan har även AMD arbetat tillsammans med vissa utgivare i mån om att stödja superbreda upplösningar sedan dess.

Att få vare sig Eyefinity eller Surround att fungera i spel som inte stödjer superbreda upplösningar kräver jobb för båda parter. Men det handlar ju i slutändan främst om spelets egna inställningar och har mycket lite med teknikerna att göra.

I vanlig ordning klargör du inte vad som är problemet utan konstaterar bara att ena parten dras med fler obeskrivna problem. Vilket gör det mycket svårt att ta vad du skriver på allvar.

Nu snackar vi Eyefinity med Crossfire ! singel kort inga problem.

Jag kan när jag kommer hem stoppa in 2x 7970 eller 3 och beskriva vad som är den stora skillanden vad man behöver göra mot Nvidia i SLI + Nvidia surround.

Fråga bara Lan och andra som sitter på flera AMD kort och kört Eyefinity.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

På vilket sätt är AMD inblandade i ASUS beslut om att göra detta? AMD själva lade ner sin satsning på dubbla GPU'er, så det är ytterst tveksamt att de kommer göra en vettig driver för att stötta det, Asus ROG Ares II är gjort helt och hållet på ASUS eget bevåg utan AMD's inblandning

Nu var ju denna diskussion som du citerade om AMDs GPUer drog mer ström än Nvidias.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nu snackar vi Eyefinity med Crossfire ! singel kort inga problem.

Jag kan när jag kommer hem stoppa in 2x 7970 eller 3 och beskriva vad som är den stora skillanden vad man behöver göra mot Nvidia i SLI + Nvidia surround.

Fråga bara Lan och andra som sitter på flera AMD kort och kört Eyefinity.

Fast då är det väl just crossfire som strular egentligen, inte eyefinity?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av IonSwitz:

Inom spelutveckling är 1st order physics beräkningar som influerar game play, t.ex deformationer av ytor som golv, väggar, eller klippor som faller och blockerar dörrar osv. 2nd order physics är det vi såg här: partikeleffekter, eye candy, osv, effekter som enbart påverkar det visuella i splet.

Ahaa! I stand corrected. Jag trodde att det syftade på expansion orders (för taylorutveckling) eftersom jag aldrig hade hört speltermerna innan.

Permalänk

Tycker att det såg förjävla tecknat ut... Är det ett futuristiskt FPS eller ett sagospel?!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CynXen:

Nu var ju denna diskussion som du citerade om AMDs GPUer drog mer ström än Nvidias.

...och en stor felläsning av dig vad som står där

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Tyvärr hänger allt på NVIDIA och deras sug efter pengar som flera tidigare nämnt i tråden. Det fanns ett projekt för att utveckla ett emuleringslager av PhysX för OpenCL, men NVIDIA hade ihjäl det projektet med hotbrev och blockeringar i drivrutiner. Det bästa för spelindustrin vore nog att helt enkelt bojkotta nuvarande PhysX och hoppas på att en ny lösning kommer inom kort, baserat på PhysX eller ej.

Någon som känner för att skriva en GPL-licensierad fysikaccelerator?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Tyvärr hänger allt på NVIDIA och deras sug efter pengar som flera tidigare nämnt i tråden. Det fanns ett projekt för att utveckla ett emuleringslager av PhysX för OpenCL, men NVIDIA hade ihjäl det projektet med hotbrev och blockeringar i drivrutiner. Det bästa för spelindustrin vore nog att helt enkelt bojkotta nuvarande PhysX och hoppas på att en ny lösning kommer inom kort, baserat på PhysX eller ej.

Någon som känner för att skriva en GPL-licensierad fysikaccelerator?

Skulle vara ett riktigt kul projekt! Jag kan stå för fysiken, om någon annan sköter API-utformningen och listar ut smarta/snabba datastrukturer

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Tycker det var lite hårt av honom att slå ned på en sån liten detalj, resten var ju bra läsning, det är som säger inte så lätt att komma ihåg vad sjutton Ageia hette, själv behöver jag bara titta på min signatur.

En del har det så hårt hemma att de försöker dra det över andra.
Reddit är samma sak med deras omogna ton till allt som inte är 100% (tex stavning eller annat triviellt trams).

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utgardaloki:

Tittade just på videon. Det enda detta gav mig var en känsla av hur värdelöst PhysX har blivit för mig. Och jag använder som sagt Nvidia-kort för tillfället. Ingenting annat än tillintetsägande och ointressant ögongodis för mig.
....

Väl skrivet så tom en datorentusiast (utan några skills) förstår
Jag var tvungen att testa spelet (hej reklam, du fungerade utmärkt på mig) och spelet känns grafiskt fattigt utan PhysX. Med PhysX så är spelet väldigt mycket mer atmosfäriskt. Så videon gör inte effekterna rättvisa enligt min mening.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm